۲۶ آبان: ثبت پتنت ماوس كامپيوتر

جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
۴۷ سال پيش در چنين روزي، پتنت ماوس، يكي از پركاربردترين تجهيزات كامپيوتر شخصي به نام داگلاس انگلبارت ثبت شد.
تبليغات

داگلاس انگلبارت، مخترع و مهندس معروف آمريكايي، ۴۷ سال پيش (۱۷ نوامبر سال ۱۹۷۰) پتنت ماوس كامپيوتر را به نام خود ثبت كرد. اين پتنت با شماره‌ي US Patent 3,541,541 به نام اين مخترع ثبت شده است.

پتنت انگلبارت، با توضيح «طراحي و ساخت دستگاه تشخيص‌دهنده‌ي موقعيت X و Y روي يك نمايشگر» ثبت شده است. دليل انتخاب نام ماوس يا «موشواره» براي اين دستگاه، شباهت سيم آن به دم موش بود. داگلاس كارل انگلبارت، مخترع و مهندس آمريكايي بود كه در سال ۲۰۱۳ از دنيا رفت. شهرت عمده‌ي اين مخترع كامپيوتري، به خاطر تحقيقاتش در مورد برقراري ارتباط بين انسان‌ و كامپيوتر است. او تحقيقاتش را در آزمايشگاهي كه خودش با نام «مركز تحقيقات تكميلي» در اس‌آر‌آي اينترنشنال تأسيس كرده بود، انجام مي‌داد. نتايج تحقيقات اين دانشمند، علاوه بر ماوس، شامل كامپيوترهاي تحت شبكه و ابرمتن (Hypertext) نيز مي‌شود. داگلاس انگلبارت مجموعه‌اي از يافته‌هاي خود را در سال ۱۹۶۸ به‌صورت نمونه‌هاي اوليه به نمايش درآورد. اين مجموعه در تاريخ علوم كامپيوتر با نام «مادر دموها» شناخته مي‌شود؛ چرا كه تعدادي از مهم‌ترين اختراعات تاريخ كامپيوتر در آن به چشم مي‌خورند.

ماوس كامپيوتري براي اولين بار در سال ۱۹۶۴ نمونه‌سازي شد؛ اما معرفي اوليه‌ و دموي آن تا سال ۱۹۶۸ به طول انجاميد. اولين دستگاهي كه به‌صورت رسمي از ماوس استفاده كرد، Xerox star نام داشت. شركت زيراكس دستگاه مجهز به ماوس خود را در سال ۱۹۸۱ معرفي كرد. شهرت اصلي اين ابزار كوچك و كارآمد كامپيوتر شخصي، مديون كامپيوتر شركت اپل با نام ليزا است كه در سال ۱۹۸۳ رونمايي شد. در نهايت، با معرفي اپل مكينتاش در سال ۱۹۸۴، ماوس به يكي از ضروري‌ترين تجهيزات كامپيوترهاي شخصي تبديل شد.

اگرچه امروزه بسياري از وظايف اين وسيله‌ي كوچك و متخصصدي توسط صفحات لمسي يا قلم‌هاي طراحي انجام مي‌شود؛ اما هنوز هم ماوس‌ از محبوبيت بالايي در ميان متخصصان كامپيوتر شخصي و خصوصا گيمرها برخوردار است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات