اگر گمان مي‌كنيد تله پاتي دروغي بيش نيست با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد!

جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تله پاتي حقيقت دارد! البته برخي از انواع آن. دو تن از دانشمندان و اساتيد دانشگاه واشنگتن به نام‌هاي Rajesh Rao و Andrea Stocco نمايشي علمي را ترتيب داده‌اند كه در آن بين دو مغز بدون استفاده از حس اعضا ارتباط برقرار مي‌شود.در اين تحقيق رائو به وسيله‌ي اينترنت سيگنالي را به مغز استاكو مي‌فرستد كه با آن دست راست استاكو به حركت در مي‌آيد. ارتباطات مغز-مغز پيش از اين در مورد موش‌ها و انسان به موش مورد آزمايش قرار گرفته بود و نتايج خوبي را به همراه داشت اما اين اولين تله پاتي انساني دنياست! (نگران نباشيد، هنوز براي كنترل انسان‌ها توسط برادر بزرگ سال‌ها فرصت باقي است!) در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

به گفته‌ي Chantel Prat:

ما فناوري لازم براي فهميدن سيگنال‌هاي مغز را داريم، همين طور فناوري انتقال آن را از يك مغز به مغز ديگر به كمك رايانه‌ها را پس تنها كافي است با يك آزمايش عملي بودن آن را اثبات كنيم.

اين تيم به كمك Skype ارتباطي بين دو آزمايشگاه جداگانه برقرار كردند و در حالي كه هيچ يك از دو طرف قادر به ديدن صفحه‌ي نمايشگرSkype نبودند، رائو به صفحه‌ي نمايشگر جداگانه اي نگاه مي‌كرد كه در آن بازي رايانه اي ساده اي در حال اجرا بود.هنگامي كه رائو مي‌خواست به سمت اهداف شليك كند، او در ذهن خود حركت دست راست خود را تصور كرد- البته بدون تكان دادن دست خود- و تقريبا بلافاصله استاكو كه هيچ نمايشگر در ديد خود نداشت دست راست خود را تكان داد. و با فشردن space bar فرمان شليك را به رايانه صادر كرد. استاكو احساس حركت دست خود را به يك تيك عصبي تشبيه كرده است.

البته قضيه به اين سادگي‌ها هم كه فكر مي‌كنيد نبوده رائو وقت زيادي را صرف تمرين دادن مغر خود كرده تا رايانه بتواند الگوهاي حركتي مغز او را كامل و بي نقص درك كند. رايانه با دريافت سيگنال درست آن را به كمك اينترنت به رايانه‌ي ديگري مي‌فرستد كه به محرك مغناطيسي جمجمه اي (همان كلاهي كه بر سر استاكو رفته است) متصل است. اين دستگاه محرك درست در همان ناحيه اي كه كنترل دست راست را دارد (در نيمكره چپ) قرار گرفته و به كمك ميدان مغناطيسي، جريان الكتريكي را در سطح مغز (كورتكس) القا مي‌كند كه موجب حركت طبيعي دست مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Screen Shot 2013-08-27 at 10.48.18 AM copy

درست است كه در حال حاضر تنها راه ساده و آسان براي ارسال اطلاعات از يك مغز به مغزي ديگر گفتار است اما با پيشرفت علوم اعصاب و رايانه‌ها انسان‌ها قادر خواهند بود تا كارهاي پيچيده تري همچون پرواز، رقص و... را با هم شريك شوند (ماتريكس را بياد بياوريد و البته به ويروس‌هاي تله پاتيك هم اندكي بيانديشيد!) . طبيعتا مهارت‌هاي پيچيده تر مانند رياضي و فيزيك نيز با پيشرفت بيشتر دانش بشري قابل انتقال خواهند شد.

مرجع متخصصين ايران Screen Shot 2013-08-27 at 10.44.15 AM 610x325

هر چند اين موضوع ممكن است براي برخي نگراني هايي به دنبال داشته باشد ولي بايد به خاطر داشت كه فعلا براي هرگونه ارتباط تله پاتيك مي‌بايست اتصالي فيزيكي با تجهيزاتي نسبتا سنگين برقرار شود، پس حداقل فعلا نگران نباشيد، مغز شما در امان است! (Inception را ديده ايد؟)

شما چه متخصصدهاي ديگري را براي چنين وسيله اي متصور مي‌شويد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات