برندگان مسابقه‌ي عكاسي ورلدپرس؛ وقايع‌نگاري سال ۲۰۲۰ به روايت تصوير

چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 16 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برندگان مسابقه‌ي سال ۲۰۲۱ بنياد عكس جهاني ورلدپرس با حضور ۴۵ عكاس از ۲۸ كشور اعلام شد. اين مسابقه در بخش‎‌هاي مسائل روز، محيط زيست، اخبار عمومي، پروژه‌هاي بلندمدت، طبيعت، پرتره‌ها و اخبار ورزشي برگزار مي‌شود.
تبليغات

بنياد عكس جهاني ورلدپرس، نامزدهاي نهايي و برندگان مسابقه‌ي سال ۲۰۲۱ را با حضور ۴۵ عكاس از ۲۸ كشور اعلام كرد. تمام آثار برگزيده به طرز باورنكردني چشم‌گير هستند؛ اما در اين ميان تعدادي از عكس‌ها را مي‌توان بيشتر مستحق عنوان بهترين عكس سال مطبوعات جهاني دانست. مسابقه‌ي عكس جهاني ورلدپرس در تلاش است بهترين روزنامه‌نگاري تصويري سال گذشته را به رسميت بشناسد و به تصاوير و داستان‌ها در هشت دسته پاداش بدهد.

ورلدپرس فوتو (World Press Photo) با عنوان يك بنياد مستقل و غيرانتفاعي در  آمستردام كشور هلند مستقر است. اين بنياد كه در سال ۱۹۵۵ تأسيس شد را به دليل برگزاري معتبرترين و بزرگ‌ترين مسابقه‌ي سالانه‌ي عكس خبري در جهان مي‌شناسند. در سال ۱۹۵۵، ورلدپرس فوتو توسط ۵ عكاس هلندي با هدف نمايش عكس‌هاي مستند و خبري منتخب براي عكاسان سراسر جهان راه‌اندازي شد. اين بنياد در حال حاضر به يكي از مسابقات و بنياد‌هاي مهم در زمينه عكس مستند و خبري تبديل شده است.

امسال ۴۳۱۵ عكاس از ۱۳۰ كشور جهان و با ۷۴۴۷۰ تصوير در اين مسابقه شركت كردند. اين مسابقه در هشت دسته‌بندي مسائل روز، محيط زيست، اخبار عمومي، پروژه‌هاي بلندمدت، طبيعت، پرتره‌ها و اخبار ورزشي برگزار شد. برندگان اين مسابقه در تاريخ ۱۵ آوريل اعلام شدند. جايزه‌ي عكس سال جهاني ورلدپرس داراي يك جايزه نقدي پنج ‌هزاريورويي است و نامزدهاي هر دسته در مجموعه‌ي الكترونيك World Press Photo منتشر و در سيستم‌ عامل World Press Photo تبليغ مي‌شوند. آن‌ها همچنين در تور نمايشگاه سالانه‌ي عكس ورلدپرس گنجانده و در سالنامه‌ي عكس ورلدپرس معرفي مي‌شوند. علاوه بر اين، نامزدها به جشنواره جهاني عكس ورلدپرس  ۲۰۲۱ نيز دعوت مي‌شوند.

در انتها رتبه‌ي نخست اين بخش از رقابت «ورلدپرس» در سال ۲۰۲۱ به «كريس دونون» عكاس كانادايي براي عكسي با عنوان «آن‌هايي كه مي‌مانند قهرمان مي‌شوند» رسيد. همچنين عكس «نخستين آغوش» كه برنده نخست تك‌عكس اخبار عمومي شده بود، عنوان برترين عكس سال رقابت «ورلد پرس فوتو» را از آن خود كرد. به دليل شيوع ويروس كرونا، داوري مسابقه عكس جهاني ورلدپرس كاملاً به‌صورت الكترونيك برگزار شد و شامل هفت هيئت منصفه‌ي تخصصي و يك هيئت منصفه‌ي عمومي در چندين دوره در طي يك دوره‌ي شش‌هفته‌اي بود.

(براي ديدن تصاوير در ابعاد اصلي، روي آن كليك كنيد)

نخستين آغوش؛ برنده‌ي جايزه‌ي عكس سال ورلدپرس

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: مدس نيسن
  • كشور عكاس: دانمارك
  • روزنامه: Politiken/Panos Pictures

اين اولين آغوشي بود كه رزا بعد از پنج ماه تجربه كرد. در ماه مارس، خانه‌هاي سالمندان در سراسر كشور درهاي خود را به روي تمام بازديدكنندگان بسته بودند تا شيوع بيماري كوويد ۱۹ جان سالمندان را تهديد نكند. در برزيل نيز از بازديد ميليون‌ها برزيلي از اقوام مسن خود جلوگيري شد. به مراقبان دستور داده شد كه تماس فيزيكي با افراد آسيب‌پذير را به حداقل برسانند.

يك اختراع ساده به نام «پرده‌ي آغوش»، به مردم اجازه داد تا يك بار ديگر يكديگر را در آغوش بگيرند. ويروس كرونا ويروس جديد اولين‌بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چين ظاهر شد و در ژانويه‌ي ۲۰۲۰ شروع به گسترش در سراسر جهان كرد. در يازده مارس، سازمان بهداشت جهاني شيوع كوويد ۱۹ را يك بيماري همه‌گير اعلام كرد. اين بيماري كه عمدتاً از طريق تماس نزديك و قطرات تنفسي منتقل مي‌شود، مي‌تواند كشنده باشد و افراد بالاي هفتاد سال و سالمندان، از گروه‌هايي هستند كه خطر ابتلا به كرونا در آن‌ها بسيار بالا است.

رئيس جمهور برزيل، «جائر بولسونارو» با رد ادعاهاي مربوط به ‌شدت بيماري همه‌گير كرونا و خطر ناشي از ويروس، اقدامات قرنطينه‌اي را كه در سطح ايالتي اتخاذ شده بود، خنثي و برزيلي‌ها را به ادامه‌ي كار براي حفظ وضعيت اقتصادي تشويق كرد. به همين دليل برزيل سال ۲۰۲۰ را با يكي از بدترين سوابق در سطح جهاني در زمينه‌ي مقابله با ويروس كرونا پشت سر گذاشت و طبق آمار رسمي، ۷٫۷ ميليون مورد مبتلا به كرونا و ۱۹۵ هزار مرگ را تجربه كرد.

دكتر پيو و آقاي هاسن؛ رتبه‌ي دوم در بخش مسائل روز

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: جرمي لمپين
  • كشور عكاس: فرانسه
  • روزنامه: نامشخص

ماريون ۲۴ ساله كه به سرطان متاستاتيك مبتلا است، در ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ در حضور «پيو» يك اسب درماني در واحد مراقبت تسكيني سلن در بيمارستان Hospitalier de Calais در فرانسه، پسر هفت‌ساله‌اش ايتان را در آغوش مي‌گيرد. صاحب اين واحد مراقبتي، هاسن بوچاكور مي‌گويد: «با پيو ما سعي مي‌كنيم زندگي را وقتي كه براي عده‌اي به پايان رسيده است، دوباره خلق كرده و فرصتي براي دوباره جنگيدن ايجاد كنيم؛ تا به اين طريق به خانواده‌ها و مراقبان بيماران انرژي بدهيم.»

درمان به كمك حيوانات در بسياري از محيط‌هاي باليني به‌ويژه درمان روان‌شناختي و مراقبت‌هاي تسكيني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به انديشه متخصصين مي‌رسد حيوانات مي‌توانند اضطراب و استرس را كاهش دهند و همچنين در تأثيرات جسمي مانند كاهش فشار خون، بهبود ضربان قلب يا كمك به مديريت درد نقش دارند. درمان به كمك حيوانات از مهم‌ترين روش‌هاي درماني محسوب مي‌شود كه سال‌هاي زيادي است در بسياري از كشورها رايج است و هرروز بر متخصصد آن و بار علمي آن در درمان اضافه مي‌شود. درمان به‌ وسيله‌ي حيوانات (Animal-assisted Therapy) و در شكل جزئي‎تر آن درمان به‌وسيله‌ي حيوانات خانگي و همدم انسان يا pet therapy است.

تحقيقات گسترده‌اي كه توسط بسياري از محققان در نقاط مختلف جهان انجام شده است، نشانگر اين است كه مي‎توان پارهاي از اشكالات عاطفي و اختلالات روحي افراد را به‌ وسيله‌ي حيوانات درمان كرد. در علم روانشناسي و روان‌پزشكي عبارت pet therapy (درمان به وسيله‌ي حيوانات همدم) نيز سال‌هاي زيادي است كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و علاقه‌مندان خود را دارد.

ناآرامي مينياپوليس در پي كشته‌ شدن جورج فلويد؛ رتبه‌ي سوم در بخش اخبار

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: جان مينچيلو
  • كشور عكاس: آمريكا
  • روزنامه: آسوشيتدپرس

جورج فلويد، يك مرد آفريقايي‌-آمريكايي بود كه در حين دستگيري توسط پليس سفيدپوستي به نام درك شووين در مينياپوليس كشته شد. اين پليس سفيدپوست زانويش را به مدت ۹ دقيقه و ۲۹ ثانيه روي گردن جورج فلويد فشار داد. پس از اين اتفاق، جنبش‌هاي مهم و زيادي مانند «جان سياه‌پوستان اهميت دارد» (black lives matter) در اعتراض به رفتار خشن پليس آمريكا به‌خصوص در برخورد با سياه‌پوستان به وجود آمد. اين اعتراضات به‌سرعت در سراسر ايالات متحده و جهان گسترش پيدا كرد. در اين تصوير، معترضان مشت خود را در خارج از يك رستوران فست فود در حال سوختن در نزديكي ايستگاه محل افسران دستگيركننده‌ي جورج فلويد در مينياپوليس مينه‌سوتا بالا مي‌برند.

پانتانال در آتش؛ رتبه‌ي اول در بخش محيط‌ زيست و داستان‌ها

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: لالو د آلميدا
  • كشور عكاس: برزيل
  • روزنامه: Folha de São Paulo

پانتانال نام يك منطقه‌ي طبيعي است كه بزرگ‌ترين پهنه‌ي تالاب گرمسيري دنيا به شمار مي‌رود. تالاب پانتانال پهنه‌اي به مساحت تقريبي ۱۴۰ تا ۱۹۵ هزار كيلومتر مربع را مي‌پوشاند. در اين تالاب اكوسيستم‌هاي گوناگوني با ويژگي‌هاي آب‌شناسي، زمين‌شناسي و بوم‌شناسي مشخص وجود دارد. در اين تصوير، آتش‌نشانان با انتشار آتش‌سوزي در پانتانال، مزرعه‌ي سائوفرانسيسكو دو پريگارا كه يكي از بزرگ‌ترين جمعيت ماكاهاي سنبل (Anodorhynchus hyacinthinus) در برزيل است، مبارزه مي‌كنند. حدود ۹۲ درصد از منطقه‌ي مزرعه كه بيشتر به حفاظت اختصاص داشت، در اثر آتش‌سوزي تخريب شد. آتش‌سوزي‌ تاكنون تقريباً ۴٫۵ ميليون هكتار از سطح پانتانال را از بين برده  و در كل، سي درصد از زيست‌توده و تقريباً ۲۲ برابر مساحت آن بين ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ از بين رفته است.

يمن، گرسنگي و زخم جنگي ديگر؛ رتبه‌ي اول در بخش مسائل معاصر

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: پابلو توسكو
  • كشور عكاس: آرژانتين
  • روزنامه: نامشخص

فاطمه و پسرش يك تور ماهيگيري را در يك قايق در خور اميراي يمن آماده مي‌كنند. فاطمه ۹ فرزند دارد. وي براي تأمين هزينه‌هاي آن‌ها از طريق ماهيگيري امرار معاش مي‌كند. روستاي وي به دليل درگيري مسلحانه در يمن ويران شد؛ اما فاطمه با خريد قايقي با پولي كه از طريق فروش ماهي به دست آورده بود، دوباره زندگي را از سر گرفت. درگيري شورشيان حوثي و ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي از سال ۲۰۱۴ آغاز و به چيزي منجر شد كه يونيسف آن را بزرگ‌ترين بحران انساني جهان ناميده است.

كبوترهاي دوران همه‌گيري؛ رتبه‌ي اول در بخش طبيعت و داستان‌ها

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: جاسپر دوئست 
  • كشور عكاس: هلند
  • روزنامه: نامشخص

در اين تصوير مرل، دختر عكاس، به دليل اينكه كبوتري به سمت او آمده بود، قبل از ورود به خانه روي بالكن نشست و با ترس صورت خود را پوشاند. او همان‌طور كه تلاش مي‌كرد به كبوتر نگاه نكند، ناگهان آن را ديد كه روي نرده‌ي بالكن نشسته است. جاسپر دوئست مي‌گويد: «لبخندم را در اين لحظه پشت دوربين پنهان و تلاش كردم او را با گفتن اينكه اين كبوتر به تو صدمه‌اي نخواهد زد، آرام كنم. دخترم به من گفت فكر مي‌كرد كبوتر قصد حمله به او دارد؛ اما من مي‌دانم كبوترها دائم به محل زندگي ما برمي‌گردند و اميدوارم دخترم كم‌كم نه به‌اندازه‌ي من اما به‌خوبي با آن‌ها ارتباط برقرار كند.»

بازي شير دريايي با ماسك ؛ رتبه‌ي اول در بخش محيط زيست

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: رالف پيس
  • كشور عكاس: آمريكا
  • روزنامه: نامشخص

يك شير دريايي كاليفرنيايي كنجكاو در محل غواصي Breakwater در مونتري كاليفرنيا به سمت ماسك صورت شنا مي‌كند. شيرهاي دريايي كاليفرنيا (Zalophus californianus) حيوانات بازيگوش و بومي غرب آمريكاي شمالي هستند. با شروع قرنطينه‌ در سراسر كاليفرنيا، نقاط زيبايي در فضاي باز و طبيعي با حيوانات وحشي فراوان مورد توجه مردم براي سفرهاي محلي قرار گرفت.

بناي يادبود آزادي بردگان؛ نامزد جايزه‌ي عكس سال ورلدپرس

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: ايولين هاكستين
  • كشور عكاس: ايالات متحده آمريكا
  • روزنامه: واشينگتن پست

بناي يادبود آزادي بردگان نشان مي‌دهد كه لينكلن اعلاميه‌ي آزادي را در يك دست گرفته و دست ديگرش را بالاي سر يك مرد سياه‌پوست در ماسوره قرار داده كه در مقابل پاهاي او زانو زده است. منتقدان استدلال مي‌كنند كه اين مجسمه پدرانه است ولي در تصوير سياه‌پوستان آمريكايي تحقيرآميز است و نقشي را كه سياه‌پوستان در آزادي خود بازي كردند، نشان نمي‌دهد.

كساني كه مخالف برداشتن اين بنا هستند اعتقاد دارند اين تصويري مثبت از آزاد شدن مردم از بندهاي برده‌داري است و برداشتن چنين بناهايي مي‌تواند به منزله‌ي پاك شدن تاريخ باشد. تلاش براي برداشتن مجسمه در حالي صورت گرفت كه موجي از تماس‌ها براي سرنگوني بناهاي يادبود ژنرال‌هاي كنفدراسيون در سراسر كشور صورت گرفت.

اقدامي كه عمدتاً مورد استقبال فعالان جنبش «جان سياه‌پوستان مهم است» قرار گرفت؛ زيرا آن‌ها كنفدراسيون و ديگر بناهاي تاريخي را يادآور يك تاريخ ظالمانه مي‌دانند. آن‌ها خواستار حسابداري صادقانه‌تري از تاريخ آمريكا هستند. مقامات قبل از تظاهرات موانعي را در اطراف بناي يادبود آزادي برپا كرده بودند. ساكنان يادداشت‌هاي خود را روي حصار قرار دادند و هم انديشي ها خود را بيان كردند.

در ۲۵ ژوئن حدود صد نفر در اين بناي يادبود جمع شدند و در مورد معناي آن مباحثه كردند. در فوريه ۲۰۲۱، الينور هولمز نورتون نماينده‌ي مجلس، مجدداً لايحه‌اي را در كنگره‌ي ايالات متحده براي برداشتن مجسمه و انتقال آن به موزه مطرح كرد.

به‌دنبال اين اتفاقات، تنديس يادبود آزادي بردگان را (Emancipation Memorial) را از قديمي‌ترين پارك عمومي آمريكا برداشتند. اين مجسمه كه با نام‌هايي چون گروه آزادي بردگان يا يادبود مرد آزادشده (Freedman’s Memorial) نيز شناخته مي‌شود، از سال ۱۸۷۹ در پارك بوستون كامن نصب شده بود.

برخي از مردم اين مجسمه را نماد مرد سياه‌پوستي مي‌دانستند كه از شر زنجيرهاي بسته به دستش خلاص شده و در حال بلند شدن است؛ اما در طرف ديگر ماجرا نيز مردم به‌خصوص سياه‌پوست معتقد بودند كه اين مجسمه به گونه‌اي ساخته شده است كه گويي اين مرد در برابر آبراهام لينكلن، منجي سفيدپوست خود، زانو زده است.

نجات زرافه از سيل در غرب كنيا؛ كسب رتبه‌ي اول در بخش طبيعت

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: امي ويتاله
  • كشور عكاس : آمريكا
  • روزنامه: خبرگزاري CNN

زرافه‌اي از يك جزيره‌ي سيل‌زده در غرب كنيا به يك مكان محافظت‌شده منتقل مي‌شود. زرافه‌هاي Rothschild زيرگونه‌ي زرافه شمالي هستند و در گروه‌هاي در معرض خطر طبقه‌بندي مي‌شوند. جزيره‌ي لونگچارو، زماني شبه جزيره بود. افزايش سطح آب در درياچه‌ي بارينگو طي ده سال گذشته باعث از بين رفتن شبه جزيره و تشكيل يك جزيره شده است. همچنين به‌ويژه بارندگي شديد در سال ۲۰۱۹ باعث جاري شدن سيل بيشتر شد و ۹ زرافه را گرفتار كرد.

البته اين ۹ زرافه‌ي روتشيلد كه در معرض خطر غرق شدن بودند، در نهايت توسط يك انجمن محيط زيستي در قالب اجراي پروژه‌اي چندماهه نجات‌ يافتند و به ساحل امن‌تري منتقل شدند. اين زرافه‌ها نيز در جزيره‌ي لونيگارو در درياچه‌ي بارينگو زندگي مي‌كردند و بالا رفتن سطح آب در اطراف درياچه و زميني كه رد حال رفتن به زير آب بود، بقاي اين حيوانات را تهديد مي‌كرد.

ترك خانه در قره‌باغ كوهستاني؛ نامزد جايزه‌ي عكس سال ورلدپرس

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: والري ملنيكوف
  • كشور عكاس: روسيه
  • روزنامه: اسپوتنيك

درگيري آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه‌ي قره‌باغ در سپتامبر ۲۰۲۰ و پس از ۳۰ سال وقفه از سر گرفته شد. هنگامي كه اتحاد جماهير شوروي در اواخر دهه‌ي ۱۰۸۰ در حال فروپاشي بود، ارمني‌هاي قومي از خلأ قدرت استفاده كردند و رأي دادند كه قره‌باغ كه بخشي از آذربايجان بود به ارمنستان بپيوندد. جنگ پس از انحلال اتحاد جماهير شوروي در سال ۱۹۹۱ شدت گرفت و تا آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ ادامه پيدا كرد.

در جنگي كه بر سر تصاحب اين تكه از خاك اتفاق افتاد، بيش از بيست هزار نفر جان خود را از دست دادند و يك ميليون نفر مجبور به ترك خانه‌هاي خود شدند. ارمني‌هاي پيروز يك كشور مستقل اعلام كردند و حدود هشت‌صد هزار آذربايجاني را به تبعيد سوق دادند. در طي ۳۰ سال گذشته براي حل وضعيت قره‌باغ كوهستاني كار كمي انجام شده و درگيري‌هاي نظامي دوره‌اي بين دو طرف صورت گرفته است.

درگيري مرزي در جولاي ۲۰۲۰ باعث اعتراضات گسترده‌اي در پايتخت آذربايجان، باكو شد، هزاران نفر از تظاهركنندگان خواستار جنگ اين كشور با ارمنستان شدند. درگيري‌هاي مجدد كه هر يك از طرفين عامل اصلي آن را مقصر مي‌داند، از ۲۷ سپتامبر در جنگ معروف قره‌باغ آغاز شد. درگيري‌ها تا ۹ نوامبر ادامه داشت و بدترين درگيري‌ها از سال ۱۹۹۰ تاكنون در منطقه مشاهده شد.

در شهركي با واسطه‌گري روسيه، آذربايجان تصاحب سرزمين‌‌هاي ازدست‌رفته در دهه‌ي ۱۹۹۰ را به دست آورد؛ اما پايتخت منطقه، استپاناكرت، تحت كنترل ارمنستان قرار گرفت. اگرچه جنگ پايان يافته است، آشتي براي ارمنياني كه احساس مي‌كنند سرزمين خود را از دست داده‌اند و همچنين براي آذربايجاني‌هايي كه به مناطق ويران‌شده توسط جنگ بازگشتند، دشوار خواهد بود.

مبارزه با حمله‌ي ملخ در شرق آفريقا؛ نامزد جايزه‌ي عكس سال ورلدپرس

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: لوئيس تاتو
  • كشور عكاس: اسپانيا
  • روزنامه: واشينگتن پست

در اوايل سال ۲۰۲۰، كنيا بدترين هجوم ملخ‌هاي كويري را طي هفتاد سال گذشته تجربه كرد. تعداد زيادي ملخ از شبه جزيره‌ي عربستان در تابستان ۲۰۱۹ به اتيوپي و سومالي مهاجرت كرده بودند. ادامه‌ي توليد‌مثل موفقيت‌آميز همراه‌با باران‌هاي شديد پاييزي و يك طوفان نادر در اواخر فصل در دسامبر ۲۰۱۹، يك اسپاسم باروري ديگر را تحريك كرد.

ملخ‌ها در جست‌و‌جوي غذا وارد كنيا و ساير كشورهاي شرق آفريقا شدند و به مناطق جديد حمله كردند. ملخ‌هاي صحرا، بالقوه مخرب‌ترين آفات ملخ هستند؛ زيرا دسته‌هاي اين ملخ‌ها مي‌توانند در مسافت‌هاي طولاني با سرعت پرواز كنند و تا ۱۵۰ كيلومتر در روز حركت كنند. يك دسته‌ي انبوه از اين ملخ‌ها مي‌تواند بين ۴۰ تا ۸۰ ميليون ملخ در هر كيلومتر مربع داشته باشد.

هر ملخ مي‌تواند هر روز چيزي اندازه‌ي وزن خود را از گياهان بخورد. دسته‌اي ملخ به اندازه‌ي پاريس مي‌تواند همان مقدار غذا را در يك روز به اندازه‌ي نيمي از جمعيت فرانسه بخورد. ملخ بستگي به شرايط محيطي دو تا پنج نسل در سال ادامه خواهد داشت. در جاهاي خشك، آن‌ها در تكه‌هاي باقي‌مانده از زمين جمع مي‌شوند. آب و هواي طولاني‌مدت مرطوب، توليد خاك مرطوب براي تخم‌گذاري و غذاي فراوان، پرورش و توليد دسته‌هاي بزرگي را كه در جستجوي غذا و زمين‌هاي كشاورزي ويران سفر مي‌كنند، ترغيب مي‌كند.

حتي قبل از اين شيوع، نزديك به ۲۰ ميليون نفر با سطح بالاي ناامني غذايي در سراسر منطقه آفريقاي شرقي رو‌به‌رو بودند كه در معرض خشك‌سالي‌هاي دوره‌اي و سيل بودند. محدوديت‌هاي كوويد ۱۹ در منطقه به دليل بر هم خوردن زنجيره‌هاي تأمين سموم دفع آفات، تلاش براي مبارزه با هجوم ملخ‌ها را كاهش داد. ملخ‌ها چنان با سرعت زاد‌وولد مي‌كنند كه تا ژوئن سال جاري انتظار مي‌رود جمعيت‌ آن‌ها ۴۰۰ برابر شود.

اتاق اسلحه مخفي در لاس‌ وگاس؛ رتبه‌ي اول در بخش پرتره‌ها

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: گابريل گاليمبرتي 
  • كشور عكاس: آمريكا
  • روزنامه: نامشخص

در اين تصوير، رابرت بالدوين جونيور در اتاق اسلحه‌ي مخفي خود كه پشت آينه‌ي يك‌طرفه در خانه‌ي خود در لاس وگاس نوادا ايالات متحده‌ي آمريكا قرار دارد، ايستاده است. همسر او توري پشت ميز  در حال كار با لپ‌تاپ خود است. رابرت در سن شش‌سالگي اولين اسلحه‌ي خود را كه يك تفنگ كاليبر ۲۲ بود از پدرش هديه گرفت. او مي‌گويد: «من دوست دارم براي نشان دادن لحظات مهمي مانند كريسمس يا روز تولد خودم، به خودم اسلحه هديه بدهم.» اين يك سنت خانوادگي است. وقتي شش‌ساله شد پدرش بعد از اينكه تفنگ كاليبر را به او هديه داد، نحوه‌ي استفاده از آن را نيز به او آموخت. رابرت درباره‌ي پدرش مي‌گويد: «او براي سرگرمي شليك مي‌كرد. او يك شكارچي بود و مي‌خواست من را همراهي كند تا پيوند ويژه‌اي با او برقرار كنم كه موفق هم شد.»

مرد مجروح پس از انفجار بندر بيروت؛ نامزد جايزه‌ي عكس سال ورلدپرس

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: لورنزو توگنولي
  • كشور عكاس: ايتاليا
  • روزنامه: واشينگتن پست

حدود ساعت شش عصر ۴ آگوست، يك انفجار بزرگ ناشي از بيش از ۲۷۵۰ تن نيترات آمونيوم با چگالي بالا، بيروت پايتخت لبنان را لرزاند. اين ماده‌ي منفجره در يك انبار در بندر ذخيره و نگه‌داري مي‌شد. حدود صد هزار نفر در يك كيلومتري انبار زندگي مي‌كردند. اين انفجار كه به بزرگي ۳٫۳ ريشتر رخ داد، باعث آسيب‌ديدگي يا تخريب حدود ۶۰۰۰ ساختمان، كشته شدن حداقل ۱۹۰ نفر، زخمي شدن ۶۰۰۰ نفر و جابجايي حدود سيصد هزار نفر شد.

نيترات آمونيوم از يك كشتي آمده بود كه در سال ۲۰۱۲ به دليل عدم پرداخت هزينه‌هاي بارگيري و هزينه‌هاي ديگر توقيف و ظاهرا توسط صاحب آن رها شده بود. مقامات گمرك از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ حداقل شش بار به دادگاه‌هاي لبنان نامه نوشتند و از آن‌ها پرسيدند كه با اين حجم از مواد منفجره چه بايد كرد؛ موادي كه در آب‌وهواي نامناسبي در انبار نگه‌داري مي‌شد.

مشخص نيست كه چه چيزي باعث انفجار شد؛ اما آلودگي اين مواد با مواد ديگر در حين حمل‌ونقل يا در انبار به احتمال زياد علت آن است. بسياري از شهروندان اين حادثه را علامت اشكالات فعلي كشور مي‌دانند؛ يعني شكست دولت، بدرفتاري و فساد. در روزهاي پس از انفجار، ده‌ها هزار تظاهركننده خيابان‌هاي مركز بيروت را پر كردند. برخي از آن‌ها با نيروهاي امنيتي درگير شدند و ساختمان‌هاي دولتي را به دست گرفتند. اين اقدامات در اعتراض به يك سيستم سياسي بود كه به انديشه متخصصين مردم لبنان تمايلي به حل اشكالات كشور ندارد.

ساخاوود؛ رتبه‌ي اول در بخش مسائل روز

مرجع متخصصين ايران
  • عكاس: الكسي واسيليف
  • كشور عكاس: روسيه
  • روزنامه: نامشخص

اين تصوير دوقلوهايي به نام سيمون و استفان را نشان مي‌دهد كه در «The Old Beyberikeen With Five Gows» در ساخاي روسيه در نقش دولگانچا، موجودات افسانه‌اي مرداب بازي مي‌كنند. اين اولين قسمت آن‌ها در يك فيلم است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات