ايرباس از طرح جديد هواپيما به نام «پرنده‌ي شكاري» رونمايي كرد

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ايرباس طرحي از هواپيمايي جديد رونمايي كرده كه در آن از بال و پرواز پرندگان الهام گرفته شده‌ است. گفته شده است اين هواپيما به سوخت كمتري نياز خواهد داشت و مي‌تواند از انرژي‌هاي سبز هم استفاده كند.
تبليغات

شركت هواپيمايي اروپايي ايرباس طرحي از هواپيمايي جديد ارائه كرده‌ است كه در آن، از ويژگي‌هاي طبيعي عقاب و شاهين و ديگر پرندگان شكاري الهام گرفته شده‌ است. چند روز پيش در نمايشگاه بين‌المللي Royal International Air Tatto، ليام فاكس، مسئول تجارت بين‌‌الملل انگليس، طرح اين هواپيماي جديد معروف به «پرنده‌ي شكاري» را معرفي كرد.

فاكس در توييتي از طرح اين هواپيما حمايت و دركنار آن، ويدئويي از «پرنده‌ي شكاري» منتشر كرد. طبق آنچه در ويدئو ديده مي‌شود، اين هواپيما پرهايي در انتهاي هواپيما و در انتهاي بال‌ها دارد.

براساس مطالب منتشرشده در وب‌سايت ايرباس، طرح تئوري اين هواپيما پرنده‌اي هيبريد‌الكتريكيِ داراي پروانه است:

ازآنجاكه در طرح اين هواپيما از مكانيك طبيعي پرندگان الهام گرفته شده‌ است، بال‌ها و دُم آن طوري طراحي شده كه كاملا يادآور پرندگان شكاري است. ويژگي‌هاي خاص اين طرح باعث مي‌شود بتوان پرها را كنترل كرد و درنتيجه، كنترل پرواز فعاليتي پويا خواهد بود.

اين هواپيما مي‌تواند حداكثر ۸۰ مسافر را جابه‌جا كند و مصرف سوخت آن در مقايسه با هواپيماهاي امروزي ۳۰ تا ۵۰ درصد كمتر است. پرواز هر هواپيمايي به مقدار زيادي انرژي نياز دارد و در‌حال‌حاضر، باتري‌هايي كه بتوانند اين مقدار انرژي را توليد كنند، بسيار سنگين هستند؛ بنابراين ساخت هواپيماهاي برقي ممكن نيست. همچنين، چگالي انرژي يعني مقدار انرژي‌اي كه در سيستم ذخيره مي‌شود، مسئله‌ي بسيار مهمي است و باتري‌هاي امروزي آن‌قدر انرژي كمي دارند كه تقريبا نمي‌توانند هيچ هواپيمايي را از روي زمين بلند كنند. اگر بخواهيم مقايسه كنيم، انرژي توليدي سوخت جت‌ها ۴۳ برابر انرژي توليدي باتري با وزن مشابه آن است.

حالا به‌انديشه متخصصين مي‌رسد در طراحي اين هواپيما هدف اين بوده‌ است كه با الهام از حركت پرندگان نياز به استفاده از سوخت‌هاي فسيلي را كمتر كنند تا صنعت هوانوردي به‌سمت استفاده از انرژي‌هاي پاك حركت كند. به‌گفته‌ي مارتين استون، مدير ارشد ايرباس، قرار نيست اين هواپيما را واقعا ايرباس بسازد؛ اما طرح آن به اين منظور داده شده‌ است كه براي مهندسان هوافضاي نسل بعدي انگيزه‌ ايجاد كند.

پرنده‌ي شكاري ما به اين منظور طراحي شده است كه براي جوانان الهام‌بخش باشد و با ديدن آن، چنان تعجب كنند كه به آن‌ها كمك كند بتوانند در بخش‌هاي حساس هوافضا فعاليت‌هاي ثمربخش و هيجان‌انگيزي انجام دهند.

استون اميدوار است اين پروژه باعث شود صنعت هوانوردي با الهام‌گرفتن از طبيعت مطمئن‌تر، پايدارتر، پاك‌تر و سبزتر باشد. او معتقد است:

در پروژه‌ي جت مسافربري A350 XWB متوجه شديم طبيعت بهترين معلمي است كه مي‌توان از آن در طراحي‌ها كمك گرفت؛ پس چطور ممكن است نتوان از چنين موجوداتي (پرندگان شكاري) الهام گرفت؟

ايده‌ي ايرباس در طراحي اين هواپيما تحسين‌كردني است؛ اما آن، تنها شركتي نيست كه به اين نتيجه رسيده‌ است كه بال‌هاي هواپيماهاي امروزي سنگين و ضخيم هستند و بايد تغيير كنند. گروهي تحقيقاتي در ناسا روي طرحي كار مي‌كنند كه بال‌هاي منعطف دارد و حين پرواز تغيير مي‌كند. اين نمونه چهار متر عرض دارد و بال‌هاي آن از هزاران بلوك پلميري تقويت‌شده تشكيل شده است. اين بال‌ها با پرينتر سه‌بعدي ساخته شده و با دقت دركنار هم قرار گرفته‌اند و هنگام پرواز عملكردي مانند بال پرنده دارند.

مرجع متخصصين ايران nasa design

علاوه‌بر پرنده‌ي شكاري، ايرباس پروژه‌هاي ديگري هم دارد. اين شركت قصد دارد طراحي جديدي براي صندلي هواپيماهايش به‌كار برد. فوريه‌ي امسال، ايرباس طراحي بريتانيايي لاير (Layer)، نمونه‌اي از نوعي صندلي را رونمايي كرد كه براي استفاده در كابين اكونومي هواپيماهاي ايرباس براي پروازهاي كوتاه يا با زمان متوسط طراحي شده است و باعث ايجاد راحتي بيشتري در سفر مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران economy

اين طرح جديد چند هدف را دنبال مي‌كند و در طراحي آن، از اليافي استفاده شده كه به حسگر هوشمند داخلي متصل است و به مسافر اجازه مي‌دهد ازطريق اپليكيشن در موبايل هوشمند خود، دما، كشش، فشار و حركت صندلي را تنظيم كند.

مرجع متخصصين ايران business

افزون‌براين در آوريل، ايرباس اولين‌بار صندلي‌هاي جديد كابين بيزينس را رونمايي كرد كه در آن، صندلي هواپيما مشابه مبلمان طراحي شده است و در‌عين‌حال، همه‌ي ويژگي‌هاي صندلي كابين بيزينس را در خود دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات