تبليغات: از تصوير تا واقعيت
تبليغ و بستهبندي شكيل و زيبا، دو عنصر مهم در افزايش فروش يك محصول هستند. اين مسئله به ويژه در مورد مواد خوراكي اهميت بيشتري پيدا ميكند. چند بار وارد يك مغازه يا فروشگاه شدهايد، گشتي زده و تنها با نگاه كردن به بستهبندي يك محصول آن را خريداري كردهايد؟ در واقع تصاوير خوش رنگ و لعابي كه روي بستهبندي اين محصولات درج شده، به همين منظور طراحي شدهاند. تبليغي بصري كه مشتري را وسوسه كرده و او را براي خريد يك محصول متقاعد ميكنند. تا اين جاي كار امري طبيعي و پذيرفته شده است. اشكال از جايي شروع ميشود كه پاي تبليغات خلاف واقع به ميان آمده و به جاي جذب كردن مشتري، او را فريب ميدهند.
متأسفانه در كشور ما نيز اين تبليغات خلاف واقع به معضلي تبديل شده است. شما مواد خوراكي را با اعتماد به تصويري كه روي جلد آن مشاهده ميكنيد خريداري كرده، ولي پس از باز كردن با محصولي كاملاً متفاوت روبرو ميشويد. محصولي كه نه تنها شباهتي به آن تصوير خوش و آب و رنگ ندارد، بلكه چه بسي از اساس چيز ديگري است. به عنوان مثال خوراك لوبيا جاي خود را به ذرت پخته ميدهد، كمپوت گيلاس ناگهان گلابي ميشود و مواردي مشابه كه بيشك هر كدام چند باري با آنها مواجه شدهايم. اين امر در وهلهي اول اعتماد شما را خدشه دار ساخته و شايد ميل شما به خريد ديگر محصولات يك كارخانه يا شركتي خاص را كمرنگتر كند.
اما اين معضل تنها مختص كشور ما نيست. با نگاهي به تصاويري كه براي شما گرد آوري كرديم، متوجه خواهيد شد كه از اين دست فريبكاريها در گوشه و كنار جهان فراوان است. تبليغاتي دروغين كه نه تنها در عالم مواد خوراكي، بلكه در تبليغ بسياري ديگر از محصولات نيز به كار رفته و خريدار را شگفتزده كردهاند.
بايد ديد ادامهي چنين روندي تا كجا به نفع شركتها و كارخانجات توليدكننده است و آيا در نهايت اين مشتري است كه متضرر شده يا توليد كننده؟
خب انديشه متخصصين شما در مورد اين تصاوير چيست؟ شما چه تجربياتي را در اين زمينه پشت سر گذاشتهايد؟ خوشحال خواهيم شد كه از تجربيات مشابه شما هم آگاه شويم؛ پس لطفا همچنان با هم انديشي ها خود همراه ما باشيد.
هم انديشي ها