شناسايي و جداسازي سلول‌هاي سرطاني به روشي شبيه دياليز كليه

يك‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گروهي از پژوهشگران در استراليا روشي را براي شناسايي و جداسازي سلول‌هاي سرطاني كه با جريان خون به همه جاي بدن منتقل مي‌شوند پيشنهاد داده‌اند. اين روش تقريبا كم‌هزينه است و سازوكاري همانند روش درمان دياليزي براي بيماران كليوي دارد.
تبليغات

پژوهشگران دانشگاه ساوث ويلز استراليا روشي يافته‌اند كه با آن مي‌توان سلول‌هاي سرطاني را قبل از رشد و گسترش بيماري شناسايي كرده و سپس سلول‌هاي سرطاني شناسايي‌شده را از بدن خارج كرد. روش پيشنهادي براي فرايند انتقال سلول‌هاي سرطاني احتمالا بايد شبيه سازوكار يك دستگاه دياليز كليه باشد. در اين روش خون فيلتر خواهد شد و در اين فرايند سلول‌هاي آلوده به سرطان از سلول‌هاي سالم جدا خواهد شد.

اين روش توسط دكتر مجيد وركياني (Majid Warkiani) از دانشكده‌ي مهندسي مكانيك و ساخت دانشگاه نيو ساوث ويلز پيشنهاد شده است و در واقع يك راهكار كم هزينه و در دسترس را براي آشكارسازي شمار اندكي از سلول‌هاي سرطاني در نمونه‌هاي خوني كه داراي ميليون‌ها سلول سالم هستند فراهم مي‌كند. در اين راهكار سلول‌هايي كه در اثر بازسازي تومور از تومور جدا شده و در خون حل شده‌اند جداسازي و ايزوله مي‌شوند. اين سلول‌ها كه به اختصار با نام CTC شناخته مي‌شوند، با جاي گرفتن در روند جريان خون به جاهاي گوناگون بدن رفته و سرطان را گسترش مي‌دهند. روش وركياني با چرخش نمونه خون بيمار سرطاني سلول‌هاي ناسالم را از سلول‌هاي سالم جداسازي مي‌كند و به اين ترتيب آشكارسازي آنها بسيار آسان‌تر مي‌شود.

بر اساس ياداشتي از دكتر وركياني در اين زمينه مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه روش آشكارسازي سرطان فرايند بي ضرري براي نمونه‌برداري مايع از بدن است كه مي‌تواند براي مقابله با هر گونه از سرطان‌هاي جامد همانند ريه، پستان، روده و ... به كار گرفته شود و نيازي به عمل جراحي نيست. در اين فرايند مي‌توان از يك نمونه‌ي اوليه‌ي به مقدار كم شروع كرد و در ادامه همين كار را روي كل خون فرد انجام داد. به اين ترتيب در پايان كل خون فرد فيلتر مي‌شود و همه‌ي سلول‌هاي سرطاني آشكار شده و سلول‌هاي سالم به بدن بازگردانده مي‌شوند.

وركياني باور دارد كه اين روش مي‌تواند عمر بيماران را طولاني‌تر كند و اين بيماران براي اطمينان از زدايش تمام سلول‌هاي سرطاني مي‌توانند يك دوره‌ي پاك‌سازي سرطان (cancer cleaning) را انجام دهند. اين روش مي‌تواند در زمينه‌ي راه‌هاي درمان سرطان تحول بزرگي به وجود آورد و پزشكان را قادر سازد كه بتوانند براي سرطان به صورت پيوسته راهي پيدا كنند و در نهايت اين روش منجر به تبديل بيماري‌هاي كشنده به بيماري‌هايي قابل كنترل طي يك بازه‌ي زماني طولاني شود. روش وركياني در حال حاضر در ايالات متحده، بريتانيا و استراليا در حال طي مراحل خود براي متخصصد كلينيكي و درماني است. پژوهشگران همچنين در حال همكاري با كمپاني كليربريج بيومديكز (Clearbridge BiloMedics) براي تجاري سازي اين روش هستند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات