انرژي پاك هميشگي براي جهان تا ۲۰ سال ديگر قابل دستيابي خواهد بود

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استفاده از انرژي پاك و بي‌پايان رويايي است كه بسياري از انسان‌ها از ديرباز در پي آن هستند و هنوز هيچ‌يك از پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته توسط دانشمندان در اين خصوص رنگ واقعيت به خود نگرفته است. اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد پس از گذشت دهه‌ها از مطرح شدن چنين موضوعي، كمپاني لاكهيد مارتين وعده‌ي توليد چنين انرژي را در ۲۰ سال آتي داده است.
تبليغات

 لاكهيد مارتين اعلام كرده كه در حال توسعه‌ي يك نمونه از رآكتور فشرده و كوچك از نوع همجوشي است كه در دهه‌ي پيش‌ رو تكميل شده و مي‌تواند راهكار خوبي براي استفاده به‌عنوان منبع انرژي پاك و تجديدپذير باشد.

شايد بسياري از شما اين سوال را از خود بپرسيد كه چرا با وجود انرژي هسته‌اي همچنان بسياري از نيروگاه‌هاي جهان از سوخت‌هاي فسيلي استفاده مي‌كنند؟ علي‌رغم اينكه انرژي هسته‌اي مزاياي بسياري دارد، اما در مقابل اشكالاتي نيز در بكارگيري اين فناوري وجود دارد كه از جمله‌ي آن مي‌توان به اشكال دفن زباله‌هاي هسته‌اي و خطرات ناشي از عدم كنترل نيروزگاه اشاره كرد كه حوادثي چون انفجار نيروگاه چرنويل را به ارمغان مي‌آرود. همانطور كه مي‌دانيد نيروگاه‌هاي هسته‌اي جهان در حال حاضر از انرژي حاصل از واپاشي هسته‌اي در اثر برخورد با نوترون براي توليد انرژي استفاده مي‌كنند كه مهم‌ترين خطر نيز از همين موضوع و عدم كنترل واپاشي هسته‌اي حاصل مي‌شود. اما در مقابل همجوشي هسته‌اي است كه خطر كمتري دارد و مي‌توان حتي آن را در اندازه‌ها و مقياس كوچك توليد كرد، بطوريكه براي مثال با الصاق رآكتور همجوشي روي هواپيما، مي‌توان بدون نياز به سوخت‌گيري به سفرهاي طول و دراز هوايي پرداخت.

لينك دانلود

 تيمي از متخصصان كمپاني لاكهيد مارتين تحت رهبري دكتر توماس مك‌گوير، تمامي المان‌ها و نتايج تحقيقات پيشين را در مورد ساخت رآكتورهاي همجوشي جمع كرده و در حال ساخت يك محفظه‌ي مغناطيسي كنترلي هستند كه ۹۰ درصد كوچك‌تر از نمونه‌هاي پيشين است. براساس اطلاعات منتشر شده به‌دليل كوچك بودن سايز اين رآكتور مي‌توان در كمتر از يك سال نمونه‌هاي بيشتري از اين رآكتور را توليد كرد. دكتر گوير معتقد است كه لاكهيد مارتين مي‌تواند تا سال ۲۰۲۰ ميلادي نمونه‌هاي تجاري رآكتورهاي همجوشي خود را روانه‌ي بازار كند كه بزرگ‌ترين محاسن آن كاهش آلايندگي هوا به موجب كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي و همچنين استفاده از منابع تجديد پذير است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات