كاربري از آينده در مورد ارزش و خطرات بيت كوين اخطار داده است

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يك پست قديمي در وب‌سايت رديت، ارزش بيت‌كوين را تا سال ۲۰۲۵ پيش‌بيني كرده و نويسنده‌ي اين پست ادعا مي‌كند كه از آينده آمده است.
تبليغات

يكي از متخصصان انجمن گفتگوي مشهور Redditدر سال ۲۰۱۳ پستي را در اين سرويس منتشر كرد كه در آن زمان، با شوخي و حتي توهين متخصصان همراه بود. Luka_Magnotta نام متخصصي فردي بود كه در يكي از زيرمجموعه‌هاي رديت مخصوص بيت‌كوين، خود را فردي از آينده معرفي كرد. او در پست خود علاوه‌بر پيش‌بيني ارزش اين ارز رمزنگاري‌شده از خطرات آن نيز سخن گفته بود.

بيشتر بخوانيد: اصطلاحات تخصصي رمزارز

حال با گذشت ۵ سال از انتشار اين پست، برخي از پيش‌بيني‌هاي آن به وقوع پيوسته‌اند و اين موضوع، بار ديگر مباحثه و گفت‌وگو را پيرامون اين مسافر آينده افزايش داده است. البته هنوز اكثر متخصصان اين پست را دروغ مي‌خوانند و استدلال‌هاي متعددي در گروه‌هاي متخصصي بر ضد آن دارند. البته برخي ديگر نيز به ادعاهاي او واكنش نشان داده و از لاخبار تخصصي توجه به هشدارهاي اين متخصص سخن گفته‌اند.

نكته‌ي اولي كه در انجمن‌هاي متخصصي در مورد اين پست آورده شده، شباهت نام اين متخصص با تروريستي است كه حدود يك سال قبل به جرم قتل سه نفر زنداني شد. اين تروريست پيش از آن در توييتر فعاليت داشت و هنوز هم نام متخصصي او در اين شبكه‌ي اجتماعي موجود است. نكته‌ي مهم اين است كه حساب متخصصي سايت رديت ديگر وجود خارجي ندارد و كليك روي آن، به ارور ۴۰۴ منجر مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران reddit

به‌هرحال صرف‌انديشه متخصصين از ارتباط اين دو حساب متخصصي، اين پست هنوز در رديت موجود است و در بخش آرشيو قرار دارد. با مطالعه‌ي برخي از هم انديشي ها منتشرشده در پايين پست، اغلب پاسخ‌هايي مملو از تمسخر را مشاهده مي‌كنيد. نكته‌ي قابل‌توجه ديگر اين است كه آخرين كامنت‌هاي پست نيز مربوط به همان سال ۲۰۱۳ است و از آن به بعد، رديت اين پست را آرشيو كرده؛ از آن زمان در سرويس‌هاي الكترونيك ديگر نيز اثري از اين متخصص رؤيت نشد.

اين خبررساني از آينده در حدي تعجب‌برانگيز و خنده‌دار بود كه ادعاهاي مشابه آن، به فرهنگي در رديت و خصوصا زيرفروم‌هاي مرتبط با بيت‌كوين تبديل شد. البته برخي پست‌ها هم به مطالعه پيش‌بيني‌هاي موجود و صحت‌سنجي آن‌ها پرداخته‌اند كه تاحدودي صحيح بوده است. در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، نگاهي خلاصه به پيش‌بيني‌هاي اين پست از آينده خواهيم داشت. ترجمه‌ي عنوان اين پست رديت: «من مسافري از آينده هستم. به اينجا آمدم تا از شما خواهش كنم فعاليت خود را متوقف كنيد».

جهان بيت‌كوين در سال ۲۰۲۵

نويسنده‌ي اين پست در همان ابتدا خود را فردي از سال ۲۰۲۵ معرفي مي‌كند. او توضيحي در مورد دنياي تاريك آينده مي‌دهد و ادعا مي‌كند كه خون افراد بسياري روي دستان مردم است. اشاره‌ي او به قتل‌هايي است كه در ارتباط با بيت‌كوين در آينده رخ خواهد داد.

مرجع متخصصين ايران future

مگنوتا ابتدا اشاره‌اي به روند قبلي بيت‌كوين دارد. او ارزش اين ارز را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ گزارش مي‌دهد كه هر سال، ۱۰ برابر شده است. از ۰.۱ دلار در سال ۲۰۱۰ تا يك دلار در سال ۲۰۱۱، ۱۰ دلار در سال ۲۰۱۲ و ۱۰۰ دلار در سالي كه پست منتشر شده است. در ادامه‌ي پيش‌بيني به اين نكته اشاره شده است كه از آن سال به بعد، سرعت رشد ارزش كاهش خواهد يافت.

برخي پيش‌بيني‌هاي اين مسافر آينده، با دقت پاييني صحيح بوده‌اند

پيش‌بيني مگنوتا، افزايش ده برابري ارزش بيت‌كوين را از سال ۲۰۱۳ به بعد، هر دو سال يك بار بيان مي‌كند. طبق پيش‌بيني او، ارزش اين ارز ديجيتال در سال ۲۰۱۵ به هزار دلار، در سال ۲۰۱۷ به ۱۰ هزار دلار و در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۰ هزار دلار مي‌رسيد. او ارزش اين رمزارز را در سال ۲۰۲۱ حدود يك ميليون دلار پيش‌بيني كرد. با وجود اينكه پيش‌بيني‌هاي او تا حدودي در اين زمينه صحيح از آب درآمده‌اند، يكي از چالش‌ها، پيش‌بيني مربوط به سال ۲۰۱۵ است.

ارزش بيت‌كوين در همان سال ۲۰۱۳ به هزار دلار رسيد و در سال ۲۰۱۴ با كاهش شديد وارد كانال ۴۰۰ دلار شد. در ادامه در سال ۲۰۱۵ هم سقوط ادامه پيدا كرد تا اينكه تا پايان آن سال، ركورد ۴۰۰ دلار براي آن ثبت شد. درحالي‌كه مگنوتا رقم هزار دلار را براي سال ۲۰۱۵ پيش‌بيني كرده بود. اين پيش‌بيني در سال ۲۰۱۷ به وقوع پيوست و البته پيش‌بيني ارزش ۱۰ هزار دلار براي اين سال نيز با افزايش ناگهاني در ماه‌هاي آخر و رسيدن به نزديكي ۲۰ هزار دلار، تا حدودي غلط بود.

مرجع متخصصين ايران بيت كوين

نكته‌ي جالب‌تر اين پست، پس از اين پيش‌بيني ديده مي‌شود. مگنوتا ادعا مي‌كند از سال ۲۰۲۱ به بعد، ديگر واحد صحيحي براي ارزش‌گذاري بيت‌كوين وجود نخواهد داشت؛ چرا كه دلار ديگر از مبادلات مالي حذف شده است. به‌علاوه، بانك‌ها نيز چاپ ارز را متوقف كرده‌اند. درواقع در سال ۲۰۱۵، تنها دو نوع ثروت يعني زمين و ارز ديجيتال وجود دارد.

مگنوتا در ادامه‌ي پست مي‌نويسد:

هم‌اكنون [۲۰۲۵] بيش از ۱۹ ميليون بيت‌كوين به‌علاوه‌ي چندصدهزار بيت‌كوين گم‌شده در جهان وجود دارد. جمعيت جهان حدود ۷ ميليارد نفر است، يعني به‌طور ميانگين هر نفر تنها ۰.۰۰۳ بيت‌كوين دارد. البته به‌خاطر توزيع ناعادلانه‌ي ثروت در اين جهان، ميانه‌ي جمعيت تنها ۰.۰۰۱ بيت‌كوين در اختيار دارند. بله، در دنياي امروز اكثر شما كه اين مطلب را مي‌خوانيد [منظور او سال ۲۰۱۳ است]، ثروتمند هستيد. يكي از همسايه‌هاي من دو سال پيش وارد حساب متخصصي قديمي خود در رديت شد. يك نفر به‌خاطر يكي از كامنت‌هاي او، مبلغ ۰.۰۱ بيت‌كوين در سال ۲۰۱۳ به حسابش واريز كرده بود. همين مبلغ او را به قدري ثروتمند كرد كه بدون اطلاع به ديگران، خانه‌اش را رها كرد و با يك بليط هواپيما به سيتادل رفت.

سيتادل و حفاظت شخصي

مگنوتا در توضيح سيتادل، داستاني را در مورد حفاظت شخصي تعريف مي‌كند. در داستان او، پس از رسيدن ارزش بيت‌كوين به هزار دلار، خدماتي براي محافظت از ثروتمندان اين ارز و سرمايه‌شان راه‌اندازي مي‌شود. اين سرويس‌ها ابتدا به‌صورت صندوق‌هاي امن گران‌ارزش و سپس محافظ شخصي و درنهايت، شهرهاي امن به نام Citadel عرضه مي‌شوند.

طبق داستان اين پست، افرادي كه پيش از همه بيت‌كوين خريدند و آن‌هايي كه مقدار زيادي از اين ارز را در اختيار دارند در سال‌هاي منتهي به ۲۰۲۵ در شهرهايي كاملا امن با سيستم‌هاي كاملا خودكار زندگي مي‌كنند. اين شهرها با سيستم‌هاي محافظت مي‌شود كه زماني براي محافظت از ماشين‌هاي معدن‌كاوي بيت‌كوين استفاده مي‌شد. طبق داستان، شركت ASICminer در آن زمان به يك سيتادل تبديل شده است كه Mr. Friedman در آن فرمانروايي مي‌كند.

چالش بعدي پيش‌بيني‌ها در اينجا مطرح مي‌شود. امروز كه ارزش بيت‌كوين با رد كردن صد هزار دلار در كانال ۶ هزار دلار جا خوش كرده است، خبري از صندوق‌هاي امن آن‌چنان گران‌ارزش يا محافظان شخصي متعدد براي سرمايه‌گذاران بزرگ اين ارز نيست. درواقع با وجود افزايش شديد ارزش اين ارز ديجيتال، اخبار در مورد قتل، دزدي و تلاش براي سرقت بيت‌كوين افراد ثروتمند، آن‌چنان زياد نيست.

سرنوشت دولت‌ها

تأثير بعدي بيت‌كوين تا سال ۲۰۲۵، طبق اين داستان به نابودي دولت‌ها باز مي‌گردد. مگنوتا مي‌گويد در آن سال تقريبا هيچ دولتي وجود ندارد و از آنجايي كه همه‌ي تراكنش‌ها با استفاده از بيت‌كوين و به‌صورت ناشناس انجام مي‌شود، هيچ سازماني توانايي اخذ ماليات از مردم ندارد. درواقع يكي از دلايل موفقيت بيت‌كوين در آينده، قابليت آن براي مخفي كردن ثروت از ديد دولت‌ها است.

مرجع متخصصين ايران IPO Isn't Just a Way to Raise Money

اشاره‌ي بعدي مگنوتا، به اسنودن‌هاي آينده است. او ادعا مي‌كند دولت‌ها نيز در آينده بيت‌كوين خواهند خريد و ارزش را نيز، تا حدودي خود آن‌ها افزايش مي‌دهند. در اين ميان افرادي مانند اسنودن در دولت‌ها هستند كه بيت‌كوين دولتي را به حساب‌هاي شخصي خود انتقال داده و فرار مي‌كنند. ازنگاه نگارنده، شباهت داستان مگنوتا با آنچه بر سر اسنودن آمد، شائبه‌ي خيالي بودن اين پست را بيش‌ازپيش مي‌كند.

حكومت‌هاي عربستان و كره‌ي شمالي، بيشترين ذخاير بيت‌كوين را دارند

به‌ هر حال مگنوتا پس از ادعا بر از بين رفتن دولت‌ها، آماري نيز در مورد ثروتمندترين سازمان‌هاي صاحب بيت‌كوين ارائه مي‌كند. او به‌‌ترتيب حكومت كره‌ي شمالي با ۱۸۰ هزار، حكومت عربستان صعودي با ۱۱۰ هزار، سازمان IMF با ۷۰ هزار و سيتادل ASICminer را با ۵۰ هزار به‌عنوان ثروتمندترين‌ها معرفي مي‌كند.

در اين پست عجيب رديت، اشاره‌اي نيز به رشد اقتصادي در آينده شده است كه به‌خاطر افزايش روزانه‌ي ارزش بيت‌كوين، به‌نوعي در كل جهان متوقف مي‌شود. درواقع، ارزشمند بودن بيت‌كوين باعث خواهد شد تا افراد ديگر علاقه‌اي به سرمايه‌گذاري يا فعاليت‌هاي ديگر نداشته باشند و نرخ تورم نيز به صفر نزديك شده است.

قتل و جنايت

اين مسافر آينده، در بخش بعدي به بخش تاريك داستان خود مي‌رسد. در اين بخش، به حملات تروريستي و قتل سرمايه‌گذاران بزرگ بيت‌كوين مانند دوقلوهاي وينكلوس اشاره شده است. درواقع گروه‌هاي تروريستي آينده هر شخص سرمايه‌دار يا مؤثر در توسعه‌ي بيت‌كوين را به قتل مي‌رسانند. در اين آينده، ثروتمندان بيت‌كوين هويت‌هاي خود را تغيير مي‌دهند و با خانواده و دوستان قطع رابطه مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران apocalypse 2

پيامد بعدي باارزش شدن بيت‌كوين، تلاش براي ثروتمند شدن از طريق قتل و غارت است. در آينده، ۲۵ درصد از ثروتمندان با شكنجه‌ي افراد ديگر، رمز كيف پول آن‌ها را به دست آورده‌اند. در داستان اين پست، براي توقف استفاده از بيت‌كوين و روي آوردن به ارزي بدون نوسان ارزش شديد نيز تلاش شده است. اما طبق گفته‌ي راوي، هيچ فردي تمايلي براي خريد آن ارزها نشان نخواهد داد.

يك زيرداستان تراژدي ديگر نيز در اين بخش تعريف شده است. آفريقا در سال‌هاي آينده، آخرين جامعه‌ي پذيرنده‌ي بيت‌كوين خواهد بود. دولت‌هاي اين قاره براي آشنا كردن مردم با اين ارز، موبايل‌هاي هوشمند را به رايگان به آن‌ها مي‌دهند تا به تراكنش با بيت‌كوين ترغيب شوند. در اين ميان يك هك بزرگ از سمت روسيه صورت مي‌گيرد و ۶۰ درصد از ثروت آفريقا به تاراج مي‌رود. حكومت‌هاي عربستان و كره‌ي شمالي در اين آينده، ابرقدرت هستند و پس از حل چالش پيش‌آمده، زمين و ثروت‌هاي آفريقا را بين خود تقسيم مي‌كنند.

آينده‌ي مرگبار

مگنوتا در انتهاي پست، خود را مأمور يك سازمان زيرزميني معرفي مي‌كند. آن‌ها قصد دارند براي پايان دادن به بحران ايجادشده توسط بيت‌كوين، حملات جدي به زيرساخت‌هاي اينترنت و سپس حملات اتمي به مناطق پرجمعيت جهان داشته باشند. هدف نهايي، شورش مردم كل جهان و ازبين‌بردن كامپيوترها تا پايان دادن به ارزش بيت‌كوين است.

مرجع متخصصين ايران apocalypse

نويسنده‌ي اين پست عجيب در پايان از خوانندگان سال ۲۰۱۳ خواهش مي‌كند كه جلوي پيشرفت بيت‌كوين را بگيرند و آينده را متفاوت از آنچه او گفته است، رقم بزنند. او از آن‌ها [و ما] مي‌خواهد كه به ازبين‌بردن سيستم‌هاي بانكي و تلاش براي فرمانروايي بيت‌كوين پايان دهند.

صرف‌انديشه متخصصين از صحت اين پست، آينده‌ي احتمالي آن نگران‌كننده است

روايت‌هاي مطرح‌شده در اين پست رديت، شباهت شديدي به فيلم‌هاي علمي تخيلي دارد. يك خواننده‌ي معمولي از ارزش‌هاي گفته‌شده هيجان‌زده مي‌شود و يك متخصص ديگر، نگران آينده‌ي سياه آن است. به‌ هر حال چالش‌هاي زيادي بر سر راه قبول كردن اين ادعا وجود دارد. به‌عنوان مثال ممكن است اين پست توسط نويسنده و با همكاري برخي مديران رديت، پس از چند سال و با اطلاع از ارزش‌هاي بيت‌كوين ويرايش شده باشد.

حتي اگر مثال چالشي بالا هم صحيح نباشد، اشكالات متعددي به اطلاعات اين پست وارد است. به‌عنوان مثال چرا مگنوتا براي اثبات حرف‌هاي خود، اطلاعات دقيق‌تري از آينده (مثلا ارزش بيت‌كوين در روزي مشخص در صرافي مشخص) ارائه نكرده است؟ چرا هيچ اشاره‌اي به ارزهاي ديجيتال ديگر نشده است؟

آنچه كه در اين ميان ارزش توجه دارد، آينده‌ي سياهي است كه مگنوتا ترسيم مي‌كند. درواقع در صورت افزايش ارزش سرسام‌آور بيت‌كوين (يا هر دارايي ديگر) احتمال وقوع چنين آينده‌اي وجود دارد. همين نكته، ارزشي نسبي به اين روايت [داستان خيالي] داده است. انديشه متخصصين شما چيست؟ حتي با فرض خيالي بودن، آيا آينده‌ي روايت‌شده در اين مقاله، به حقيقت خواهد پيوست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات