۴ آذر: تولد كارل بنز مهندس مشهور آلماني و بنيان‌گذار بنز

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
۱۷۳ سال پيش، كارل بنز، مهندس مشهور آلماني و مؤسس شركت مرسدس بنز متولد شد. وي در كنار شركت بنز به‌خاطر اختراع اولين موتورهاي درون‌سوز نيز مشهور است.
تبليغات

۲۵ نوامبر سال ۱۸۴۴ ،كارل بنز مهندس و مخترع مشهور آلماني در شهر كارلسروهه آلمان متولد شد. او فقط دو سال داشت كه پدرش را از دست داد و بعدها به ياد پدرش، نام خود را به كارل فردريش بنز تغيير داد. نبود پدر، خانواده كارل فردريش را با اشكالات زيادي روبرو كرد و مخارج زندگي توسط مادرش به سختي تأمين مي‌شد. با وجود اينكه از انديشه متخصصين مالي به‌شدت اشكال داشتند؛ اما مادر كارل روي تحصيل فرزندش حساس بود و اولويت را تحصيل او مي‌دانست. كارل در مدارس خوب آن دوران شروع به تحصيل كرد و نبوغ خود را خيلي سريع به نمايش گذاشت. زماني كه فقط ۹ سال سن داشت در سالن سخنراني كه دانشمندان آن دوران حضور مي‌يافتند و دستاوردهايشان را عرضه مي‌كردند، حضور مي‌يافت و به مباحث علمي گوش مي‌داد. در اين دوران كارل جوان به شدت تحت تأثير سخنراني‌هاي فرديناند ردتنباخر قرار گرفت، كسي كه از وي به‌عنوان يكي از بنيان‌گذاران مهندسي مكانيك ياد مي‌شود.

در جواني كارل بنز به دنبال تحصيل در رشته‌ي آهنگري بود؛ اما به مرور مسيرش را تغيير داد و تصميم گرفت همانند پدر مهندس لوكوموتيو شود. كارل بنز ۳۰ سپتامبر سال ۱۸۶۰ در سن ۱۵ سالگي در امتحان ورودي دانشگاه كارلسروهه براي رشته مهندسي مكانيك شركت كرد و با قبولي در اين آزمون اجازه ورود به دانشگاه را يافت. وي در اين دوره نيز از شاگردان بزرگ فرديناند ردتنباخر به‌حساب مي‌آمد. كارل فردريش بنز در تاريخ ۹ جولاي سال ۱۸۶۴ درحالي‌كه فقط ۱۹ سال سن داشت، با مدرك مهندسي مكانيك از دانشگاه كارلسروهه فارغ‌التحصيل شد.

ايده ساخت ماشين در ذهن كارل بنز در خلال تحصيل در دانشگاه و زماني كه وي با دوچرخه به دانشگاه مي‌رفت شكل گرفت. وي در تمام طول مسير روي ايده خود فكر مي‌كرد و آن را مي‌پروراند. بعد از پايان تحصيل كارل فردريش بنز به مدت هفت سال در كارخانه‌هاي مختلف به‌عنوان كارآموز مشغول به كار شد؛ اما در هيچ كدام از آن‌ها شغل ثابت پيدا نكرد. با اين حال حضور در اين شركت‌ها و شركت در دوره‌هاي يادگيريي آن‌ها در كنار تجربه‌ي كارهاي مختلف، ديد وسيع و تجربه گرانبهايي در اختيارش قرار داد. سال ۱۸۷۱ كارل بنز در سن ۲۷ سالگي به همراه آگوست ريتر شروع به ساخت يك كارخانه كوچك آهن و كارگاه آهنگري كرد. سال‌هاي اوليه كار نتايج كاملا نااميدكننده بود و اگوست ريتر ديگر به كار علاقه نشان نمي‌داد؛ اما كارل بنز به كار اميدوار بود و به تلاش ادامه مي‌داد.

در اين وضعيت نامزد كارل بنز، برتا رينگر با جهيزيه خود سهم اگست ريتر را خريد. در شرايطي كه كارخانه آهن و كارگاه آهنگري كارل بنز در شرايط بدي قرار داشت و آن‌ها به سختي مي‌توانستند مخارج روزمره خود را تأمين كنند، كارل توانست مدل‌هاي اوليه موتور خود را اختراع كند و اين موضوع كمك بزرگي به سودآوري كارخانه آن‌ها كرد و كمي از اشكالاتشان كاست. به مرور كارل بنز با ثبت اختراعات خود در زمينه مدل‌هاي مختلف موتور و ساخت موتورهاي قوي‌تر، درحالي‌كه سود مناسبي براي شركت به همراه آورد، توانست شهرت خوبي به دست بياورد. در اوايل دهه‌ي ۱۸۸۰ اشكالات دوباره به سراغ شركت آمد و بنز به خاطر بدهي‌هاي بانكي و فشارهايي كه از بانك‌ها به خاطر مخارج سنگين كارشان وارد مي‌شد، شروع به واگذاري سهام شركت‌ كرد. تا آنجا كه كارل بنز تنها پنج درصد از سهام شركت را در اختيار داشت و حتي به هم انديشي ها وي در طراحي محصولات شركت اهميتي داده نمي‌شد. همين موضوع باعث شد كه سال ۱۸۸۳، كارل بنز به‌طور كامل شركتي كه خود آن را تأسيس كرده بود، ترك كند و به كار مورد علاقه و سرگرمي دوران كودكي‌اش يعني تعمير دوچرخه مشغول شود. او يك مغازه براي تعمير دوچرخه باز كرد و بعد از مدتي شركتي جديد تأسيس كرد و خيلي زود به موفقيت قابل ملاحظه‌اي در ساخت موتورهاي گازي ثابت دست يافت.

بنز ولو - ۱۸۹۴

موفقيت كارل بنز در شركت جديد كمك كرد تا وي بتواند بر رؤياي كودكي‌اش يعني كالسكه‌هاي بدون اسب تمركز كند. سرانجام كارل بنز رؤياي خود را در سال ۱۸۸۵ با ثبت پتنت موتورواگن به حقيقت تبديل كرد تا نامش در تاريخ صنعت خودرو جاودان شود و نويد شروع عصر طلايي جديدي بدهد. كارل بنز در تاريخ ۱۹ ژانويه سال ۱۸۸۵ سه‌چرخه‌اي را كه با موتور گازسوز حركت مي‌كرد، به شماره ۳۷۴۳۵ در دفتر ثبت اختراعات آلمان در شهر برلين ثبت كرد. اين خودرو نخستين اتومبيل در صنعت خودروسازي به شمار مي‌آيد.

كارل فردريش بنز تمام عمر خود را وقف صنعت خودرو و اتومبيل كرد و بدون شك عصر طلايي خودرو و بسياري از تحولاتي كه در قرن ۲۰ ميلادي به وقوع پيوست، مديون اين مرد پرتلاش بوده است. كارل بنز در تاريخ ۴ آوريل سال ۱۹۲۹ و در ۸۴ سالگي ديده از جهان فروبست. شركت خودروسازي كه كارل فردريش بنز از خود به جاي گذاشت در حال حاضر يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي خودروسازي جهان است.

ديگر رويدادهاي مهم ۴ آذر (۲۵ نوامبر)

۱۹۱۵ - آلبرت انيشتين انديشه متخصصينيه‌ي عمومي نسبيت را به آكادمي علوم برلين ارائه كرد.

۱۹۵۷ - شركت‌هاي PG&E و جنرال الكتريك، اولين نيروگاه اتمي خصوصي جهان را تأسيس كردند.

اين مطلب در تاريخ ۴ آذر ۱۳۹۶ به‌روزرساني شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات