جف بزوس از ايلان ماسك براي معرفي راكت با قابليت استفاده‌ي مجدد، پيشي گرفت

پنج‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بلو اوريجين، آژانس فضايي خصوصي است كه مالك آن جف بزوس، مالك آمازون است. اين شركت از ايلان ماسك و شركت Space X براي معرفي راكت با قابليت استفاده‌ي مجدد پيشي گرفته و به تازگي وسيله‌ي نقليه‌ي فضايي New Shepard را كه متشكل از راكت BE-3 و كپسولي براي حمل سرنشينان است به ارتفاع ۱۰۰.۵ كيلومتري كه فضاي زير جو است، پرتاب كرده است.
تبليغات

جف بزوس مالك آمازون و آژانس فضايي بلو اوريجين، ايلان ماسك و شركت فضايي او را در رقابت براي راكت با قابليت استفاده‌ي مجدد، شكست داده و فضاپيماي نيوشپرد شركت وي كه متشكل از كپسولي براي حمل فضانوردان و يك راكت است به ارتفاع ۱۰۰.۵ كيلومتري زمين پرتاب شده است.

اما نكته‌ي جالب در مورد راكت BE-3 اين است كه پس از طي مسافت ۵۰۰۰ پايي اين راكت از فضاپيما جدا شده و با سرعت تقريبي ۷ كيلومتر بر ساعت بر روي زمين فرود مي‌آيد. اين در حالي است كه اولين تلاش ايلان ماسك براي ساخت راكت‌هاي داراي قابليت استفاده‌ي مجدد، در تلاش براي فرود آمدن بر روي زمين دچار شكست شد.

با اين حال ايلان ماسك و راكت فالكون ۹ شركتش قصد دارند تا راكتي قابل استفاده براي فضاپپماهايي بسازند كه مي‌توانند از جو زمين خارج و از جاذبه‌ي آن رهايي يابند. هر چند راكت Space X نيز در ارتفاع ۵۰ مايلي از فضاپيما جدا مي‌شود، اما به دليل اين كه فالكون ۹ سرعت بالايي دارد، نمي‌توان آن را در هنگام فرود به زمين كنترل كرد. سرعت اين راكت در هنگام جدا شدن از فضاپيما ۱۰ ماخ است؛ در حالي است كه راكت نيوشپرد تنا ۳.۷ ماخ سرعت دارد. در نتيجه‌ي اين سرعت بالا راكت به ارتفاع ۹۰ مايلي رفته و از آن ارتفاع بر روي زمين فرود مي‌آيد. به اين دليل در آخرين تلاش، راكت ساخت Space X در فضا منفجر شد.

در ويديوي زير مي‌توانيد فرود زيباي اين راكت را ببينيد. اين راكت با سرعت بسيار زياد به زمين نزديك شده و سپس سرعت آن آٰرام آرام كم شده و در نهايت بر روي زمين فرود مي‌آيد:

نيوشپرد براي طرح‌هاي درون جو زمين بلو اوريجين در انديشه متخصصين گرفته شده و بيشتر براي كارهاي تبليغاتي به كار خواهد رفت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات