تكميل بزرگ‌ترين بناي ساخته‌شده با استفاده از فناوري چاپ سه‌ بعدي در دبي

يك‌شنبه ۱ دي ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت اپيس كور ادعا مي‌كند توانسته ساختماني در دبي سازد كه بزرگ‌ترين بناي ساخته‌شده‌ي جهان با استفاده از فناوري چاپ سه‌بعدي است.
تبليغات

به‌تازگي شركت آمريكايي اپيس كور اجراي پروژه‌اي را به‌پايان رسانده است كه ادعا مي‌كند بزرگ‌ترين بناي ساخته‌شده‌ي جهان با استفاده از فناوري چاپ سه‌بعدي است. اين بنا كه در دبي واقع شده است، سازه‌ي اصلي ساختماني اداري را تشكيل مي‌دهد و هرچند نيروي انساني نيز در ساخت آن دخالت داشته است، تنها با استفاده از چاپگر سه‌بعدي ساخته شده است. اين ساختمان اداري در دو‌طبقه به ارتفاع حدود ۹/۵ متر و در ۶۴۰ مترمربع زيربنا احداث شده است.

ساخت اين سازه نيز مشابه ساير ساختمان‌هايي است كه با روش چاپ سه‌بعدي ساخته شده‌اند؛ بدين‌ترتيب كه ملات سيمان ازطريق نازل و به‌صورت لايه‌به‌لايه ريخته شده‌ و ساختار اصلي اين سازه‌ي اداري را تشكيل داده است.

به‌دليل وسعت اين پروژه، چاپگر سه‌بعدي و قابل‌حمل شركت اپيس كور را جرثقيل جابه‌جا مي‌كرد. كار ساخت اين سازه سه هفته به‌طول انجاميده است و تنها سه نيروي ساده ساختماني از شركت اپيس كور در اجراي آن مشاركت كرده‌اند.

بدون شك اين پروژه گامي رو به جلو در معماري با فناوري چاپ سه‌بعدي محسوب مي‌شود، هرچند بايد دوباره يادآوري كنيم كه اجراي آن بدون بهره‌گيري از نيروي انساني ممكن نبوده است. ناگفته نماند به‌منظور استحكام بيشتر سازه و اجراي فونداسيون، نصب درها، پنجره‌ها و سقف، انجام سيم‌كشي و كارهاي مانند آن، نيروي سادهان ساختماني به قراردادن ميل‌گرد و ريختن ملات دست‌ساز ناچار بوده‌اند.

مرجع متخصصين ايران بزرگترين ساختمان جهان با استفاده از فناوري چاپ سه‌بعدي در دوبي

نيكيتا چن‌يونتاي، مديرعامل و بنيان‌گذار شركت اپيس كور مي‌گويد:

ساختمان‌سازي با استفاده از فناوري چاپ سه‌بعدي، مراحل اوليه‌ي توسعه‌ي خود را طي مي‌كند و ما تحقيق و توسعه بسياري انجام مي‌دهيم كه اين فناوري به‌طور گسترده به‌كار برده شود. از اينكه شهرداري دبي فرصت همكاري به ما داده است، بسيار سپاسگزاريم. اين پروژه تجربه‌اي ارزشمند و دانشي منحصر‌به‌فرد دراختيارمان قرار داد كه با بهره‌گيري از آن مي‌توانيم فناوري خود را بهبود ببخشيم و در توسعه‌ي مدل جديد چاپگر سه‌بعدي خود از آن استفاده كنيم. چاپگر ارتقا‌يافته‌ي بعدي قطعا مطمئن‌تر و ازانديشه متخصصين زمان ساخت، بهينه‌تر خواهد بود (دوبرابر سريع‌تر از چاپگر فعلي). به‌علاوه حين انجام اين پروژه، ما ملات ساختماني جديد و با كارايي بهتري را آزمايش كرديم و [اجراي اين سازه] گامي بزرگ و رو به جلو در صنعت چاپ سه‌بعدي بتن محسوب مي‌شود.

اپيس كور پيش‌از‌اين با ساخت سازه‌اي كوچك و مقرون‌‌به‌صرفه با بهره‌گيري از فناوري چاپ سه‌بعدي، برنده‌ي چالش ساخت سكونتگاه فضايي ناسا شده بود. اين شركت تصميم گرفته است در سال آينده پروژه‌هاي مسكوني ارزان‌ارزشي در ايالت‌هاي كاليفرنيا و لوييزيانا و فلوريدا اجرا كند. اپيس كور فعلا مشغول تحقيق درباره‌ي موضوع است كه چگونه سازه‌هاي احداث‌شده با فناوري چاپ سه‌بعدي را با استانداردها و الزامات ساختماني منطبق كند.

 در ويدئوي زير مي‌توانيد مراحل ساخت اين سازه با چاپگر سه‌بعدي را مشاهده كنيد:

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات