۲۰ مهر، رونمايي از كامپيوتر شخصي NeXT

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
۲۹ سال پيش در چنين روزي، استيو جابز كه شركت اپل را ترك كرده بود، اولين كامپيوتر شخصي با برند NeXT را معرفي كرد.
تبليغات

۲۹ سال پيش در چنين روزي يعني ۱۲ اكتبر سال ۱۹۸۸، استيو جايز كامپيوتر NeXT را معرفي كرد. شركت NeXT شركتي بود كه استيو جابز بلافاصله پس از ترك شركت خود يعني اپل تاسيس كرد. او كه هنر بالايي در سخنوري و معرفي محصولات داشت، در رونمايي از اولين كامپيوتر شخصي اين شركت جديد، آن را با شعار تبليغاتي «۵ سال جلوتر از زمان خود» معرفي كرد. كامپيوتر NeXT با ارزش ۶۵۰۰ دلار معرفي شد كه همين ارزش بالا، يكي از دلايل شكست آن در بازارها بود.

با وجود شكست در بازار، كامپيوتر نكست قابليت‌هاي ويژه‌اي داشت كه آن را به محصولي انقلابي تبديل كرده بود. اين كامپيوتر كه به خاطر طراحي مكعبي لقب‌هاي Cube و NeXTCube را يدك مي‌كشيد، نوآوري‌هاي زيادي را وارد دنياي كامپيوترهاي شخصي كرد. كامپيوتر نكست اواين محصول مجهز به درايو نوري ذخيره‌سازي اطلاعات بود. علاوه بر آن، اين كامپيوتر يك پردازنده‌ي سينگنال براي تشخيص صدا داشت و مهم‌تر از همه، محيط برنامه‌نويسي آن، بر اساس برنامه‌نويسي شئ‌گرا طراحي شده بود كه سال‌ها از زمان خود جلوتر بود.

كامپيوتر نكست، ابزار توسعه‌اي يكي از انقلابي‌ترين محصولات قرن بيستم بود. سربرنرزلي، خالق فناوري وب، از ابزارهاي مفيد اين كامپيوتر استفاده كرده و اولين وب سرور و مرورگر وب را روي آن توسعه داده است. پس از اين كه شركت اپل، نكست را در سال ۱۹۹۷ خريداري كرده و استيو جابز به شركت خود بازگشت، آنها از سيستم‌عامل كامپيوترهاي نكست براي توسعه‌ي سيستم‌عامل خود يعني Mac OS X استفاده كردند. در نهايت، سيستم‌عامل مك نيز، پايه‌هاي لازم براي توسعه‌ي iOS را فراهم كرد.

ديگر رويدادهاي مهم تاريخ ۲۰ مهر (۱۲ اكتبر)

۱۸۶۸ - سالروز تولد Augost Horch، موسس شركت خودروسازي آئودي

۱۹۶۴ - پرتاب فضاپيماي Voskhod 1 توسط اتحاد جماهير شوروي به عنوان اولين فضاپيما با چند سرنشين

۲۰۱۱ - سالروز مرگ دنيس ريچي، خالق زبان برنامه‌نويسي C

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات