بيوگرافي استيو بالمر

جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كمتر كسي در عالم تكنولوژي وجود دارد كه استيو بالمر را نشناسد. او فردي است كه همواره از انرژي بي حد و مرزي برخوردار بوده و اين شوق كودكانه را حتي اكنون و در سن 57 سالگي نيز مي‌توان به وضوح در وي مشاهده كرد. در ادامه بيوگرافي يكي از تاثيرگذارترين افراد مايكروسافت طي 33 سال گذشته را مطالعه خواهيد نمود.
تبليغات

«استيو بالمر» فردي است كه ويندوز‌هاي XP، ويستا، 7 و 8 ثمره مديريت وي بوده‌اند. متاسفانه به دليل كاريزماي بيش از حد و ويژگي‌هاي تبليغاتي «بيل گيتس»، بالمر همواره در سكوت به كار خود ادامه داده است.

نام كامل وي Steven Anthony Ballmer است و در تاريخ 24 مارس 1956 در شهر ديترويت در ايالت ميشيگان آمريكا متولد شد. وي يكي از موفق‌ترين افراد در ايالات متحده آمريكا محسوب مي‌شود. دارايي او درحال‌حاضر چيزي در حدود 15.2 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود.

دوران كودكي:

وي فرزند «هنري بالمر» و «بئاتريس وركين» است. پدر وي يكي از مديران كمپاني اتومبيل سازي فورد بوده است. پدر وي اصالاتا اهل كشور سوييس است. وي در سنين جواني به آمريكا مهاجرت كرده است. مادر وي نيز اصالاتا آمريكايي بوده است.

استيو، بيشتر دوران كودكي و نوجواني خود را در منطقه Farmington Hills در ايالت ميشيگان گذرانده است. او قبل از ورود به دانشگاه در دوره‌هاي آمادگي درسي در دانشگاه متخصص لاورنس شركت كرد و هم‌زمان نيز مقطع متوسطه را در مدرسه خصوصي Detroit Country Day School با كسب نمره عالي 800 در آزمون SAT (چيزي شبيه به كنكور سراسري در ايران) به پايان رسانيد.

او هم‌اكنون عضو هيات امناي همان مدرسه‌اي است كه از آن فارغ التحصيل شده است. در سال 1977 وي با درجه بسيار عالي در مقطع ليسانس و در رشته رياضيات متخصصدي و اقتصاد از دانشگاه هاروارد فارغ التحصيل شد. در دانشگاه، وي تيم فوتبال آن زمان هاروارد را مديريت مي‌كرد و هم‌زمان نيز در نشريه آن روزهاي هاروارد نيز به‌عنوان نويسنده مشغول به كار بود.

اتاق وي در خوابگاه دقيقا يك طبقه زير اتاقي بود كه بيل گيتس، دوست شفيقش، در آنجا زندگي مي‌كرد. البته بايد گفت كه آن‌دو در آن زمان يكديگر را نمي‌شناختند.

در يك كلام بايد گفت كه استيو، يك نابغه تمام عيار در علم رياضي است. او در نوع خود يكي از معدود افرادي است كه توانسته بسياري از جوايز و مدال‌هاي مختلف در آزمون‌هاي گوناگون رياضيات را به خود اختصاص دهد. وي در آزموني كه توسط مؤسسه رياضيات آمريكا برگزار شد، توانست امتياز بيشتري از بيل گيتس بدست آورد.

پس از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه، وي به مدت دو سال به‌عنوان مدير توليد يك بخش از كمپاني معظم Procter & Gamble مشغول بكار شد. در آن كمپاني، وي در دفتري كار مي‌كرد كه «جفري ايملت»، كه بعدا مديرعامل كمپاني معظم جنرال الكتريك شد، نيز در آنجا مشغول به كار بود. در سال 1980 وي از تحصيل در دانشگاه استنفورد براي كار كردن در مايكروسافت انصراف داد.

 مايكروسافت:

استيو بالمر در تاريخ يازدهم خردادماه 1359 به‌عنوان سي‌امين متخصص در مايكروسافت استخدام شد. و شغل اوليه وي در آنجا، مدير مالي شركت بود. استخدام وي شخصا توسط بيل گيتس صورت گرفت.

مرجع متخصصين ايران url

حقوق ساليانه وي در آن زمان چيزي حدود 50,000 دلار بود و هم‌زمان نيز بخشي از سود سهام شركت را نيز دريافت مي‌كرد. هنگامي كه مايكروسافت در سال 1981 تبديل به يك شركت الحاقي شد، بالمر چيزي در حدود 8 درصد از كل سهام شركت را دراختيار داشت. وي در سال ۲۰۰۳ حدودا 8.3 درصد از كل سهامش در مايكروسافت را فروخت كه اين كار باعث شد تا ميزان سهام وي در اين شركت به 4 درصد تنزل كند.

وي در طي حضورش در مايكروسافت، مديريت بخش‌هاي حياتي اين شركت را كه شامل بخش‌ عملياتي، سيستم‌عامل، فروش و همراهي مي‌شود را بر عهده داشته است. وي در مهرماه سال 1992 نيز به‌عنوان معاون ارشد اين شركت تعيين شد. او به‌تنهايي رهبري تيم توسعه‌دهنده پلتفرم دات نت را بر عهده داشت. بالمر از سال 1998 تا ۲۰۰۱ به‌عنوان رئيس مايكروسافت انتخاب شد، تا پس از بيل گيتس كه رئيس هيئت مديره بود، به شخص دوم مايكروسافت بدل شود.

مديرعامل:

در ژانويه سال 2000، بالمر رسما به‌عنوان مديرعامل مايكروسافت انتخاب شد. به‌عنوان مديرعامل وي موظف شد تا امور مالي شركت را دستخوش تغييرات اساسي كند تا سود بيشتري را راهي حساب‌هاي بانكي ردموندي‌ها كند. اما بيل گيتس همچنان بر مسند بخش‌هاي حياتي اين شركت مانند چشم‌انداز فناوري و معماري نرم‌افزار باقي ماند. وي در سال ۲۰۰۶، يعني هنگامي كه به‌طور رسمي مديريت بخش معماري نرم‌افزار مايكروسافت را رها كرد، اعلام كرد كه ديگر قصد ندارد به‌صورت روزانه در اين شركت فعاليت داشته باشد. اين اقدام گيتس باعث شد تا بالمر قدرت واقعي خود را در امر مديريت اين كمپاني عظيم با اعمال شيوه‌هاي مديريتي جديد، نشان دهد.

با بازنشسته شدن گيتس، بالمر سعي كرد تا چشم انداز مايكروسافت را دستخوش تغييراتي اساسي كند. در همين راستا سعي كرد تا عمده فعاليت اين شركت را به سمت ارائه دادن خدمات مبتني بر سرويس‌هاي ابري هدايت كند. اين تغيير رويكرد را مي‌توان از خريده شدن اسكايپ توسط مايكروسافت مشاهده نمود.

در طول مدتي كه سكان هدايت مايكروسافت در دستان بالمر بوده است، درآمد ساليانه اين شركت از 25 ميليارد دلار در سال به 70 ميليارد دلار افزايش پيدا كرده است. اين در حالي است كه سود خالص اين شركت به 23 ميليارد دلار افزايش پيدا كرده است كه چيزي در حدود 215 درصد رشد داشته است. البته كه اين ميزان از سود خالص، تنها از بخش‌هاي ويندوز و آفيس شركت حاصل شده است. هم‌زمان با ثابت نگهداشتن نرخ پيشرفت مايكروسافت، بالمر با هوشمندي توانست خطراتي كه از سوي سيستم‌هاي عامل متن باز و سرويس شبيه به آفيس گوگل به‌نام Google Docs را دفع كند. وي تاكنون موفق به ايجاد چندين كسب‌و‌كار موفق در اين شركت شده است. براي مثال پروژه مركز داده مايكروسافت كه در سال ۲۰۱۱ ميلادي چيزي در حدود 6.6 ميليارد دلار سود روانه حساب‌هاي بانكي اين شركت كرده يا پروژه ايكس باكس و سرويس‌هاي مبتني بر آن كه حدودا 8.9 ميليارد دلار براي اين شركت سودآوري كرده‌اند، از جمله اين كسب و كارهاي سودآور هستند.

اگر بخواهيم عملكرد بالمر را در زمينه سودآوري براي شركت تحت امرش مورد مطالعه قرار دهيم بايد بگوييم كه وي توانسته رشد مالي مايكروسافت را تا 16.4 درصد افزايش دهد و به همين دليل جايگاه وي بالاتر از افراد نام‌آوري همچون «جك ولش»، مديرعامل مشهور جنرال الكتريك با 11.2 درصد سودآوري و «لوئيس گرستنر»، مديرعامل IBM با 2 درصد سودآوري قرار دارد. طراحي و توليد محصولات متنوع و تركيبي توسط مايكروسافت باعث شد تا اين شركت بتواند با موفقيت وارد دوران Post-PC شود.

مرجع متخصصين ايران url2

بدون شك بالمر يكي از بزرگ‌ترين اقتصاددان حال حاضر دنيا است. در گزارشي كه در ارديبهشت‌ماه امسال منتشر شد، ميزان افزايش سهم بازار ويندوز و ويندوزفون كمتر از 10 درصد بود. با اين اوصاف اين شركت موفق شد تا 19 درصد سود بيشتر، در مقايسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته را در اين شرايط بدست آورد. هم‌اكنون بخش‌هاي تجاري مايكروسافت، شامل آفيس 365، سرورها و ابزارهاي متخصصدي بسيار بزرگ‌تر از بخش ويندوز هستند.

درست است كه توانايي بالمر در زمينه كسب سود براي مايكروسافت ستودني است اما نبايد فراموش كرد كه مايكروسافت يك بنگاه صرفا اقتصادي نيست كه بتوان با به گردش درآوردن پول، بر ميزان آن افزود. مايكروسافت يك شركت فناوري است و رشد اقتصادي آن به طرز محسوسي وابسته به رشد در زمينه‌هاي فناوري است.

بالمر همواره مورد انتقاد شديد متخصص كارشناسان فناوري قرار داشته است. يكي از مهم‌ترين انتقاداتي كه بر وي وارد است، عدم توجه وي به فناوري‌هاي جديد و پول‌ساز بوده. براي مثال مايكروسافت مدت‌ها قبل از اپل موفق به ساخت محصولاتي مشابه آيپاد، آيفون و آيپد شده بود. اين شركت حتي از خيلي وقت پيش از آن‌كه گوگل موفق به ساخت خودروي هوشمندش شود، اقدام به طراحي و ساخت يك خودروي هوشمند كرده بود اما كار را كه كرد؟ آن كه تمام كرد!

بله، مايكروسافت تحت امر بالمر هرگز توجهي به فناوري‌هايي مانند آن‌چه كه در بالا به آن‌ها اشاره شد، نداشته و علت آن نيز تنها يك چيز است: اتكاي بيش از حد به بخش‌هاي پول‌ساز ويندوز و آفيس. بالمر نيز به دليل دارا بودن جايگاه مديرعامل در اين شركت، همواره مورد انتقاد شديد منتقدان به دليل كم كاري و نداشتن ديد فناورانه كافي، قرار داشته است.

رشد ارزش سهام مايكروسافت در زمان مديريت بالمر، همواره راكد بوده است. درست است كه هيچ‌گاه سقوط نكرده اما هيچ صعودي قابل ملاحظه‌اي هم مشاهده نمي‌شود.

مرجع متخصصين ايران steve-ballmer-retiring

«ديويد آينهورن» مدير سازمان سرمايه‌گذاري Green Light در سال ۲۰۱۱ ميلادي گفت:

در صورت ادامه روند فعلي و حضور استيو بالمر در مايكروسافت، به‌زودي شاهد سقوط ارزش سهام اين شركت در بازارهاي بورس خواهيم بود.

«آدام هارتانگ»، يكي از نويسندگان برجسته در مجله فوربس، بالمر را يكي از بدترين مديران عامل كه مديريت يك شركت بزرگ و نام‌آور ايالات متحده آمريكا را بر عهده دارد، خواند.

وي در مورد بالمر گفت:

وي مايكروسافت را به مسيري هدايت كرده است كه باعث شده تا اين شركت از حركت در مسير فناوري‌هايي كه منجر به كسب سود سرسام‌آور براي مايكروسافت مي‌شدند، منحرف شود و سهم زيادي از بازار را به دليل همين تصميمات اشتباه از دست بدهد.

منظور هارتانگ بازارهايي نظير تبلت، موبايل‌هاي هوشمند و دستگاه‌هاي پخش موسيقي است.

زندگي شخصي:

بالمر همواره به داشتن شخصيتي پر انرژي و هيجاني مشهور بوده است. اين شخصيت، در بسياري از موارد باعث ترغيب متخصصان به كار كردن و در نهايت تشويق سرمايه‌گذاران به سرمايه‌گذاري در امور گوناگوني كه وي مسئوليت آن‌ها را بر عهده داشته، شده است. حضور پر انرژي و درعين‌حال عجيب و غريب وي روي صحنه نيز باعث شده تا ويديوهاي مربوط به سخنراني‌هاي وي بارها و بارها توسط متخصصان وب‌سايت‌هاي ويديويي گوناگون، مانند يوتيوب مشاهده شود.

در مورد ورزشكار بودن بالمر شايعات بسياري وجود دارند، اما حقيقت امر اين است كه وي به‌صورت حرفه‌اي ورزش نمي‌كند، اما شخصا تاكنون چندين بار سرمايه‌گذاري كلان در تيم‌هاي گوناگون بسكتبال انجام داده است. براي مثال وي در سال 2008 ميلادي چيزي در حدود 150 ميليون دلار براي نگهداشتن تيم بسكتبال Seattle SuperSonics در شهر سياتل صرف كرد، اما متاسفانه با وجود صرف اين هزينه هنگفت نتوانست آن تيم را در سياتل نگهدارد.

در سال ۲۰۱۲ ميلادي اعلام شد كه بالمر يكي از سرمايه‌گذاران ارشد در پروژه ساخت ورزشگاه بزرگ در منطقه SoDo در نزديكي سياتل است.

در سال 2013 ميلادي اعلام شد كه بالمر و «كريس هنسن» به‌طور مشترك مسئوليت يك گروه سرمايه‌گذاري را براي خريد تيم بسكتبال Sacramento Kings را بر عهده دارند. ميزان مبلغ جمع‌اوري شده براي اين كار نيز حدودا 500 ميليون دلار اعلام شده است.

مرجع متخصصين ايران 1DDD9C3829B751E0BBCCFE87D941FF

كنار رفتن گيتس از قدرت:

وال استريت ژورنال گزارش مي‌دهد كه در سال 2000 ميلادي، درست هنگام تغيير مديرعامل مايكروسافت، در يك جلسه درون شركتي كه با حضور بيل گيتس، بالمر و متخصصان ارشد اين شركت برگزار شد، بالمر به‌شدت شروع به فرياد زدن بر سر بيل گيتس كرد و به وي توهين كرد و همين كار وي باعث شد تا گيتس، آن جلسه را با قهر و ناراحتي ترك كند. علت آن حركت بالمر نيز دفاع از متخصصان ناراضي از عملكرد گيتس بود. پس از تغيير مديرعامل، بالمر كه از حركت خود شرمسار بود اعلام كرد كه:

من براي انجام تمامي كارها نيازي به گيتس ندارم. بايد از وي استفاده كرد، اما نيازي به او نداريم.

دهه از دست رفته مايكروسافت:

در سال 2008 ميلادي، بالمر اعلام كرد كه قصد دارد براي يك دهه ديگر مديرعامل مايكروسافت باقي بماند. وي در تابستان امسال و پس از اينكه مايكروسافت متقبل ضرري چند ميليون دلاري بر سر تبلت‌هاي سرفيس اين شركت شد و اخبار مربوط به ارزش سهام ردموندي‌ها بار ديگر تيتر اول روزنامه‌هاي سراسر جهان گشت، اعلام كرد كه تا 12 ماه آينده رسما بازنشسته خواهد شد. براستي اگر مايكروسافت روي پروژه‌هايي كه مدت‌ها پيش از اپل و گوگل موفق به ساخت آن‌ها شده بود، سرمايه‌گذاري مي‌نمود، هرگز اوضاعي مانند الان نداشت.

مرجع متخصصين ايران Capture

البته پيش‌بيني‌هاي وي در مورد شركت‌هاي رقيب مانند اپل نيز جالب توجه هستند. براي مثال وي در سال ۲۰۰۷ ميلادي در اظهار انديشه متخصصيني در مورد موبايل آيفون گفت كه هيج كس حاضر نيست براي يك موبايل تلفن متقبل پرداخت چنين هزينه سنگيني شود.

در سال ۲۰۰۵ ميلادي «مارك لوكوفسكي»، يكي از توسعه‌دهندگان ارشد نرم‌افزار كه در مايكروسافت كار مي‌كرد، در دادگاهي در ايالت واشينگتن قسم ياد كرد كه زماني‌كه استيو بالمر خبر خروج وي از مايكروسافت را به مقصد گوگل شنيد، صندلي خود را به سمت دفتر كارش پرتاب كرد و در مورد «اريك اشميت»، مديرعامل آن زمان گوگل گفت كه گوگل را خواهد كشت. و سپس سعي كرد تا لوكوفسكي را از پيوستن به گوگل منصرف كند. البته بالمر در آن دادگاه گفت كه ادعاي لوكوفسكي كمي اغراق آميز بوده است.

در سال ۲۰۱۱ ميلادي و در خلال نمايشگاه Web 2.0 Summit بالمر ادعا كرد كه:

نيازي نيست يك متخصص كامپيوتر باشيد تا بتوانيد با ويندوزفون كار كنيد. اما براي كاركردن با اندرويد بايد حتما در امور كامپيوتري متخصص باشيد. هيچ نكته شگفت انگيزي در مورد اين سيستم‌عامل وجود ندارد.

ثروت:

بالمر دومين فرد پس از «روبرتو گويزوئتا» است كه توانسته تنها ازطريق انجام معاملات بورس با استفاده از سهامي كه به‌عنوان يكي از متخصصان مايكروسافت دريافت كرده، ميلياردر شود. نكته جالب در مورد بالمر اين است كه وي به‌عنوان يك متخصص معمولي به استخدام مايكروسافت درآمده و بنيان‌گذار و حتي از اقوام يكي از بنيان‌گذاران اين شركت نيز نبوده است. براساس رتبه‌بندي فوربس، بالمر با دارا بودن بيش از 15.2 ميليارد دلار، پنجاه و يكمين فرد ثروتمند جهان است. وي در سال ۲۰۰۹ ميلادي مبلغ 1,276,627 دلار حقوق و مزايا از مايكروسافت دريافت كرده است. اين مبلغ شامل 665,833 دلار دست‌مزد ساليانه، 600,000 دلار پاداش نقد و 10,794 دلار مزاياي ديگر بوده است.

در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات