هر آن‌چه از مراسم One More Thing اپل انتظار داريم

سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تنها سه روز تا سومين رويداد بزرگ اپل در تاريخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) زمان باقي مانده ‌است؛ سؤال اصلي اين است كه در رويداد جديد اپل، بايد منتظر چه قابليت‌ها و چه محصولاتي باشيم؟
تبليغات

دوشنبه‌ي گذشته، اپل تاريخ برگزاري رويداد ويژه‌ي خود با شعار One More Thing را ساعت ۲۱:۳۰ روز دهم نوامبر (بيستم آبان) اعلام كرد كه به دليل همه‌گيري ويروس كرونا و مانند دو رويداد گذشته، به‌صورت يك فيلم از پيش ضبط‌شده در اپل پارك و با حضور تيم كوك و تعداد انگشت‌شماري از ديگر مديران اپل برگزار مي‌شود. احتمال مي‌رود اين رويداد به رونمايي مدل‌هاي جديد مك مبتني ‌بر آرم اختصاص داشته باشد؛ اما با توجه ‌به اينكه تنها سه روز تا معرفي محصولات جديد اپل باقي‌ مانده، مباحثه درباره‌ي نسل بعدي رايانه‌هاي مك‌ اپل بيش از هر زمان ديگري جديد شده است. در ادامه نگاهي داريم به محصولات و خدماتي كه احتمالاً در رويداد One More Thing معرفي خواهند شد.

تماشا در يوتيوب | تماشا در اينستاگرام

اپل سيليكون (Apple silicon)

مرجع متخصصين ايران مشخصات متخصص تراشه اي 14 بايونيك / A14 Bionic اپل

در رويداد توسعه‌دهندگان موسوم به WWDC امسال، اپل مهاجرت از پردازنده‌هاي اينتل x86 به پردازنده‌هاي مبتني ‌بر آرم را علني كرد. حال پيش‌بيني مي‌شود در رويداد One More Thing اپل از اولين رايانه‌هاي مك‌ مجهز به اپل سيليكون رونمايي شود.

در حال ‌حاضر اپل از پردازنده‌ي اينتل در رايانه‌هاي مك استفاده مي‌كند؛ اما اين اولين ‌باري نيست كه اپل مك‌ را به معماري پردازنده جديد منتقل مي‌كند. در حقيقت،پردازنده‌هاي كنوني اينتل در مراسم توسعه‌دهندگان ۲۰۰۵ جايگزين پردازنده‌هاي PowerPC شدند؛ پردازنده‌هايي كه غول تكنولوژي آن زمان، IBM براي محصولات اپل طراحي مي‌كرد كه آن نيز در سال ۱۹۹۴ جايگزين ميكرو پردازنده‌هاي موتورولا ۶۸۰۰۰ شده بود.

حال با سومين تغيير معماري ساخت پردازنده‌هاي مك، اپل مي‌تواند با استفاده از پردازنده‌هاي اختصاصي خود كنترل بيشتري بر جدول زماني و توليد پردازنده‌هاي استفاده شده در مك داشته باشد؛ به‌صورت واضح مشخص است كه روابط اپل و اينتل طي چند سال گذشته به دليل تأخيرهاي متعدد در توليد تراشه، به هم ريخته است؛ اپل مي‌تواند با اين كار تمام اشكالات پيش‌آمده را حل و محصولاتش را در بازده‌ي زماني منظم‌تري رونمايي كند؛ اين مهاجرت حتي در سيستم‌عامل مك نيز بسيار تأثيرگذار است.

اپل در طول سال‌ها توليد آيفون و آيپد، مهارت خود را در ايجاد پردازنده‌هاي مبتني ‌بر آرم نشان داده است و اكنون، همان پردازنده‌ها را به مك مي‌آورد.

اعتقاد بر اين است كه اولين مك‌هاي مبتني ‌بر آرم براساس همان معماري A14 استفاده‌شده در آيپد اير و آيفون ۱۲ توليد خواهد شد؛ بااين‌حال پردازنده‌هاي مورد مباحثه در مك‌ از توان حرارتي بيشتر و هسته‌هاي بيشتر متناسب با مشخصات كلاس لپ‌تاپ بهره خواهند برد و قدرت بيشتري ارائه خواهند داد؛ در واقع به گزارش بلومبرگ در فروردين‌ماه، اولين پردازنده‌ي استفاده‌شده در مك داراي ۱۲ هسته‌ي پردازشي است كه مي‌تواند قدرت بسيار خوبي به ارمغان آورد. طبق شايعات جديدتر از زنجيره‌ي تأمين محصولات اپل، كوپرتينويي‌ها از A14X به‌عنوان قلب تپنده‌ي اولين مك‌هاي مبتني ‌بر آرم استفاده خواهند كرد؛ اين تراشه با آخرين فرايند ساخت شركت TSMC براي استفاده در آيپد پرو و مك‌هاي مبتني ‌بر آرم ساخته شده است.

مك‌بوك پرو ۱۳ اينچ

مرجع متخصصين ايران MacBook Pro

طبق افشاگري‌هاي اخير و به گزارش بلومبرگ، يكي از اولين رايانه‌هاي مك‌ مبتني ‌بر اپل سيليكون، نسخه جديدي از مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي خواهد بود. پيش‌تر اين موضوع را اكانت توييتري L0vetodream نيز گزارش داده بود و مينگ-چي كو، تحليل‌گر نام‌آشناي محصولات اپل آن را تأييد كرده است.

انتظار مي‌رود مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي جديد مبتني بر اپل سيليكون تا حدود زيادي شبيه به مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي فعلي باشد؛ با اين ‌اوصاف با به‌روزرساني مك‌بوك پرو امسال نبايد انتظار هرگونه بازطراحي چشمگيري را داشته باشيم. گزارش‌هاي جديد حاكي از آن است كه كوپتينويي‌ها در سال ۲۰۲۱ از مك‌بوك پرو ۱۴ اينچي جديد و بازطراحي‌شده رونمايي خواهند كرد و بازطراحي مك‌ را به سال آينده موكول كرده‌اند.

در حال‌ حاضر جزئيات بيشتري در مورد مك‌بوك پروي جديد دردسترس نيست؛ اما تا سه روز آينده همه‌چيز مشخص خواهد شد.

مك‌بوك اير

مرجع متخصصين ايران مك بوك اير / Macbook Air

به گزارش مينگ-چي كو، بلومبرگ و اكانت توييتري L0vetodream، دومين محصول مبتني ‌بر اپل سيليكون، مك‌بوك اير ۱۳ اينچي جديد خواهد بود كه مانند مك‌بوك پرو، از لحاظ ظاهري تفاوب خاصي با نسل گذشته خود نخواهد داشت و فقط از يك پردازنده‌ي اختصاصي اپل سيليكون استفاده خواهد كرد كه مي‌تواند در محصول باريكي مثل مك‌بوك اير بسيار مؤثر باشد و باعث بهبود عمر باتري، عملكرد پردازشي و كاهش حرارت دستگاه شود.

ساير اطلاعات منتشرشده

به غير از اين دو محصول گفته‌شده، اپل در حال ساخت مك‌بوك پروي ۱۶ اينچي جديد است. بااين‌حال مشخص نيست آيا اين دستگاه در جريان رويداد سه‌شنبه معرفي خواهد شد يا خير؛ در عوض ممكن است اپل آن را به اوايل سال ۲۰۲۱ موكول كرده باشد؛ زيرا قدرت بيشتري دارد و شامل يك پردازنده گرافيكي اختصاصي است كه طبق شايعات اپل آن را براي سال آينده درانديشه متخصصين گرفته.

گزارشي ديگر حاكي از آن است كه اپل مي‌تواند مك‌بوك ۱۲ اينچي جديد را بعد از نزديك به چهار سال احيا و در مراسم پيش رو معرفي كند. گفته مي‌شود تراشه‌هاي اپل سيليكون با بهره‌وري بيشتر، مي‌توانند ۱۵ تا ۲۰ ساعت باتري‌دهي براي دستگاه‌هايي مانند مك‌بوك و مك‌بوك اير فراهم كند.

اپل همچنين در حال توسعه آي‌مك، مك پرو و مك ميني جديد است؛ اما به ‌انديشه متخصصين نمي‌رسد در رويداد پيش ‌روي كوپتينويي‌ها هيچ يك از آن‌ها را معرفي كنند. طبق گفته‌ي اپل، روند مهاجرت كامل به پردازنده‌هاي اپل سيليكون دوسال طول خواهد كشيد؛ پس نبايد انتظار داشت اپل تمام رايانه‌هاي مك‌ را به‌روز كند.

مك‌اواس بيگ سر (macOS Big Sur)

مرجع متخصصين ايران Mac OS Big Sur

اپل در مراسم توسعه‌دهندگان امسال از macOS جديد موسوم به Big Sur رو نمايي كرد، سيستم‌عامل جديد كوپرتينويي‌ها تغيرات بنيادي زيادي به خود ديده و خود را از سيستم‌عامل خاطره‌انگيز MacOS X جدا كرده است و ورژن كاملاً جديد ۱۱ يا همان بيگ سر را ارائه مي‌دهد.

در جريان رويداد روز سه‌شنبه، به احتمال زياد اپل تاريخ انتشار مك‌اواس بيگ سر (macOS 11 Big Sur) را اعلام خواهد كرد. اپل اولين ‌بار آن را در جريان مراسم WWDC امسال معرفي كرد ؛ اما از آن موقع هنوز براي عموم به‌روزرساني نرم‌افزاري منتشر نشده است.

macOS جديد يك به‌روزرساني گسترده براي رايانه‌هاي مك به حساب مي‌آيد و شامل طراحي كاملاً جديد آيكون ‌ها، برنامه‌ي مسيج (Messages)، مركز كنترل جديد و مركز اطلاع‌رساني جديد و... است؛ macOS جديد همچنين توانايي اجراي برنامه‌هاي آيپد و آيفون را در مك‌هاي مبتني‌ بر آرم ارائه مي‌دهد و انتظار مي‌رود اپل مدت‌زمان قابل توجهي صرف صحبت درباره‌ي اين قابلت جديد در جريان رويداد سه‌شنبه‌شب كند.

احتمالات ديگر

خارج از مهاجرت بزرگ اپل به پردازنده‌هاي ساخت خود، انتظار مي‌رود محصولات ديگري نيز در مراسم پيش رو معرفي كند.

مرجع متخصصين ايران Airpod Studio

مدتي است شايعاتي از خانواده‌ي جديد ايرپاد منتشر مي‌شود؛ طبق اين شايعات، اپل در حال توسعه‌ي هدفون دورموبايل تحت برند ايرپاد استوديو است كه مي‌تواند رقيبي جدي براي هدفون‌هاي بالارده‌ي بازار باشد و قابليت‌هايي مانند تشخيص سر و گردن، تنظيمات اكولايزر سفارشي و موارد ديگر ارائه مي‌دهد.

طبق اطلاعات افشاشده در كد منبع iOS 14، كوپرتينويي‌ها دو نوع ايرپاد استوديو براي عرضه در بازار در انديشه متخصصين گفته‌اند؛ يكي از آن با ارزش ۳۴۹ دلار و ديگري از جنس چرم و فولاد ضد زنگ با ارزش ۵۹۹ دلار دراختيار متخصصان قرار خواهد گرفت.

گزارش اخير بلومبرگ نشان مي‌دهد كه به دليل اشكالات در بخش طراحي، توليد ايرپاد استوديو به تأخير افتاده است؛ بلومبرگ در ادامه اشاره مي‌كند كه توليد انبوه اين هدفون‌ از چند هفته پيش شروع شده اما با تأخير مواجه شده است كه مي‌تواند به اين معني باشد كه ايرپاد استوديو تا سال ۲۰۲۱ دردسترس عموم قرار نخواهد گرفت.

مرجع متخصصين ايران ايرتگ اپل / apple airtag

بيش از يك‌ سال از اولين شايعات در مورد ردياب ايرتگ مي‌گذرد. اپل ايرتگ قرار است با ظاهري دايره‌اي شكل و سفيدرنگ طراحي و توليد شوند و متخصصان مي‌توانند با قرار دادن آن‌ در گجت‌هاي خود از موقعيت مكاني آن‌ها با خبر شوند؛ انتظار مي‌رفت اپل ايرتگ را در مراسم معرفي آيفون‌ موسوم به Hi Speed معرفي كند؛ اما طبق گفته‌هاي جان پراسر، افشاگر نام‌آشناي محصولات اپل، ممكن است ايرتگ در نهايت در جريان رويداد ماه نوامبر همراه ‌با مك‌هاي جديد رونمايي شود.

اپل تي‌وي جديد

مرجع متخصصين ايران اپل تي وي ۲۰۲۰

گفته مي‌شود اپل در حال كار روي اپل تي‌وي جديد است كه از ريموت‌كنترل مبتني بر سيري استفاده مي‌كند. احتمال مي‌رود دستگاه جديد پخش محتواي اپل از پردازنده‌ي بسيار قوي A12X يا A14X بهره ببرد تا بتواند محتوا و بازي‌هاي اپل اركيد (سرويس بازي اپل) را با قدرت بيشتري اجرا كند.

طبق اخبار منتشرشده از بلومبرگ، اپل تي‌وي با يك ريموت‌كنترل جديد با قابليت همراهي از برنامه Find My عرضه خواهد شد؛ با اين اوصاف افراد مي‌توانند در هنگام مفقود شدن ريموت‌كنترل، آن را به‌راحتي پيدا كنند. اينكه بهبودهاي ديگري براي ريموت مباحثه‌برانگيز اپل تي‌وي در انديشه متخصصين گرفته شده است يا خير، هنوز مشخص نيست و بايد تا زمان مراسم منتظر ماند.

اپل در رويداد Time Files و Hi Speed محصولات جديدي از جمله آيپد اير و اپل واچ و آيفون‌ها را معرفي كرده بود و در رويدادي كه ساعت ۲۱:۳۰ بيستم آبان برگزار خواهد شد و افزون ‌بر اپل سيليكون، ممكن است از هدفون‌ ايرپاد استديو و ردياب‌ اير تگ (AirTag) و اپل تي‌وي جديد رونمايي كند؛ البته هنوز مشخص نيست اين محصولات در رويداد پيش رو عرضه مي‌شوند يا به زماني ديگر موكول خواهند شد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات