با آكواريوم عظيم سئول آشنا شويد كه امواجي پرتلاطم دارد
تبليغات براي محصولات و برندها در سراسر دنيا به اَشكال مختلف ديده ميشود و عموما متخصصان هم علاقهي زيادي به آنها ندارند. درواقع، دوستنداشتن تبليغات نوعي پديدهي همهگير است. نگاهي به بازار اپليكيشنها نشان ميدهد امروزه سازمانهاي مختلفي در مسير توليد ابزاري ويژه با هدف مسدودكردن تبليغات الكترونيك قدم برداشتهاند و متخصصان نيز بهشكل محسوسي از اين ابزارها استقبال ميكنند. متخصصان در دنياي واقعي هم به ديدن تبليغات تمايل چنداني ندارند.
بااينحال، هنوزهم افرادي پيدا ميشوند كه تبليغات را تحسين كنند. اين موضوع بهويژه دربارهي افرادي صدق ميكند كه در حوزهي بازاريابي فعاليت ميكنند. بازاريابان اهميتي ويژه براي تبليغات قائل هستند و همواره فلسفهي پشت آنها را ستايش ميكنند و برخي از بازاريابان ميگويند تبليغات نوعي هنر است.
اگر تبليغات درست انجام شوند و با سلايق مخاطبان جور دربيايند، ميتوانند بسيار تأثيرگذار باشند. در بدترين حالت ممكن، مردم از تبليغِ يادشده متنفر نخواهند بود و در بهترين حالت ممكن، عاشق آن خواهند شد؛ موضوعي كه درنهايت ميتواند به وايرالشدن تبليغ و اثرگذاري گستردهي آن منتهي شود.
گاهي اوقات پيش ميآيد در خيابان به نوعي بيلبورد الكترونيكي برميخوريد كه روي ساختمانها ديده ميشود. در نگاه اول، ممكن است اين بيلبورد در نقش تبليغ ظاهر نشود. بااينحال، ساعتها تفكر در پشت آن بيلبورد پنهان شده تا بتواند روي مخاطب اثر بگذارد. اين موضوع بهتازگي در شهر سئول اتفاق افتاده و در شبكههاي اجتماعي در كانون توجه قرار گرفته است. ساكنان سئول در چند وقت اخير متوجه شدند روي يكي از ساختمانها اقيانوسي بزرگ و پرتلاطم بهچشم ميخورد كه انگار ميخواهد از صفحهنمايش بيرون بزند و همهي مردم را در خود غرق كند.
سئول ميزبان بزرگترين صفحهنمايش تبليغاتي درسراسر كشور كرهجنوبي است. اين صفحهنمايش بزرگ كه پيشتر بهدفعات طرحهاي ويژهاي داشته و مدانديشه متخصصين قرار گرفته است، امروزه ظاهري شبيه به آكواريومي بزرگ دارد. در اين آكواريوم بزرگ، موجي عظيم از اقيانوس را شاهد هستيم كه ابزارهاي رايانهاي شبيهسازي كردهاند و بسيار واقعي بهانديشه متخصصين ميرسد. اين امواج تماشايي درحقيقت بخشي از پروژهاي ويژه با عنوان Public Media Series هستند كه شركت D’strict راهاندازي كرده است. بخش نخست اين پروژه كه همين آكواريوم بزرگ سئول است، 1WAVE with Anamorphic illusion# ناميده ميشود و نوعي خطاي ادراكي بسيار جالب خلق ميكند. اين آكواريوم درحقيقت مجموعهاي از نمايشگرها است و نخستين نسخه از پروژهي Public Media Series بهحساب ميآيد و نشان ميدهد D’strict براي آينده برنامههايي ويژهتر در سر ميپروراند.
D’strict از سالها پيش فعاليت خود را در حوزهي فناوري آغاز و بهمنظور جلب توجه متخصصان اين پروژهي بصري را راهاندازي كرده است. D’strict در حوزههاي طراحي و خلق و ارائهي محتواي بصري چشمنواز تخصص دارد و پيشتر اقدامات مشابهي انجام داده است. اين شركت با اتكا بر دانش متخصصانش تلاش ميكند تجربهي بصري متفاوتي را به كساني كه ارائه دهد در حال عبور از منطقهاي خاص هستند.
درواقع پروژههاي D’strict عموما مختص به فضاي باز هستند و بهيكباره توجهات زيادي را بهخود جلب ميكنند. جالب است بدانيد Public Media Series نخستين پروژهي شركت D’strict درزمينهي توليد امواج اقيانوسي بهحساب نميآيد؛ چراكه اعضاي خلاق اين شركت پيشتر توانسته بودند نوعي پروژهي تقريبا مشابه با نام Nexen UniverCity Project خلق كنند كه جذابيت بسيار زيادي داشت.
D’strict بهمنظور ساخت آكواريوم نوآورانهاش از بيلبورد تبليغاتي بزرگي استفاده كرده كه در بخش بيروني يكي از ساختمانهاي حاضر در كوئكس (COEX) قرار گرفته است. كوئكس محل نمايشگاههاي دائمي سئول است و همهساله همايشهاي بزرگ متعددي در آن برگزار ميشود. بهعلاوه از كوئكس بهعنوان يكي از مراكز خريد بزرگ كرهجنوبي ياد ميكنند كه در منطقهي گانگنام قرار گرفته و معمولا بازديدكنندهي بسيار زيادي دارد و همواره شلوغ است. محلي كه آكواريوم D’strict در آن جاي گرفته، گاهي اوقات با نام ميدان K-Pop هم شناخته ميشود؛ زيرا اين صفحهنمايش بزرگ اغلب اوقات محتواي موسيقيمحور داراي ژانر پاپ كرهاي را بهنمايش ميگذارد.
امواج خلقشدهي D’strict در حال خروش هستند و آراموقرار ندارند؛ بههميندليل، ممكن است در نگاه اول ترسناك بهانديشه متخصصين بيايند. D’strict ميگويد براي خلق اين اثر بهيادماندني به تكنيك خطاي ادراكي آنامورفيك روي آورده است تا متخصص حس كند در حال تماشاي امواج واقعي است. البته نحوهي طراحي اثر بهگونهاي است كه تنها از زوايايي خاص حس اصلي را منتقل ميكند. اين يعني اگر از زوايايي ديگر به آن نگاه كنيد، واقعگرايانهبودنش از بين ميرود و نميتواند به هدفش براي القاي خطاي ادراكي به شما دست يابد.
ساختماني كه اثر جديد D’strict روي آن قرار گرفته، به تعداد درخورتوجهي از نمايشگرهاي هوشمند باكيفيت LED مجهز است كه دركنار يكديگر ميتوانند نوعي تصوير يكپارچه بهنمايش بگذارند. نحوهي چينش نمايشگرها بهگونهاي است كه انگار با نمايشگري غولپيكر طرف هستيم؛ اما حقيقت اين است كه اين نمايشگر غولپيكر خود متشكل از چندين نمايشگر كوچكتر است. اين نمايشگر بزرگ ۸۰/۱ متر طول و ۲۰/۱ متر ارتفاع دارد. انجام محاسبات سادهي رياضي به ما نشان ميدهد نمايشگر غولپيكرِ نهايي درمجموع مساحتي معادل ۱،۶۲۰ مترمربع دارد كه عددي درخورتوجه است. گفته ميشود نمايشگر بزرگ LED را سامسونگ ساخته است و درحدود ۳۱ هزار ماژول نمايشگر LED را شامل ميشود. هريك از اين نمايشگرهاي كوچكتر از وضوح ۷،۸۴۰ در ۱،۹۵۲ پيكسل همراهي ميكنند.
D’strict افزونبر خلق پروژههاي Public Media Series و Nexen UniverCity Project سابقهي كار روي پروژههاي بصري ديگري را نيز دارد كه هريك در زمان خود توانستهاند در شبكههاي اجتماعي بهشكلي محسوس مدانديشه متخصصين قرار گيرند. از بين پروژههاي ديگر اين مؤسسه ميتوانيم به نوعي تجربهي بصري تعاملي در شركت Cafe.Bot كره و پروژهاي ديگر با عنوان Lotte World Magic Circle اشاره كنيم.
برخي افراد از ساختماني كه در كوئكس قرار گرفته، بهعنوان نسخهي كرهاي ميدان ساعت نيويورك ياد ميكند؛ زيرا اين ساختمان معمولا ازطريق نمايشگرهاي بزرگ LED تبليغات پخش ميكند و موسيقيهاي ژانر پاپ كرهاي را نمايش ميدهد. اين ساختمان در شب جذابيت بصري بسيار زيادي دارد. صفحهنمايش بهكاربردهشده روي اين ساختمان بزرگترين صفحهنمايش كرهجنوبي بهحساب ميآيد؛ اما بزرگترين صفحهنمايش دنيا نيست. لقب بزرگترين صفحهنمايش دنيا امروزه دراختيار صفحهنمايشي است كه در پارك صنعتي شهر سوژو چين قرار دارد كه مساحتي بالغبر ۱۶٬۰۰۰ مترمربع را دربر ميگيرد.
انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران دربارهي پروژهي جديد D’strict چيست؟
هم انديشي ها