بنيان‌گذاران آرم با هدف حفظ استقلال اين شركت كارزار Save Arm را به راه انداختند

پنج‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خبر واگذاري ۴۰ ميليارد دلاري آرم به انويديا، موج شديدي را در دنياي فناوري ايجاد كرد كه به اعتراض هم‌بنيان‌گذاران شركت آرم نيز منجر شد.
تبليغات

آرم مجددا نام خود را در يكي از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي دنياي فناوري ثبت كرد. اين شركت بريتانيايي فعال در صنعت نيمه‌هادي چند روز پيش با انتشار خبر ادغام ۴۰ ميليارد دلاري خود با انويديا، به صدر اخبار دنياي فناوري آمد. چهار سال پيش هم كه خبر فروش ۳۲ ميليارد دلاري به شركت ژاپني سافت‌بانك منتشر شد، آرم در صدر اخبار قرار گفت.

خبر فروش آرم به انويديا با تمام جذابيت‌ها و فرصت‌هاي احتمالي كه در بازار فناوري ايجاد مي‌كند، با موانعي روبه‌رو شده است. يكي از هم‌بنيان‌گذاران آرم كارزاري را به‌راه انداخته است تا بريتانيا را به دخالت در فرايند فروش احتمالي شركت به انويديا مجبور كند. او پيشنهاد مي‌دهد كه دولت بريتانيا، مجددا آرم را به‌عنوان يك شركت سهامي عام به رسميت بشناسد.

هرمن هاسر كه آرم را در سال ۱۹۹۰ به‌همراه تعدادي از همكارانش به‌عنوان يك اسپين‌آف از شركت Acron Computers راه‌اندازي كرد، نامه‌اي سرگشاده به نخست‌وزير بريتانيا، بوريس جانسون نوشته است. او نگراني شديد خود را از احتمال از دست رفتن شغل‌هاي متعدد در كشور به نخست‌وزير اطلاع داد. در بخش‌هايي از نامه‌ي هاسر به تغيير احتمالي مدل كسب‌وكار آرم درصورت فروش به انويديا اشاره مي‌شود كه حتي روي استقلال اقتصاد بريتانيا هم تأثير مي‌گذارد.

از بين رفتن استقلال آرم، بزرگ‌ترين چالشي است كه با فروش به انويديا رخ مي‌دهد

هم‌بنيان‌گذار آرم براي جلب انديشه متخصصين عموم مردم و ديگر مديران سابق آرم، وب‌سايتي را براي كارزار خود موسوم به Save Arm راه‌اندازي كرد تا براي جلوگيري از فروش شركت به انويديا، امضا جمع كند. هاسر از دولت بريتانيا مي‌خواهد كه با ورود به جريان فروش يا ايجاد مفاد قانوني محدودكننده، قرارداد را تاحدي كنترل كند. او پيشنهاد مي‌دهد كه انويديا ملزم به رعايت قوانيني همچون حفظ نيروي انساني كنوني و ارائه دادن فناوري‌ها به شركت‌هاي بريتانيايي شود تا شركت‌هاي فعال در آن كشور هنوز بتوانند از مزاياي آرم بهره‌مند شوند. به‌هرحال واكنش‌‌هاي انتقادي و اعتراضي نسبت به فروش آرم به انويديا، بار ديگر وضعيت جذاب و جالب دنياي فناوري در خارج از كشورهاي فرمان‌رواي صنعت يعني ايالات متحده و چين را نشان داد. به‌هرحال شهروندان و مديران بريتانيايي نمي‌خواهند يكي از معدود قدرت‌هايشان در دنياي امروز، از بين برود.

منتقدان فروش آرم به‌طور خلاصه به اين نكته اعتراض دارند كه چرا شركت بريتانيايي براي هدف مستقل ماندن تلاش نمي‌كند. آن‌ها در ابتدا اعتراض مي‌كنند كه چرا آرم به سافت‌بانك فروخته شد و چرا امروز دولت بريتانيا كاري براي حفظ استقلال اين شركت و ديگر فعالان داخلي صنعت فناوري انجام نمي‌دهد؟

مرجع متخصصين ايران انويديا / Nvidia

هاسر در ادامه‌ي نامه‌اش به اين نكته اشاره مي‌كند كه فروش آرم به يك شركت آمريكايي، عواقب گسترده‌اي در كل بازار بين‌المللي خواهد داشت. آرم تحت مالكيت انويديا بايد قوانين صادراتي ايالات متحده را رعايت كند و درنتيجه همكاري‌اش با شركاي بزرگ چيني دچار اختلال مي‌شود. همچنين در ادامه‌ي زنجيره، همه‌ي شركت‌هايي كه با آرم كار مي‌كنند بايد قوانين CFIUS را رعايت كنند. هرمن در صحبت‌هاي خود به حق مالكيت اقتصادي بريتانيا اشاره مي‌كند كه با وجود شركت قدرتمندي همچون آرم، تضمين مي‌شد. از انديشه متخصصين او اكنون با فروش آرم به انويديا، تصميم‌هاي مهم شركت پيش‌گام بريتانايي به‌جاي كشور وطنش، در كاخ سفيد گرفته مي‌شود.

سيمون سگارس، مديرعامل آرم و جنسن هوانگ، مديرعامل انويديا، تاحدودي براي انتقادها و اعتراض‌هاي اين‌‌چنيني آماده بوده‌اند. آن‌ها در كنفرانس خبري كه پس از اعلام رسمي فروش برگزار شد، روي حفظ استقلال آرم پس از فروش به انويديا تأكيد كردند. آن‌ها مي‌گويند مدل كسب‌وكاري كنوني در ارائه‌ي مجوز به شركت‌هاي مشتري آرم ادامه پيدا خواهد كرد و البته ادغام، به نفع مشتريان هر دو شركت آرم و انويديا خواهد بود. مديرعامل انويديا مي‌گويد ادغام آرم، منجر به توسعه‌ي فناوري‌ها و ارائه‌ي محصولات و دستاوردهاي بهتر به مشتريان كنوني هم مي‌شود. دراين‌ميان، هاسر با جديت مي‌گويد كه هيچ بيانيه و صحبتي ازسوي مديران آرم و انويديا، بدون اصول حقوقي قابل پذيرش نيست.

هاسر در بخشي از نامه‌اش به نيروي انساني آرم اشاره مي‌كند. او مي‌گويد مهندسان و متخصصان آرم اكنون در شهرهاي گوناگون بريتانيا از كمبريج و منچستر و بلفست تا گلاسكو و شفيلد و وارويك ساكن و فعال هستند. از نگاه هم‌بنيان‌گذار آرم، وقتي ساختمان مركزي شركت به ايالات متحده منتقل شود، بسياري از اين شرايط كاري و استخدامي از بين مي‌رود. هاسر در ادامه‌ي صحبت‌هايش خريد Cardbury توسط Kraft را مثال مي‌زند.

مدل كسب‌وكاري آرم از ابتداي فعاليت با اين اصل پيش رفت كه آن‌ها ازلحاظ استقلال و بي‌طرفي در دنياي نيمه‌هادي، مانند سوئيس در دنياي سياست و اقتصاد باشند. به همين دليل شركت بريتانيايي، مجوزهاي طراحي خود را به بازه‌ي گسترده‌اي از شركت‌هاي خريدار ارائه مي‌كند كه بسياري از آن‌ها با يكديگر رقابتي جدي دارند. در ميان همين مشتريان، رقباي جدي انويديا هم ديده مي‌شوند. هاسر اعتقاد دارد فروش آرم به انويديا و فعاليت تحت كنترل يكي از مشتريان، ارتباط‌هاي كسب‌وكاري آرم را ناپايدار مي‌كند.

درميان تمامي نگراني‌هايي كه هاسر در ارتباط با فروش آرم به انويديا مطرح مي‌كند، استقلال اين شركت از ايالات متحده بيش از همه اهميت دارد. آرم امروز به‌عنوان يكي از مستقل‌ترين شركت‌هاي دنياي فناوري شناخته مي‌شود كه قطعا پس از پيوستن به انويديا، بخش عمده‌اي از آن را از دست مي‌دهد. هاسر در ادامه‌ي نامه به نقش مهم و سهم بازار ۹۵ درصدي آرم در بازار پردازنده‌ موبايل ‌هاي هوشمند اشاره مي‌كند. همين موقعيت، آرم را به تنها شركت بريتانيايي تبديل كرده است كه در بازار محل فعاليت، سهم غالب دارد. آرم امروز به‌صورت كاملا متمايز، دركنار غول‌هاي گروه FAANG (فيسبوك، اپل، آمازون، نتفليكس و گوگل) قرار مي‌گيرد كه هركدام در حوزه‌هاي فعاليت خود، فرمان‌رواي بازار هستند.

هاسر در بخشي از نامه‌اش اشاره‌ي جالبي به جنگ تجاري ايالات متحده و چين و نقش بريتانيا دارد:

در دوراني كه رئيس جمهور آمريكا، از برتري فناورانه‌ي كشورش به‌عنوان اسلحه‌اي در نبرد تجاري با چين استفاده مي‌كند، بريتانيا بايد سلاح خاص خود را داشته باشد. آرم امروز در موبايل‌هاي هوشمند ساخت اپل، سامسونگ، هواوي، سوني و تقريبا تمامي برندهاي جهان استفاده مي‌شود و مي‌تواند تأثيري عميق روي آن‌ها داشته باشد.

نامه‌ي هاسر به جانسون، اولين واكنش بنيان‌گذاران آرم به فروش اين شركت (آن هم دو بار) نيست. در ماه آگوست، اولين شايعه‌ها مبني بر تمايل خريد آرم ازسوي انويديا طرح شد. تودور براون، هم‌بنيان‌گذار و مدير كل سابق آرم در واكنشي به روش مديريت آرم توسط سافت‌بانك اعتراض كرده بود و فروش به انويديا را يك راهكار اشتباه براي فرار شركت ژاپني از چالش‌هاي مالي دانست.

سافت‌بانك با خريد آرم تصميم داشت تا نفوذي سريع به بازار فناوري‌هاي اينترنت اشياء داشته باشد. آن‌ها بيش از همه روي مدل كسب‌وكاري آرم و ارتباط‌هايش با توليدكننده‌هاي سخت‌افزار متمركز بودند تا شايد موج جديدي از سرمايه‌گذاري در IP و نيمه‌هادي‌ها در دستگاه‌هاي متصل به اينترنت به راه بيندازند. درواقع سافت‌بانك تصميم نداشت تا تمركز روي موضوع‌هاي جذاب و جديد رايج مانند هوش مصنوعي و سيستم‌هاي خودكار را به‌عنوان حوزه‌ي اصلي سرمايه‌گذاري دنبال كند.

برنامه‌ي سافت‌بانك در تمركز روي IoT با شكست روبه‌رو شد. صنعت اينترنت اشياء با آن سرعتي كه همه انتظار داشتند، حركت نكرد. به‌هرحال اين صنعت هنوز تا بالغ شدن راه زيادي دارد و شايد حتي هيچ‌گاه به اندازه‌ي بخش‌هاي ديگر دنياي فناوري، سودآور نشود.

تودور هم مانند هاسر اعتقاد داشت كه فروش آرم به شركتي كه رقيب بسياري از مشتريان محسوب مي‌شود، استقلال شركت بريتانيايي را از بين مي‌برد. به‌هرحال اعتراض‌ها به فروش ۴۰ ميليارد دلاري آرم به انويديا هنوز ادامه دارد و باتوجه‌به مخالفت‌هاي احتمالي تنظيم‌گران قانوني، شرايط براي دو شركت بريتانيايي و آمريكايي آسان نخواهد بود. به همين دليل مديرعامل انويديا دوره‌ي زماني ۱۸ ماهه را براي نهايي شدن قرارداد پيش‌بيني كرده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات