خانه هوشمند ؛ چگونه يك زندگي تخيلي را در واقعيت تجربه كنيم

شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 21 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ايده‌ي خانه هوشمند در عالم تخيل شروع شد، در دهه‌ي ۱۹۶۰ به واقعيت پا گذاشت و روزبه‌روز با پيشرفت تكنولوژي جلوه‌هاي شگفت‌انگيزتري به خود مي‌گيرد. براي آشنايي بيشتر با خانه هوشمند با اين مقاله همراه شويد.
تبليغات

احتمالا براي شما هم پيش آمده است كه وقتي از خانه بيرون مي‌آييد يا براي مدتي به سفر مي‌رويد، از اتفاقاتي كه ممكن است در خانه بيفتد و شما از آن‌ها بي‌خبريد،‌ دچار نگراني شويد. ترديدهايي چون زير گاز را خاموش كردم؟ دزدگير را فعال كردم؟ بچهها در خانه مشغول انجام تكاليف هستند يا دارند تلويزيون تماشا مي‌كنند؟ ممكن است آرامشي را كه قصد داشتيد در سفر به دست آوريد، از شما بگيرند. 

خانه هوشمند به تمام اين نگراني‌ها با يك نگاه سريع به موبايل هوشمند يا تبلت پايان مي‌دهد. مي‌توان دستگاه‌ها و لوازم خانگي را طوري به هم متصل كرد تا بتوانند با يكديگر و با شما در ارتباط باشند، حتي اگر صدها كيلومتر با خانه فاصله داشته باشيد. 

هر دستگاهي كه از برق استفاده مي‌كند، مي‌تواند به شبكه‌ي خانگي وصل شده و تحت فرمان شما باشد. اين فرمان چه صوتي باشد، چه كنترل از راه دور يا فشار دادن دكمه‎‌اي در اپليكيشن موبايل يا تبلت،‌ خانه به آن واكنش نشان مي‌دهد. اكثر وسايلي هم كه به شبكه‌ي هوشمند خانگي متصل مي‌شوند، به روشنايي، امنيت، سرگرمي و تنظيم دماي اتاق مربوط مي‌شوند. 

شايد عبارت خانه هوشمند شما را ياد فيلمي بسيار قديمي با همين نام (Smart House) بيندازد كه در آن اعضاي يك خانواده‌ي سه‌نفره در مسابقه‌اي برنده‌ي خانه‌اي مي‌شوند كه توسط دستياري مجازي به نام PAT (مخفف Personal Applied Technology به‌معني تكنولوژي متخصصدي شخصي)‌ اداره مي‌شود. يا شايد خانه‌ي تئودور توامبلي در فيلم Her را تصور كنيد كه سيستم روشنايي آن خودكار و داراي حسگر حركتي است. خانه‌اي كه تئودور عاشق سيستم عامل كامپيوترش مي‌شود و مي‌تواند با شخصيت بازي واقعيت مجازي كه به شكل هولوگرام در خانه‌ي او حركت مي‌كند، خيلي راحت گفت‌وگو كند.

بيش از ۱۷۵ ميليون خانه هوشمند در دنيا وجود دارد

اما مفهوم خانه هوشمند مدت‌ها است پا را از وادي تخيل بيرون گذاشته است. اگر خانه هوشمند ميلياردرهايي چون بيل گيتس را كنار بگذاريم كه براي ساخت آن نزديك ۱۰۰ ميليون دلار هزينه كرده است، مي‌توان جلوه‌هايي از اين تكنولوژي شگفت‌انگيز را در خانه‌هاي بسياري در سراسر دنيا مشاهده كرد. در حال حاضر، بيش از ۱۷۵ ميليون خانه هوشمند در دنيا وجود دارد و پيش‌بيني ‌شده است نرخ رشد مركب سالانه‌ي اين بازار از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ با رشد ۲۵ درصدي روبه‌رو شود.

مفهومي كه زماني فقط در فيلم‌هاي علمي‌تخيلي وجود داشت، حالا به مد روز تبديل شده است و به‌جاي استارتاپ‌ها، حالا شركت‌هاي تكنولوژي مطرحي چون آمازون و گوگل به اين صنعت روي آورده و آن را تحت كنترل خود درآورده‌اند.

علت همه‌گيري خانه‌هاي هوشمند هم پيشرفت چشمگيري است كه در موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها صورت گرفته است. اين كامپيوترهاي سبك و قابل‌حمل را مي‌توان همه جا يافت و اتصال دائمي آن‌ها به اينترنت به اين معني است كه مي‌توانند دستگاه‌هاي الكترونيكي بسياري را كنترل كنند.

همه چيز با تخيل شروع شد و با اينترنت اشيا (IoT) به اوج خود رسيد. در بستر اينترنت اشيا، محصولات بسياري به يكديگر متصل شده‌اند و اين مجموعه هر روز بزرگ‌تر و بهتر مي‌شود. تمام وسايل الكترونيكي موجود در خانه مي‌توانند در خدمت اين انقلاب فناوري قرار بگيرند و زندگي بشر را چنان دستخوش تغيير كنند كه با چند دهه‌ي پيش، به هيچ وجه قابل مقايسه نباشد. 

اگر مي‌خواهيد درباره‌ي خانه هوشمند، اجزاي كليدي آن، مزايا و معايب و آينده‌ي اين تكنولوژي بيشتر بدانيد، با اين مقاله همراه شويد.

فهرست مطالب

خانه هوشمند چيست

مرجع متخصصين ايران خانه هوشمند تبلت

تصور كنيد تمام وسايل خانه مي‌توانستند به اينترنت متصل شوند. نه‌فقط كامپيوترها و موبايل‌هاي موبايل، بلكه همه چيز؛ از ساعت ديواري گرفته تا اسپيكرها، چراغ‌ها، زنگ در، دوربين‌ها، پنجره‌ها، كركره‌ها، آب‌گرم‌كن، لوازم آشپزخانه و هر چيزي كه فكر كنيد.

حالا تصور كنيد تمام اين وسايل مي‌توانستند با هم ارتباط برقرار كنند،‌ به يكديگر اطلاعات بفرستند و خواسته‌هاي شما را تنها با يك فرمان صوتي يا لمس دكمه‌اي در اپليكيشن موبايل انجام دهند. اين داستان علمي‌تخيلي نيست، بلكه اينترنت اشيا (IoT) است و جزو كليدي اتوماسيون خانه هوشمند به حساب مي‌آيد.

هوشمندسازي خانه با ECHO IV شروع شد

اتوماسيون خانه دقيقا همان چيزي است كه از اسم آن مشخص است: خودكار كردن قابليت كنترل وسايل خانه تنها با فشار دادن يك دكمه يا فرمان صوتي. اصطلاح «خانه هوشمند» هم براي توصيف خانه‌اي استفاده مي‌شود كه در آن تمام فعاليت‌هاي خودكار شده مربوط به روشنايي، لوازم خانگي، سيستم گرمايشي، تلويزيون، تهويه، سيستم‌هاي صوتي، تصويري و سرگرمي، كامپيوترها، دوربين‌ها و سيستم‌هاي امنيتي در ارتباط با يكديگر قرار دارند و مي‌توان آن‌ها را از يك مكان، خواه از داخل اتاقي در خانه يا از مكاني بسيار دور از خانه،‌ كنترل كرد. اساسا مي‌توان گفت منظور از هوشمند بودن خانه، توانايي برقراري ارتباط دستگاه‌هاي الكترونيكي با يكديگر يا به عبارتي توانايي «صحبت كردن» آن‌ها با يكديگر است.

تاريخچه‌ي خانه هوشمند

برخي افراد شروع هوشمندسازي خانه را به محصولي به نام ECHO IV كه در دهه‌ي ۱۹۶۰ توليد شد، مرتبط مي‌دانند. اين كامپيوتر خانگي را مي‌شد براي انجام چند كار كوچك از جمله تنظيمات دماي اتاق يا روشن كردن لوازم برقي خاصي در خانه به كار برد. اين محصول هيچ‌گاه به بازار راه پيدا نكرد؛ اما گام رو به جلوي بلندي در مسير هوشمندسازي خانه محسوب مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران سيستم خانه هوشمند Echo IV

ECHO IV اولين سيستم اتوماسيون خانگي بود كه براي كارهاي ساده‌اي مثل ذخيره فهرست خريد يا تنظيم دماي اتاق به كار مي‌رفت.

با پرشي به سال ۱۹۷۵ به سيستم X10 برمي‌خوريم كه به داستان خانه‎‌ هوشمند هيجان بيشتري افزود. X10 سيستمي بود كه از طريق خطوط انتقال برق، مي‌توانست بين چند دستگاه خانگي ارتباط برقرار كند، چراغ‌ها و لوازم خانگي را روشن يا خاموش كند يا كركره‌ها را بالا بكشد. 

با اين وجود، اين سيستم كاملا بي‌عيب و نقص نبود. از آنجا كه براي اتصال به آن به‌جاي سيم‌كشي اختصاصي، به خطوطي كه از قبل وجود داشت، نياز بود، سيگنال‌ها هميشه نمي‌توانستند از بين اين خطوط عبور كنند. محصولات ممكن بود سيگنالي را از جاي ديگري بخوانند و در كار آن‌ها اختلال ايجاد شود؛ اما با وجود اين اشكال بزرگ و اشكالات ديگري نظير كندي سرعت و قابليت محدود، X10 پيشرفت چشمگيري در عرصه‌ي تكنولوژيكي بود؛ به‌حدي كه امروزه و با وجود گزينه‌هاي بهتر، محصولات مختلفي همچنان از X10 استفاده مي‌كنند.

با گذشت سال‌ها، اتوماسيون محبوبيت بيشتري پيدا كرد و اتصالات مستقل (چه سيمي و چه بي‌سيم) مانع از ازدحام و تداخل سيگنال‌ها شدند. امروزه برخي از محصولات الكترونيكي آن‌قدر راحت به سيستم هوشمند متصل مي‌شوند كه مي‌توانيد تنها با داشتن شبكه‌ي واي‌فاي، خودتان اين كار را به‌تنهايي انجام بدهيد.

سيستم هوشمند چيست

سيستم هوشمند در واقع مركز فرماندهي يا همان مغز متفكر خانه است كه تمام دستگاه‌ها را كنترل مي‌كند. به‌طور كلي، سيستم هوشمند همان چيزي است كه وقتي مي‌خواهيد كاري به‌طور خودكار انجام شود، با آن صحبت مي‌كنيد؛ اما دستگاه هوشمند همان محصولي است كه به سيستم گزارش مي‌دهد؛ مثل لامپ‌هاي آمازون اكو يا فيليپس هيو. 

حال بياييد به ۴ مورد از بهترين سيستم‌هاي هوشمند ۲۰۲۱ نگاهي بيندازيم:‌

۱- الكسا آمازون

مرجع متخصصين ايران هاب الكسا آمازون خانه هوشمند

الكسا (Alexa) با بيش از صدها ميليون دستگاه سازگار، بدون شك يكي از جامع‌ترين اكوسيستم‌هاي خانه هوشمند موجود در بازار است. احتمالا اسم الكسا را به‌دفعات هنگام استفاده از اسپيكرهاي هوشمند اكو شنيده‌ايد (الكسا، هوا امروز چطور است؟ الكسا، فلان آهنگ را پخش كن.) اما شايد ندانيد الكسا اكنون در بسياري از محصولات هوشمند ديگر،‌ از جمله ترموستات و تلويزيون، گنجانده شده و آماده است تا دستورها صوتي شما را انجام بدهد. 

الكسا دسترسي به تمام جوانب خانه هوشمند را آسان مي‌كند. به‌راحتي مي‌توان از الكسا خواست آهنگ خاصي را از اسپاتيفاي پخش كند يا چراغ‌ها را خاموش كند. از آنجا كه اكوسيستم آمازون يكي از محبوب‌ترين‌ها در اين صنعت است، بيشتر محصولات هوشمند، از جمله محصولات ساخت فيليپس، سامسونگ، نست و Schlage با الكسا سازگار هستند. الكسا اكنون مي‌تواند در پاركينگ شما را ببندد، درهاي خانه را قفل و دماي اتاق‌ها را مطابق ميل شما تنظيم كند. جالب است بدانيد آمازون بزرگترين سهم (۶۹٫۷ درصد در مقايسه با  ۳۱٫۱ درصد گوگل) را در بازار دستگاه‌هاي هوشمند دارد و اين موقعيت را تا سال ۲۰۲۱ حفظ خواهد كرد.

۲- دستيار صوتي گوگل (گوگل اسيستنت)

مرجع متخصصين ايران گوگل اسيستنت خانه هوشمند

بعد از الكسا، گوگل اسيستنت (Google Assistant) محبوب‌ترين سيستم هوشمند در دنيا است كه به اندازه‌ي الكسا با دستگاه‌هاي مختلف سازگار نيست؛ اما به لطف موتور جستجوي گوگل، مي‌تواند اغلب به سؤالات و درخواست‌هاي كاملي كه از عهده‌ي الكسا خارج است،‌ جواب دهد. 

طبق گزارش ZDNet، ضريب دقت دستيار صوتي گوگل، ۹۲٫۹ درصد است، درحالي‌كه براي الكسا ۷۹٫۸ درصد است. گوگل اسيستنت همچنين درك بهتري از مدل طبيعي صحبت كردن متخصصان دارد. به‌عنوان مثال، اگر به دستيار گوگل بگوييد «من اين آهنگ را دوست ندارم»، آهنگ بعدي در اسپاتيفاي پخش مي‌شود، درحالي‌كه الكسا به شما مي‌گويد، «نشان شست بالا و پايين در اسپاتيفاي همراهي نمي‌شود.» تفاوت‌هاي كوچكي از اين قبيل مي‌تواند متخصص را به انتخاب گوگل سوق دهد چون نسبت به الكسا درخواست‌ها را بهتر درك مي‌كند.

اسيستنت همچنين با محصولات برندهاي مطرحي چون فيليپس،‌ بلكين، آگوست، نست و اپليكيشن‌هاي محبوبي چون اسپاتيفاي و اوبر سازگار است. 

۳- وينك هاب (Wink Hub)

مرجع متخصصين ايران وينك هاب خانه هوشمند

وينك هاب خود را به‌عنوان «اولين هاب هوشمند خانگي طراحي‌شده براي مصرف‌كننده‌ي عام»‌ معرفي مي‌كند. وينك برخلاف الكسا يا اسيستنت، وفاداري به برند ندارد و به متخصص اين امكان را مي‌دهد تا هر محصول مورد علاقه‌ي خود را با سيستم هوشمند به‌صورت يكپارچه ادغام كند. 

وينك هاب ۲ از پروتكل‌هاي خانه هوشمند از جمله بلوتوث كم‌مصرف (BLE)،  سيستم‌هاي اعلام حريق Kidde، سيستم روشنايي هوشمند Lutron، واي‌فاي، پروتكل Z-Wave و بسياري موارد ديگر همراهي مي‌كند. اين سيستم براي هوشمندسازي يكپارچه‌ي لوازم آشپزخانه و ديواري بهترين انتخاب است.

۴- اسمارت‌تينگز هاب سامسونگ (Samsung SmartThings Hub)

مرجع متخصصين ايران اسمارت تينگز سامسونگ خانه هوشمند

اين سيستم سامسونگ طيف گسترده‌اي از دستگاه‌هاي هوشمند از برندهاي مختلف از جمله ترموستات‌ براي تنظيم دما، روتر واي‌فاي، لامپ‌هاي روشنايي و دستگاه‌هاي امنيتي را به هم متصل مي‌كند. 

سيستم اسمارت‌تينگز از چند سال گذشته در حال افزايش تعداد دستگاه‌هاي هوشمند قابل اتصال به اكوسيستم خود بوده است. مجموعه محصولات اين هاب شامل پريز برق هوشمند، لامپ و دوربين اختصاصي اين برند است. از طريق اسمارت‌تينگز همچنين مي‌توانيد دستگاه‌هاي هوشمند سازگار را براي انجام فعاليت‌هاي مختلفي از جمله خاموش/روشن كردن چراغ‌ها هنگام رفت‌و‌آمد به اتاق، تنظيم كنيد. سيستم هوشمند سامسونگ داراي هاب اختصاصي است اما مي‌توانيد آن را با الكسا يا اسيستنت نيز ادغام كنيد.

اجزاي خانه هوشمند 

مرجع متخصصين ايران اجزاي خانه هوشمند

شايد برايتان سؤال است كه براي داشتن خانه هوشمند بايد براي خريد چه وسايلي هزينه كرد و كدام محصولات خانه را هوشمند مي‌كنند. در عمل، تقريبا هر وسيله‌ي الكترونيكي مي‌تواند به سيستم هوشمند خانه بپيوند؛ اما سؤال مهم اين نيست كه چه وسيله‌اي مي‌تواند، بلكه چه وسيله‌اي بايد به سيستم هوشمند متصل شود. به همين ترتيب، خود دستگاه اهميتي ندارد، بلكه نحوه‌ي استفاده از آن مهم است. افرادي با ثروت بي‌حدواندازه‌ مي‌توانند در اين قضيه افراط كنند. مثلاً بيل گيتس، بنيان‌گذار مايكروسافت، كل خانه‌ي خود را حتي تا آن ميكروچيپي كه مهمانان به سينه‌ي خود سنجاق مي‌كنند تا داده‌هاي شخصي در مورد مقدار روشنايي، نوع موسيقي و دماي مورد ترجيح آن‌ها را ذخيره كند، هوشمندسازي كرده است. 

اما براي افراد معمولي با درآمدي معقولانه‌تر، چنين درجه از هوشمندسازي كمي دور از واقعيت و البته فراتر از بودجه‌ي آن‌ها است. اجزايي كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم، در اكثر خانه‌هاي هوشمند وجود دارند.

سيستم‌ كنترل و شبكه

هر خانه هوشمند در درجه‌ي اول به سيستم كنترلي نياز دارد كه به‌عنوان «مغز كل» خانه، اطلاعات را از طريق حسگرهاي نصب‌شده دريافت مي‌كند. الكسا و گوگل اسيستنت دو مورد از محبوب‌ترين سيستم‌هاي هوشمند هستند.

حسگرها بعد از راه‌اندازي و قرار گرفتن در نقاط مختلف خانه، شرايط داخلي و خارجي خانه را براي اجراي دستورهاي مربوط به روشنايي، دما، تهويه و خاموش يا روشن كردن دستگاه‌هاي متصل، به سيستم كنترل منتقل مي‌كنند. اكثر پنل‌هاي كنترل مجهز به نرم‌افزاري هستند كه هنگام استفاده «ياد مي‌گيرد»‌؛ اما در صورت لاخبار تخصصي، مي‌توان دستور كار آن‌ها را به‌طور دستي وارد كرد.

سيستم كنترل معمولا تعيين‌كننده‌ي برند محصولاتي است كه قرار است به شبكه هوشمند متصل شوند و با سيستم و يكديگر در ارتباط باشند؛ به همين خاطر  انتخاب اين سيستم براي خانه هوشمند در اولويت است.

كنترل دماي اتاق 

براي كنترل دماي اتاق، يك گيرنده و ترموستات بي‌سيم براي اتصال سيستم گرمايشي/خنك‌كننده ساختمان به سيستم كنترل نصب مي‌شود. سپس به كمك اپليكيشن‌هاي نصب‌شده روي تبلت يا موبايل هوشمند يا ساير دستگاه‌هاي كنترل از راه دور مي‌توان دماي دلخواه را بر اساس ساعت‌هاي شبانه‌روز يا روزهاي هفته تنظيم كرد. برخي از اين سيستم‌ها حتي مي‌توانند خود را با رفتار متخصص هماهنگ كنند و دماي مورد پسند او را بدون هيچ داده‌ي ورودي ياد بگيرند و اعمال كنند. 

برخي از سيستم‌هاي تنظيم دما را مي‌توان با صدا كنترل كرد. اين دستگاه‌ها حتي مي‌توانند مكان شما را در خانه تشخيص دهند و دماي اتاق را مطابق با حضور شما تغيير دهند.

امنيت 

يكي از اجزاي كليدي خانه هوشمند سيستم امنيتي بي‌سيم آن است. اين سيستم شامل ردياب‌هاي حركتي براي روشن كردن چراغ‌ها، هشدار ورود افراد غيرمجاز يا قفل كردن درهاي مجهز به قفل‌‎هاي الكترونيكي است.

اين سيستم طوري تنظيم مي‌شود تا هنگام خطر دزدي يا آتش‌سوزي و سوانح ديگر، پيام هشدار به موبايل يا تبلت متخصص فرستاده شود. حسگرهايي كه به در پاركينگ، سيستم‌هاي آتش‌نشاني و امنيتي متصل مي‌شوند، در صورت بروز اشكال، بلافاصله به متخصص هشدار مي‌دهند.

دوربين‌هاي مداربسته هم بخشي از اين سيستم امنيتي هستند. برخي از اين مدل‌ها، از جمله دوربين‌هاي ساخت رينگ، آرلو و مكسيموس، داراي چراغ‌هايي هستند كه راه را روشن مي‌كنند. دوربين‌هاي نصب‌شده در زنگ در هم مي‌تواند بر رفت‌وآمدها نظارت كند و به متخصص امكان مي‌دهد با مهمانان بدون نزديك شدن به در يا حتي بدون حضور در خانه، تعامل كنند. 

روشنايي و لوازم خانگي 

براي افراد بسياري، سيستم روشنايي هوشمند جذاب‌ترين قابليت براي هوشمندسازي خانه است. در خانه هوشمند مي‌توان به‌راحتي فشار دادن دكمه‌اي روي اپليكيشن، چراغ‌هاي اتاق يا لوازم برقي را خاموش و روشن كرد يا نور چراغ‌ها را كم و زياد كرد. 

البته بسياري از سيستم‌هاي روشنايي بدون نياز به هاب مركزي هم مي‌توانند به‌خوبي كار مي‌كنند و با اجزاي ديگر در تعامل باشند. براي مثال لامپ‌هاي ساخت شركت Cree يا TP-Link مي‌توانند از طريق واي‌فاي و برخي ديگر مانند لامپ‌هاي فيليپس هيو مي‌توانند از طريق بلوتوث موبايل هوشمند و بي‌نياز از سيستم كنترل، كار كنند. 

آبياري

آب ارزشمندترين منبع طبيعي است و به همين خاطر داشتن سيستم آبياري هوشمند علاوه بر آسايش متخصص، از هدر رفتن آب جلوگيري مي‌كند. حسگرهاي هوشمند بدون هدر دادن آب، گياهان حياط يا باغ شما را آبياري مي‌كنند و آبياري را هنگام بارندگي متوقف مي‌كنند. يكي از مزاياي اين فناوري پيشرفته اين است كه نيازي به اتصال به هاب مركزي ندارد. 

سرگرمي

با تجهيزات مناسب مي‌توان سيگنال‌هاي تلويزيوني را به‌صورت بي‌سيم در سراسر خانه منتقل كرد. بدين ترتيب مي‌توان با داشتن تنها يك سيستم پخش‌كننده در خانه، در تمام اتاق‌هايي كه به هاب مركزي متصل هستند، از برنامه‌هاي تلويزيوني يا بازي‌هاي ويدئويي لذت برد. سيستم‌هاي صوتي نيز از اين قابليت همراهي مي‌كنند.

اپليكيشن IFTTT

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن ifttt

يكي از قدرتمندترين روش‌ها براي يكپارچه‌سازي دستگاه‌ها در خانه هوشمند، استفاده از اپليكيشن IFTTT است. اسم اين اپليكيشن مخفف «If This Then That» به‌معني «اگر اين، پس آن» است و سرويسي است كه در آن فعاليتي در يك دستگاه منجر به انجام فعاليتي ديگر در دستگاهي متفاوت مي‌شود. 

IFTTT بسيار شبيه داشتن هاب خانگي در فضاي ابري است و از بسياري از محصولات و سرويس‌ها همراهي مي‌كند. اين اپليكيشن زماني رايگان بود؛ اما اكنون اكانت رايگان تنها اجازه‌ي ايجاد كردن سه دستور (موسوم به اپلت) را به هر متخصص مي‌دهد. البته مي‌توان بدون محدوديت از هزاران اپلتي كه توسط متخصصان ديگر ايجاد شده و در اين اپليكيشن موجود است، استفاده كرد. 

براي مثال، دستور يك اپلت مي‌تواند اين باشد كه هر بار مدت‌زماني‌كه براي Amazon Echo تنظيم شده، به پايان رسيد، لامپ‌هاي هوشمند فيليپس هيو شروع به فلش زدن كند. اگر اپلتي كه به آن نياز داريد در اين اپليكيشن موجود نيست، بايد به خريد اكانت پرو اقدام كنيد كه هزينه‌ي آن ۳٫۹۹ دلار در ماه است.

بهترين خانه‌هاي هوشمند در جهان

موزه‌ي علم و صنعت شيكاگو 

مرجع متخصصين ايران خانه هوشمند موزه‌ي علم و صنعت، شيكاگو 

اين خانه‌ي سه‌طبقه كه به شكل موزه و براي سكونت دو نفر طراحي شده است، به كمك دو تكنولوژي هوشمند و سبز، از جمله سيستم اتوماسيوني كه مقدار مصرف انرژي خانه را كنترل مي‌كند، يكي از بهترين خانه‌هاي هوشمند در دنيا است. نگاه كردن در آينه‌ي حمام اين ساختمان نه‌تنها انعكاس صورت شما، بلكه اخبار و وضعيت آب‌و‌هوا را نيز نشان مي‌دهد. مي‌توانيد براي دوش گرفتن محدوديت زماني تعيين كنيد تا وقتي از اين حد عبور كرد، به شما هشدار بدهد.  

نورگيرها و كركره‌ها در اين ساختمان قابل تنظيم از راه دور هستند و سيستم‌هاي امنيتي و سرگرمي از طريق پيشرفته‌ترين پنل‌هاي لمسي كنترل مي‌شوند.

پيشخوان آشپزخانه شايد در نگاه اول عادي به انديشه متخصصين برسد؛ اما با قرار دادن دستگاه‌هاي الكترونيكي روي سطح آن، آن‌ها را شارژ مي‌كند. اين خانه هوشمند ماشين چمن‌زني رباتيك نيز دارد.

خانه هوشمند Wired 

مرجع متخصصين ايران خانه هوشمند wired

خانه‌اي كه شركت LivingHomes براي مجله‌ي تكنولوژي Wired در لس آنجلس ساخته است،‌ اگرچه با طراحي ماژولار خود چندان هوشمند به انديشه متخصصين نمي‌رسد؛ اما داخل آن داستان كاملا متفاوتي در جريان است. 

در اين خانه يك سرور رسانه‌ي مركزي از تمام موبايل‌هاي متصل، به‌روزرساني‌هايي را به نمايشگرهاي نصب‌شده در سراسر خانه مي‌فرستد. علاوه بر اين، يك سيستم اتوماسيون مركزي تمام سيستم‌هاي روشنايي، گرمايشي، تهويه، سرگرمي و امنيتي را كنترل مي‌كند و در عين حال به‌عنوان سيستم ارتباط داخلي يا همان اينتركام مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

خانه هوشمند بيل گيتس: Xanadu 2.0

مرجع متخصصين ايران خانه هوشمند بيل گيتس زانادو ۲.۰

محل زندگي بيل گيتس در واشنگتن، درست طبق انتظار، مجهز به پيشرفته‌ترين نوع تكنولوژي است. ساخت اين خانه‌ي ۱۳۰ ميليون دلاري كه با نام زانادو 2.0 (Xanadu 2.0) شناخته مي‌شود، ۷ سال طول كشيد.

هر يك از ساكنان اين خانه داراي ميكروچيپي سنجاق‌شده به سينه است كه در سراسر خانه توسط حسگرها كنترل مي‌شود. به كمك اين ميكروچيپ‌ها، دما و روشنايي اتاق با ورود افراد به هر اتاق و مطابق با ترجيح آن‌ها تنظيم مي‌شود. موسيقي ساكنان را در سراسر خانه «دنبال»‌ مي‌كند و نمايشگرهاي بزرگ تنها با لمس يك دكمه، تابلوهاي نقاشي و تصاوير مورد علاقه‌ي فرد را نمايش مي‌دهند. حتي اتاق‌هاي مهمان هم تمام اين ويژگي‌هاي هوشمند را دارند. 

درخت مورد علاقه‌ي بيل گيتس هم به كامپيوتر متصل است و به محض اينكه مقدار رطوبت آن پايين بيايد، به‌طور خودكار آبياري مي‌شود.

خانه كوچك اينتل 

مرجع متخصصين ايران خانه هوشمند اينتل

از شركتي كه شيفته‌ي هرچه كوچك‌تر كردن محصولات تكنولوژي است بايد هم انتظار ساخت خانه‌ي هوشمند كوچك داشت. اين خانه‌ي ۲۰ متري پر از دستگاه‌هاي هوشمند است. به كمك يك اپليكيشن روي تبلت مي‌توان روشنايي خانه را تنظيم كرد، در را قفل كرد، ورود بدون كليد با تشخيص چهره را فعال كرد و دماي اتاق را تغيير داد. 

سيستم ورودي خانه هوشمند اينتل را مي‌توان از راه دور كنترل كرد تا صاحب‌خانه حتي اگر در شهر ديگري بود، بتواند شخص پشت در را ببيند و در صورت تمايل، آن‌ها را به خانه راه بدهد. بهتر از همه اينكه در اين خانه‌ي كوچك لازم نيست حتي از جاي خود بلند شويد. نرم‌افزار تشخيص صدا اين امكان را مي‌دهد تا با فرمان‌هاي صوتي هم چيز به‌راحتي كنترل شود. 

مزاياي خانه هوشمند

مرجع متخصصين ايران مزاياي خانه هوشمند

راحتي و آسايش

 در جامعه‌ي پرشتاب امروزي، هرچه نگراني كمتري داشته باشيد، زندگي راحت‌تري خواهيد داشت. مديريت تمام دستگاه‌هاي خانه تنها از يك مكان و رهايي از دردسرهاي كوچكي همچون خاموش كردن چراغ قبل از خواب يا تنظيم دماي اتاق هنگام بيدار شدن، يكي از دلايل اصلي افراد براي روي آوردن به خانه هوشمند است. 

بسياري از سيستم‌هاي هوشمند داراي قابليت كنترل از راه دور هستند؛ بدين ترتيب، اگر فراموش كنيد قهوه‌ساز را پيش از ترك خانه خاموش كنيد، لازم نيست دوباره به خانه برگرديد. تنها كافي است به قابليت كنترل از راه دور سيستم روي موبايل يا كامپيوتر دسترسي داشته باشيد تا ظرف چند ثانيه دستگاه را خاموش كنيد.

امنيت

 همان‌طور كه گفته شد، خانه‌هاي هوشمند شامل سيستم‌هاي امنيتي پيشرفته‌اي هستند كه به كمك دوربين‌هاي مداربسته، حسگرهاي حركتي و اتصال به ايستگاه پليس محلي يا شركت امنيتي خصوصي، امنيت بيشتري را براي ساكنان خانه فراهم مي‌كنند. در خانه‌هاي هوشمند مي‌توان به‌جاي قفل‌هاي معمولي از كليد كارتي يا اثر انگشت استفاده كرد تا بدين ترتيب ورود سارقان به خانه دشوارتر شود. 

مصرف بهينه‌ي انرژي

 خانه‌هاي هوشمند انرژي كمتري مصرف مي‌كنند. دما و روشنايي اتاق مي‌تواند مطابق با مصرف متخصص تنظيم شود. سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي هوشمند مي‌توانند تا ۵۰ درصد در مصرف انرژي صرفه‌جويي كنند.

مثلاً وقتي كسي در اتاق نباشد، چراغ‌ها مي‌توانند به‌طور خودكار خاموش شوند و ترموستات را مي‌توان طوري تنظيم كرد تا دماي داخل در طول روز كاهش يابد و درست قبل از رسيدن ساكنان خانه،‌ دوباره به درجه‌ي مناسب برگردد. تمام اين كارهاي خودكار، همراه‌با دستگاه‌هاي مدرن و كم‌مصرف، در مصرف برق، آب و گاز صرفه‌جويي مي‌كنند. 

دسترس‌پذيري

 خانه‌هاي هوشمند مي‌توانند به كمك قابليت‌هاي دسترس‌پذيري مانند سيستم‌هاي فرمان صوتي براي قفل كردن درهاي خروجي، تنظيم روشنايي اتاق‌ها يا حتي كار با كامپيوتر، راحتي و آسايش بيشتري را براي سالمندان و افراد كم‌توان فراهم كنند.

افزايش ارزش خانه

 خانه‌اي با قابليت‌هاي هوشمند مي‌تواند با ارزش بسيار بالاتري نسبت به خانه‌هاي معمولي فروش برود. طبق گزارش‌ انجمن معاملات ملكي آمريكا، خريداران حاضرند هزينه‌ي بيشتري براي خانه‌اي با قابليت‌هايي مانند سيستم امنيت هوشمند، كنترل دما، لوازم خانگي و سرگرمي بپردازند.

معايب خانه هوشمند

مرجع متخصصين ايران اشكالات خانه هوشمند

امنيت و حريم شخصي

 اگرچه خانه‌هاي هوشمند روش‌هاي مدرن امنيتي ارائه مي‌دهند؛ اما در عين حال مي‌توانند خود نگراني امنيتي ايجاد كنند. طبق گزارش سال ۲۰۱۹ Avast، از بين تمام خانه‌هاي هوشمند جهان، ۴۰٫۸ درصد حداقل يك دستگاه آسيب‌پذير در برابر حملات سايبري متصل به سيستم كنترل داشته‌اند كه امنيت كل خانه را به خطر انداخته بود. جالب است بدانيد پرينترها از لحاظ امنيتي،‌ آسيب‌پذيرترين دستگاه در خانه هستند. 

به گزارش مك‌آفي، در سال ۲۰۱۶ ويروسي بيش از ۲٫۵ ميليون دستگاه اينترنت اشيا موجود در خانه‌ها و دفاتر سراسر جهان را آلوده كرده بود. البته مقصر بسياري از اين آسيب‌پذيري‌ها استفاده از رمزهاي عبور پيش‌فرض ساده براي اين دستگاه‌ها بود؛ رمز عبورهايي مثل password يا 666666 يا dreambox كه به‌راحتي قابل هك شدن هستند.

از طرفي، سيستم‌هاي اسپيكر هوشمند هم حفره‌هاي امنيتي خاص خود را دارند. سيستم تشخيص صداي آن‌ها را مي‌توان فريب داد. دستگاه‌هاي ديگر (حتي تلويزيون و راديو) ممكن است در كارشان اختلال ايجاد كند. هكرها نيز مي‌توانند با نفوذ به شبكه‌ي واي‌فاي كنترل تنظيمات اسپيكر را به دست بگيرند.  

در مورد اينترنت اشيا نگراني‌هاي حريم شخصي نيز وجود دارد. سازندگان ترموستات‌هاي ديجيتال، لامپ‌هاي هوشمند و حتي زنگ در، حجم زيادي از اطلاعات متخصص را ذخيره مي‌كنند و دسترسي هكرها به اين اطلاعات مي‌تواند دردسرساز باشد.

سيگنال واي‌فاي ضعيف

 مودم‌هاي استاندارد براي سيستم‌هاي هوشمند چندان مناسب نيستند و كارايي بسياري از دستگاه‌هاي متصل را مختل مي‌كنند. چراغ‌ها به‌كندي تنظيم مي‌شوند، ويدئوهاي دوربين‌هاي مداربسته با تأخير نمايش داده مي‌شوند و نوتيفيكيشن قفل‌هاي هوشمند يك ساعت بعد فرستاده مي‌شوند. 

استفاده از شبكه‌ي توري (mesh WiFi) كه با روترهاي متعدد سيگنال‌هاي بي‌سيم را از چندين مكان به شيوه‌ي مؤثرتري توزيع مي‌كند، مي‌تواند اشكال سيگنال ضعيف را حل كند. شبكه‌ي توري را همچنين مي‌توان به‌گونه‌اي اصلاح كرد تا به دستگاه‌هايي كه به پهناي باند بيشتري نياز دارند، سيگنال‌هاي قوي‌تري بفرستد.

هزينه

 درست است راه‌اندازي سيستم هوشمند، ارزش خانه را به‌طور چشمگيري افزايش مي‌دهد؛ اما براي بسياري از افراد خريد اين سيستم به خاطر هزينه‌هاي زياد آن در وهله‌ي اول ممكن نيست. طبق گزارش Fixr، براي داشتن خانه هوشمند به‌طور متوسط بايد بين ۲ هزار دلار تا ۷ دلار هزينه كرد و اين رقم براي خانه‌اي مجهز به سيستم روشنايي، كركره، قفل، لوازم خانگي، سيستم آبياري، ترموستات، هاب مركزي و اسپيكرهاي هوشمند در تمام اتاق‌ها به ۲۰ هزار دلار نيز مي‌رسد.

آينده خانه هوشمند

مرجع متخصصين ايران آينده خانه هوشمند

ايده‌ي خانه هوشمند شايد اكنون عادي به انديشه متخصصين برسد؛ اما تا چند دهه‌ي گذشته تنها در وادي تخيلات بشر حضور داشت. سال‌ها پيش از ظهور الكسا، سيري، كورتانا يا گوگل اسيستنت، ايده‌ي هوش مصنوعي خانه با دستياري مجازي به نام PAT در فيلم «خانه هوشمند»‌ ديزني محصول سال ۱۹۹۹ مطرح شد كه با فرمان‌هاي صوتي ساكنان، خانه را اداره مي‌كرد و تمام عادات و علايق آن‌ها را حفظ كرده بود. 

تبلت در فيلم ۲۰۰۱: اديسه فضايي كوبريك گجتي علمي‌تخيلي بود. سه‌گانه‌ي بازگشت به آينده هم نوعي عينك هوشمند را پيش‌بيني كرده بود كه شبيه هدست واقعيت مجازي آكيولس ريفت‏ امروزي است. ايده‌ي ساعت‌هاي هوشمند با پيشتازان فضا شروع شد. 

حالا ۲۲ سال از ساخت فيلم «خانه هوشمند»‌ مي‌گذرد و تكنولوژي‌هايي چون روشنايي هوشمند، تنظيم دماي هوشمند، قفل هوشمند و جاروبرقي رباتيك آن‌قدر رايج است كه ديگر هيچ چشمي از ديدن آن‌ها از تعجب گرد نمي‌شود. نمايشگرهاي تلويزيون كل ديوار را مي‌پوشانند، هوش مصنوعي در قالب موبايل هوشمند در جيب بسياري از افراد است و دستگاه‌هاي متصل به اينترنت جاي ما ساعت بيداري تنظيم مي‌كنند، پيام مي‌فرستند، تماس مي‌گيرند و موسيقي پخش مي‌كنند. حسگرهاي سلامتي مراقب سلامت ما هستند و واقعيت مجازي و افزوده، دنياي تخيلات را به زندگي واقعي ما پيوند داده‌اند.  

اگرچه تا رسيدن به يكپارچگي سيستمي چون PAT راه درازي در پيش است؛ اما الكسا و گوگل اسيستنت در حال حاضر جاي محكمي در بازار خانه هوشمند براي خود به دست آورده‌اند و به‌عنوان هاب مجازي قدرتمند، كنترل دستگاه‌هاي مختلفي را تنها از يك نقطه به دست گرفته‌اند. 

در آينده‌ي خانه هوشمند مي‌توان انتظار اتصال بهتري بين دستگاه‌هاي هوشمند را داشت. هاب‌هاي اتصال شخصي از جمله زيگبي، Z-Wave، واي‌فاي و بلوتوث به‌زودي بر بازار خانه هوشمند چيره خواهند شد. چشم‌ها به ديدن وسايل رباتيك بيشتري عادت خواهد كرد كه با پيشرفت بشر در هوش مصنوعي، در كنار آشپزي و نظافت، مي‌توانند براي افراد مسن و كم‌توان،‌ همراه و دستيارهاي خوبي باشند.

خانه هوشمند در نهايت به بالاترين درجه ادراك خواهد رسيد

خانه هوشمند در نهايت به بالاترين درجه ادراك خواهد رسيد و در محيطي كاملا شهودي و غريزي، تمام نيازهاي ساكنان خانه را مديريت خواهد كرد. اين مدل خانه به‌طور خودكار و مطابق با زمان واقعي، خود را تنظيم مي‌كند، دستگاه‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي خود را به كارآمدترين حالت ممكن با سيستم هوشمند هماهنگ مي‌كند و داده‌ها به‌گونه‌اي كنار هم جمع‌آوري مي‌شوند تا يادگيري ماشين بتواند تمامي فرايندها را به بهترين شكل بهينه‌سازي كند. 

در چند سال ديگر، سازندگان خانه هوشمند تمركز خود را روي جمع‌آوري كمترين مقدار داده براي ارائه‌ي بيشترين خدمات به متخصصان معطوف خواهند كرد. دستگاه‌هاي هوشمند،‌ هوشمندتر مي‌شوند. حضور تكنولوژي هوش مصنوعي و يادگيري ماشين پررنگ‌تر مي‌شود. نسل پنجم شبكه تلفن همراه (5G) با افزايش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گيگابيت بر ثانيه بدون شك خدمات اينترنت اشيا را متحول خواهد كرد. بنا به گزارش‌ها،‌ تا سال ۲۰۲۵، تكنولوژي 5G نزديك ۲٫۶ ميليارد متخصص خواهد داشت كه اين امر،‌ ارزش سالانه‌ي بازار جهاني اينترنت اشيا را به ۳٫۹-۱۱٫۱ تريليون دلار خواهد رساند. 

علم با جرقه‌ي يك ايده شروع مي‌شود. با سرعتي كه تكنولوژي در حال پيشرفت است، دستيابي به اين ايده‌ها در آينده‌ي نزديك چندان دور از ذهن نيست. به انديشه متخصصين شما متخصص اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در دهه‌هاي پيش رو، انتظار چه نوع پيشرفتي مي‌توان در حوزه‌ي خانه هوشمند داشت؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات