۷ انديشه متخصصينيه در باره‌ي منشاء حيات بر روي زمين

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حدود سه ميليارد سال پيش بر اثر حادثه‌اي كه هنوز دقيقاً علت آن را نمي‌دانيم، اولين نشانه‌هاي حيات روي زمين آغاز شد. اما ابتدايي ترين نوع حيات چگونه روي سياره‌ي ما به وجود آمده است؟
تبليغات

از انديشه متخصصين علمي، حدود سه ميليارد سال پيش بر اثر حادثه‌اي كه هنوز دقيقاً علت آن را نمي‌دانيم، اولين نشانه‌هاي حيات روي زمين آغاز شد و در طي سه ميليارد سال، تكامل از آغازين‌ترين ميكروب‌ها موجوداتي با آرايه‌هاي خيره‌كننده از پيچيدگي و زيبايي را خلق كرده است؛ اما ابتدايي‌ترين نوع حيات چگونه روي سياره‌ي ما به وجود آمده است؟ در جواب اين سؤال دانشمندان هفت انديشه متخصصينيه‌ي علمي را مطرح كرده‌اند كه در ادامه به مطالعه آن‌ها خواهيم پرداخت.

۱ – پان اسپرميا

مرجع متخصصين ايران o-ASTEROID-HITS-EARTH

آيا زندگي روي زمين آغاز شده است! انديشه متخصصينيه‌اي وجود دارد كه مي‌گويد شايد زندگي از نقطه‌ي ديگري در فضا به زمين آمده باشد، مفهومي كه به‌عنوان پان اسپرميا شناخته مي‌شود. سياره‌ي همسايه‌ي ما يعني مريخ هر روز شاهد بمباراني از شهاب سنگ‌ها است و شايد در روزهاي نخستين نيز زمين وضعيتي نزديك به امروز مريخ داشته است. برخي از دانشمندان اين فرضيه را مطرح كرده‌اند كه شايد ارگانيزم‌هاي زنده و ميكروب‌ها به وسيله‌ي شهاب سنگ‌ها از منظومه‌اي ديگر به زمين آمده باشند كه در اين صورت همه‌ي ما مهاجراني از جهان‌هاي ديگريم. اما در صورتي كه اين فرضيه درست باشد سؤال بزرگتري را مطرح مي‌كند كه در منظومه‌ي ديگر زندگي چگونه آغاز شده است.

۲ - آغازي ساده

مرجع متخصصين ايران Scientists-Pinpoint-Lowest-Temperature-Limit-for-Simple-Life-on-Earth

به جاي اينكه فكر كنيم حيات از مواد پيچيده‌اي مثل RNA ها شروع شده است، شايد زندگي از ملكول‌هاي كوچكي پديد آمده باشد كه در تعامل با يكديگر، چرخه‌ي واكنشي را براي ساخت ملكول‌هاي پيچيده‌تر آغاز كرده‌اند. ممكن است كپسول‌هاي ساده‌اي شبيه به بدنه‌ي سلول پديد آمده باشند و در طول زمان بر پيچيدگي آن‌ها افزوده شده باشد. دانشمندان مي‌گويند در اين سناريو حيات بر اثر متابوليسم تكامل يافته است كه برخلاف انديشه متخصصينيه‌ي اولين ژن و RNA جهاني است.

۳ - RNA جهاني

مرجع متخصصين ايران dreamstime 6707871

DNA ها براي شكل‌گيري، احتياج به پروتئين و پروتئين‌ها نيز احتياج به DNA دارند. پس چگونه ممكن است اين دو بدون يكديگر ايجاد شوند. پاسخ اين سؤال ممكن است RNA باشد، RNA مانند DNA مي‌تواند اطلاعات را ذخيره كند و همچنين به‌عنوان يك آنزيم مانند پروتئين‌ها عمل كرده و هم به شكل گرفتن DNA و هم پروتئين‌ها كمك كند. بعدها اين DNA و پروتئين‌ها به علت كارآمدي بالاتر جايگزين RNA در دنياي ما شده‌اند. هنوز هم RNA وجود داشته و بعضي از فعاليت‌هاي حياتي را بر عهده دارد از جمله به‌عنوان سوئيچ خاموش كننده‌ي فعاليت بعضي ژن‌ها عمل مي‌كند. اگر اين فرضيه درست باشد در وهله‌ي اول اين سؤال مطرح مي‌شود كه RNA ها چگونه به وجود آمده‌اند، برخي دانشمندان بر اين باورند كه RNA مي‌تواند به تنهايي در طبيعت به وجود آيد اما برخي ديگر احتمال آن را بعيد دانسته‌اند. اسيد‌هاي نوكلئيك ديگري مانند PNA يا TNA نيز به‌عنوان منشأ به وجود آمدن DNA پيشنهاد شده‌اند.

۴ - شروعي سرد

مرجع متخصصين ايران greenland-glacier

در سه ميليارد سال پيش احتمالاً زمين پوشيده از اقيانوس‌هايي يخ زده بوده است. خورشيد در آن زمان، يك سوم درخشاني كمتري از زمان حاضر داشته و به همين دليل سطح اقيانوس‌ها را لايه‌اي ضخيم از يخ فرا گرفته بوده است. اين لايه‌ي چندين متري از يخ مي‌توانسته تركيبات آلي را در زير آب از اثرات مخرب نور ماورا بنفش و امواج كيهاني محافظت كند، همچنين اين سرما به اين ملكول‌ها براي ماندگاري طولاني‌تر كمك كرده است كه شانس به وجود آمدن واكنش‌هاي كليدي براي شروع حيات را بالا مي‌برد.

۵ - دريچه‌اي در زير اقيانوس‌ها

مرجع متخصصين ايران hydrothermal-vents

انديشه متخصصينيه‌ي دريچه در اعماق اقيانوس‌ها مي‌گويد ممكن است زندگي در منافذ هيدروترمال زير دريا آغاز شده باشد. اين دريچه‌ها از اعماق زمين مولكول‌هاي غني هيدروژن و مواد معدني را همراه با گرما به آب دريا انتقال مي‌دهند كه در اطراف آن‌ها مكان مناسبي براي شكل‌گيري اكوسيستم‌هاي عالي به وجود مي‌آيد. در اين مناطق ملكول‌ها و مواد معدني مي‌توانستند متمركز شده و اولين سلول‌هاي زنده را تشكيل دهند، حتي امروزه نيز دريچه‌هاي هيدروترمال مناطقي سرشار از انرژي شيميايي و حرارتي هستند كه اكوسيستمي پر جنب و جوش را در كنار خود تشكيل مي‌دهند.

۶ - جامعه‌اي از خاك رس

مرجع متخصصين ايران 090319-crystal-mineral-02
مقاله‌هاي مرتبط:

    الكساندر گراهام كرينز اسميت از دانشگاه گلاسكوي اسكاتلند انديشه متخصصينيه‌اي را بدين صورت مطرح مي‌كند كه اولين ملكول‌هاي زنده ممكن است روي خاك رس شكل گرفته باشند. اين سطوح ممكن است تركيبات آلي را روي خود جذب كرده و مكاني مناسب براي تركيب آن‌ها به وجود آورده باشد و همچنين به سازماندهي آن‌ها براي توليد الگوهايي بسيار شبيه به ژن‌هاي كنوني كمك كرده باشد. وظيفه‌ي اصلي DNA ذخيره‌ي اطلاعات در مورد نحوه‌ي قرارگيري ملكول‌ها در كنار يكديگر است، توالي ژنتيكي در DNA اساساً دستورالعملي براي چگونگي چيده شدن اسيدهاي آمينه در پروتئين‌ها هستند. آقاي كرينز اسميت احتمال مي‌دهد كه كريستال‌هاي معدني در خاك رس بتوانند ملكول‌هاي آلي را به صورت الگوهايي سازمان‌ دهي شده، مرتب كنند و پس از مدتي ملكول‌هاي آلي اين كار را ادامه داده و خود را سازمان دهي كنند.

    ۷ – جرقه‌هاي الكتريكي

    مرجع متخصصين ايران 070612 lightning 02

    جرقه‌هاي الكترونيكي مي‌توانند از اتمسفر مملو از آب روزهاي نخستين زمين اسيدهاي آمينه و قند توليد كنند. در آزمايشي معروف به نام آزمايش ميلر-يوري در سال ۱۹۵۳ دانشمندان نشان دادند كه رعد و برق مي‌تواند زيربناي لازم براي ساخت ملكلول‌هاي عالي را در روزهاي اوليه‌ي زمين توليد كرده باشد سپس در طي ميليون‌ها سال ملكول‌هاي بزرگ‌تر و پيچيده‌تري از اين ملكول‌هاي اوليه پديد آمده باشند. اگرچه تحقيقات بعدي نشان داد كه اتمسفر اوليه‌ي زمين هيدروژن زيادي به‌عنوان پايه‌اي براي توليد اين مواد نداشته است، اما دانشمندان حدس مي‌زنند ابرهاي اتشفشاني در جو اوليه ممكن است مملو از متان، آمونياك و هيروژن بوده باشند و در تركيب با رعد و برق نوعي از اسيدهاي آمينه را به وجود آورده باشند.

    خداوند در قرآن مي‌‌فرمايند: «به آن‌ها بگو: برويد در زمين و ببينيد خدا چگـونه حيات را آغاز كرد. به همان سادگي نيز در مرتبه عالي‌تري حيات آخرت را ايجاد خواهد كرد.» در وب‌سايت جارچي، اطلاعات جالبي از جزوه رايگان خدا در باره‌ي نحوه‌ي پيداش جهان گردآوري شده است كه در صورت تمايل مي‌توانيد براي تكميل اين مقاله آن‌ها را مطالعه كنيد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    امكان ثبت انديشه متخصصين براي اين مطلب وجود ندارد

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات