آينده اپل واچ در حوزه سلامت به چه سمتي حركت خواهد كرد؟

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديران اپل توضيحاتي در مورد تمركز اپل واچ بر حوزه سلامت و تندرستي و همچنين آينده‌ي ساعت هوشمند اپل در حوزه سلامت ارائه داده‌اند.
تبليغات

نخستين ساعت هوشمند اپل در سال ۲۰۱۵ معرفي و روانه‌ي بازار شد. از آن زمان تاكنون، كوپرتينونشين‌ها قابليت‌هاي بيشتري در حوزه‌ي سلامت و تندرستي به گجت پوشيدني خود اضافه كرده‌اند.

ساعت‌هاي هوشمند اپل مجهز به قابليت‌هايي همچون ثبت نوار قلب (ECG) و تشخيص سقوط هستند. به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اپل برنامه‌ها و طرح‌هاي گسترده‌تري براي ساعت هوشمند خود دنبال مي‌كند و درصدد است تا دستگاهي با تمركز بيشتر بر حوزه‌ي سلامت به بازار عرضه كند.

مرجع متخصصين ايران مطالعه اپل واچ سري ۴ / Apple watch series 4

جف ويليامز، مدير بخش طراحي اپل در گفتگويي با نشريه‌ي اينديپندنت به اين موضوع اشاره كرد كه طرح‌هاي توسعه‌اي اپل در حوزه‌ي سلامت براي اپل واچ بسيار بنيادين و اساسي هستند. وي در صحبت‌هاي خود افزود:

در ابتدا ايده‌هاي بسيار بزرگ و اساسي در حوزه‌ي سلامت براي ساعت‌هاي هوشمند اپل داشتيم. برخي تصور مي‌كردند كه چنين طرح‌هاي توسعه‌اي، قابليت اجرايي ندارند؛ ولي توانستيم كارهايي هم انجام دهيم. بسيار جالب است كه متخصصان بتوانند اطلاعات مفيدي را در گجتي پوشيدني روي مچ دست خود، هميشه همراه داشته باشند.

 نخستين باري كه اپل در گزارشي در مورد مشخصات و ويژگي‌هاي مربوط به حوزه‌ي سلامت و تندرستي اپل واچ توضيح داد، بسياري از متخصصان هيجان‌زده شده‌اند. جف ويليامز در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود در مورد اين موضوع صحبت مي‌‌كند:

وقتي براي نخستين بار در مورد ويژگي‌هاي متمايز اپل واچ در حوزه‌ي سلامت توضيحاتي داده شد و ويژگي‌هايي همچون پايش ضربان قلب مورد توجه قرار گرفت، بسياري از متخصصان متعجب شده بودند. براي متخصصان جالب بود كه بتوانند به ساعت هوشمند خود نگاه كنند و گجت پوشيدني بتواند در هر لحظه ضربان قلب آن‌ها را پايش كند. به‌مرور متوجه شديم كه اپل واچ مي‌تواند قابليت‌هاي متخصصدي ديگري را نيز دراختيار متخصصان قرار دهد. درنتيجه، طرح‌هاي توسعه‌اي بيشتري براي ساعت هوشمند اپل درانديشه متخصصين گرفتيم و موضوع اپليكيشن‌هاي مربوط به سلامت و پزشكي كه از انديشه متخصصين قانوني نيز تاييديه‌هاي لازم را گرفته باشند، مطرح شد. 

ويليامز به‌همراه دساي، مدير بخش سلامت اپل، هر دو تأكيد دارند كه قابليت‌هاي مربوط به سلامت و بهداشت تنها يكي از ويژگي‌هاي حوزه‌ي سلامت اپل واچ محسوب مي‌شود. آن‌ها معتقدند كه چنين امكاناتي باعث مي‌شود، متخصصان بيشتري اپل واچ را مورد توجه قرار دهند.

ويليامز معتقد است كه موضوعات مرتبط با سلامت و تندرستي يكي از حوزه‌هاي مهمي است كه متخصصان بدان توجه ويژه‌اي نشان مي‌‌دهند و از اهميت خاصي نيز برخوردار است. اما اپل واچ قابليت‌هاي ديگري نيز دارد و تنها گجت پوشيدني با امكانات سلامت و تندرستي نيست. متخصصان علاوه بر امكان استفاده از قابليت‌هاي حوزه‌ي سلامت اپل واچ، مي‌توانند از امكانات ديگري همچون دريافت و ارسال پيام‌ها، برقراري تماس و... استفاده كنند. درنتيجه، متخصصاني كه اپل واچ را به مچ دستان خود مي‌بندند، هم‌زمان از قابليت‌هاي مختلفي برخوردار خواهند شد.

دساي نيز معتقد است، مسايل مربوط به حوزه‌ي سلامت از اهميت بالايي برخوردار هستند. ممكن است برخي متخصصان در تمام ساعات روز توجهي به سلامت خود نداشته باشند، ولي اپل واچ مي‌تواند تجربه‌ي خوب و قابل‌توجهي را دراختيار آن‌ها قرار دهد و به چنين متخصصاني يادآوري كند كه به سلامت خود نيز توجه نشان دهند.

مرجع متخصصين ايران Apple Watch Series 5 /‌ اپل واچ سري 5

آينده اپل واچ به چه سمتي حركت خواهد كرد؟ 

يكي از سوالاتي كه ممكن است به ذهن متخصصان بيايد آن است كه كوپرتينونشين‌ها قصد دارند در آينده چه قابليت‌هاي جديدي را به اپل واچ در حوزه‌ي سلامت و تندرستي اضافه كنند؟ در اصل آينده‌ي ساعت هوشمند اپل ازانديشه متخصصين رديابي سلامت و تندرستي به چه سمتي حركت خواهد كرد؟

كوين لينچ، معاون بخش فناوري اپل معتقد است، با وجودي كه در حال حاضر نيز اپل واچ از قابليت‌هاي بسيار خوبي برخوردار است، گجت پوشيدني اپل هنوز در ابتداي راه قرار دارد. وي معتقد است: 

در حال حاضر ساعت هوشمند اپل قابليت‌هاي خوبي دارد كه مي‌تواند براي متخصصان مفيد باشد. اطلاعاتي كه اپل واچ از پايش ضربان قلب ارائه  مي‌دهد، داده‌هاي خوبي هستند. با قابليت‌هاي مانيتورينگ موجود در اپل واچ مي‌توان اطلاعاتي درمورد فيبريلاسيون دهليزي دراختيار داشت. طرح‌هاي توسعه‌اي بسياري در اين حوزه وجود دارد كه مي‌توانيم در ادامه روي آن كار كنيم. 
مرجع متخصصين ايران Apple Watch Series 5 Aluminum / اپل واچ سري 5 آلومينيوم

وي در ادامه افزود:

همچنين ساير حوزه‌هاي مربوط به سلامت از جمله سلامت شنوايي، حوزه‌هاي سلامت مربوط به بانوان و سلامت قلب، از جمله مواردي است كه اپل به آن‌ها توجه ويژه‌اي نشان مي‌دهد. شايد در اين مسير بتوانيم ابزارهاي جديدي توسعه دهيم و به بازار عرضه كنيم. ولي همان‌طور كه گفته شد، هنوز در ابتداي راه هستيم. موضوعات بسياري مورد توجه ما است و بايد كارهاي زيادي انجام دهيم. اما يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه در مورد آن فكر مي‌كنيم و جزو استراتژي‌هاي خود قرار داده‌ايم آن است كه از بين تمامي حوزه‌هاي مربوط به سلامت، كدام‌يك بيش از بقيه براي متخصصان متخصصدي است و بهتر است روي توسعه‌ي كدام‌يك زمان و انرژي بگذاريم؟

ويليامز در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود افزود كه اپل در حوزه‌ي توسعه‌ي فناوري‌هاي مربوط به سلامت، به محدوديت‌ها نمي‌انديشد و سعي دارد موانع را از سر راه خود بردارد. كوپرتينونشين‌ها قصد دارند بيشترين و موثرترين حضور را در اين حوزه رقم بزنند. وي در آخر اضافه كرد: «ما قصد داريم در اين مسير حركت كنيم و بايد ببينيم اين سفر ما را به كجا خواهد رساند.»

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات