آيا انرژي هاي تجديدپذير پيروز خواهند شد؟

يك‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حركت از سوخت‌هاي فسيلي به سمت جهاني با كربن كمتر، تغييري تدريجي است. آخرين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي حاكي از اين است كه سرعت اين تغيير از مقدار مورد انتظار بيشتر شده است.
تبليغات

انرژي‌هاي تجديدپذير اكنون از زغال‌سنگ به عنوان بزرگ‌ترين منبع جهاني ظرفيت برق نصب‌شده پيشي گرفته‌اند. آژانس، براي حوزه‌ي صنعت، پيش‌بيني‌هاي اميدواركننده‌اي دارد كه در ۵ سال آينده يا كمي بيشتر محقق مي‌گردند.

انرژي‌هاي تجديدپذير-به ويژه انرژي خورشيدي و بادي- ۱۵۳ گيگاوات از ظرفيت برق در سال ۲۰۱۵ را توليد كردند. اين مقدار بيش از نيمي از ظرفيت برق جهان در آن سال بود و نسبت به سال ۲۰۱۴ نيز ۱۵ درصد افزايش داشت. انرژي بادي با ۶۶ گيگاوات و سلول‌هاي فتوولتاييك خورشيدي با ۴۹ گيگاوات قسمت اعظم اين ميزان برق را توليد كرده‌اند.هرروزه ۵۰۰ هزار پنل خورشيدي در سراسر جهان نصب مي‌شود و در چين هر ساعت، دو توربين بادي راه‌اندازي مي‌شود.

دلايل اين رشد بي‌سابقه متعددند. آژانس عواملي همچون فناوري‌هاي پيشرفته، سياست‌هاي انطباق‌پذيرتر و رقابت رو به رشد را از عوامل كليدي اين تغيير مي‌داند. نياز به كاهش انتشار كربن خود محرك بزرگي است، اما بهبود كيفيت هوا و تمايل به تنوع بخشيدن به منبع‌هاي انرژي جهت بهبود امنيت آن نيز در آن چه «نقطه عطف» انرژي‌هاي تجديدپذير خوانده مي‌شود، نقش دارند.

اما ظرفيت يك چيز است و اعتماد به خورشيد كه همواره بتابد و باد كه همواره بوزد -در واقع خود فرايند توليد برق- چيز ديگري است.

امره گنسر (Emre Gençer)، فوق دكترا و دانشيار طرح انرژي MIT مي‌گويد:

تبديل ظرفيت برق انرژي‌هاي تجديدپذير به بزرگ‌ترين ظرفيت برق نصب‌شده در جهان، پيشرفتي بسيار مهم در فرايند تبديل آن به اقتصادي پايدار و كاهش تغييرات اقليمي است. با اين حال؛ با توجه به تغييرپذيري و تناوب منبع‌هاي انرژي تجديدپذير، ظرفيت نصب‌شده هميشه ظرفيت توليد را منعكس نمي كند»

زغال‌سنگ مي‌تواند روشن و سپس در صورت نياز خاموش شود؛ از اين رو خروجي برق بالاتري نسبت به خورشيد و باد توليد مي‌كند. جف لوگان (Jeff Logan) تحليلگر ارشد انرژي در آزمايشگاه ملي انرژي‌هاي تجديدپذير آمريكا، به ما گفت آمار و ارقام IEA نشان مي‌دهد كه توليد برق از زغال‌سنگ ۴۰ درصد بيشتر از توليد انرژي‌هاي تجديدپذير در سال ۲۰۱۴ بوده است.

او ادامه داد:

نيروگاه‌هاي زغال‌سنگ در بيشتر بازارها، معمولا ۶۰ درصد زمان‌ها خروجي كامل دارند. نيروگاه‌هاي بادي ۳۵ تا ۴۰ درصد مواقع و نيروگاه‌هاي خورشيدي ۲۰ تا ۲۵ درصد مواقع خروجي كامل دارند. به همين دليل ظرفيت توليد انرژي‌هاي تجديدپذير از زغال‌سنگ بيشتر، اما توليد كلي آن‌ها كمتر است.

آژانس بين‌المللي انرژي در چشم انداز جهاني انرژي در سال ۲۰۱۵، پيش‌بيني كرد در سال ۲۰۳۰ ميزان توليد انرژي‌هاي تجديدپذير، ميزان توليد زغال‌سنگ را پشت سر خواهد گذاشت. اما به انديشه متخصصين مي‌رسد متخصص كارشناسان اين گزارش كمي خوش‌بين بوده‌اند. آژانس اكنون انتظار دارد كه انرژي‌هاي تجديدپذير در طي ۵ سال آينده، بيش از ۶۰ درصد در ظرفيت برق جهاني رشد داشته باشند و تا سال ۲۰۲۱، توليد آن‌ها از ۷۶۰۰ تراوات ساعت فراتر رود. اين مقدار با مجموع توليد برق آمريكا و اروپا در حال حاضر برابر است.

نسبت به پيش‌بيني‌هاي سال گذشته آژانس، ۱۳ درصد افزايش وجود داشته است. اين تغيير نشان‌دهنده‌ي سياست‌هاي منطبق با انرژي‌هاي تجديدپذير در بازارهاي كليدي همچون ايالات متحده، چين، هند و مكزيك است. در طول همان دوره، انتظار مي‌رود هزينه‌ها نيز به ميزان ۲۵ درصد براي سلول‌هاي فتوولتاييك و ۱۵ درصد براي بادهاي ساحلي كاهش يابد.

با سياست‌هاي بهتر، پيشرفت‌ پژوهش‌هاي كوتاه‌مدت در زمينه‌ي ذخيره‌سازي انرژي، به ما امكان دهد تا در طول دوره‌ي توليد، برق بيشتري از اين منابع به دست آوريم. گنسر بيان مي‌كند نيروگاه‌هاي برق همراه كه از راه‌هاي درست نصب و مديريت شوند، مي‌تواند برخي از موانع لحظه‌اي انرژي باد و خورشيد را برطرف و در طي كردن مسير انرژي‌هاي تجديدپذير به ما كمك كنند.

او توضيح مي‌دهد:

براي مثال، با داشتن هم‌زمان باد و خورشيد در يك مجموعه توليد برق، يك خروجي برق پايدارتر به دست مي‌آيد. يكپارچه‌سازي سيستم‌هاي ذخيره‌ي انرژي در ابعاد متفاوت، جهت اطمينان از تأمين مداوم برق از منابع تجديدپذير ضروري است. در طول دوره‌هاي در دسترس بودن انرژي‌هاي تجديدپذير، انرژي اضافي مهار و ذخيره مي‌شود و انرژي ذخيره‌شده وقتي منابع انرژي‌هاي تجديدپذير در دسترس نباشند، استفاده خواهد شد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات