گيبلي به عنوان يك خودرو ۴در مدرن، سال ۲۰۱۳ معرفي شد. اين محصول، همچنان با چهره قديمي عرضه ميشود و البته از انديشه متخصصين تجاري، پرتقاضا نيست. ايرادات متخصص، استهلاك بالا و عدم راحتي براي سرنشينان عقب، اشكالاتي مهم در سدان مازراتي هستند كه نياز به معرفي نسل جديد را توجيه ميكنند؛ اما برخلاف انتظار، جديدترين محصول مازراتي تفاوت چنداني با نسخهي ۲۰۱۳ ندارد و صرفا مجهز به فناوري هيبريد خواهد بود.
مديران مازراتي طي سالهاي اخير، از تلاش براي ساخت خودروهاي برقي و هيبريدي خبر دادهاند تا اين برند به مرور زمان، ساخت محصولات تمام بنزيني را پايان دهد. گيبلي، نخستين خودرو مازراتي با اين رويكرد خواهد بود. پيشرانه ۲ ليتري ۴ سيلندر، همراه با موتور برقي مجهز به سيستم ۴۸ ولت، ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند تا سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۵/۷ ثانيه و نهايت سرعت ۲۵۵ كيلومتربرساعت فراهم شود.
مازراتي گيبلي هيبريدي، ۱۹۵۰ كيلوگرم وزن دارد. احتمالا به همين دليل، نسخه پلاگين هيبريد گيبلي با بسته باتريهاي سنگينتر، توليد نشده است تا شرايط متخصص از انديشه متخصصين سرعت و شتاب، رعايت شود. مدل هيبريد، حدود ۸۰ كيلوگرم سبكتر از نسخه ديزلي V6 است و كاهش ۲۵ درصدي در توليد دياكسيد كربن خواهد داشت.
در نماي روبرو، سپر و جلوپنجره گيبلي هيبريد متفاوت از مدلهاي قبلي اين خودرو است. در پشت، چراغهاي اصلي متحول شدهاند و شباهت جذابي با خودرو مفهومي مازراتي آلفيري دارند. همچنين، حجمدهي بسيار خوبي در سپر عقب وجود دارد كه جايگاه اگزوزها را هماهنگ با ديگر اجزا نشان ميدهد.
مطابق انتظار، فضاي داخلي گيبلي هيبريد، تفاوتي با نسخه بنزيني يا ديزل ندارد. صرفا، رنگ آبي ملايم به قسمتهاي ازكابين، مثل صفحه ساعت و خطوط دوخت، اضافه شده است. چنين شرايطي براي لوگوي مازراتي در ستون عقب، كاليپرهاي ترمز و هواكشهاي روي گلگير جلو نيز وجود دارد.
مازراتي گيبلي بنزيني با پيشرانه V6 توئينتوربوشارژ ۳ ليتري، در دو نسخه با قدرتهاي ۳۴۵ و ۴۲۴ اسب بخار توليد ميشود. آستانه ارزش اين خودرو در بازار جهاني، ۷۰ هزار دلار است و به سختي ميتواند با مرسدس بنز كلاس E يا بيامو سري ۵ رقابت كند. با اين اوصاف، احتمالا مدل هيبريدي گيبلي، تفاوت ارزشي نسبت به نسخه بنزيني نخواهد داشت.
هم انديشي ها