دوربيني با قابليت ثبت تصاوير زوايايي كه نمي‌توان با چشم ديد

شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
متخصصان در حال توسعه‌ي دوربيني هستند كه قادر است تصاوير مربوط به گوشه‌ها را نيز ثبت كند. اين دوربين با ثبت واكنش فوتو‌ن‌ها با نرخ 15 ميليارد فريم بر ثانيه، تصوير مورد انديشه متخصصين را ثبت مي‌كنند.
تبليغات

هم‌اكنون مي‌توان با استفاده از بازوهاي تلسكوپي به ثبت تصاوير در گوشه‌هايي پرداخت كه در حالت معمول نمي‌توان تصاوير را با استفاده از دوربين معمولي به ثبت رساند؛ اما متخصصان درصدد توسعه‌ي دوربيني هستند كه با ثبت حركت نور با استفاده از ليزر و سرعت ثبت فريم‌ها با سرعت 15 ميليارد فريم در ثانيه قادر است تا تصاوير نقاطي كه در حالت معمول ديدي روي آن نيست، به ثبت رساند.

اين دوربين حاصل همكاري دو تيم Creative Cameras، دانشگاه گلاسكو و دانشگاه هريوت‌-وات در ادينبورگ است. اين دوربين قادر است تا از طريق تحليل موج ليزر تابيده شده كه در هر ثانيه 4,000 بار رها مي‌شود،  به بازسازي قسمتي از تصوير بپردازد كه محل مورد انديشه متخصصين در حالت معمول ديد ندارد. زماني كه پرتو ليزر به شي برخورد مي‌كند، پرتپ بازتابيده شده توسط سنسور 32 در 32 پيكسل دوربين با نرخ 15 ميليارد فريم در ثانيه ثبت مي‌شود.

دانلود ويدئو

 اطلاعات جمع‌آوري شده توسط دوربين به يك رايانه ارسال مي‌شوند كه در آن سرعت بازتابش فوتو‌ن‌ها مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. با استفاده از الگوريتم‌هاي توسعه داده شده بدين منظور و وارد كردن داده‌هاي حاصل از تحليل سرعت بازتابش فوتون‌ها، رايانه قادر به بازسازي تصوير محلي است كه در حالت معمول غيرقابل ديدن است.

هنوز دانشمندان موفق به آزمايش عملي اين دوربين نشده‌اند، اما شبيه‌سازي‌هاي انجام شده نشان از موفقيت اين سيستم با در پيش گرفتن چنين ساز و كاري دارد. به‌گفته‌ي محققين، مرحله‌ي بعد آزمايش عملي اين دوربين است.

در صورتي كه دانشمندان موفق به آزمايش عملي اين دوربين شوند، مي‌توان از آن در زمينه‌هاي بسياري چون نجات افراد در زلزله‌ها و انواع حوادث مشابه، موارد نظامي و حتي دوربين‌هاي امنيتي در اماكن مورد استفاده قرار داد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات