بيوگرافي اريك اشميت، مدير‌عامل و رئيس هيئت‌مديره سابق گوگل

دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اريك اشميت، مديرعامل افسانه‌اي دوران اوج‌گيري گوگل بود كه در كنار بنيان‌گذاران، گوگل را به غول فناوري دنيا و سلطان بي‌رقيب موتورهاي جستجو تبديل كرد.
تبليغات

اريك امرسون اشميت (Eric Emerson Schmidt)، تاجر و مهندس نرم‌افزار آمريكايي است كه بيش از همه با مديريت اجرايي گوگل شناخته مي‌شود. او يك دهه به‌عنوان مديرعامل در گوگل فعاليت كرد و پس از آن هم چند سال به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره‌ي شركت و سپس مديرعامل آلفابت مشغول به كار شد. آخرين آمارهاي مالي، او را با ۱۴/۱ ميليارد ثروت در رتبه‌ي ۹۲ ثروتمندترين افراد جهان قرار مي‌دهند.

بل‌‌لبز از شركت‌هاي پيش‌گام دنياي فناوري بود كه مهندسان بزرگي را تربيت كرد. اولين فعاليت‌هاي حرفه‌اي اشميت نيز در آنجا شكل گرفت. او به‌عنوان كارآموز در بل‌لبز فعاليت مي‌كرد و يك بازنويسي كامل از نرم‌افزار Lex در سيستم‌عامل يونيكس انجام داد. اشميت علاوه بر فعاليت‌هاي بي‌شمار در گوگل، در بسياري شركت‌ها و دانشگاه‌هاي ديگر نيز به‌عنوان عضو هيئت‌مديره يا هيئت علمي حضور داشته است؛ از ميان آن‌ها مي‌توان به دانشگاه كارنگي ملون، اپل، دانشگاه پرينستون و مِيو كلينيك اشاره كرد.

اشميت پس از ۱۸ سال فعاليت در گوگل و پس از آن هولدينگ آلفابت، در سال ۲۰۱۸ از سمت مديرعاملي آلفابت استعفا داد و يك سال بعد هم به‌صورت كامل از هيئت‌مديره خارج شد. آلفابت در بيانيه‌ي خبري خروج اشميت اعلام كرد كه او پس از دوره‌ي عضويتش در ماه ژوئن، ديگر براي عضويت هيئت‌مديره نامزد نخواهد شد. اشميت، دليل خروج خود را كمك به نيروهاي جوان براي انجام فعاليت عنوان كرد و از برنامه‌هاي آتي، فعاليت در مؤسسه‌ي خيريه‌ي شخصي يعني Schmidt Futures و يادگيري را نام برد. به‌علاوه، او هم‌چنان به‌عنوان مشاور متخصص در كنار گوگل و آلفابت خواهد بود.

تولد و تحصيل

اريك اشميت، ۲۷ آوريل ۱۹۵۵ در فالز چرچ ويرجينيا به دنيا آمد. مادرش النور اشميت نام داشت و متخصص كارشناس ارشد روانشناسي بود. پدر اريك، ويلسون امرسون، استاد اقتصاد بين‌الملل در دانشگاه‌هاي ويريجينيا تك و جان هاپكينز بود و در زمان رياست‌جمهوري نيكسون در وزارت خزانه‌داري فعاليت مي‌كرد. خانواده‌ي اشميت سه پسر داشتند و در زمان كودكي اريك، به‌خاطر مسائل كاري ويلسون به ايتاليا مهاجرت كردند. اريك كودكي خود را در اين كشور گذراند و تأثير آن را در چشم‌اندازهاي آتي خود بالا عنوان مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران اريك اشميت / Eric Schmidt

دوران تحصيلات دبيرستان اريك با بازگشت به آمريكا همراه بود. او در دبيرستان يورك‌تاون منطقه‌ي آرلينگتون ويرجينيا تحصيل كرد و سال ۱۹۷۲ از آنجا فارغ‌التحصيل شد. وي در نوجواني فعاليت‌هاي ورزشي جدي داشت و به‌خاطر عملكرد خوب در دوميداني، افتخارات متعددي را كسب كرد.

اريك اشميت براي تحصيلات دانشگاهي دانشگاه پرينستون و رشته‌ي معماري را انتخاب كرد. او پس از مدتي، گرايش تحصيلي‌اش را به مهندسي برق تغيير داد و سرانجام در سال ۱۹۷۶ مدرك متخصص كارشناسي خود را دريافت كرد.

اشميت اولين فعاليت‌ها در حوزه‌ي كامپيوتر را در دوران دانشگاه انجام داد

فعاليت‌هاي اشميت در حوزه‌ي كامپيوتر و فناوري پس از كسب مدرك متخصص كارشناسي با جديت شروع شدند. او كه در اينترنشنال هاوس بركلي ساكن بود، در سال ۱۹۷۹ شبكه‌‌اي به‌نام Berknet در دانشگاه كاليفرنيا، بركلي راه‌اندازي كرد كه موجب دريافت مدرك متخصص كارشناسي ارشد از همان دانشگاه شد. او تحصيلات خود را در بركلي ادامه داد تا اينكه در سال ۱۹۸۲ موفق به دريافت مدرك دكترا در رشته‌ي مهندسي كامپيوتر شد. تز دكتراي اشميت به مسائل مديريت نرم‌افزارهاي توسعه‌يافته و ابزارهايي براي حل آن مسائل اختصاص داشت.

ورود به دنياي فناوري

اريك اشميت با مدرك دكتراي مهندسي كامپيوتر، فرصت‌هاي متعددي براي فعاليت در دنياي فناوري داشت. اشتغال او با موقعيت‌هاي متخصص متعدد در شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي IT شروع شد. از ميان مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به Byzromotti Design و Bell Labs اشاره كرد كه در بخش تحقيق و توسعه ميزبان اشميت بود. Zilog شركت بعدي بود كه اشميت در آن فعاليت مي‌كرد و در مركز تحقيقات پالو آلتو (PARC) قرار داشت.

فعاليت در بل‌لبز با دستاورد مهم نرم‌افزاري براي اشميت همراه بود. او در كنار مايك لسك، نرم‌افزاري به‌نام Lex نوشت. نرم‌افزار آن‌ها در ساختار كامپايلري متخصصد داشت و از عبارت‌هاي باقاعده، تحليل واژگاني توليد مي‌كرد. توسعه‌ي اين كامپايلر مهارت‌هاي متخصص نرم‌افزاري اشميت را اثبات كرد كه فرصت‌هاي فعاليت در سطوح بالاي مديريتي را به‌همراه داشت.

مرجع متخصصين ايران اريك اشميت / Eric Schmidt

اريك اشميت پس از فعاليت در بل‌بز به يكي از پيش‌گامان دنياي كامپيوتر يعني سان مايكروسيستمز پيوست. او اولين مدير نرم‌افزار شركت بود و در سال‌هاي بعد رتبه‌هاي مديريتي را به‌مرور طي كرد. مديريت بخش مهندسي نرم‌افزار، معاونت ارشد و مديريت جامع در بخش‌هاي محصول نرم‌افزاري، پله‌هاي پيشرفت اشميت در ساختار مديريت سان مايكروسيستمز بودند. درنهايت او به‌عنوان مدير Sun Technoogy Enterprises مشغول به فعاليت شد.

فعاليت اشميت در شركت سان تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت. سپس به Novell رفت تا به‌عنوان مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره در آن شركت مشغول به كار شود. ناول از پيش‌گامان صنعت نرم‌افزار بود كه از سال ۱۹۷۹ فعاليت خود را شروع كرد. از مهم‌ترين محصولات آن‌ها مي‌توان به سيستم‌عامل شبكه‌اي چندپلتفرمي به‌نام Novell Netware اشاره كرد.

زمان مديريت اشميت در ناول با چالش‌هاي متعدد متخصص و بازاري همراه بود. در آن زمان، پروتكل IPX ناول در معرض تهديد جايگزيني توسط TCP/IP بود كه درنهايت هم عملي شد. از رقيبان جدي ناول در آن سال‌ها مي‌توان به مايكروسافت اشاره كرد كه به‌نوعي دوران سلطه‌ي ناول را بر بازارهاي شبكه‌ي خانگي پايان داد. سرانجام اشميت در سال ۲۰۰۱ از ناول جدا شد تا به مقصد بزرگ بعدي برود.

مديريت غول فناوري

لري پيج و سرگي برين، گوگل را در سال ۱۹۹۸ تأسيس كردند. داستان تأسيس گوگل در مقاله‌هاي متعددي ذكر شده اما نكته‌ي مهم آن، ورود اولين سرمايه‌گذاران و پيشنهاد استخدام مديرعامل است. اولين سرمايه‌گذار گوگل، اندي بچتولشيم، هم‌‌بنيان‌گذار سان مايكروسيستمز بود كه با ۱۰۰ هزار دلار، سرمايه‌ي اوليه‌ي شروع به كار موتور جست‌وجو را فراهم كرد.

سال ۱۹۹۸، سه سرمايه‌گذار فرشته به جمع حاميان گوگل پيوستند. جف بزون بنيان‌گذار آمازون، ديويد چريتون استاد علوم كامپيوتر دانشگاه استنفورد و رام شريرام از كارآفرينان دنياي فناوري در كنار دوستان و آشنايان دو بنيان‌گذار جوان، سرمايه‌اي نزديك به يك ميليون دلار براي جدي‌تر شدن فعاليت‌ها فراهم كردند. اولين دفتر گوگل در منلو پارك كاليفرنيا با همين سرمايه‌ي اوليه فراهم شد. به‌علاوه در سال ۱۹۹۹ هم يك دور جذب سرمايه‌ي ديگر به ارزش ۲۵ ميليون دلار انجام شد كه بزرگاني همچون سرمايه‌گذاران خطرپذير Kleiner Perkins و Sequoia Capital در آن حضور داشتند.

جان دوئر و مايكل مورتز از سرمايه‌گذاران خطرپذيري بودند كه در بخشي از فرايندهاي جذب سرمايه‌ي گوگل حضور داشتند. آن‌ها بنيان‌گذاران جوان را راهنمايي كردند تا مديري باسابقه را براي هدايت هرچه بهتر شركت استخدام كنند. چنين روندي، امروزه در بسياري از شركت‌هاي فناوري ديده مي‌شود و بنيان‌گذاران ايده‌پرداز را در كنار مديران باتجربه قرار مي‌دهد. رويكرد مذكور باعث مي‌شود تا افرادي آشنا با مفاهيم كسب‌وكار، وظيفه‌ي پياده‌سازي بهينه‌ي ايده‌هاي نوآفرين جوانان را بر عهده بگيرند.

مرجع متخصصين ايران اريك اشميت / Eric Schmidt
لري پيچ، سرگي برين و اريك اشميت

سرگي برين و لري پيج در همان مصاحبه‌ي اول در سال ۲۰۰۱ مجذوب توانايي‌هاي اشميت شدند و او را براي مديريت شركت‌شان استخدام كردند. اريك در مارس ۲۰۰۱ به هيئت‌مديره‌ي گوگل پيوست و به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره مشغول به كار شد. سپس در ماه اوت به سمت مديرعاملي رسيد و از آن زمان فعاليت‌هاي روزانه‌ي شركت را در كنار بنيان‌گذاران مديريت مي‌كرد.

اريك اشميت تا پيش از عرضه‌ي عمومي سهام گوگل، مديرعاملي را مانند مديريت شركت‌هاي سعامي عام انجام مي‌داد. او مسئوليت ارتباط با معاون‌هاي ارشد را بر عهده داشت و بخش فروش را نيز مديريت مي‌كرد. طبق اسناد گوگل، مأموريت اشميت در آن زمان، اين‌گونه تعريف مي‌شد:

توسعه‌ي زيرساخت شركتي مورد نياز براي حفظ رشد گوگل به‌عنوان يك شركت و اطمينان از اينكه كيفيت خدمات در سطح بالايي بمانند. به‌علاوه كاهش حداكثري چرخه‌ي توسعه‌ي محصولات نيز بر عهده‌ي مديرعامل قرار دارد.

اولين حقوق پرداختي به اريك اشميت به‌عنوان مديرعامل گوگل، ۲۵۰ هزار دلار بود كه مزاياي عملكردي هم به آن افزوده مي‌شد. به‌علاوه ۱۴،۳۳۱،۷۰۳ سهم كلاس B هم از شركت به او اهدا شد كه در آن زمان ارزش ۰/۳ دلار داشت. همچنين ۴۲۶،۸۹۲ سهم كلاس C هم به ارزش ۲/۳۴ دلار به اشميت اهدا شد.

اشميت و بنيان‌گذاران گوگل در سال ۲۰۰۴ بر سر حقوق سالانه يك دلار براي او به توافق رسيدند. اين رويكرد تا سال ۲۰۱۰ براي اشميت ادامه داشت. دريافت حقوق يك دلاري از رسوم مديران شركت‌هاي بزرگ است كه به‌نوعي به‌معناي عدم دريافت حقوق خواهد بود. البته آن‌ها از طريق سود سهام و ديگر مزايا، درآمد بسيار زيادي در همين دوره‌ها كسب مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران اريك اشميت مديرعامل سابق گوگل
اريك اشميت مديرعامل سابق گوگل

دوران فعاليت اشميت به‌عنوان مديرعامل گوگل با پيشرفت‌هاي سريع و كسب درآمد عالي براي او همراه بود. وي با وجود دريافت‌نكردن حقوق، در سال‌هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به‌ترتيب مزايايي به ارزش بيش از ۵۵۷ و ۵۰۸ و ۲۴۳ هزار دلار دريافت كرد. در سال ۲۰۰۷، مجله‌ي فناوري PC World اشميت را در كنار پيج و برين در صدر فهرست ۵۰ فرد مهم دنياي وب قرار داد. به‌علاوه اشميت در ميان معدود ميلياردرهايي قرار گرفت كه تنها از طريق دريافت سود سهام شركت، ثروت كسب كرده بود. به‌علاوه او به‌صورت هم‌زمان در هيئت‌مديره‌ي شركت‌هاي ديگر فناوري هم حضور داشت كه از ميان آن‌ها مي‌توان به اپل در خلال سال‌هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ اشاره كرد.

از پرونده‌هاي مهم دوران مديريت اشميت، انحصارزدايي از استخدام نيروي ماهر در صنعت فناوري بود

اشميت در دوران مديريت گوگل با چالش‌هايي هم روبه‌رو بود. او فعاليت‌هايي را انجام داد كه بعدها منجر به شروع پرونده‌اي مرتبط با انحصار در استخدام نيروي انساني در شركت‌هاي بزرگ فناوري شد. پرونده‌ي مذكور درنهايت شركت‌هاي ادوبي، اپل، گوگل و اينتل را به پرداخت ۴۱۵ ميليون دلار خسارت به متخصصان محكوم كرد.

به‌عنوان نمونه‌اي از فعاليت‌هاي اشميت كه منجر به ايجاد پرونده‌ي ضدانحصار در استخدام متخصصان شد، مي‌توان به دستور عدم استخدام از اپل اشاره كرد. اشميت و پس از دريافت شكايتي از استيو جابز، رايانامهي حاوي متن زير به بخش نيروي انساني گوگل ارسال كرد:

ما سياستي مبني بر عدم استخدام نيرو از گوگل داريم و اين قانون كاملا صريح و مستقيم است. لطفا اين فرايند را متوقف كرده و دليل رخ‌دادن آن را اعلام كنيد. من بايد پاسخي سريع به گوگل ارسال كنم، پس لطفا هرچه سريع‌تر پاسخ اين وضعيت را ارسال كنيد.

رايانامه فوق باعث اخراج يكي از متخصصان بخش استخدام در كمتر از يك ساعت شد. دليل اخراج، عدم پايبندي به قوانين ممنوعيت‌زاي شركت اعلام شد. در زمان مديريت اشميت، فهرستي از شركت‌هاي ممنوعه وجود داشت كه نبايد استخدامي از آن‌ها صورت مي‌گرفت. در يكي از پرونده‌هاي دادگاه، يك رايانامه به نمايش گذاشته شد كه در آن مدير بخش نيروي انساني از اشميت درخواست مجوزي براي ارائه‌ي فهرست ممنوعه به رقبا داده بود. اشميت در پاسخ گفته بود كه ترجيحا فهرست به‌صورت شفاهي منتقل شود: «ترجيح مي‌دهم كه سندي براي بهانه‌ي شكايت در آينده ايجاد نكنيم.»

اشميت در سال ۲۰۱۱ با ثروتي حدود هفت ميليارد دلار از سوي فوربز در رتبه‌ي ۱۳۶ ثروتمندترين افراد جهان قرار گرفت. در همان سال، او از سمت مديرعاملي گوگل استعفا داد اما همچنان در پستي با ماهيت اجرايي در هيئت‌مديره حضور داشت و همچنين مشاور متخصص بنيان‌گذاران نيز باقي ماند.

اريك اشميت پس از استعفا پاداشي به‌ميزان ۱۰۰ ميليون دلار دريافت كرد. شايان ذكر است، لري پيج در آوريل ۲۰۱۱ جايگزين اشميت در مديرعاملي گوگل شد. همان‌طور كه قبلا گفته شد، موقعيت كاري براي اشميت، حضور در هيئت‌مديره‌ي آلفابت و مديريت اجرايي شركت بود كه آن هم در سال ۲۰۱۷ پايان يافت. البته اشميت هنوز به‌عنوان مشاور متخصص در كنار تيم مديريت آلفابت حضور دارد.

مرجع متخصصين ايران اريك اشميت در بازديد از كره‌ي شمالي
اريك اشميت در بازديد از كره‌ي شمالي

فعاليت‌هاي متفرقه اريك اشميت

اشميت در كنار مديريت‌‌ در سطوح بالاي شركت‌هاي فناوري، فعاليت‌هاي يادگيريي، سياسي و خيريه هم داشته است. او عضو هيئت معتمدان دانشگاه‌هاي كارنگي ملون و پرينستون بود و در دهه‌ي ۲۰۰۰ در دانشكده‌ كسب‌وكار استنفورد هم تدريس مي‌كرد. به‌علاوه او در هيئت مديره‌ي انجمن مطالعات پيشرفته‌ي پرينستون، آكادمي خان و اكونوميست هم حضور دارد. بنياد آمريكاي نوين، انجمن غيرانتفاعي سياست‌گذاري عمومي و انديشكده‌‌اي است كه در سال ۱۹۹۹ تأسيس شد و اشميت در سال ۲۰۰۸ به آن پيوست.

سرمايه‌گذاري خطرپذير از جمله فعاليت‌هايي است كه اكثر ميلياردرهاي دنياي فناوري انجام مي‌دهند. اشميت هم از اين قائده مستثني نبود و در سال ۲۰۱۰ با همكاري درور برمن، يك شركت سرمايه‌گذاري خطرپذير به‌نام Innovation Endeavors تأسيس كرد. اين شركت در پالو آلتو فعاليت مي‌كند و تاكنون در استارتاپ‌هاي متعددي سرمايه‌گذاري كرده است. از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به اوبر اشاره كرد.

اشميت از مشاوران ارشد و سرمايه‌گذارهاي اصلي كمپين انتخاباتي باراك اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۸ آمريكا بود. در آن زمان، مسئوليت معاونت بخش فناوري براي اشميت تصور مي‌شد كه اوباما در دولت خود براي اولين‌بار اجرا كرده بود. به‌علاوه طبق برخي از منابع، رئيس‌جمهور سابق آمريكا اشميت را براي وزارت بازرگاني ايالات متحده هم در انديشه متخصصين گرفته بود. به‌هرحال پس از پيروزي اوباما در سال ۲۰۰۸، مديرعامل گوگل به‌عنوان عضوي از هيئت مشاوران رئيس‌جمهور آمريكا انتخاب شد. سپس انجمن مشاوران علم و فناوري به‌عنوان مركز جديد مشاوره به رئيس‌جمهور تأسيس شد كه اشميت به عضويت آن درآمد.

اشتون كارتر، وزير دفاع پيشين آمريكا، اشميت را به‌عنوان مدير انجمن هيئت مشاوره‌ي نوآوري دفاعي انتخاب كرد. انجمن مذكور در سال ۲۰۱۶ تأسيس شد و در افزايش نوآوري در پنتاگون، به دولت كمك مي‌كند. اشميت در انتخابات ۲۰۱۶ نيز از حاميان جدي هيلاري كلينتون بود.

مرجع متخصصين ايران اريك اشميت در كنار اشتون كارتر
اريك اشميت در كنار اشتون كارتر

همان‌طور كه گفته شد، فعاليت‌هاي خيرخواهانه بخشي از اقدامات اشميت را شكل مي‌دهند. او به‌همراه همسرش، وندي اشميت در سال ۲۰۰۶ بنيادي به‌نام «بنياد خانواده‌ي اشميت» تأسيس كرد كه به چالش‌هاي مرتبط با منابع طبيعي مي‌پردازد. از برنامه‌هاي اين بنياد مي‌توان به برنامه‌ي يادگيريي در دانشگاه شيكاگو اشاره كرد كه با همكاري دانشمندان علوم داده و متمركز بر سلامت اجتماعي فعاليت مي‌كند.

از زيرمجموعه‌هاي مهم بنياد خانواده‌ي اشميت مي‌توان به ReMain Nintucket و Marine Science and Technology Foundation اشاره كرد. به‌علاوه، برنامه‌ي اصلي خيرخواهانه‌ي آن‌ها هم به‌نام 11th Hour Project اجرا مي‌شود. تحقيقات اقيانوسي هم تحت نامي مستقل (Schmidt Ocean Institute) و با سرمايه‌گذاري همان بنياد انجام مي‌شوند.

فعاليت‌هاي خيريه‌اي خانواده‌ي اشميت به بنياد خانوادگي محدود نمي‌شود. آن‌ها در سال ۲۰۰۹ صندوق سرمايه‌گذاري مخصوص فناوري‌هاي انقلابي در دانشگاه پرينستون تأسيس كردند كه ارزشي برابر با ۲۵ ميليون دلار دارد. هدف صندوق مذكور، همراهي از فناوري و تحقيقات پيشرفته در حوزه‌ي علوم طبيعي و مهندسي است.

فعاليت‌هاي خيرخواهانه‌ي اشميت متمركز بر مفاهيم منابع طبيعي است

شايان ذكر است، اشميت در سال ۱۹۸۰ با وندي سوزان بويل ازدواج كرد. آن‌ها در دهه‌ي ۱۹۹۰ در آتريون كاليفرنيا ساكن بودند و دو دختر به‌ نام‌هاي سوفي و آليسون داشتند كه آليسون در سال ۲۰۱۷ بر اثر بيماري از دنيا رفت. اشميت و وندي سوزان در سال ۲۰۱۱ از هم جدا شدند. 

اريك اشميت در ميان ثروتمندترين مديران دنياي فناوري قرار دارد و هزينه‌كردن‌هاي متعدد براي لوازم و مسكن، رفتار مرسوم اين دسته افراد است. او يك جت شخصي با نام Gulfstream V دارد كه به ارزش ۲۰ ميليون دلار خريداري شد. به‌علاوه، يات شخصي Lone Ranger هم از دارايي‌هاي اين ميلياردر فناوري بود كه در سال ۲۰۱۳ به ارزش ۱۴ ميليون دلار فروخته شد. البته او يات ديگري به‌نام Oasis نيز دارد كه ارزشي نزديك به ۷۲ ميليون دلار براي آن تخمين زده مي‌شود.

در ميان املاك و مستغلات تحن مالكيت اشميت مي‌توان به مهم‌ترين آن‌ها يعني عمارت مونتسيتو كاليفرنيا اشاره كرد. عمارت مذكور در سال ۲۰۰۷ به ارزش ۲۰ ميليون دلار خريداري شد. به‌علاوه، او پنت‌هاوسي هم در نيويورك سيتي دارد كه به ارزش ۱۵ ميليون دلار خريداري شد. 

مرجع متخصصين ايران جت شخصي اريك اشميت
جت شخصي اريك اشميت

جزوه رايگان‌هاي اريك اشميت

اريك اشميت دو جزوه رايگان مشهور دارد. يكي از آن‌ها به‌نام The New Digital Age در سال ۲۰۱۳ و با همكاري جرد كوهن، مدير انديشكده‌ي Google Ideas منتشر شد. در اين جزوه رايگان به تأثيرهاي ژئوپولتيك استفاده‌ي گسترده‌ي جهاني از اينترنت پرداخته مي‌شود. جزوه رايگان مذكور درنتيجه‌ي توسعه‌ي مقاله‌اي نوشته شد كه اين دو مولف در سال ۲۰۱۰ در مجله‌ي Foeign Affairs نوشته بودند. همچنين اشميت مقدمه‌اي بر جزوه رايگان مشعور The Startup Game نوشته‌ي ويليام اچ دراپر به رشته‌ي تحرير درآورد.

جزوه رايگان مشهورتر اريك اشميت به‌نام How Google Works (گوگل چگونه كار مي‌كند) در سال ۲۰۱۴ و با همكاري جاناتان روزنبرگ چاپ شد. جزوه رايگان مذكور به صدر فهرست پرفروش‌ترين جزوه رايگان‌هاي نيويورك تايمز رسيد. در اين جزوه رايگان به درس‌هاي مديريتي اشاره مي‌شود كه اشميت و روزنبرگ در دوران مديريت گوگل تجربه كردند. شايان ذكر است، روزنبرگ معاون ارشد محصول در گوگل بود و اكنون نيز به‌عنوان مشاور در كنار لري پيج حضور دارد.

اشميت در جزوه رايگان گوگل چگونه كار مي‌كند، بهترين راه پيشرفت شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي فناوري را همكاري با متخصصان باهوش و خلاق مي‌داند و اعتقاد دارد شركت‌ها بايد در جذب چنين متخصصاني تلاش كرده و محيطي براي پيشرفت هرچه بيشتر آن‌ها فراهم كنند. او اعتقاد دارد، قوانين سنتي مديريت كسب‌وكار منسوخ شده‌اند و اكنون بايد هرچه بيشتر به آزادي و سرعت‌عمل در مديريت كسب‌وكار پرداخت.

جهت‌گيري‌ها و انتقادها

اشميت سال‌هاي زيادي را در رأس هرم مديريتي يكي از بزرگ‌ترين غول‌هاي فناوري جهان سپري كرد. اظهارانديشه متخصصينهاي او برخي اوقات بازخوردهاي بسيار منفي به‌همراه داشت و البته، نشان‌دهنده‌ي جهت‌گيري كلي شركت‌هاي فناوري هم بود. به‌عنوان مثال او يك بار عدم پرداخت ميلياردها پوند ماليات را به دولت انگليس، «سرمايه‌داري» ناميده بود. مقام‌هاي دولتي بريتانيا در سال ۲۰۱۳ گوگل را به استفاده از راهكارهاي غيراخلاقي و جابه‌جايي پول به كشورهاي بهشت فرار مالياتي متهم كردند. به‌هرحال پرونده‌هاي مالياتي هميشه براي شركت‌هاي بزرگ فناوري وجود داشته‌اند. در اين‌ ميان، تنها اظهارانديشه متخصصين اشميت مبني بر «سرمايه‌داري» خواندن اقدام‌هاي ظاهرا غيرقانوني، تاحدودي وجهه‌ي او را تخريب كرد.

اظهارانديشه متخصصين جالب‌توجه ديگر اشميت، در سال ۲۰۰۹ و در مصاحبه به CNBC رخ داد كه مستندي به‌نام Inside the Mind of Google را توليد مي‌كرد. در بخشي از مستند از اشميت پرسيده مي‌شود كه آيا مردم بايد با گوگل شبيه به دوست مورد اعتماد خود عمل كنند؟ او در پاسخ گفت:

به انديشه متخصصين من قضاوت و زاويه‌ي ديد مردم در اين قضيه اهميت دارد. اگر شما اطلاعات محرمانه داريد، شايد در همان مرحله‌ي اول بايد نسبت به عملكرد خود با احتياط بيشتر عمل كنيد. به‌هرحال واقعيت اين است كه همه‌ي موتورهاي جست‌وجو از جمله گوگل، اطلاعات را براي مدتي ذخيره مي‌كند. به‌علاوه ما عضوي از لايحه‌ي ميهن‌دوستي (Patrio Act) هستيم و احتمال ارائه‌ي اطلاعات به مقام‌هاي قانوني وجود دارد.

اشميت در جريان كنفرانس Techonomy در سال ۲۰۱۰، اظهارانديشه متخصصينهاي مهمي پيرامون حريم خصوصي و رفتار متخصصان در دنياي فناوري داشت. او فناوري را در ذات پديده‌ي خوبي بيان كرد و تنها راه مقابله با چالش‌هاي بزرگ آن را در شفافيت بيشتر دانست. درواقع او ناشناسي كامل را چالشي براي دنياي فناوري بيان كرد. البته در سال ۲۰۱۳ و در كنفرانسي ديگر، ايده‌هاي مديرعامل سابق گوگل تاحدودي تغيير كرد. او ارائه‌ي بيش‌ از حد اطلاعات شخصي را خصوصا براي نوجوانان مضر دانست.

مرجع متخصصين ايران اريك اشميت / Eric Schmidt

اشميت درباره‌ي انتشار اطلاعات شخصي در نسل كنوني نوشت:

نسل كنوني بيش از همه‌ي نسل‌ها گزارش ديجيتالي و تصويري كاملي از فعاليت‌هاي خود بر جاي مي‌گذارد. ما (گوگل) اطلاعات را در مرحله‌اي پاك مي‌كنيم، اما در هر صورت بهتر است برخي داده‌ها اصلا ايجاد نشوند.

از فعاليت‌هاي مباحثه‌برانگيز ديگر اشميت مي‌توان به ممنوعيت مصاحبه‌ي خبرنگارهاي CNET به‌مدت يك سال با متخصصان گوگل اشاره كرد. اشميت به‌خاطر انتشار اطلاعات شخصي‌اش‌ همچون جهت‌گيري‌هاي سياسي، سرگرمي‌ها، حقوق و دستمزد و موارد شخصي ديگر در CNET، چنين ممنوعيتي را در سال ۲۰۰۵ وضع كرد.

اشميت در سال‌هاي مديريت گوگل از كشورهاي خبرسازي همچون كره‌ي شمالي و ميانمار هم بازديد كرد. سفر او به كره‌ي شمالي در سال ۲۰۱۳ بازتاب‌هاي خبري زيادي داشت. شايان ذكر است، چند ماه بعد دولت كره موبايل هوشمند داخلي خود را به‌نام Arirang معرفي كرد كه احتمالا از سيستم‌عامل اندرويد گوگل استفاده مي‌كند. اشميت در ملاقات با دولت ميانمار نيز توسعه‌ي اينترنت آزاد و متخصصدهاي آن را در كشور مذكور در انديشه متخصصين داشت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات