تماشا كنيد: تارهاي صوتي در حنجره چگونه توليد صدا مي‌كنند؟

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
صدا يا صوت از انواع انرژي است كه از تحرك ذرات ماده ايجاد مي‌شود. صدا هر چند تعريف ساده‌اي دارد، اما بنيادي‌ترين مولفه براي ايجاد ارتباط و تعامل بين انسان‌ها است. اما انسان چگونه صدا توليد مي‌كند. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا نحوه‌ي توليد صدا در حنجره را كه از طريق ارتعاش تارهاي صوتي صورت مي‌پذيرد، ببينيم. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

صدا، فاكتوري لازم و حياتي براي ارتباط انسان‌ها است. از لحظه‌اي كه از خواب بر مي‌خيزيم تا زماني كه به خواب مي‌رويم، روزانه با افراد مختلفي ارتباط برقرار مي‌كنيم كه در حالت عادي و با كسر ارتباطاتي كه از طريق ارسال متن با استفاده از فناوري موجود انجام مي‌پذيرد، صدا نقش اصلي را در برقراري ارتباط ما بازي مي‌كند. ما براي ارتباط با ديگران صحبت مي‌كنيم و صدايي كه از خود ساطع مي‌كنيم عامل اصلي ايجاد تعامل با ديگران است. اما چگونه صدا توسط ما انسان‌ها توليد مي‌شود؟ پاسخ اين سوال در حنجره‌ي ما و در تارهاي صوتي نهفته است. مطمئنا تاكنون بارها نام تارهاي صوتي را شنيده‌ايم. اگر دوست داريد تا نحوه‌ي ايجاد صوت در حنجره و از طريق تارهاي صوتي را مشاهده كنيد، پس بهتر است ويديويي را كه در ادامه قرار گرفته مشاهده كنيد.

تار‌هاي صوتي متشكل از دو پرده‌ي از جنس غشاء مخاطي است كه بصورت افقي به حنجره‌ چسبيده‌اند. تارهاي صوتي درون حنجره قرار دارند؛ خود حنجره در پايين حلق قرار دارد و با استفاده از هواي خارج شده از شش‌ها و ارتعاش تارهاي صوتي اقدام به توليد صدا مي‌كند. تارهاي صوتي در زمان دم، باز شده و در بازدم بنابر نياز به ارتعاش در مي‌آيند كه نتيجه‌ي آن توليد صدا و در نتيجه امكان برقراري ارتباط از طريق صحبت كردن يا هر واكنش ديگري كه در آن به وجود صدا نياز احساس مي‌شود. تارهاي صوتي توسط عصب مغزي موسوم به واگ كنترل مي‌شود. عصب واگ طولاني‌ترين عصب مغزي و دهمين زوج عصب از مجموع ۱۲ جفت عصب مغزي است. اين عصب وظايف مختلفي نظير صحبت كردن، بلعيدن غذا و فعاليت‌هاي پاراسمپاتيك را بر عهده دارد.

همانطور كه اشاره كرديم تارهاي صوتي درون حنجره در بالايي‌ترين قسمت ناي قرار گرفته است. تارهاي صوتي در خانم‌ها و آقايان نيز با يكديگر تفاوت دارند كه صداي متفاوت در اين دو جنس برگرفته از همين تفاوت‌هاي موجود در تارهاي صوتي است. براي مثال طول تارهاي صوتي در مردان بين ۱.۷۵ تا ۲.۵ سانتي متر است در حالي كه طول اين ارگان در خانم‌ها بين ۱.۲۵ تا ۱.۷۵ سانتي‌متر اندازه‌گيري شده است. همچنين ضخامت تارهاي صوتي نيز در خانم‌ها با آقايان متفاوت است. در بالاتر از حنجره، دريچه‌ي ناي يا اپيگلوت قرار دارد كه وظيفه‌ي آن ممانعت از ورود انواع محتوياتي است كه مقصد نهايي آنها مري و معده است. در صورتي كه اين دريچه قادر نباشد جلوي محتويات دهان را از ورود به ناي و برخورد با تارهاي صوتي بگيرد، سرفه سرنوشتي است كه به سراغ انسان خواهد آمد. در اين حالت است كه سرفه باعث جدا شدن محتويات خارجي از حنجره مي‌شود.

در ادامه مي‌توانيد ويديوي مربوط به واكنش تارهاي صوتي در زمان خروج هوا و ارتعاش را مشاهده كنيد.

لينك دانلود

انديشه متخصصين شما در اين خصوص چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات