با پريسا تبريز «شاهزاده امنيت» گوگل بيشتر آشنا شويم

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پريسا تبريز يكي از مهم‌ترين سلاح‌هاي گوگل است كه وظيفه محافظت از اين برند با ارزش را بر عهده دارد. اين هكر كلاه سفيد كه مليت ايراني-آمريكايي دارد به سرويس‌هاي گوگل حمله كرده و نقاط ضعف احتمالي آنها را پيش از اين كه هكرهاي مجرم يا كلاه سياه به گوگل حمله كنند، كشف مي‌كند.
تبليغات

پريسا تبريز يكي از مهم‌ترين مهره‌هاي شركت گوگل است. جوان ايراني متخصص در امنيت سايبري كه در گوگل از او با با عنوان «شاهزاده امنيت» ياد مي‌شود. كار او و تيمش، نجات حدود بيش از يك ميليارد متخصص گوگل كروم، پركاربرترين مرورگر اينترنتي حال حاضر دنيا است.

خانم تبريز ۳۱ ساله، ‌پديده غير عادي در سيليكون ولي و دنياي فن‌آوري است؛  او يك زن است، در دنياي فن‌آوري كه زنان چندان حضور پر‌‌رنگي ندارند‌. علاوه بر اين مدير تيمي 30 نفره در آمريكا و اروپا است كه اكثر آنها مرد هستند. به همين دليل است كه او قادر به انتخاب لقب خود است و نام «شاهزاده امنيت» ‌روي كارت ويزيت او حك شده است. خود خانم تبريز در اين باره مي‌گويد:

مي‌دانم كه عنوان مهندس امنيت براي بسياري خسته‌كننده و تكراري است و بسياري از افراد حوزه فناوري اين عنوان كاري را بسيار جدي مي‌گيرند. بنابراين لقب «شاهزاده امنيت»  كه لقبي جالب و عجيب است را انتخاب كردم.

اوايل سال جاري بود كه گوگل بعنوان اولين شركت در سيليكون ولي اقدام به انتشار اطلاعاتي در مورد منابع انساني خود كرد و طبق اين اطلاعات مشخص شد كه  از هر 100 متخصص گوگل، فقط 30 نفر زن هستند.  خانم تبريز در مورد حضور زنان در عرصه فن‌آوري مي‌گويد:

پنجاه سال پيش، درصد زنان شاغل در عرصه پزشكي و حقوق تقريبا برابر بود، خوشبختانه حالا درصدي از زنان نيز به حوزه فناوري روي آورده‌اند.  فناوري يكي از حوزه‌هايي است ك با سرعت بالا در حال رشد است و جا براي كار زياد دارد.

خانم تبريز كه در سال ۲۰۱۲ به عنوان يكي از 30 نفر بر‌تر سال كه زير 30 سال سن دارند از سوي مجله فوربس انتخاب شد، اعتقاد دارد نقش كمرنگ زنان در دنياي فناوري به اين علت است كه آنها خودشان را دست كم مي‌گيرند. او در اين مورد مي‌گويد:

چند سال پيش مطالعه‌اي انجام شده بود كه در آن  كساني را كه تحصيل در رشته كامپيوتر را كنار گذاشته بوند، مورد سوال قرار داده بود. جالب است بدانيد كه زناني كه اين رشته را ترك كرده بودند معدل -B داشتند و علت اصلي رها كردن رشته كامپيوتر توسط آنها اين بود كه احساس مي‌كردند، رشته سختي است. اين در حالي بود كه معدل مرداني كه اين رشته را ترك كرده بودند C بود و دليل آنها اين بود كه اين رشته جذاب نيست.

خانم تبريز در حومه شهر شيكاگو بزرگ شد. پدرش كه يك پزشك ايراني و مادرش يك پرستار لهستاني  است. او به عنوان خواهر بزرگ‌تر، همواره دو برادر كوچك خود را زير پر و بال داشت. او در خصوص برادران خود مي‌گويد:

از آن‌ها بزرگ‌تر بودم و در همه بازي‌ها آن‌ها را شكست مي‌دادم! اما وقتي بزرگ‌تر شدند و ديگر زورم به آن‌ها نمي‌رسيد، به اين نتيجه رسيدم كه بايد به طريق ديگري از آن‌ها جلو بزنم. در آغاز نمي‌دانستم بايد به چه كاري مشغول شوم. چندين آزمون در مدرسه انجام دادم كه نتيجه آن‌ها اين بود كه بايد افسر پليس شوم. در ابتدا كلي به اين موضوع خنديدم ولي حالا مي‌بينم ‌چندان هم دور از واقعيت نبود. اكنون من به گونه‌اي مشغول حفاظت از افراد هستم.
مرجع متخصصين ايران 1412457744946 wps 4 4507177327 cfa1e97f9b o j

خانم تبريز فقط درس نخوانده، بلكه در اوقات فراغت خود بستني درست مي‌كند و به عكاسي هم علاقه دارد. حتي ورزش مورد علاقه او صخره‌نوردي است كه در اطراف مقر گوگل به اين ورزش مي‌پردازد. او تا پيش از آنكه در رشته مهندسي كامپيو‌تر وارد دانشگاه ايلينويز شود، حتي به رايانه دست هم نزده بود؛ اما داستان «جان دراپر» معروف به «كاپتان كرانچ» يكي از معروف‌ترين هكر‌هاي معاصر الهام بخش او در اين مسير بود.

مرجع متخصصين ايران 1412457844539 wps 7 She is Google s top secre

پريسا تبريز همه چيز را زير انديشه متخصصين دارد. از فعاليت هكرهاي مجرم براي دزدي اطلاعات بانكي افراد، تا فعاليت‌هاي گروه‌هايي همچون Anonymous و حتي كساني كه در پي هك كردن و از كار انداختن سيستم Gmail ايران هستند. توانايي خارق‌العاده او براي نفوذ به ذهن هكرهاي مجرم، منجر به آن شده ‌كه وي مسئول صدور مجوز حضور ساير مهندسان در بخش امنيت گوگل شود. در سمينارهايي كه برگزار مي‌كند از مخاطبانش مي‌خواهد ‌راه هك كردن يك دستگاه شكلات فروشي را بدون استفاده از ابزار تكنولوژيك شرح دهند. پاسخ آن‌ها براي پريسا تبريز مشخص مي‌كند كه كدام يك از استعداد ذاتي براي ورود به عرصه امنيت سايبري برخوردارند.

شركت گوگل مجبور است هزينه‌هاي بسياري ‌براي نزديك نگه داشتن دشمنان خود و شناخت نقاط ضعف امنيتي خود متقبل شود. اكنون اين شركت به هر شخصي كه بتواند خطا‌ها يا نقاط نفوذپذيري گوگل كروم را نشان دهد، پاداشي برابر با ۳۰ هزار دلار پرداخت مي‌كند و تا امروز مجموع اين پاداش‌ها به ۱.‌۲۵ ميليون دلار رسيده است و منجر به ترميم ۷۰۰ باگ در كروم شده است. پريسا تبريز بر اين باور است كه اين اقدام گوگل كاملا منطقي و حساب شده است، زيرا‌ شما مي‌خواهيد كه اين هكر‌ها در كنار شما باشند و نه ‌عليه شما. از همين روي است كه او معمولا ساعات زيادي ‌در شبانه روز در تلاش براي حفاظت از اطلاعات  يك هفتم جمعيت جهان است.

در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات