سوني تلويزيون‌هاي جديد براويا را با تراشه‌ي قدرتمند پردازش تصوير رونمايي كرد

شنبه ۲۰ دي ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سوني براي كنگره‌ي جهاني CES، دسته‌ي جديد تلويزيون‌هاي محبوب براويا را با تراشه‌ي پردازش تصوير جديد و همراهي از HDMI 2.1 رونمايي كرده است.
تبليغات

سال ۲۰۲۰ با ورود مهماني ناخوانده به نام ويروس كرونا و اشكالات و سختي‌هايش باعث شد انبوهي از كنفرانس‌هاي ساليانه لغو و به زمان ديگيري موكول شوند. در‌اين‌ميان، كنگره‌ي جهاني الكترونيك مصرفي (CES) نيز از اين قاعده مستثني نبود و بعد از يك سال غيبت به‌علت همه‌گيري ويروس كرونا، با قدرت بازخواهد گشت تا دستاوردهاي صنعت الكترونيك را براي علاقه‌مندان به‌‌نمايش بگذارد.

سوني پيش از شروع رسمي نمايشگاه يادشده دسته‌اي جديد از تلويزيون‌هاي بسيار محبوب براويا (Bravia) را براي سال جديد ميلادي به‌روز كرده است. به‌گزارش وب‌سايت GSMArena و با استناد به بيانيه‌ي رسمي سوني، نسخه‌ي جديد تلويزيون‌ هاي سوني براويا جديد با نمايشگرهاي LCD و OLED و ابعاد ۵۰ تا ۱۰۰ اينچ معرفي مي‌شود و از درگاه HDMI 2.1، رابط استاندارد گوگل تي‌وي، هوم‌كيت و ايرپلي ۲ همراهي مي‌كند. همچنين در بطن تلويزيون‌هاي براويا، پردازنده‌ي مبتني‌بر هوش مصنوعي جديدي وظايف پردازش تصوير، بهبود كنتراست، دقت رنگ‌ها و تجزيه‌وتحيل صدا را برعهده خواهد داشت.

يكي از ويژگي‌هاي جديد و مهم اين تلويزيون‌ها همراهي از HDMI 2.1 است؛ زيرا دارندگان كنسول‌هاي نسل‌نهمي پلي‌استيشن ۵ و ايكس‌باكس سري ايس و سري اس مي‌توانند به‌طور‌كامل از محتواي 4K در نرخ نوسازي تصوير ۱۲۰ هرتز بهره ببرند. مسلما بزرگ‌ترين ويژگي در تلويزيون‌هاي جديد پردازنده‌ي موسوم به Cognitive Processor XR خواهد بود. جديدترين تراشه‌ي پردازش تصوير و صداي سوني چندين عنصر را روي نمايشگر هم‌زمان تجزيه‌وتحليل و پارامترها را براي كيفيت تصوير بهينه و تنظيم مي‌كند. بهبود كيفيت صدا يكي ديگر از تمركزهاي تراشه‌ي جديد است؛ زيرا مي‌تواند موقعيت صدا را ازطريق سيگنال تجزيه‌وتحليل كند و آن را با تصوير مطابقت دهد و درعين‌حال، عناصر صوتي سنتي را به صداي فراگير سه‌بعدي (3D) ارتقا دهد.

در‌حالي‌كه هوش مصنوعي معمولي (AI) فقط مي‌تواند عناصر تصويري مانند رنگ، كنتراست و جزئيات را به‌صورت جداگانه تشخيص و تجزيه‌وتحليل كند، پردازنده‌ي جديد مي‌تواند مجموعه‌اي از عناصر را به‌صورت آني و همانند مغز انسان مطالعه و بهبودهاي لازم را اعمال كند. با اين‌ كار، هر عنصر در پيوند با يكديگر به بهترين نتيجه نهايي خود تنظيم مي‌شوند و همه‌چيز هماهنگ و واقعي به‌انديشه متخصصين مي‌رسند؛ موضوعي كه هوش مصنوعي معمولي نمي‌تواند به اين مهم دست يابد.

از ديگر مشخصات تلويزيون‌هاي يادشده مي‌توان به همراهي از نرخ نوسازي متغير و حالت كم‌تأخير خودكار و همراهي از كانال بازگشت صوتي پيشرفته اشاره كرد. همچنين، تمامي آن‌ها از استاندارد دالبي ويژن HDR نيز همراهي مي‌كنند. Z9j، پيشرفته‌ترين تلويزيون سري مَستر، با نمايشگر LCD با نور پس‌زمينه‌ي LED و رزولوش 8K در اندازه‌هاي ۷۵ و ۸۵ اينچ ارائه مي‌شود؛ درحالي‌كه مدل A90J با نمايشگر OLED و رزولوشن 4K در نسخه‌هاي ۵۵ و ۶۵ و ۸۳ اينچي دردسترس خواهد بود.

در‌اين‌ميان، غول فناوري ژاپن تنوع تلويزيون‌هاي 4K خود را به‌لطف دو مدل ديگر به نام‌هاي A80J و X90j، با دو نمايشگر متفاوت گسترش داده است. اولين مدل با نمايشگرهاي OLED از ۵۵ تا ۷۷ اينچ موجود خواهد بود؛ درحالي‌كه مدل ديگر از نمايشگر LCD با نور پس‌زمينه LED بهره مي‌گيرد و از قرار معلوم، با ابعاد بزرگ‌تر از ۱۰۰ اينچ آماده‌ي سفارش است.

تماشا در يوتيوب

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات