معرفي جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز؛ اصلاح هفت اشتباه مرگ بار تفكر

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز به اصلاح هفت اشتباه مرگ‌بار در مراحل تفكر مي‌پردازد و تلاش مي‌كند با ارائه‌ي راه‌حل‌هايي، ما را از تثبيت شدن در نگرش‌هاي قديمي نجات دهد.
تبليغات

افراد جوان و مسن با استفاده از بازي‌هاي مختلف از جمله سودوكو و بازي‌هاي دستي، به‌طور يكسان به‌ دنبال راه‌هايي براي بهبود عملكرد ذهني خود و جلوگيري از پيري مغز هستند. زماني‌كه اين بازي‌ها را انجام مي‌دهيد، درواقع عملكرد شناختي خود را بهبود مي‌بخشيد. اين بازي‌ها مي‌توانند حافظه، زمان پاسخ و مهارت‌هاي استدلال شما را بهبود بخشند؛ زيرا ذهن به تمرين نياز دارد. علم بر تمايز مغز بيولوژيكي و ذهن هشيار تأكيد مي‌كند. به‌طور روزانه، ذهن و مغز به مسابقه با يكديگر مي‌پردازند و مانند يك زمين مسابقه براي مسائلي هستند كه لازم است حل شوند. بسياري از اين مسايل روتين هستند و نياز چنداني به رويكردهاي ذهن‌آگاهانه ندارند؛ بااين‌حال هنگامي كه با چالش‌هاي دشوارتري مواجه مي‌شويم، تفكر ما نسبت به الگوهاي مغزي نيز آسيب‌پذير مي‌شود؛ الگوهايي كه ممكن است ما را به بيراهه هدايت كنند. گاهي در اين مسير اتفاقات بسياري رخ مي‌دهند. ممكن است ما به راه‌حل‌هايي جهش كنيم كه مؤثر نيستند، در نگرش‌هاي قديمي تثبيت شويم كه اثربخشي ما را كاهش مي‌دهند، به‌صورت افراطي به اشكالاتي فكر كنيم كه آن‌ها را دوچندان كنند و بدتر از همه، بارها و بارها به‌صورت طبيعي و غريزي به اين روند ادامه دهيم.

مرجع متخصصين ايران

معرفي جزوه رايگان «پيروزي در بازي مغز»

جزوه رايگان «پيروزي در بازي مغز»، يكي از پرفروش‌ترين جزوه رايگان‌هاي سايت آمازون در حوزه‌ي كسب‌و‌كار، مديريت و رهبري است. متيو اي. مي (نويسنده‌ي اين اثر) در اين جزوه رايگان به مطالعه و اصلاح هفت باور اشتباه مرگ‌بار در تفكر مي‌پردازد. اگر در همين لحظه كسي حل يك مسئله‌ي دشوار را به شما بسپارد، چه خواهيد كرد؟ آيا كلاه تفكر بر سر مي‌گذاريد، به سمت راست نگاه مي‌كنيد، چانه‌‌ي خود را لمس مي‌كنيد، ابروهايتان را درهم مي‌كشيد، شانه‌هايتان را بالا مي‌اندازيد و بعد از چند دقيقه دست‌هايتان را بالا مي‌بريد و اعلام مي‌كنيد كه حل كردن آن غير ممكن است؟ آيا مخزن‌هاي حافظه‌‌ي خود را جست‌وجو مي‌كنيد تا ببينيد خودتان قبلا چگونه آن را حل كرده‌ايد و باز هم دست خالي برمي‌گرديد؟

در گوگل جست‌وجو مي‌كنيد تا ببينيد آيا قبلا شخصي آن را حل كرده است و چگونه؟ آيا به‌سرعت و به‌طور غريزي با يك تلاش از پيش تعيين‌شده به «بارش فكري» دست مي‌زنيد تا احتمالا به يك راه ‌حل برسيد؟ آيا مي‌خنديد، تسليم مي‌شويد، اعتراف مي‌كنيد كه هيچ سرنخي نداريد، از ديگران راه‌ حل مي‌خواهيد و پس از شنيدن پاسخ آن‌ها، به پيشاني‌ خود مي‌كوبيد و فرياد مي‌زنيد «همينه! چرا به فكر خودم نرسيده بود»؟ آيا تاكنون يك بينش خلاقانه ناگهاني تجربه كرده‌ايد كه در پي آن، راه‌ حل را بيابيد؛ اما به‌سرعت خود را قضاوت كنيد، ناخودآگاه راه ‌حل خود را بسيار ساده و واضح تصور كنيد و داوطلبانه آن ايده‌ي بزرگ را از بين ببريد؟

احتمال اينكه چنين كاري انجام بدهيد يا سابق بر اين انجام داده باشيد، بسيار زياد است، درواقع ممكن است همين امروز اين كار را انجام بدهيد و در عين ‌حال، يك اشكال ناخوشايند همچنان حل‌نشده باقي مي‌ماند؛ اما ضرورتي ندارد اين‌گونه باشد. متيو مي، نويسنده و استراتژيست خلاق، در جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز، اشتباه‌هاي مرگ‌بار تفكر را شرح مي‌دهد. وي اين اشتباهات را در طول ده‌ها سال و صدها جلسه‌ي تعاملي خلاق، جمع‌آوري كرده است. نويسنده‌ي جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز، در اين جلسات، چالش‌هاي فكري مبتني بر موارد واقعي را به بيش از ۱۰۰ هزار متخصص ارائه كرده است. اين چالش‌ها به‌مراتب از مسايل روزمره پيچيدگي كمتري دارند. نه‌تنها كمتر از ۵ درصد از متخصصان به بهترين راه‌ حل ظريف دست مي‌يابند، بلكه راه‌حل‌هاي ارائه‌شد‌ه‌ي آن‌ها بسيار شبيه به يكديگر است. اين مسئله بيانگر هفت الگوي قابل‌ مشاهده حل مسئله است كه تفكر ما را مسدود مي‌كنند.

جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز چكيده‌اي كوتاه و متخصصپسند از تمام چيزهايي است كه متيو مي، طي سه دهه آسان‌سازي و مربيگري افراد و گروه‌ها، هنگام دنبال كردن مهم‌ترين چالش‌هاي آن‌ها آموخته است. او در تلاش براي بهبود مستمر قابليت‌هاي ذهني خود و ديگران، ده‌ها هزار نفر را ملاقات كرده، كار دانشمندان، پژوهشگران و استراتژيست‌هاي بسيار مهم را تركيب كرده، صدها تكنيك از خود و ديگران به كار بسته‌ و صدها اشتباه مرتكب شده است. هدف او محافظت از شما در برابر اشتباهات مختص به خودتان است. اين جزوه رايگان تنها براي خواندن نيست؛ بلكه بايد از آن استفاده شود. هدف جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز، يادگيري روش انديشيدن بدون خطا به انسان‌ها است.

متيو مي در جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز با استفاده از مثال‌هاي بديع و مبتكرانه به‌زيبايي به اشتباه‌هاي رايج و متداولي اشاره مي‌كند كه اغلب انسان‌ها در زندگي روزمره به‌صورت غريزي و خودكار مرتكب آن‌ها مي‌شوند. وي با توجه ‌به تجربيات شخصي‌ خود در حوزه‌هاي متعدد از جمله كسب‌وكار و مديريت، مسايل متعددي طراحي كرده است و با ارائه‌ي آن‌ها به متخصصان رشته‌هاي متعدد، توانسته سبك‌هاي تكراري و مشترك فكري را در ميان اكثريت افراد پيدا كند. او همچنين با توجه ‌به گستردگي حلقه ارتباطي‌ خود با متخصص كارشناسان علوم اعصاب، فناوري اطلاعات، روانشناسي، نظامي و… به روش‌هايي براي حل و اصلاح اين اشتباه‌ها دست يافته است. استفاده از اين اصلاح‌ها مي‌تواند ما را به راه ‌حل هوشمندانه هدايت كند.

ويليام گلسر: رفتار هر شخصي در هر لحظه، بهترين انتخاب او براي حل يك مسئله است، هرچندممكن است رفتار انتخاب‌شده مؤثر نباشد و او را به هدفش نرساند

متيو مي اين اشتباه‌ها را تله‌هاي فكري‌ مي‌داند كه انسان‌ها دايماً در آن‌ها گير مي‌افتند. اين انديشه متخصصينات تداعي‌كننده‌ي انديشه متخصصين‌يه‌ي ويليام گلسر، مبدع تئوري انتخاب است كه مي‌گويد: «رفتار هر شخصي در هر لحظه، بهترين انتخاب او براي حل يك مسئله است، هرچند ممكن است رفتار انتخاب‌شده مؤثر نباشد و او را به هدفش نرساند.» يا گفته‌ي آلبرت اينشتين كه ديوانه را كسي مي‌داند كه يك رفتار را بارها انجام مي‌دهد و اميد دارد به نتيجه‌ي متفاوتي دست يابد. متيو مي معتقد است هر كدام از اين هفت اشتباه به‌تنهايي مي‌توانند ايده‌هاي بزرگ را بكشند و به همين دليل براي آن‌ها از صفت مرگبار استفاده كرده است.

متيو مي با استفاده از روانشناسي و علوم اعصاب مدرن براي توصيف هفت اشتباه مرگ‌بار، به مطالبي از خلاق‌ترين متفكران دنيا اشاره و استناد مي‌كند. وي سپس مجموعه‌اي از اصلاحات متخصصدي معرفي مي‌كند كه در صدها جلسه‌ي تفكر خلاق استفاده شده و مورد تأييد قرار گرفته‌اند و به ارتقا بازي تفكر به يك سطح ذهن‌آگاهانه‌تر كمك مي‌كنند. صرف‌ انديشه متخصصين از زمان، مكان و نوع زمينِ بازي، تفكر ذهن‌آگاهانه يك رقابت جديد و اصلاح هفت اشتباه مرگ‌بار، يك جعبه‌ابزار جادويي براي دستيابي به آن است. جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز، شما را به تصميم‌گيري بهتر، سطوح بالاتر خلاقيت، راهبردهاي روشن‌تر و موفقيت كلي در تجارت، كار و زندگي هدايت مي‌كند.

بخش‌هاي جزوه رايگان

به كم قانع شدن، بخش متداولي در يك دنياي واقعي است. بخشي راضي شدن و بخشي كافي بودن؛ اصطلاحي كه «هربرت سايمون» (برنده‌ي نوبل اقتصاد در جزوه رايگان مدل‌هاي انساني) در سال ۱۹۵۶ ابداع كرد. او اين اصطلاح را براي توصيف گرايش ما به «همين كه هست، خوب است»، در هنگام رويارويي با يك تصميم، به كار برد. در مجموع ما به سراغ نخستين گزينه‌اي مي‌رويم كه يك پيشنهاد قابل قبول به دست مي‌دهد. ما موردي را انتخاب مي‌كنيم كه به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد از همه سريع‌تر ما را به «مقصد احتمالي» مي‌رساند، سپس توقف مي‌كنيم و به‌دنبال راه‌حل‌هاي ديگري - از جمله بهترين راه - مي‌گرديم تا بتوانيم مسئله را حل كنيم. ما دلايلي مي‌آوريم مبني بر اينكه راه‌ حل بهينه بسيار دشوار است، ارزش تلاش كردن ندارد يا اصلا غي رضروري است. سايمون آن را «عقلانيت محدود» مي‌نامد.

گاهي ممكن است فوت و فن‌هايي كه پيش از اين در مديريت اشكالات روزمره و ارائه‌ي راه‌ حل‌ فوري و موقتي اثربخش بوده‌اند؛ در زمان نياز به استفاده از بهترين شكل تفكر، به تله تبديل شوند.

چهل سال پس از معرفي به كم قانع شدن از سوي سايمون، «پيتر سنگي»، مدرس ام آي‌تي، در جزوه رايگان پنجمين فرمان نوشت: «كسب‌و‌كار و تلاش‌هاي انسان، يك سيستم هستند. ما تمايل داريم روي عكس‌هاي آني تك‌تك بخش‌هاي سيستم تمركز كنيم و از اينكه چرا هرگز عميق‌ترين اشكالات ما حل نمي‌شوند، حيرت‌زده شويم.» در دوره‌اي كه تمام صنايع تغيير شكل يافته و چابك‌تر شده و آزمايش سريع هم رونق پيدا كرده است، پرسشي كه مطرح مي‌شود اين است كه «كدام سمت معادله بهتر است؟» خواننده در حين مطالعه‌ي جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز، به‌سرعت متوجه مي‌شود رويكردها و ذهنيت ما تنها محدوديت در توانايي ما براي قرار گرفتن در سمت پيروز هستند. تشخيص هفت اشتباه مرگبار توسط متيو مي و استفاد‌ه‌ي عملي از اصلاح‌هاي آزمايش‌شده كاملا امكان‌پذير است. هر نوآور، مديرِ كسب‌وكار يا حل‌كننده‌ي مسئله‌اي بايد اين جزوه رايگان را بخواند.

هدف متيو مي چنين بوده است كه جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز يك راهنماي ذهن‌آگاهانه باشد؛ راهنماي كاملي حاوي يك مجموعه‌ي گزينش‌شده از ابزارهاي اثربخش براي استفاده از ذهن، به منظور پيروزي در بازي‌هاي مغز؛ زيرا مغز ما به‌گونه‌اي سيم‌كشي شده ‌است كه ما را بازي بدهد. گاهي ممكن است فوت و فن‌هايي كه پيش از اين در مديريت اشكالات روزمره و ارائه‌ي راه‌حل‌هاي فوري و موقتي اثربخش بوده‌اند؛ در زمان نياز به استفاده از بهترين شكل تفكر، به تله تبديل شوند. اين كشمكش ذهن و جسم، بازي مغز است. متيو مي ازطريق اين جزوه رايگان تمايزي بين ذهن و مغز ايجاد كرده است. او از مخاطبان خود مي‌خواهد اين سه اصل را همواره به خاطر داشته باشند:

  • آنچه اشكال به‌ انديشه متخصصين مي‌رسد، اشكال نيست.
  • آنچه راه‌ حل به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد، راه ‌حل نيست.
  • آنچه غير ممكن به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد، غير ممكن نيست.

ويژگي بسيار جذاب جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز، تركيب مباحث مرتبط با كسب‌وكار و روانشناسي و علوم اعصاب و استفاده از مثال‌هاي قابل فهم و متداول به‌ منظور تبيين علل بروز اشتباه‌هاي مرگبار تفكر و نيز ارائه‌ي راه‌حل‌هاي متخصصدي و قابل استفاده براي همه‌ي افراد، صرف ‌انديشه متخصصين از سن، فرهنگ، سطح تحصيلات، نوع شغل و جنسيت است. جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز را بايد بارها و بارها خواند و اصلاح‌هاي ارائه‌‌شده براي حل اشتباه‌ها را در زندگي روزمره به‌كار برد تا هر كدام از آن‌ها به يك سبك تفكر خودكار تبديل شوند و در اين صورت مي‌توانيم بدون تفكر عميق، به‌راحتي و بدون صرف انرژي و وقت، در حل مسائل روزانه از آن‌ها استفاده كنيم و به راه‌ حل هوشمندانه دست يابيم. در اين جزوه رايگان به مكان‌ها، رويدادها و افراد بسياري اشاره شده كه ممكن است براي خواننده‌ي ترجمه ناآشنا باشد؛ به همين علت سعي شده است براي برخي از اين موارد به‌صورت پاورقي يا در انتهاي هر فصل توضيحاتي ارائه شود.

اين جزوه رايگان يك راهنماي عملي مبتني بر پژوهش و يك سرگرمي كامل براي حل مسئله‌ي خلاق دراختيار ما گذاشته است. جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز، به‌زيبايي آثار قابل‌ توجه دانشمندان و روانشناسانِ پيشرو را با تجارب چند دهه‌اي خودش در تفكر طراحي تركيب كرده است تا يك بازبيني هيجان‌انگيز از حل مسئله‌ي مفهومي انجام دهد. اين جزوه رايگان، موانع نامرئي را كه در مسير حل مسئله قرار مي‌گيرند، برملا مي‌كند و در عين ‌حال، راه‌هاي عملي‌ براي شروع يك رويكرد كاملا جديد به‌منظور غلبه بر بزرگ‌ترين چالش‌ها ارائه مي‌دهد. اين جزوه رايگان را صرفاً نخوانيد؛ از آن به‌عنوان يك ابزار قابل ‌اعتماد استفاده كنيد تا شما را به مراحل ديگري از تفكر هدايت كند.

مرجع متخصصين ايران

درباره‌ي نويسنده‌ و ناشر جزوه رايگان

متيو مي، نويسنده‌اي آمريكايي است كه بيشتر به خاطر پنج جزوه رايگان خود شناخته شده است. پنج جزوه رايگان تأثيرگذار و محبوب راه ‌حل هوشمندانه (۲۰۰۶)، در جستجوي راه‌ حل هوشمندانه (۲۰۰۹)، استراتژي شيبومي (۲۰۱۰) قوانين تفريق (۲۰۱۲)، و پيروزي در بازي مغز (۲۰۱۶) و برند‌ه‌ي جايزه‌ي مسابقه‌ي شرح كارتون مجله‌ي نيويوركر (۲۴ مارس ۲۰۰۸) توسط اين نويسنده به رشته‌ي تحرير درآمده‌اند. متيو مي در سال ۱۹۸۱ با مدرك ليسانس از دانشگاه جانز هاپكينز فارغ‌التحصيل شد ، و از دانشكده بازرگاني وارتون در ۱۹۸۵ مدرك متخصص كارشناسي ارشد دريافت كرد. وي به‌عنوان يك رهبر فكري، استراتژيست، سخنران انگيزشي و يك تسهيل‌گر شناخته مي‌شود. متيو مي در سراسر دنيا به برگزاري جلسات تفكر خلاق، تدوين استراتژي و حل مسئله براي مديران اجرايي، هنرمندان و قهرمانان ورزشي اقدام مي‌كند.

عنوان جزوه رايگان به زبان انگليسي «Winning the Brain Game: Fixing the 7 Fatal Flaws of Thinking» است. در سال ۲۰۱۶، انتشارات McGraw Hill Professional اين جزوه رايگان را منتشر كرد. در سال ۱۳۹۹، انتشارات هورمزد، جزوه رايگان يادشده را در دسته‌بندي كسب‌و‌كار، مديريت و رهبري، با عنوان كامل «پيروزي در بازي مغز؛ اصلاح هفت اشتباه مرگ بار تفكر» و ترجمه‌ي ابوذر گل‌ورز، در ۲۳۴ صفحه به بازار عرضه كرده است.

ابوذر گل‌ورز، مترجم جزوه رايگان پيروزي در بازي مغز، فارغ‌التحصيل متخصص كارشناسي زبان و ادبيات انگليسي از دانشگاه شيراز و دانش‌آموخته‌ي روانشناسي باليني در مقطع متخصص كارشناسي ارشد است. او در حال ‌حاضر دانشجوي دكتراي روانشناسي دانشگاه اصفهان است. از جمله فعاليت‌هاي ديگر اين مترجم مي‌توان به تدريس در دانشگاه، زوج‌درمانگر و خانواده‌درمانگر، واقعيت‌درمانگر، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌اي، مجري و برگزاركننده دوره‌هاي مديريت زمان، هدف‌گزيني، انگيزشي، يادگيري مهارت‌هاي خانواده و فرزندپروري اشاره كرد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات