خودروهاي مازراتي سري تروفئو معرفي شدند
با رونمايي خودرو هيبريد گيبلي در ماه گذشته، مازراتي اهداف خود را براي تازهكردن كامل سبد محصولات اعلام كرد. اين خودرو كه كوچكتر از ساير سدانهاي مازراتي است، بارديگر تيتريك رسانهها ميشود؛ زيرا خودروساز مودنا قصد دارد نسخهي قدرتمند تروفئو (Trofeo) را براي گيبلي ارائه دهد. نهتنها مازراتي گيبلي، بلكه خودرو كواتروپورته (Quattroporte) نيز با همان پيكربندي تقويتشدهي تروفئو رونمايي ميشود.
مانند مازراتي لوانته تروفئو (Levante Trofeo)، اين دو سدان سريع نيز از پيشرانه ۳/۸ ليتري خورجيني هشتسيلندر توئين توربو ساخت فراري بهره ميبرند. دقيقا مانند شاسيبلند مازراتي، جديدترين خودروهاي اضافهشده به تركيب تروفئو از ۵۸۰ اسببخار قدرت و ۷۳۰ نيوتنمتر گشتاور و حداكثر سرعت ۳۲۶ كيلومتربرساعت بهره ميبرند كه آنها را به سريعترين سدانهاي مازراتي تبديل ميكند.
گيبلي تروفئو سبكتر از كواتروپورته تروفئو است؛ بههميندليل، دو دهم ثانيه سريعتر به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد و براي انجام اين كار فقط به ۴/۳ ثانيه زمان نياز دارد. درحاليكه لوانته تروفئو خودرويي مجهز به سيستم تمامچرخ محرك (AWD) است، اين دو سدان قدرتمند و تقويتشده منحصرا با سيستم محرك عقب و ديفرانسيل لغزش محدود ارائه ميشوند. جعبهدندهي خودكار هشتسرعته ZF وظيفه دارد در هر سه مدل تروفئو، قدرت خروجي را به چرخهاي خروجي بفرستد.
گذشته از بهدستآوردن قدرت پيشرانهي فراري، مدلهاي تروفئو مازراتي گيبلي و كواتروپورته تزيينات قرمزرنگ دارند تا از انديشه متخصصين بصري ظاهر متمايزي با ساير مدلها داشته باشند. چراغهاي عقب اصلاحشده با الهام از طرح چراغ عقب 3200 GT و خودرو مفهومي آلفيري (Alfieri) نصب شدهاند و سپر جلو اصلاحشده نيز با جلوپنجره و قطعات تزييني فيبركربني عرضه ميشود.
مازراتي كاپوت جديدي با مجاري هواي دوگانه بهمنظور خنككنندگي بهتر پيشرانه براي گيبلي تروفئو نصب كرده كه همان طرح كاپوت لوانته تروفئو را دارد. هر دو سدان مازراتي روي رينگهاي ۲۱ اينچي مينشينند؛ درحاليكه شاسيبلند لوانته ميتواند به مجموعهاي از رينگهاي بزرگتر ۲۲ اينچي مجهز شود.
تغييرات تا داخل كابين نيز ادامه پيدا ميكنند و در آنجا مبلمان و قطعات تزييني مخصوص Trofeo وجود دارد. بااينحال، بزرگترين تغيير سيستم سرگرمي پيشرفته است كه اكنون بهجاي نمايشگر ۸/۴ اينچي قبلي، صفحهنمايش لمسي ۱۰/۱ اينچي قرار ميگيرد. اين نمايشگر نهتنها بزرگتر است؛ بلكه با گرافيك بهتر و رزولوشن بيشتر صفحهنمايش عرضه ميشود.
ممكن است افرادي بخواهند پسازاين تاحدممكن خودروهاي مازراتي گيبلي يا سري تروفئو مجهز به پيشرانه فراري را بهدست آورند؛ اما چنين چيزي در آينده ممكن نخواهد بود؛ زيرا لوئيس كاميلري، مديرعامل فراري، قبلا گفته بود كه پس از انقضاي توافق فعلي، قرارداد عرضهي پيشرانه را براي مازراتي تمديد نخواهد كرد. كاميلري تخمين زده است كه آخرين خودرو مازراتي مجهز به پيشرانهي ساختهشده در مارانلو در سال ۲۰۲۱ يا ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.
ناگفته نماند درحاليكه قبلا پيشرانه V8 در گيبلي استفاده نشده بود، كواتروپورته آن را سالها در تيپ GTS داشته است. درحاليكه جايگزين مستقيم مازراتي گيبلي زودتر از سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه نخواهد شد، طبق نقشهي راه محصولات اين شركت، نسخهي كاملا جديد كواتروپورته در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد. انتظار ميرود كه مدلهاي آينده از پيشرانهي خورجيني سهليتري ششسيلندر تويينتوربو مازراتي برخوردار شوند. اين پيشرانه Nettuno نام دارد و نهم سپتامبر روي خودرو سوپراسپرت MC20 رونمايي خواهد شد.
هم انديشي ها