آيا اپليكيشن‌ هاي بهينه ساز مصرف باتري در موبايل‌هاي هوشمند، واقعا كارايي دارند؟

يك‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
باتري يكي از مقوله‌هايي است كه دارندگان تلفن‌هاي هوشمند امروزي به آن توجه ويژه‌اي دارند؛ چراكه همه دوست داريم بتوانيم مدت بيشتري را با هربار شارژ دستگاه با آن كار كنيم. استفاده از اپليكيشن‌هاي بهينه‌ساز مصرف باتري يكي از روش‌هايي است كه به انديشه متخصصين مي‌رسد مدت زمان استفاده از گجت‌ها را افزايش مي‌دهد. اما آيا اين اپليكيشن‌ها واقعا مي‌توانند از پس انجام اينكار بر بيايند؟ در ادامه‌ي مطلب مي خواهيم به اين موضوع بپردازيم. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

تلفن‌هاي هوشمند امروزي اكثرا صفحه‌نمايش‌هاي بزرگي دارند و از قابليت‌هاي ارتباطي بي‌سيم مختلفي بهره مي‌برند و از طرفي پردازنده‌هاي قدرتمندي در آن‌ها بكار گرفته مي‌شود. اما فناوري‌هاي باتري موبايل‌ها نيز بايد با سرعتي برابر با ساير اجزاي اين محصولات رشد داشته باشد تا از پس تامين انرژي لازم براي فعاليت قطعات مختلف برآيد؛ از همين رو در برخي از موبايل‌ها، باتري با حدود ۵ ساعت كار سنگين (مثلا تماشاي فيلم‌هاي با كيفيت، انجام بازي‌هاي گرافيكي، وبگردي و استريم الكترونيك و مواردي از اين قبيل) كاملا تخليه مي‌شود و اين موضوع براي هيچ‌كس خوشايند نيست.

به همين دليل، برخي توسعه‌دهندگان، اقدام به ساخت اپليكيشن‌هايي براي بهينه‌سازي مصرف باتري كرده‌اند. اين نوع اپليكيشن‌ها عموما با جلوگيري از فعاليت و پردازش‌ وظايف غير ضروري، در مصرف باتري صرفه‌جويي مي‌كنند و در اكثر اين نوع اپ‌ها اطمينان حاصل مي‌شود كه تنها در صورتي يك اپليكيشن در حال اجرا باشد كه به آن نياز داشته باشيد.

به عنوان مثال، برخي از اپليكيشن‌ها قابليت اجراي خودكار خود را دارند و نيز برخي اپ‌ها به صورت دائم از اينترنت دستگاه بهره برده و اقدام به دانلود بروزرساني‌هاي جديد و نمايش نوتيفيكيشن‌هاي مختلف مي‌كنند. در برخي مواقع نيز اپليكيشن‌ها به صورت مخفي و در پس‌زمينه‌ي دستگاه فعال هستند و وظايف مختلفي را در اين حالت انجام مي‌دهند. مسلما همه‌ي اين نوع اپليكيشن‌ها از منابع سخت‌افزاري مانند پردازنده و حافظه‌ي رم پردازشي بهره مي‌برند كه در نتيجه باعث مي‌شود باتري بيشتري هم مصرف شود.

برخي ديگر از اپليكيشن‌ها نيز به دليل نوع طراحي يا اشكالات نرم‌افزاري، بيش از اندازه‌ي معمول از منابع دستگاه استفاده مي‌كنند و همچنين انرژي غيرضروري بيشتري را مصرف مي‌كنند. به تازگي محققان دانشگاه Purdue اعلام كرده‌اند كه بازي محبوب و معروف پرندگان خشمگين (Angry Birds) و نيز اپليكيشن فيسبوك و بسياري ديگر از اپ‌هاي مشهور و پر استفاده، تقريبا سه برابر بيشتر از حد نياز خود انرژي دستگاه را مصرف مي‌كنند. اين مصرف انرژي اضافه، فقط مربوط به خود اپليكيشن نيست و بيشتر آن به دليل مواردي چون نمايش تبليغات شخص ثالث و دانلود و نمايش مواردي از اين قبيل، منابع دستگاه را بيش از حد مصرف كرده كه نتيجه‌ي آن خالي شدن سريع باتري است. اين نتايج بر اساس اعلام تحقيقات ياد شده و توسط مايكروسافت اعلام شده‌اند كه مي‌توانيد براي جزئيات بيشتر به اين وب‌سايت مراجعه كنيد.

اينگونه اشكالات نرم‌افزاري و باگ‌ها باعث مي‌شوند تا اقدام به دانلود و نصب اپليكيشن‌هاي بهينه‌سازي مصرف باتري در موبايل يا تبلت هوشمند خود كنيم تا جلوي فعاليت اضافه‌ي آن‌ها را بگيرد و عمرباتري را افزايش دهد. اما صبر كنيد! اين اپليكيشن‌ها نيز هميشه واقعا متخصصد ندارند و در برخي موارد حتي باعث مي‌شوند وضعيت بدتر از اين شود.

اگر تبليغ اپليكيشن‌هاي بهينه‌ساز باتري را در ساير اپليكيشن‌ها با پيغامي مبني بر اينكه دستگاه شما در معرض خطر قرار دارد، مشاهده كرديد، هيچگاه بر روي آن تپ نكنيد!

اجازه دهيد با مهم‌ترين و پايه‌اي‌ترين نكته در مورد اپليكيشن‌ها شروع كنيم. اگر شما تبليغ يك اپليكيشن بهينه‌ساز مصرف باتري را در اپليكيشن‌هاي ديگر مشاهده كرديد، احتمالا در آن تبليغ تصويري را مي‌بينيد كه به شما هشدار داده شده كه باتري دستگاه‌تان در معرض خطر است. در چنين شرايطي هيچ‌گاه بر روي اين نوع تبليغات تپ نكنيد.

اين نوع اپ‌ها معمولا بدافزارهايي هستند كه در برخي موارد فقط و فقط قصد دارند تا اطلاعات شخصي‌تان را از دستگاه بيرون بكشند. در عوض براي دانلود اپليكيشن مورد انديشه متخصصين خود بهتر است از ماركت‌هاي معتبر و بهتر از همه فروشگاه گوگل‌پلي و اپ‌استور اقدام نماييد. همچنين پيش از دانلود اپليكيشن‌هاي بهينه‌ساز مصرف باتري، حتما انديشه متخصصين ديگر متخصصاني كه آن را دانلود كرده و مورد استفاده قرار داده‌اند را مطالعه كنيد.

اينكه فعاليت اپليكيشن‌هاي بهينه‌ساز مصرف باتري چگونه است، در واقع به تكنيك‌هاي خاصي كه توسعه‌دهنده بكار مي‌برد ارتباط دارد. برخي از اين نوع اپ‌ها با نام task killer نيز شناخته مي‌شوند و كار آن‌ها بستن خودكار اپليكيشن‌هايي است كه سعي دارند خود را بدون اجازه‌ي متخصص اجرا كنند.

مرجع متخصصين ايران malware apps

فكر مي‌كنيد كه مي‌دانيد كدام اپليكيشن‌ها در حال حاضر در حال اجرا هستند و باتري شما را مصرف مي كنند؟ شايد بهتر باشد مجددا به اين موضوع فكر كنيد. بسياري از اپليكيشن‌ها به صورت دائم در دستگاه فعال هستند؛ حتي اگر به صورت دستي فعاليت پردازشي آن‌ها را ببنيد.

از انديشه متخصصين تئوري، اين ايده بسيار خوب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، اما در برخي شرايط، اپليكيشن‌هاي مخرب مجددا خود را ري‌استارت مي‌كنند و سپس بايد مجددا توسط اپليكيشن‌هاي بهينه‌ساز بسته شوند. اين چرخه هيچ‌گاه پايان نمي‌يابد و همين عامل احتمالا مي‌تواند باتري دستگاه شما را حتي سريع‌تر از قبل مصرف كند! برخي ديگر از اپ‌هاي بهينه‌ساز علاوه بر اپليكيشن‌هاي فعال، اپ‌هايي كه در حالت آماده به كار قرار دارند را نيز مي‌بندند كه اين اقدام نيز مي‌تواند در عملكرد و كارايي دستگاه تاثير منفي داشته باشد.

راه‌ بهتري براي صرفه‌جويي در مصرف باتري وجود دارد و در ادامه به شما نشان خواهيم داد كه ديگر اپليكيشن‌ها چگونه مي‌توانند به شما كمك كنند.

ممكن است اپليكيشن‌هاي Task killers يك راه مشكوك براي ذخيره‌ي بيشتر باتري دستگاه به‌انديشه متخصصين بيايند. اپ‌هاي ديگري نيز ساخته‌ شده‌اند اقدام به خاموش كردن بخش‌هايي مي‌كنند كه انرژي دستگاه را بيشتر مصرف مي‌كنند. JuiceDefender يكي از اين اپليكيشن‌ها است كه به‌جاي بستن ديگر اپ‌ها، به صورت خودكار اجزائي كه در موبايل شما انرژي زيادي مصرف مي‌كنند را در مواقعي كه از آن‌ها استفاده نمي‌كنيد، خاموش مي‌كند. به عنوان مثال اگر از واي‌فاي استفاده نكنيد، اين اپليكيشن بخش واي‌فاي دستگاه را خاموش مي‌كند تا از مصرف بيهوده‌ي انرژي جلوگيري شود.

اپ Easy  Battery Saver نيز به صورت مشابهي كار مي‌كند. علاوه بر اين شما مي‌توانيد از حالت‌هاي مختلفي مانند ذخيره‌سازي معمولي، ذخيره‌سازي پيشرفته و ديگر حالت‌ها بهره ببريد. همچنين مي‌توان تنظيمات و زمانبندي‌هاي خود را شخصي‌سازي كنيد. دقت كنيد كه بايد براي استفاده از اين حالت ها نسبت به آنها آگاهي لازم را داشته باشيد.

اپليكيشن‌هاي بهينه‌ساز مصرف باتري را مي‌توان به خانه‌ها تشبيه كرد كه زماني كه كسي در داخل خانه نباشد لامپ‌ها و ديگر وسايل را خاموش مي‌كنيم تا از مصرف بيهوده‌ي انرژي جلوگيري شود

Abhinav Pathak كه دانشجوي مقطع دكترا بوده و در دپارتمان مهندسي رايانه‌ي دانشگاه Purdue فعاليت مي‌كند به همراه تيمي از محققان اين دانشگاه بر روي موضوع مصرف انرژي در تلفن‌هاي هوشمند كار مي‌كند. وي اپليكيشن‌هاي بهينه‌سازي مصرف باتري را همانند خانه تشبيه مي‌كند كه زماني كه كسي در داخل خانه نباشد لامپ‌هاي آن و ديگر وسايل را خاموش مي‌كنيم تا از مصرف بيهوده‌ي انرژي جلوگيري شود. در اين شرايط اپليكيشن‌هاي مورد مباحثه مي‌توانند مفيد واقع شوند.

اما Pathak مي‌گويد اين نوع اپليكيشن‌ها قادر به شناسايي اپ‌هاي ديگري كه بيشتر از ميزان مورد نياز خود باتري مصرف مي‌كنند نيست. وي همچنين اعلام كرده كه بسياري از اپليكيشن‌ها به شكل نادرستي برنامه‌نويسي شده و در نتيجه انرژي مصرفي آن‌ها بيش از ميزاني است كه بايد باشد. مثلاً برخي از اپليكيشن‌ها كه نياز به دسترسي جي‌پي‌اس دستگاه شما دارند، امكان دارد پس از بسته شدن، نسبت به خاموش كردن جي‌پي‌اس موبايل اقدام نكنند و در اين حالت انرژي باتري بيهوده مصرف خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران BATTERY SAVER

در مورد اين گونه اپليكيشن‌ها متخصصان بايد اميدوار باشند كه توسعه‌دهندگان از اين پس بيشتر مراقب بوده و چنين اشتباهاتي را تكرار نكنند. در اين شرايط بهتر است اپليكيشن‌هايي كه داراي اينگونه اشكالات هستند را به طور كامل از موبايل يا تبلت هوشمند خود حذف كنيد. در ادامه شما را با بهترين روش‌هايي كه مي‌تواند سرعت مصرف باتري با كاهش دهد آشنا مي كنيم.

به اين نكته بايد توجه داشت كه اگر يك اپليكيشن بهينه‌سازي مصرف باتري در يك دستگاه خاص خوب عمل كند، نمي‌توان انتظار داشت كه در همه‌ي دستگاه‌ها به همين صورت عمل كند. پيش از نصب اپليكيشن مورد انديشه متخصصين خود ابتدا انديشه متخصصين ساير متخصصان را بخوانيد تا اطمينان حاصل كنيد كه در دستگاه شما نيز به خوبي كار مي‌كند. همچنين بايد توجه داشته باشيد كه اين تنها راه براي بهينه‌كردن مصرف انرژي در دستگاه شما نيست. با كمي دقت در هنگام استفاده از گجت‌هاي هوشمند خود مي‌توانيد روش‌هاي ديگري را نيز بيابيد. به عنوان مثال خاموش كردن شبكه هاي واي‌فاي يا بلوتوث در زماني كه از آن‌ها استفاده نمي‌كنيد مي‌توانند باعث جلوگيري از هدر رفتن باتري شود؛ چرا كه در صورت روشن بودن واي‌فاي، دستگاه به صورت دائم به دنبال سيگنال‌هاي ارتباطي مي‌گردد و همين امر باعث مصرف بيشتر انرژي خواهد شد. همچنين مي‌توانيد بازه‌هاي زماني بروزرساني اپليكيشن‌ها را به نحوي تنظيم كنيد تا به صورت دائمي مورد مطالعه قرار نگيرند؛ چرا كه در حالت جستجوي دائم براي دريافت بروز رساني‌ها، علاوه بر باتري، پردازنده‌ي دستگاه نيز درگير خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران wifi settings

صفحه‌نمايش دستگاه شما بخش زيادي از باتري را مصرف مي‌كند و بنابراين نياز نيست كه نور آن را بر روي حداكثر روشنايي تنظيم كنيد. همچنين مي‌توانيد زمان تاخير در خاموش شدن خودكار دستگاه را در شرايطي كه از آن استفاده نمي‌كنيد كاهش دهيد. به عنوان مثال نيازي نيست كه اگر دستگاه را مورد استفاده قرار نمي‌دهيد، صفحه‌نمايش به مدت ۲ دقيقه روشن بماند. بهتر است اين زمان را بر روي ۱۵ الي ۳۰ ثانيه تنظيم كنيد. علاوه بر اين در بسياري از موبايل‌ها و تبلت‌هاي هوشمند امروزي حالت‌هاي اختصاصي بهينه‌سازي مصرف انرژي باتري وجود دارد. اگر با اين قابليت‌ها آشنايي نداريد كافيست مدل دستگاه خود را در اينترنت جستجو كنيد و راهنماي مربوطه را يافته و از آن بهره ببريد.

اهميتي ندارد كه به صورت دستي اقدام به بهينه‌سازي مصرف انرژي نماييد يا از اپليكيشن‌هاي ساخته شده براي اين كار بهره ببريد؛ مهم آن است كه بدانيد انرژي موبايل چگونه و در چه بخش‌هايي بيشتر مصرف مي‌شود. اپليكيشني به نام Carat كه توسط دانشگاه كاليفرنيا توسعه داده شده تحليل‌هاي عميقي را در سيستم موبايل‌هوشمندتان انجام مي‌دهد و سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده، بهترين پيشنهادات ممكن را براي بهينه‌سازي مصرف باتري اعلام مي‌كند. علاوه بر اين مي‌توانيد باتري‌هايي با ظرفيت بيشتر تهيه كرده و از آنها به جاي باتري پيش‌فرض دستگاه بهره ببريد.

مطمئناً همه مي دانيم كه موبايل‌هاي هوشمند با توجه به امكاناتي كه در آنها وجود دارد نياز به انرژي زيادي دارند و علاوه بر اين از انديشه متخصصين اندازه، محدوديت‌هايي دارند و بايد همه چيز در يك محصول در اندازه‌ي جيبي جاي داده شود.

در حال حاضر تكنولوژي به كار گرفته شده در باتري‌ها چندان مناسب به انديشه متخصصين نمي‌آيند و ظاهرا چندين سال ديگر طول خواهد كشيد تا باطري‌هايي با حجم و كاركرد بهتر در اين محصولات قرار داده شود. اما تا آن زمان مي‌توان از روش‌هاي مورد اشاره در اين مطلب و برخي اپليكيشن‌هاي بهينه‌سازي مصرف باتري، استفاده كنيد.

سخن پاياني

اگر از دستگاه خود به منظور انجام كارهاي سنگين نظير تماشاي فيلم با كيفيت هاي بالا يا انجام بازي‌هاي گرافيكي استفاده نكنيد، طبيعتا همين حالا هم باتري‌هاي به كار گرفته شده در اكثر اين محصولات آنقدري هستند كه نياز به شارژ مداوم آنها نداشته باشيد.

مي‌توان گفت اگر به طور معمول از قابليت‌هاي مختلف تلفن هوشمند خود در طول روز استفاده مي‌كنيد، احتمالاً نياز خواهيد داشت تا روزانه يك تا دوبار آن را به صورت كامل شارژ كنيد. اينكه به دليل مصرف شدن باتري نخواهيم از امكانات هوشمند گجت‌هاي خود بهره ببريم، به انديشه متخصصين روش عاقلانه‌اي نيست؛ چراكه خاصيت اصلي اين محصولات همين قابليت‌ها و ويژگي هاي آن‌ها است.

حال شما با روش‌هاي مختلفي براي صرفه‌جويي در مصرف باتري دستگاه‌تان آشنا شده‌ايد. از روش‌هاي معمولي و دستي گرفته تا استفاده از برخي اپليكيشن‌هاي بهينه‌ساز و نيز امكانات پيش‌فرضي كه در خود موبايل‌ها براي صرفه‌جويي مصرف باتري در انديشه متخصصين گرفته شده‌اند.

 اگر شما هم روش‌هاي ديگري را براي صرفه جويي در مصرف انرژي باتري موبايل‌ها و تبلت‌هاي هوشمند مي‌شناسيد آن را با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و ديگر متخصصان به اشتراك بگذاريد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات