بيوگرافي ساندار پيچاي، مديرعامل گوگل

چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ساندار پيچاي با خدمات چشمگيري نظير معرفي گوگل كروم و توسعه‌ي اندرويد، به ارزشمندترين مهره‌ي لري پيج در اين شركت تبديل شد و پس از او، به مقام مديرعاملي گوگل رسيد.
تبليغات

ساندار-راجان پيچاي، در تاريخ ۱۲ جولاي سال ۱۹۷۲، در شهر مادوراي ايالت تاميل نادو هندوستان، در خانواده‌اي با سطح مالي پايين به دنيا آمد. پدرش، راگونات پيچاي، در يك شركت مهندسي الكتريكي به نام جنرال الكتريك، در چناي كار مي‌كرد و مادرش لاكشمي، پيش از تولد فرزندانش يك استنوگرافر (تندنويس) بود. ساندار، يك برادر كوچك هم داشت. خانواده‌ي پيچاي، در يك آپارتمان بسيار كوچك دوخوابه‌ي اجاره‌اي زندگي مي‌كردند. آن‌ها نه‌تنها از داشتن تلويزيون محروم بودند، بلكه ساندار تا سال‌ها حتي سواري با ماشين را هم تجربه نكرده بود. آن‌ها براي رفت‌وآمد، از اسكوتر يا وسايل نقليه‌ي عمومي استفاده مي‌كردند.

راگونات پيچاي، با تعريف اتفاقات روزانه‌ي محيط كار، پسرش را با تكنولوژي آشنا مي‌كرد. ولي شايد بتوان گفت ساندار اولين جلوه‌ي تكنولوژي را در دوازده سالگي ديد؛ وقتي پدرش براي اولين بار براي خانه يك تلفن ساده خريد. خريد تلفن باعث شد خانواده و دوستانش به هوش او پي ببرند؛ چراكه او تمام شماره تلفن‌ها را با يك‌بار شنيدن، حفظ مي‌شد. همين حافظه‌ي قوي ساندار، بعدها هم بارها همكارانش را شگفت‌زده كرد.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai at Stanford

تحصيلات

ساندار پيچاي دوران دبستان خود را در مدرسه‌ي جواهر ويديلاياي شهر آشوك نگار و دوره‌ي دبيرستان خود را در مدرسه‌ي واناواني شهر چناي گذراند. مدارس فقيرانه‌ي هند نمي‌توانستند به شكوفايي استعدادهاي برتري مثل ساندار كمكي كنند و معلمانش هم مجبور بودند به تحسين او بسنده كنند. بااين‌حال ساندار نه‌تنها نقطه‌ي عطفي براي مدارس خود محسوب مي‌شد، بلكه كاپيتان تيم كريكت (محبوب‌ترين ورزش و بازي كشور هند) دبيرستان هم بود. او به كامپيوتر علاقه‌مند شده بود و اولين برنامه‌ي كامپيوتري خود را همين زمان نوشت كه يك بازي شطرنج بود.

پس از اتمام دبيرستان، ساندار پيچاي وارد كالج خراگپور شد و مهندسي متالورژي خواند، به‌عنوان بهترين دانشجوي دانشگاه فارغ‌التحصيل شد و توانست بورس تحصيلي دانشگاه استنفورد را از آن خود كند. تلاش‌هاي او براي دريافت وامي كه خرج سفر به آمريكا را تأمين كند، به جايي نرسيد و خانواده‌اش مجبور شدند همه‌ي پس‌انداز خود را به او بدهند. درواقع هزينه‌ي پرواز به آمريكا، از دستمزد يك سال پدر او بيشتر بود.

درنهايت ساندار با كمك خانواده‌اش به آمريكا سفر كرد و وارد دانشگاه استنفورد شد. او متخصص كارشناسي ارشد خود را در رشته‌هاي مهندسي مواد و شاخه‌ي فيزيك نيمه‌هادي دريافت كرد و به سيليكون ولي رفت تا شركت مناسبي براي كار پيدا كند. ساندار در سال ۲۰۰۲ مدرك MBA خود را هم از دانشكده كسب‌وكار وارتون دانشگاه پنسيلوانيا دريافت كرد؛ جايي كه موفق شد عناوين پژوهشگر برتر سيبل و پژوهشگر برتر پالمر را دريافت كند. در تمام اين مدت، او با مشاغل نيمه‌وقت خود سعي مي‌كرد به خانواده‌اش در هندوستان كمك مالي كند.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai

دنياي كسب‌وكار قبل از گوگل

ساندار پيچاي پس از دريافت متخصص كارشناسي ارشد مديريت، در سال ۲۰۰۲ به‌عنوان مهندس مواد و مدير مشاور وارد شركت مك كينزي و شركا (McKinsey & Company) شد. او پس از مدتي، به شركت اپلايد متريالز ( Applied Materials) رفت تا از دانش مهندسي خود بيشتر استفاده كند. پيچاي به‌عنوان مدير توليد، يك سال اپلايد متريالز را همراهي كرد؛ ولي آرزوي ديرين خود، يعني كار در يكي از شركت‌هاي سيليكون ولي را از ياد نبرد. او مي‌گويد هميشه عاشق تكنولوژي بوده و با رؤياي سيليكون ولي بزرگ شده است؛ رؤيايي كه از تعاريف و داستان‌هاي عمويش شكل‌ گرفته است.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai

فعاليت حرفه‌اي در گوگل

ساندار پيچاي سرانجام در آوريل سال ۲۰۰۴ براي مصاحبه‌ي شغلي به گوگل پلكس رفت. اين روز مصادف بود با روز معرفي سرويس جي‌ميل. بيشتر مردم فكر مي‌كردند ادعاي گوگل مبني بر ارائه‌ي يك سرويس رايانامه رايگان، دروغ اول آوريل است و تا مدتي، كسي آينده‌ي خوبي براي اين سرويس پيش‌بيني نمي‌كرد.

پيچاي در مصاحبه‌ي شركت گوگل پذيرفته شد و كار خود را در اين شركت به‌عنوان مدير محصول و رهبري تيمي كه روي پروژه‌ي نوار ابزار گوگل كار مي‌كردند، شروع كرد. نوار ابزار گوگل به متخصصان اجازه مي‌داد راحت‌تر به موتور جستجوي گوگل دسترسي داشته باشند. اين پروژه‌ي موفق باعث شد بلافاصله مسئوليت پروژه‌هاي گوگل گيرز و گوگل پك هم به او سپرده شود. گوگل گيرز ابزار جديدي بود كه توسعه‌دهندگان با استفاده از آن مي‌توانستند اپليكيشن‌هايي بسازند كه بدون وصل شدن به اينترنت و به‌صورت آفلاين، به خدمات متخصصدي دسترسي داشته باشند. در اين زمان هنوز مرورگر كروم وجود نداشت.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai

مهم‌ترين دستاوردها در گوگل

موفقيت نوار ابزار گوگل، خودش را در افزايش قابل‌ملاحظه‌ي تعداد متخصصان نشان داد. همين امر باعث شد ساندار پيچاي به اين موضوع فكر كند كه گوگل هم بايد مرورگر وب خودش را داشته باشد. در اين زمان اينترنت اكسپلورر مايكروسافت، متداول‌ترين مرورگر اينترنتي بود. گرچه لري پيج به‌عنوان بالاترين مقام شركت گوگل با اين پيشنهاد موافق بود، ولي اريك اشميت مديرعامل وقت گوگل معتقد بود اين شركت نوپاتر از اين است كه خودش را وارد رقابت مرورگرهاي وب كند.

در سال ۲۰۰۶، زماني كه مايكروسافت موتور جستجوي بينگ را به‌عنوان پيش‌فرض اينترنت اكسپلورر معرفي كرد، اهميت پيشنهاد ساندار پيچاي بيشتر مشخص شد. البته پيچاي با متقاعد كردن توليدكنندگان كامپيوتر به نصب نوار ابزار گوگل، تا حدي سياست مايكروسافت براي تسلط كامل به بازار را خنثي كرد.

اين ماجرا باعث شد شركت گوگل تيمي به سرپرستي ساندار پيچاي را مسئول طراحي و توسعه‌ي يك مرورگر جديد و سيستم‌عامل كروم كند. در سال ۲۰۰۸، ساندار پيچاي معاون مديرعامل گوگل شد و همان سال گوگل كروم را معرفي كرد. اريك اشميت كه اولين مخالف اين طرح بود، بعدها گفت كه با ديدن نمونه‌ي گوگل كروم، هيجان‌زده شده است. مرورگر كروم به حدي موفق بود كه طي چند سال توانست ۴۵ درصد مخاطبان اينترنت را جذب خود كند.

يك سال بعد، ساندار پيچاي سيستم‌عامل كروم را هم معرفي كرد و تبديل به يكي از چهره‌هاي اصلي اين شركت شد. او تا سال ۲۰۱۲، معاون ارشد و مسئول كروم و اپليكيشن‌هاي آن بود. در سال ۲۰۱۳، از پيچاي به‌عنوان چهره‌ي برتر دنياي فناوري نام برده شد؛ چراكه پس از يك دهه فعاليت در گوگل، به‌عنوان جايگزين اندي رابين، مدير و ناظر تمامي محصولات اندرويد در گوگل انتخاب شد.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai - Android

پيچاي به‌عنوان يك رهبر، هميشه بر نتايج متمركز است و يكي از مهم‌ترين اقدامات او در اين مقام، توسعه‌ي اندرويد وان بود كه با هدفِ بخشيدن انسجام بيشتر به اين سيستم‌عامل در ميان توليدكنندگان مختلف توليد شد. با اين پروژه گوگل تلاش مي‌كرد گام قدرتمندي در دنياي تلفن‌هاي همراه هوشمند بردارد. همچنين پيچاي معتقد بود كه اندرويد بايد در بخشي مخصوص زير انديشه متخصصين گوگل به كار خود ادامه دهد. پيش از تصدي او، اندرويد تجارتي منفك محسوب مي‌شد.

يكي ديگر از اقدامات مهم ساندار پيچاي در گوگل، خريد شركت نست به مبلغ ۳.۲ ميليارد دلار بود. با خريد شركت نست، گوگل به عرصه‌ي خانه‌هاي هوشمند هم قدم گذاشت.

ساندار پيچاي در پروژه‌هاي گوگل مپس، گوگل درايو و جي‌ميل، نقش ناظر ارشد را ايفا كرد. به‌علاوه، او سيستم‌عامل كروم را براي لپ‌تاپ‌ها توسعه داد. اين سيستم‌عامل، فضاهاي ابري را جايگزين درايوهاي كامپيوتر مي‌كرد. در حال حاضر هم Chrome OS سيستم‌عامل لپ‌تاپ‌هاي كروم بوك است كه در فضاي يادگيريي مدارس بيشترين متخصصد را دارند.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai google CEO

ساندار پيچاي، مديرعامل گوگل

ساندار پيچاي با فعاليت‌هاي ارزشمند خود در سمت مدير محصولات، به دومين مهره‌ي مؤثر گوگل پس از لري پيج تبديل شده بود. او بهترين فردي بود كه انديشه متخصصينات‌هاي پيج را درك مي‌كرد و آن‌ها را به گروه‌هاي مختلف انتقال مي‌داد. پيچاي تقريباً مسئوليت تمام دپارتمان‌هاي گوگل را از جمله موتور جستجو، نقشه‌ها، گوگل پلاس و كليه‌ي بخش‌هاي تجاري و تبليغاتي به عهده داشت. اگرچه بارها او را به‌عنوان نامزد مديريت شركت‌هاي مختلفي اعلام كردند؛ ولي او قصد جدايي از گوگل نداشت. پيچاي پس از كناره‌گيري استيو بالمر، يكي از مهم‌ترين گزينه‌هاي هيئت‌مديره‌ي مايكروسافت براي مديرعاملي اين شركت بود، كه البته با مداخله‌ي بيل گيتس اين سمت به ساتيا نادلا سپرده شد. پيچاي پيشنهادي هم از توييتر براي پست مديريت محصولات اين شركت داشت؛ ولي اين بار گوگل بود كه با افزايش دستمزد او، رقيب خود را از ميدان خارج كرد.

در سال ۲۰۱۵ و هنگامي‌كه لري پيج از سمت خود كناره‌گيري كرد تا هولدينگ آلفابت را اداره كند، ساندار پيچاي را به‌عنوان جانشين خود برگزيد. لري پيج براي پيچاي احترام زيادي قائل بود و در يادداشت ارتقاء او گفته بود:

پيچاي توانايي فوق‌العاده‌اي براي ديدن افق‌هاي پيش رو دارد و كار او براي متمركز كردن تيم‌هاي مختلف روي اين افق‌ها، عالي است. هنگامي‌كه مباحثه محصولات پيش مي‌آيد، ما فقط با نگاه كردن منظور همديگر را متوجه مي‌شويم. اين ويژگي‌ها او را به لايق‌ترين مقام گوگل براي اين پست تبديل مي‌كند.

به‌اين‌ترتيب ساندار پيچاي در ۴۳ سالگي مديرعامل يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي سيليكون ولي شد. از آن زمان اين شركت به رشد خود ادامه داده و محصولات متنوعي به بازار اينترنت و تكنولوژي عرضه كرده است. پيشرفت سيستم‌عامل اندرويد ادامه دارد و امروز به‌عنوان پرمخاطب‌ترين سيستم‌عامل موبايل‌هاي هوشمند، ساعت‌هاي هوشمند، تلويزيون‌ها و انواع سيستم‌هاي متصل به اينترنت شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai AI

يك سال بعد از معرفي پيچاي به‌عنوان مديرعامل گوگل، اين شركت محصولات سخت‌افزاري نظير روتر واي‌فاي گوگل، كروم كست اولترا، اسپيكر هوم ، موبايل‌هاي همراه پيكسل و هدست واقعيت مجازي دي‌دريم را معرفي و به بازار عرضه كرد. براي نخستين بار موبايل‌هاي پيكسل و اسپيكرهاي هوم از دستيار ديجيتال گوگل اسيستنت استفاده مي‌كردند.

در آخرين كنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل در سال ۲۰۱۷، آخرين خدمات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري اين شركت معرفي شدند كه برخي از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سيستم هوشمند پاسخگويي جي‌ميل
  • گوگل لنز، جستجوي بصري پيشرفته گوگل
  • آپديت جديد گوگل اسيستنت
  • مدل‌هاي توسعه‌يافته اسپيكر هوم
  • آپديت جديد گوگل فوتوز
  • افزودن قابليت‌هاي ويديوي ۳۶۰ درجه به يوتيوب
  • آخرين نسخه‌ي سيستم‌عامل اندرويد با نام اندرويد O
  • مجموعه‌ي نرم‌افزار كاريابي و استخدام گوگل جابز
مرجع متخصصين ايران sundar pichai

سبك مديريتي

ساندار پيچاي هر هفته جلساتي با حضور مسئولان تمام تيم‌هاي كاري گوگل برگزار مي‌كند تا در جريان فعاليت و پيشرفت‌هاي آن‌ها قرار بگيرد. مديران او معتقدند پيچاي توانايي زيادي در ارتباطات خود دارد و آن‌ را در درك مأموريت‌هايشان ياري مي‌كند. متخصصانش او را فردي معتدل و صميمي مي‌دانند. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شخصيتي پيچاي، اجتناب از درگيري و برخورد و تمايل او به تفاهم است.

ساندار پيچاي از ابتداي ورود خود به گوگل با ايده‌هاي نوآورانه و هوش بالاي خود انديشه متخصصين همكاران و مديران خود را جلب كرده بود و حالا سعي مي‌كند با ارائه‌ي محصولات متنوع، پا به پاي رقيبان پيش برود. درعين‌حال، پيچاي معتقد است كه محصولات گوگل بايد بتوانند زندگي مردم را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر كنند. گوگل اسيستنت يكي از بارزترين نمونه‌هاي اين هم‌زماني است: دستيار صوتي گوگل با سيري اپل و الكساي آمازون رقابت مي‌كند و پيچاي معتقد است اسيستنت با كمك هوش مصنوعي خواهد توانست خدمات فوق‌العاده‌اي به مردم ارائه دهد.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai family

زندگي شخصي

ساندار پيچاي در سال ۲۰۱۱ با آنجالي پيچاي، همكلاسي سابق خود در دانشگاه خراگپور هند ازدواج كرد. آن‌ها دو فرزند دارند: يك دختر و يك پسر. خانواده پيچاي در بروكلين نيويورك زندگي مي‌كنند.

در فوريه سال ۲۰۱۶، ۲۷۳,۳۲۸ سهم از شركت هولدينگ آلفابت با ارزشي معادل ۱۹۹ ميليون دلار به ساندار پيچاي واگذار شد و به‌اين‌ترتيب ارزش كل دارايي‌هاي او به ۶۵۰ ميليون دلار رسيد.

مرجع متخصصين ايران sundar pichai Cricket

خواندني‌هاي ديگر از زندگي ساندار پيچاي

  • ساندار پيچاي زماني به گوگل پيوست كه سهام اين شركت هنوز در بورس عرضه نشده بود.
  • او پيش از سال ۲۰۱۵، چندين سال مسئوليت مراسم Google I/O را به عهده داشت.
  • پيچاي بر حفظ حريم زندگي شخصي خود تأكيد زيادي داردY بااين‌حال باورهاي خود را با صراحت بيان مي‌كند. او سال گذشته در واكنش به تصميم ترامپ مبني بر اخراج مهاجران از آمريكا گفت: اجازه ندهيم ترس بر ارزش‌هاي ما غلبه كند. ما بايد از مسلمانان و ديگر اقليت‌ها در آمريكا و سراسر جهان حمايت كنيم.
  • علاقه‌ي پيچاي به بازي كريكت هنوز ادامه دارد. فلپي برد از ديگر بازي‌هاي موردعلاقه‌ي او است. او حتي با دانگ نگوين خالق اين بازي ملاقات كرده است.
  • او از اينستاگرام استفاده نمي‌كند، به‌ندرت توييت مي‌كند؛ اما در گوگل پلاس حضور فعالي دارد. او در پست‌هايش برخي از شخصيت‌هاي مورد تحسين خود را معرفي كرده است: نلسون ماندلا، آنتوني شديد (نويسنده و خبرنگار)، دنيس ريچي (خالق زبان برنامه‌نويسي سي و توسعه‌دهنده‌ي سيستم‌عامل يونيكس)، وانگاري ماآتاي (از فعالان محيط‌زيست و برنده‌ي جايزه‌ي صلح نوبل)، جان مك كارتي (دانشمند علوم كامپيوتر) و آرون سوارتز (برنامه‌نويس كامپيوتر و نويسنده)
  • مردم هند ساندار پيچاي را يكي از قهرمانان خود مي‌دانند. او سال گذشته در يك جلسه‌ي پرسش و پاسخ با دانشجويان دانشگاه دولتي دهلي شركت كرد.
مرجع متخصصين ايران sundar pichai

سخنان مشهور

  • فكر مي‌كنم خيلي مهم است كه رؤياهاي خود را دنبال كنيد و كاري را انجام بدهيد كه از آن لذت مي‌بريد. اگر از قلب خود پيروي كنيد، هميشه بهتر عمل خواهيد كرد. مهم نيست كه مدرك تحصيلي شما چه باشد.
  • انساني كه خوشحال است، از يك زندگي بي‌نقص بهره نبرده؛ بلكه نگرشي درست نسبت به همه‌ي مسائل زندگي دارد.
  • پدر و مادر من كاري را انجام دادند كه بيشتر والدين انجام مي‌دهند: آن‌ها قسمت اعظم زندگي خود را فدا كردند تا مطمئن شوند فرزندانشان خوب تحصيل مي‌كنند.
  • ما در گوگل رويكرد بسيار بلندپروازانه‌اي نسبت به كارمان داريم كه آن را عكس ماه مي‌خوانيم.
  • هدف اصلي خلق گوگل، دردسترس قرار دادن اطلاعات بوده است و ما اين نكته را فراموش نمي‌كنيم.
  • خيلي خوب است با افرادي كار كنيد كه شما را به چالش مي‌كشند. به‌اين‌ترتيب شما از منطقه‌ي امن خود بيرون مي‌آييد و از محدوديت‌هاي خود فراتر مي‌رويد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات