۱ شهريور: زادروز ابن سينا، دانشمند و متفكر بزرگ ايراني

چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
۱۰۳۷ سال پيش در چنين روزي، ابن سينا، دانشمند و متفكر بزرگ ايراني در شهر بخارا چشم به جهان گشود.
تبليغات

 ۱۰۳۷ سال پيش در چنين روزي (۱ شهريور سال ۳۵۹ شمسي)، ابوعلي حسين بن عبدالله بن سينا مشهور مشهور به ابن سينا، فيلسوف و دانشمند بزرگ ايراني در شهر بخارا (پايتخت سامانيان در كشور كنوني ازبكستان) چشم به جهان گشود. ابن سينا در روستاي افشانه در نزديكي شهر بخارا، در خانواده‌اي فرهيخته متولد شد. پدرش عبدالله از نامداران دربار ساماني بود و به علم و دانش اهميت فراوان مي‌داد. پدر ابن سينا كه از همان كودكي به هوش و استعداد سرشار پسرش پي برده بود، او را به مدرسه‌اي در بخارا فرستاد تا در آنجا به‌خوبي تحصيل كند. اما هوش و استعداد ابن سينا به حدي بود كه وي توانست در ۱۴ سالگي از تمامي اساتيد خود پيشي بگيرد و دانش خود را فراتر از آن‌ها كند. تا جايي كه بسياري از اساتيد وي از پذيرش ابن سيناي جوان به دليل اينكه ديگر چيزي براي يادگيري به وي نداشتند، سر باز زدند. ابن سينا كسي را نداشت كه از وي علوم طبيعي يا داروسازي را فرابگيرد و پزشكان مشهور از دستورالعمل‌هاي وي تبعيت مي‌كردند. البته وي در فراگيري علم مابعدالطبيعه ارسطو دچار اشكال شد. نقل شده است كه ابن سينا بيش از ۴۰ بار جزوه رايگان مابعدالطبيعه ارسطو را خواند، ولي نتوانست آن را بفهمد؛ تا اين‌كه به‌طور ‌اتفاقي جزوه رايگاني از ابونصر فارابي (از بزرگ‌ترين فيلسوفان ايراني) به دست او رسيد كه به تفسير مابعدالطبيعه ارسطو پرداخته بود و به كمك آن، سرانجام ابن سينا توانست جزوه رايگان ارسطو را درك كند. فارابي به دليل تفسيرهايي كه از جزوه رايگان‌هاي ارسطو نگاشته، به معلم ثاني معروف است.

ابن سينا در ۱۸ سالگي بر تمام علوم عصر خود مسلط شد. پيشرفت‌هاي بعدي ابن سينا، مرهون استدلال‌هاي شخصي او بود. ابن سينا در طول حيات خود در حدود ۴۵۰ جزوه رايگان در زمينه‌هاي گوناگون نگاشته كه از نوشته‌هاي وي تنها ۲۴۰ اثر باقي مانده است. از معروف‌ترين آثار ابوعلي سينا مي‌توان به جزوه رايگان شفا كه يك دانشنامه علمي و فلسفي جامع است و جزوه رايگان قانون كه يكي از معروف‌ترين آثار تاريخ پزشكي است اشاره كرد. آثار ابوعلي سينا در حوزه پزشكي تا بدانجا گسترش پيدا كرد و مورد استفاده قرار گرفت كه تا حدود سال ۱۶۵۰ ميلادي در بسياري از دانشگاه‌هاي پزشكي دنيا به‌عنوان مرجع تدريس مي‌شد و مورد استفاده قرار مي‌گرفت. اين جزوه رايگان كه نزديك به ۷۰۰ سال در مراكز علمي اروپا تدريس مي‌شد، به زبان عربي نگاشته شد و عبدالرحمن شرفكندي آن را در دهه ۴۰ و ۶۰ شمسي به فارسي ترجمه كرد. قانون، مهم‌ترين و مفصل‌ترين جزوه رايگان ابن سينا در طب و از مهم‌ترين آثار در تاريخ پزشكي به‌حساب مي‌آيد.

ابوعلي سينا در تاريخ ۱ رمضان سال ۴۲۸ قمري (۲ تير سال ۴۱۶ هجري شمسي) در ۵۷ سالگي، در شهر همدان چشم از جهان فروبست. آرامگاه بوعلي سينا در شهر همدان واقع است.

روز ۱ شهريور در كشور ايران، به ياد اين دانشمند بزرگ به‌عنوان روز پزشك نام‌گذاري شده است.

ديگر رويدادهاي مهم ۱ شهريور (۲۳ آگوست)

۱۶۰۹ - رونمايي گاليله از تلسكوپ

۱۹۰۴ - ثبت پتنت زنجير چرخ در ايالات متحده آمريكا

۱۹۶۶ - ثبت اولين تصوير كره‌ي زمين كه از ماه گرفته شد

اين مطلب در تاريخ ۱ شهريور ۱۳۹۶ به‌روزرساني شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات