در زمان ابتلا به ويروس كرونا مصرف چه غذاهايي مي‌تواند مفيد باشد

چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 16 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مقاله به مطالعه راهنمايي‌هاي متخصصان علوم تغذيه در مورد غذاها و نوشيدني‌هايي مي‌پردازيم كه در صورت ابتلا به ويروس كوويد ۱۹، مصرف آن‌ها براي بازيابي سلامتي مفيد است.
تبليغات

داشتن يك رژيم غذايي سالم در طول كرونا بسيار مهم است. آنچه مي‌خوريم و مي‌نوشيم مي‌تواند بر توانايي بدن ما در جلوگيري يا مبارزه و بهبود يافتن از عفونت‌ها تأثير بگذارد. هيچ ماده‌ي غذايي يا مكمل غذايي نمي‌تواند به‌طور قطعي از ويروس كرونا جلوگيري يا آن را درمان كند؛ اما نبايد از رژيم‌هاي غذايي سالم براي حمايت از سيستم ايمني بدن غافل شد.

تغذيه مناسب مي‌تواند احتمال بروز ساير اشكالات سلامتي از جمله چاقي، بيماري‌هاي قلبي، ديابت و برخي از انواع سرطان را كاهش بدهد كه اين‌ها به نوبه‌ي خود، در مبتلا نشدن به بيماري‌هاي خطرناكي مانند كرونا نقشي مهم دارند.

با شيوع ويروس كرونا و ابتلاي بسياري از افراد در سرتاسر دنيا به اين ويروس، سؤالات بسياري در زمينه‌ي رژيم غذايي براي بيماران كرونايي مطرح شده است. بسياري از افراد تمايل دارند بدانند در دوران ابتلا به ويروس كرونا، استفاده از كدام مواد غذايي امن و كدام‌ يك امن نيست؟ چگونه بايد استفاده از مواد غذايي در دوران ابتلا به اين ويروس را مديريت كرد؟

لازم است اشاره كنيم كه هيچ رژيم جادويي براي افراد مبتلا به كرونا وجود ندارد كه بتوان قطعي و صد درصد روي آن حساب كرد؛ اما بر اساس تمام دستورالعمل‌هاي ارائه‌شده، يك رژيم غذايي بهبودي مناسب براي بيماران كوويد ۱۹ بايد شامل گروه‌هاي زيرتغذيه‌اي متفاوتي باشد كه در اين مقاله بدان مي‌پردازيم.

مرجع متخصصين ايران

به‌طور كلي پزشكان و متخصصان تغذيه اطلاعاتي در مورد غذاها و نوشيدني‌ها دارند كه ممكن است علائم آنفلوانزا و سرماخوردگي را كاهش داده يا مدت آن را كم كنند؛ ولي به‌طور خاص درباره‌ي كوويد ۱۹ اطلاعاتي در دسترس نيست؛ زيرا كرونا يك ويروس بسيار جديد است. براي كمك به شما در تغذيه‌ي خود يا عزيزي كه مبتلا به ويروس كرونا شده است، در اين مقاله چند راهنماي كلي از جمله اينكه چه چيزي بخوريد و بنوشيد، چه چيزهايي را محدود كنيد و چطور قبل از ابتلا به اين بيماري براي آن آماده شويد، جمع‌آوري كرده‌ايم.

آنچه در زمان ابتلا به ويروس كرونا مي‌خوريد و مي‌نوشيد، نقشي اساسي در تقويت سيستم ايمني بدن شما ايفا مي‌كند و به نوبه‌ي خود تعيين مي‌كند كه به چه سرعتي مي‌توانيد روي پاهاي خود بايستيد. سازمان بهداشت جهاني (WHO)، سرويس بهداشت ملي انگلستان (NHS) و وزارت بهداشت و رفاه خانواده‌ي هند (MoHFW) بسياري از توصيه‌هاي رژيم غذايي را در طول دوران همه‌گيري ويروس كرونا ارائه داده‌اند.

آب‌رساني به بدن هنگام ابتلا به ويروس كرونا بسيار مهم است

تمام آنچه تاكنون در مورد ويروس كرونا مي‌دانيم، نشان‌دهنده‌ي اين مطلب است كه علائم ابتلا به اين ويروس از فردي به فرد ديگر بسيار متفاوت است. شايع‌ترين علائم در CDC شامل تب، سرفه‌هاي خشك و تنگي نفس است؛ اما برخي از افراد ممكن است درد عضلاني، خستگي، سردرد، گلودرد و علائم دستگاه گوارش مانند اسهال را تجربه كنند. در دوران تجربه‌ي بيماري كرونا، دقيقاً مانند آنفولانزا ممكن است احساس گرسنگي نكنيد. همچنين ممكن است حس چشايي و بويايي خود را از دست بدهيد كه مي‌تواند بر اشتهاي شما تأثير بگذارد.

بسته به علائم و شدت آن‌ها و همچنين آنچه دوست داريد بخوريد و اگر كسي براي كمك به شما در آشپزي باشد‌، رژيم شما متفاوت‌تر از رژيم‌هاي غذايي ديگر است. يكي از نكات مهم در رژيم غذايي براي بيماران كرونايي، آب‌رساني است و نوشيدن آب در صورت ابتلا به ويروس كوويد ۱۹، بسيار مهم است. هر روز تا هشت الي ده ليوان آب بنوشيد تا مرطوب بمانيد. عفونت‌ها مي‌توانند باعث كمبود آب بدن شوند؛ بنابراين مهم است كه هنگام بهبودي بدن را آب‌رساني كنيد. هيدراتاسيون به دفع سموم از بدن كمك مي‌كند و احتمال آنفولانزا و ويروس‌هاي ديگر مانند كرونا را كاهش مي‌دهد. ساير گزينه‌ها شامل آب‌ميوه‌هايي است كه از مركبات و آب نارگيل ساخته شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران

در اين شرايط به‌ويژه اگر تب داريد كه ممكن است باعث تعريق يا اسهال شود، سعي كنيد مايعات زيادي بنوشيد. چاي با عسل، آب‌ميوه و آب‌گوشت گزينه‌هاي مناسبي براي نوشيدن در روزهاي ابتلا به كرونا است. آب گوشت را كه مايعي خوش‌طعم است، مي‌توان از تركيب استخوان، گوشت يا سبزي‌هاي جوشانده‌شده به دست آورد و آن را به‌تنهايي نوشيد.

نوشيدن چاي با عسل در اين دوران آرامش‌بخش است؛ زيرا عسل به كمتر شدن تعداد سرفه‌ها كمك مي‌كند. شما احتمالاً نيازي به نوشيدني‌هاي الكتروليت خاصي نداريد؛ اما اگر در غذا خوردن اشكال داريد يا دچار اسهال يا استفراغ هستيد، ممكن است نوشيدني‌هاي الكتروليتي نيز مفيد باشند. الكتروليت‌ها مواد معدني هستند كه هنگام مخلوط شدن با آب، بار الكتريكي توليد مي‌كنند.

اين مواد به تنظيم اساسي‌ترين عملكردهاي بدن از جمله سيگنالينگ عصبي، تعادل pH، انقباض عضلات و هيدراتاسيون كمك مي‌كنند. مصرف اسموتي‌ها يك راه عالي براي ورود تركيبي از انواع مواد غذايي سرشار از الكتروليت به بدن است. همچنين ميوه‌ها، سبزي‌ها، آجيل، دانه‌ها، حبوبات، محصولات لبني، آب نارگيل، افرا، نوشيدني‌هاي ورزشي و پدياليت همه در اين گروه قرار مي‌گيرند. آب‌ميوه مي‌تواند به شما در دريافت برخي مواد مغذي كمك كند و ممكن است هيدراتاسيون را با خوشمزه بودن آسان‌تر كند.

مرجع متخصصين ايران

تغذيه مهم است؛ كالري و پروتئين را فراموش نكنيد

آنچه واضح است، كرونا باعث تخليه‌ي انرژي از بدن مي‌شود؛ بنابراين غذاهايي با كالري متراكم، همان چيزي است كه شما براي بالا بردن سطح انرژي خود نياز داريد. برنج، سيب‌زميني، نان، ماكاروني، غلات و غلات كامل را در رژيم غذايي خود بگنجانيد؛ اما از مصرف غذاهايي با كالري صفر خودداري كنيد. بدن شما براي كمك به مبارزه با عفونت و هر ويروسي، مخصوصاً ويروس كرونا، به انرژي كه از طريق كالري تأمين مي‌كند، نياز دارد.

مصرف غذاي كافي مي‌تواند به افزايش دماي بدن كمك كند و در نتيجه سرما را از بين ببرد

مي‌توان سرماخوردگي را با مصرف كافي غذا «له» كرد. توجيه اين دستورالعمل اين است كه خوردن بيشتر مي‌تواند به افزايش دماي بدن كمك كند و در نتيجه سرما را از بين ببرد. مواد مغذي خاصي از جمله پروتئين، ويتامين‌هاي A، C، D و E و... كه به حمايت از سيستم ايمني بدن شما كمك مي‌كنند، وجود دارد. يك اسموتي كه با ميوه و ماست يا مغزها تهيه شده است، در صورت گرسنگي ممكن است به شما در دريافت كالري كمك كند.

سوپ مرغ در رژيم غذايي براي بيماران كرونايي، تسكين‌دهنده است و ممكن است در صورت عفونت تنفسي براي بيماران مفيد باشد. زنجبيل ممكن است به حالت‌هاي تهوع در اين شرايط كمك كند؛ كافي است آن را در يك چاي امتحان كنيد يا آن را به سوپ هويج خود اضافه كنيد. به‌طور كلي، تلاش براي دريافت كالري از هر راه ممكن و خوردن غذاهايي كه به شما كمك مي‌كنند تا احساس خوبي داشته باشيد احتمالاً مهم‌تر از نگراني در مورد دريافت مقدار كافي روي يا ويتامين A خواهد بود.

بدون استفاده از پروتئين كه از عناصر سازنده‌ي زندگي است نمي‌توانيد احساس بهتري داشته باشيد؛ بنابراين غذاهاي غني از پروتئين را بيشتر بخوريد تا هر روز ۷۵ الي ۱۰۰ گرم از اين ماده‌ي مغذي دريافت كنيد. تا جايي كه مي‌توانيد در رژيم غذايي خود غلات، عدس، حبوبات، محصولات لبني، محصولات سويا، آجيل و دانه‌ها اضافه كنيد و مرغ، تخم‌مرغ و همچنين ماهي كافي در برنامه‌ي رژيم غذايي خود داشته باشيد.

مرجع متخصصين ايران

غذاهايي كه بايد براي بيماران كرونايي محدود شوند

از استعمال سيگار، الكل و ساير مواد اعتياد‌آور در هر شرايطي و مخصوصاً در دوران ابتلا به ويروس كرونا، خودداري كنيد. به هيچ‌ عنوان در شرايط ابتلا به كرونا نبايد از نوشيدني‌هاي غيرمجاز و الكلي استفاده كرد. الكل يكي از عوامل از دست دادن آب بدن است و ممكن است سيستم ايمني بدن شما را مهار كند؛ بنابراين اگر احساس بيماري مي‌كنيد، از مشروبات الكلي صرف‌انديشه متخصصين كنيد و به‌جاي آن تا جايي كه مي‌توانيد، آب بنوشيد.

علائم كرونا در هر شخص متفاوت است و تغذيه در اين دوران به علائم بستگي دارد

برخي از عادت‌ها مانند سيگار كشيدن، مصرف الكل و سوءمصرف مواد با ضعف دفاعي بدن و بيماري‌هاي تنفسي رابطه‌ي مستقيم دارند. ثابت شده است كه سيگار كشيدن و استعمال دود، ريه‌ي شما را ضعيف مي‌كند و سلول‌هاي دستگاه تنفسي را از بين مي‌برد.

اين سلول‌ها براي مبارزه با ويروس‌هايي كه از طريق روزنه‌هاي بيني وارد مي‌شوند، بسيار مهم هستند. تحقيقات جديدي وجود دارد كه ادعا مي‌كند افرادي كه الكل زيادي مصرف مي‌كنند، از ARDS (سندرم ديسترس حاد تنفسي) رنج مي‌برند كه يكي از شرايط ناشي از عفونت كوويد ۱۹ است.

اگر در دوران ابتلا به ويروس كرونا علائم و نشانه‌هاي اختلالات دستگاه گوارش را نشان داده‌ايد، بهتر است از خوردن غذاهاي هضم‌ناپذيري مانند لوبيا و غلات سبوس‌دار، اجتناب كنيد: زيرا اين غذاها انرژي بيشتري براي هضم مصرف مي‌كنند و ممكن است معده و دستگاه گوارش شما را ناراحت كنند. همچنين كراكرها (و ساير غذاهاي ترد و سخت)، غذاهاي پرادويه و هر نوع ماده‌ي اسيدي (ليمو، سركه) در غذا، ممكن است به تحريك گلو و گلودرد منجر شود. اگرچه همچنين ممكن است اين غذاها را تحمل كنيد؛ زيرا همان‌طور كه در ابتداي مقاله ذكر شد، علائم كرونا از هر شخصي به شخص ديگر متفاوت است و تغذيه در اين دوران به علائم شما بستگي دارد.

مرجع متخصصين ايران

ضرورت كاهش مصرف قند در رژيم غذايي براي بيماران كرونايي كاهش

شواهد آزمايشگاهي نشان مي‌دهد كه قند ممكن است عملكرد گلبول‌هاي سفيد خون را مختل كند. درست است كه هيچ مدرك معتبري نشان نمي‌دهد كه خوردن آن باعث ابتلا به عفونت‌هاي بيشتر مي‌شود؛ اما شواهد ديگر نشان مي‌دهد كه افزايش حاد قند خون ممكن است خطر عفونت و عوارض وابسته به بيماري‌هاي ويروسي مانند كرونا را افزايش بدهد.

افزايش حاد قند خون ممكن است خطر عفونت و اوج‌گيري عوارض كرونا را افزايش بدهد

داده‌هاي مربوط به بيماري كرونا نشان مي‌دهد كه افزايش سطح قند خون، خطر بالاتري از عوارض ناشي از ويروس را در پي دارد؛ بنابراين منطقي است كه بخواهيم افزايش قند خون را محدود كنيم. كربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده و قندهاي ساده، بزرگ‌ترين مجرمان براي افزايش قند خون هستند و بنابراين احتمالاً بايد از آن‌ها اجتناب شود. مطالعات نشان مي‌دهد كه رژيم كم كربوهيدرات، پروتئين متوسط ​​و چربي بالاتر به‌طور مؤثري قند خون را كاهش مي‌دهند و حتي مي‌توانند ديابت نوع ۲ را نيز معكوس كنند.

تقويت سيستم ايمني بدن در برابر ويروس كرونا: چگونه خطر عفونت را به حداقل برسانيم

ويروس كرونا توسط سازمان بهداشت جهاني به‌عنوان يك بيماري همه‌گير جهاني اعلام شد. در حال حاضر كشورها با خطرهاي قريب‌الوقوع اين ويروس ناشناخته براي بشريت دست‌وپنجه نرم مي‌كنند؛ اما اقدامات اساسي كمي وجود دارد كه افراد مي‌توانند براي مقابله با اين بيماري همه‌گير انجام بدهند. همچنين روش‌هاي خاصي براي بهبود ايمني شما وجود دارد كه در اين مقطع از اهميت بالايي برخوردار است؛ از جمله اينكه رژيم غذايي خود را بهبود ببخشيد.

غذايي كه مي‌خوريد جنبه‌ي اصلي در تعيين سلامت و ايمني كلي شما دارد. هذاهي كم كربوهيدرات بخوريد؛ زيرا به كنترل قند خون و فشار خون كمك مي‌كند. رژيم كم كربوهيدرات به شما كمك مي‌كند تا ديابت را كند و روي يك رژيم غذايي غني از پروتئين تمركز كنيد تا بدن شما را در فرم خوبي حفظ كند. همچنين به‌طور مرتب از سبزي‌ها و ميوه‌هاي سرشار از بتا كاروتن، اسيد اسكوربيك و ساير ويتامين‌هاي ضروري استفاده كنيد. غذاهاي خاصي مانند قارچ، گوجه‌فرنگي، فلفل‌دلمه‌اي و سبزي‌هاي سبز مانند كلم بروكلي و اسفناج نيز گزينه‌هاي خوبي براي ايجاد انعطا‌ف‌پذيري در بدن در برابر عفونت‌ها هستند.

مرجع متخصصين ايران

در صورت فاصله گرفتن براي خريد مواد غذايي در ايام قرنطينه، مي‌توانيد از مكمل‌هاي غني از اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا ۶ استفاده كنيد. برخي از مكمل‌هاي ايمني طبيعي شامل زنجبيل، انگور فرنگي (آملا) و زرچوبه نيز مفيد هستند. برخي از اين سوپرفودها مواد رايج در غذاها و ميان‌وعده‌هاي هندي هستند. گياهان مختلفي از جمله سير، برگ بازل و زيره‌ي سياه به تقويت ايمني كمك مي‌كنند.

دانه‌ها و مغزهاي خاصي مانند تخمه‌ي آفتابگردان، دانه‌ي كتان، تخمه‌ي كدو و دانه خربزه منابع عالي پروتئين و ويتامين E هستند. پروبيوتيك‌هايي مانند ماست و غذاي تخميرشده نيز منابع بسيار خوبي براي جوان‌سازي تركيب باكتري‌هاي روده هستند كه براي جذب مواد مغذي توسط بدن مهم است.

ويتامين C به جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي و ويروس‌هايي مانند كرونا كمك مي‌كند

ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه منابع بسيار خوبي از فيبر غذايي، ويتامين‌ها، مواد معدني و آنتي اكسيدان هستند. از سيب و موز گرفته تا كدو و سبزي‌هاي برگ سبز را در رژيم غذايي خود بگنجانيد. ميوه، سبزي‌ها، گياهان و برخي ادويه‌ها داراي كيفيت تقويت ايمني زيادي هستند؛ زيرا در آن‌ها مواد شيميايي گياهي و تركيبات فعال زيستي وجود دارد. آن‌ها را به رژيم خود اضافه كنيد و نوشيدني‌هاي گياهي تقويت‌كننده‌ي سيستم ايمني مانند چاي گياهي را بنوشيد.

مكمل‌ها و غذاهاي تقويت‌كننده ايمني

درحالي‌كه تمام نكات ذكرشده در اين مقاله قطعاً به شما كمك خواهند كرد، اما نياز به مكمل‌ها نيز باعث تقويت سريع سيستم ايمني بدن مي‌شود تا بتواند آن را متناسب نگه دارد. اگر نگران اين هستيد كه آيا مقدار مناسبي از مواد مغذي را از رژيم خود دريافت مي‌كنيد، با پزشك خود نيز در مورد يك رژيم مكمل براي تقويت سيستم ايمني بدن خود مشورت كنيد. در اينجا چند مكمل رايج و فوق‌العاده‌ي غذايي وجود دارد كه مي‌توانند به شما در دوران ابتلا به كرونا كمك كنند.

ويتامين C

دهه‌هاي زيادي است كه از ويتامين C براي جلوگيري از سرماخوردگي استفاده مي‌شود. از جمله عملكردهاي ديگر اين ويتامين مي‌توان به حفظ سلامت پوست اشاره كرد كه سدي در برابر ميكروب‌ها و ساير مهاجمان مضر است. برخي مطالعات نشان مي‌دهد كه ممكن است عملكرد برخي از سلول‌هاي سفيد خون را كه با عفونت مقابله مي‌كنند، بهبود ببخشد. اين ويتامين خاص، مانند يك شركت مهم در ارتش ايمني بدن است و به جلوگيري از سرماخوردگي و ويروس‌هايي مانند كرونا كمك مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران

بدن قادر به توليد ويتامين C نيست؛ اين بدان معنا است كه شما بايد روزانه اين ويتامين را دريافت كنيد تا به اندازه‌ي كافي براي ايجاد كلاژن سالم (مواد سازنده‌ي پوست و بهبودي بدن) كافي باشد. ويتامين C همچنين به‌عنوان اسيد اسكوربيك شناخته مي‌شود. اين ويتامين كه در سبزي‌هاي برگ و مركباتي مانند گريپ‌فروت، پرتقال، نارنگي، ليمو و ليموترش يافت مي‌شود، مانند يك آنتي‌اكسيدان عمل كرده و از سلول‌ها در برابر آسيب‌هاي ناشي از راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند.

درحالي‌كه مشخص نيست كه آيا مصرف مكمل ويتامين C براي كوويد ۱۹ به‌صورت صددرصدي مفيد است، اما براي اكثر افراد مصرف ۲۰۰۰ ميلي‌گرم در روز (حداكثر حد تعيين‌شده توسط آكادمي ملي پزشكي) هيچ ضرري ندارد. براي عفونت‌هاي شديدي كه كرونا نيز مي‌تواند يكي از دلايل آن باشد، نشان داده شده است كه تزريق داخل وريدي دوز بالاي ويتامين C به‌طور قابل توجهي علائم عفونت را در بيماران بهبود مي‌بخشد.

ويتامين D

ويتامين D به‌عنوان هورمون و ويتامين نقش مهمي در سلامتي دارد. در سال‌هاي اخير، افراد با هدف تقويت ايمني دوزهاي بسيار بالايي از ويتامين D مصرف كرده‌اند؛ اما آيا اين يك تاكتيك مؤثر است؟ يك مطالعه سيستماتيك از ۲۵ آزمايش تصادفي در سال ۲۰۱۷ نشان داد كه به انديشه متخصصين مي‌رسد مصرف مكمل ويتامين D در بيشتر افراد اثر محافظتي خفيفي در برابر عفونت‌هاي دستگاه تنفسي دارد؛ اما در كساني كه ويتامين D بسيار كمتري دارند، محافظت بسيار بيشتري ايجاد مي‌كند.

مصرف روزانه‌ي ويتامين ‌D با نظارت پزشك، تا حد زيادي مي‌تواند از ابتلا به كرونا در اثر كمبود اين ويتامين جلوگيري كند

مطالعات مشاهده‌اي در طي شيوع ويروس كرونا نشان مي‌دهد كه كمبود ويتامين D با خطر بالاتر عوارض و مرگ ناشي از عفونت ارتباط دارد. اگر سطح ويتامين D شما پايين باشد و اگر روزانه با نظارت پزشك اين ويتامين را در دوز پيشنهادي خود پزشك مصرف كنيد، تا حد زيادي مي‌توانيد از خطري كه كمبود اين ويتامين براي ابتلا به كرونا ايجاد مي‌كند، جان سالم به درببريد. بسياري از افراد، شايد حتي بيشتر افراد، دچار كمبود ويتامين D هستند؛ بنابراين احتمالاً عاقلانه است كه همين حالا مكمل ويتامين D مصرف كنيد، خصوصاً اگر در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به كوويد ۱۹ هستيد.

مطمئناً بدن شما در معرض نور خورشيد مي‌تواند ويتامين D را به‌تنهايي توليد كند؛ بنابراين سعي كنيد هر زمان كه مي‌توانيد مقداري آفتاب بگيريد. ميزان آفتاب به زمان سال و موقعيت شما بستگي دارد. يك نقطه‌ي شروع خوب براي پانزده دقيقه آفتاب گرفتن، قرار دادن يك قسمت بزرگ بدن (مانند تنه يا پشت)، در معرض آفتاب است. فقط به ياد داشته باشيد كه از آفتاب‌سوختگي خودداري كنيد؛ زيرا قرار گرفتن بيش‌ازحد در معرض آفتاب خطرات خاص خود را دارد.

مرجع متخصصين ايران

فلز روي

روي يك عنصر حياتي براي WBC (گلبول‌هاي سفيد خون) است كه با عفونت‌ها مقابله مي‌كند. كمبود روي اغلب فرد را مستعد ابتلا به آنفولانزا‌، سرماخوردگي و ساير عفونت‌هاي ويروسي مانند ويروس كرونا مي‌كند. مصرف مكمل روي به‌خصوص براي افراد مسن توصيه مي‌شود. يك متاآناليز از هفت آزمايش نشان داد كه مصرف مكمل روي باعث كاهش سرماخوردگي به‌طور متوسط ​​تا ۳۳ درصد خواهد شد. اينكه آيا اين عنصر مي‌تواند تأثير مشابهي بر ويروس كوويد ۱۹ داشته باشد، چندان مشخص نيست؛ اما مصرف روي مكمل ممكن است براي افراد مسن و ساير افراد در معرض خطر استراتژي خوبي باشد.

زرچوبه

زرچوبه، ادويه‌اي است كه معمولاً در غذاهاي هندي و آسيايي از جمله ادويه‌ي كاري استفاده مي‌شود. اين ماده حاوي تركيبي با رنگ زرد روشن به نام كوركومين است كه تحقيقات جديد نشان مي‌دهد ممكن است عملكرد ايمني بدن را تقويت كند. شواهد قطعي و كاملا قانع‌كننده‌اي وجود ندارد كه نشان بدهد اين ماده به مبارزه با عفونت‌هاي ويروسي مانند ويروس كرونا كمك صددرصدي مي‌كند؛ اما افزودن زرچوبه به غذاي شما عطر و طعم مي‌بخشد و مصرف مكمل كوركومين بعيد است كه به افراد سالم آسيبي برساند.

زرچوبه مي‌تواند عملكرد ايمني بدن را براي مبارزه با ويروس كرونا تقويت كند

زرچوبه براي مقابله با التهاب بسيار مفيد است. كافي است آن را در چاي يا اسموتي خود مصرف كنيد. اين ادويه‌ي بسيار رنگدانه‌دار به دليل خاصيت ضدالتهابي خود و وجود تومريك باعث كاهش درد عضلات پس از يك تمرين سخت مي‌شود. تومريك با تحريك تشكيل آنتي‌بادي، سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند و به پزشكان گفته مي‌شود به افراد مبتلا به بيماري‌هاي خود ايمني، ۵۰۰ ميلي‌گرم كوركومين براي كاهش التهاب و جلوگيري از درد به بيماران تجويز كنند.

مرجع متخصصين ايران

چاي سبز به‌ جاي قهوه

چه چاي سبز يا چاي سياه را ترجيح بدهيد، از تركيباتي به نام فلاونوئيدها كه آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي هستند، بهره‌مند خواهيد شد. چاي سبز  مقادير زيادي EGCG دارد كه آنتي‌اكسيدان سخت‌كوش ديگري است. EGCG به‌عنوان تقويت‌كننده‌ي عملكرد سيستم ايمني شناخته شده است و در اصل تمام برگ‌هاي چاي حاوي اين آنتي‌اكسيدان هستند؛ اما هنگام دم كردن چاي سياه، حجم زيادي از EGCG غيرفعال مي‌شود؛ بنابراين چاي سبز چون نيازي به دم كشيدن ندارد، آنتي‌اكسيدان‌هاي فعال بيشتري دارد.

سير

سير داراي خواص ضد التهاب و ضدويروس قدرتمندي است كه ايمني بدن را افزايش مي‌دهد. اعتقاد بر اين است كه سير يك گياه محبوب و تند با رايحه‌اي خاص، داراي اثرات ضد باكتري و ضد‌ ويروس از جمله كمك به مبارزه با سرماخوردگي است. در يك آزمايش كنترل‌شده‌ي تصادفي در سال ۲۰۱۴ مشخص شد افرادي كه مكمل سير مصرف مي‌كنند، كمتر از افرادي كه سير مصرف نمي‌كنند سرما مي‌خورند و سريع‌تر از سرماخوردگي بهبود پيدا مي‌كنند.

سير داراي خواص ضد ميكروبي و ضد‌ ويروس است كه تصور مي‌شود براي مقابله با عفونت‌هايي مانند كرونا بسيار مهم است

سير فقط يك تقويت‌كننده‌ي طعم عالي نيست، بلكه براي سلامتي شما ضروري است. انسان‌هاي باستان ارزش سير را به‌عنوان يك عامل مبارزه با عفونت مي‌دانستند. به همين دليل بسياري از رژيم‌هاي غذايي سنتي ما آن را به‌عنوان اولين ماده‌ي تشكيل‌دهنده‌ در خود جاي داده‌اند. بنابراين براي آن ارزش قائل شويد و از آن براي مبارزه با عفونت‌ها استفاده كنيد.

خاصيت تقويت‌كننده‌ي سيستم ايمني سير به تركيبات حاوي گوگرد مانند آليسين پيوند خورده است. تصور مي‌شود كه آليسين توانايي سلول‌هاي ايمني بدن شما را براي مقابله با سرماخوردگي و آنفلوانزا و انواع ويروس‌ها مانند ويروس كرونا بهبود مي‌دهد. سير داراي خواص ضد ميكروب و ضد‌ ويروس است كه تصور مي‌شود براي مقابله با عفونت‌هايي مانند كرونا بسيار مهم است.

مرجع متخصصين ايران

مواردي كه بايد در  رژيم غذايي براي بيماران كرونايي به خاطر سپرد

جدا از افزودن تمام اين مواد غذايي و نوشيدني‌هاي ضروري به رژيم ريكاوري براي بيماران كرونايي، براي مؤثرتر بودن اين رژيم بايد موارد زير را در ذهن داشته باشيد:

  • محصولات تازه مانند ميوه‌ها، سبزي‌ها و محصولات حيواني را نسبت به محصولات از پيش بسته‌بندي‌شده در اولويت قرار بدهيد.
  • اطمينان حاصل كنيد كه تمام وعده‌هاي غذايي شما به‌جاي اعتماد به غذاهاي خارج از خانه، در خانه و به‌صورت ساده و تازه پخته‌ شده باشند.
  • خوردن غذا در حجم‌هاي زياد ممكن است در مراحل اوليه‌ي بهبودي از بيماري كوويد ۱۹ دشوار باشد؛ بنابراين غذاهايي با حجم كم را در وعده‌هاي بيشتري مصرف كنيد.
  • بسياري از بيماران كرونايي در طول دوره‌ي نقاهت خود در بلع دچار اشكال مي‌شوند؛ بنابراين رژيم بهبودي خود را از ابتدا با غذاهاي نرم، له‌شده يا مايعات آزمايش كنيد.
  • هر نوع رژيم غذايي بدون خواب و ورزش مناسب بي‌تأثير است؛ بنابراين به اندازه‌ي كافي استراحت كنيد و با فعاليت‌هاي بدني كم شروع كنيد تا به فرم مطلوب برسيد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات