ثبت اختراع جديد اپل به اولويت‌بندي فيدهاي ويدئويي اپل گلس اشاره دارد

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل با اختراع جديدش قصد دارد باتوجه‌به به نگاه متخصص و به‌صورت هوشمند پردازش‌هاي محتواي واقعيت افزود و مجازي را اولويت‌بندي كند تا محتواي نهايي را با كيفيتي بهتر و درعين‌حال بهينه‌تر ارائه دهد.
تبليغات

چند سالي است كه گفته مي‌شود اپل در حال كار روي نوعي عينك واقعيت افزوده و يك هدست واقعيت مجازي يا واقعيت تركيبي است و طبق گمانه زني‌هاي اخير، از آن با نام احتمالي اپل گلس (Apple Glass) ياد مي‌شود. گزارش‌هاي مختلف و پرونده‌هاي ثبت اختراع متعدد به‌نوعي اين موضوع را اثبات مي‌كنند و نشان مي‌دهند اپل براي عرضه‌ي اين نوع از محصولات بسيار مصمم است. حال اختراع جديد اپل با استفاده از تجزيه‌وتحليل آنچه متخصص در حال مشاهده آن است، مي‌تواند به اپل گلس يا يك هدست واقعيت افزوده كمك كند تا با استفاده از اولويت‌بندي عناصر فيدهاي دوربين، عملكرد خود را در پردازش ويدئو بهبود دهند.

سيستم‌هاي واقعيت افزوده براي ارائه محتواي بهتر واقعيت تركيبي به متخصصان، به جمع‌آوري داده‌هاي مربوط به محيط متكي هستند. در سيستم‌هاي كنوني اين امر عمدتا به گرفتن فيدهاي زنده‌ي دوربين از نزديك چشم متخصص و دستكاري ديجيتالي و سپس نشان دادن آن به متخصص در حالت تغييريافته منجر مي‌شود؛ البته اين فرايند مي‌تواند انواع ديگر داده، مانند نقشه‌برداري عمق را نيز پوشش دهد. بااين‌حال، در بسياري از سيستم‌هاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده كه به كامپيوترهاي ميزبان متصل مي‌شوند، نياز به ورود اطلاعات مربوط به محيط اطراف مي‌تواند اشكالاتي را ايجاد كند؛ زيرا داده‌هاي زيادي وجود دارد كه مي‌توانند هم‌زمان از طريق اتصال به اينترنت محدود شوند.

پيشرفت‌هاي صنعت دوربين و حسگرها در ساليان اخير اين امكان را فراهم مي‌كند كه از وضوح و نرخ فريم بالاتر بهرمند شد؛ اما از طرفي ديگر باعث مي‌شوند كه داده‌ها براي تجزيه‌وتحليل به پردازش بيشتري نياز داشته باشند و به‌طور بالقوه براي اتصال به اينترنت به رسيدگي بيشتري نياز خواهند داشت. همچنين منابع پردازشي وجود دارد كه بايد درانديشه متخصصين گرفته شود؛ زيرا هرچه داده بيشتر باشد، پردازش بيشتري نيز براي ايجاد تصوير واقعيت افزوده مورد نياز خواهد بود. 

اختراع ثبت‌شده در اداره‌ي ثبت اختراعات و علائم تجاري ايالات متحده با عنوان «پيش فيلتركردن تطبيقي ​​داده‌هاي ويدئويي مبتني‌بر جهت نگاه» مجموعه سيستم و اقداماتي را شامل مي‌شود كه اپل با استفاده از آن مي‌تواند براي پردازش اصلي و نهايي، داده‌هاي ويدئويي كه بايد پردازش شوند را محدود و اشكالات يادشده را برطرف كند؛ به‌نوعي اپل قصد دارد با استفاده از كم‌ترين پردازش‌ها به وسيله‌ي آنچه كه متخصص مشاهده مي‌كند، داده‌ها را اولويت‌بندي كند و درنهايت بهترين كيفيت واقعيت افزوده را دركنار راندمان بالا ارائه دهد. 

به‌طور خلاصه، اين حق ثبت اختراع نشان مي‌دهد كه هدست مي‌تواند از محيط اطراف متخصص تصويري گرفته و برخي از فيلترها را در صحنه اعمال كند و هر كدام از اين فيلترها مناطق مختلفي از قاب محتوا را پوشش مي‌دهند. اين فيلترها، تعيين‌كننده داده‌هايي هستند كه براي پردازش، براساس نگاه متخصص و نقاط داده‌ي AR و VR، مانند حركت موقعيت سر به ميزبان منتقل مي‌شوند. لايه‌هاي داده فيلتر شده از طريق اتصال به اينترنت يا از طريق اتصال بي‌سيم به ميزبان منتقل و سپس پردازش شده و براي نمايش مجدد به هدست منتقل مي‌شوند و اين كار بارها تكرار مي‌شود.

منطق موجود در اختراع يادشده اين است كه براي پردازش آنچه متخصص به‌صورت واقعي مي‌بيند، استفاده از تمامي داده‌هايي كه توسط دوربين جمع‌آوري مي‌شوند لازم نيست. درحالي‌كه ممكن است متخصص رو به يك جهت باشد، ممكن است چشم‌هايش به طرف ديگر معطوف شود و درنتيجه ارائه‌ي محتوا در سمت ديگر انديشه متخصصينات وي عملا بي‌معني خواهد بود و باعث هدررفت انرژي مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران پتنت اپل مرتبط با فيدها و پردازش محتواي هدست‌هاي واقعيت افزوده

سيستمي كه اپل رائه مي‌دهد نياز به تشخيص نگاه متخصص و سپس استفاده از نقطه داده به قاب داده‌هاي تصوير دارد. اپل پيشنهاد مي‌كند كه چندين زيرمجموعه داده كه مي‌توانند اشكال و اندازه‌هاي مختلفي از تصوير را اولويت‌بندي كنند، با بخش‌هايي كه متخصص به‌صورت فعال زيرمجموعه اصلي آن‌ها را مشاهده مي‌كند ادغام شوند؛ درحالي‌كه نسخه ثانويه بزرگ‌تري نيز وجود دارد كه اطراف آن را پوشش مي‌دهد.

در اين سيستم زيرمجموعه‌ي كوچك‌تر و اصلي، اولويت پردازش داده محسوب مي‌شود؛ زيرا توسط متخصص فعالانه مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. زيرمجموعه گسترده‌تر ثانويه به دليل قرار گرفتن در حاشيه‌ي متخصص مي‌تواند پردازش كمتري داشته باشد و بنابراين اهميت كمتري دارد. همچنين ممكن است كه داده‌هاي ثانويه با كيفيت كامل به ميزبان منتقل نشوند؛ زيرا به اندازه‌ي زيرمجموعه داده اولويت‌دار اهميت ندارند. هنگام ارائه تصوير و محتواي نهايي براي متخصص، داده‌ها مي‌توانند فيلترهاي بيشتري را به كار بگيرند تا به‌طور مؤثر آن‌ها را به بهترين شكل ممكن و بدون دردسر به هم متصل كنند. درواقع سيستم مذكور خطوط بين زيرمجموعه اوليه با كيفيت بالا و زيرمجموعه ثانويه با كيفيت پايين و بقيه قسمت‌هاي فيد دوربين در برنامه AR كه باهم تداخل دارند را محو مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران پتنت اپل مرتبط با فيدها و پردازش محتواي هدست‌هاي واقعيت افزوده

در اين سيستم گفته مي‌شود كه شناسايي زير مجموعه لاخبار تخصصيا نبايد يك‌جا ايجاد شود. اپل احتمال ايجاد زيرمجموعه اوليه را پس از توليد اولين فريم از داده‌هاي تصويري دوربين پيشنهاد مي‌كند؛ اما مناطق زيرمجموعه ثانويه را مي‌توان در خلال ايجاد فريم دوم تعيين كرد. علاوه‌براين، داده‌هاي تشخيص نگاه مرتبط با فريم دوم مي‌تواند مناطق فرعي و ثانويه را در فريم اول براي پردازش آگاه كند. اين براي مواردي كه چشم متخصص در حال حركت است مفيد خواهد بود؛ زيرا اين امر مي‌تواند با هرگونه اثرات ناخواسته تغيير انديشه متخصصينات متخصص، سيستم را مجبور به گرفتن و قرار دادن داده‌ها در زمينه ديد وي كند. اين پتنت در ۱۹ جولاي ۲۰۱۸ (۲۸ تير ۱۳۹۷) ثبت شده است.

اپل به‌صورت هفتگي اختراعات بي‌شماري ثبت مي‌كند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ي موضوعات مورد علاقه‌ي تحقيق و توسعه شركت‌ها محسوب مي‌شود؛ اما تضمين‌كننده‌ي ارائه آن در محصول يا خدمات آينده به‌حساب نمي‌آيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات