معرفي جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتماد‌به‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد»

يك‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
باتوجه‌به مطالب جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتمادبه‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد»، براي شروع كارها انگيزه لازم نيست؛ بلكه بايد كاري را آغاز كنيم كه مي‌دانيم برايمان دشوار خواهد بود و با شجاعتي هرروزه درگير باشيم.
تبليغات

جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتمادبه‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد» نوشته‌ي مل رابينز نخستين‌بار سال ۲۰۱۷ منتشر شد. بلافاصله بعد از انتشار، اين جزوه رايگان به فروش درخورتوجهي دست يافت و افراد زيادي اين جزوه رايگان را به‌عنوان بهترين جزوه رايگان در حوزه‌ي موفقيت سال معرفي كردند و ويدئو‌ نويسنده‌ي اين جزوه رايگان در اينترنت بيش از يك‌ميليون بار ديده شده است. مل رابينز در ابتداي جزوه رايگانش مي‌نويسد:

در اين جزوه رايگان شرح مي‌دهم اين قانون چيست و چگونه كار مي‌كند و چگونه مردم در سرتاسر دنيا از آن براي متحول‌كردن زندگي‌شان در پنج ثانيه استفاده مي‌كنند. تمامي رخداد‌هاي ذكرشده در جزوه رايگان واقعي هستند و هيچ‌يك از اسامي تغيير داده نشده‌اند؛ حتي پست‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي كه در اين جزوه رايگان گنجانده شده است‌، همگي پست‌هاي واقعي هستند و بي‌صبرانه لحظه‌شماري مي‌كنم تا اين قانون را با شما به‌اشتراك بگذارم و شاهد شكستن قفل قدرت درونتان باشم.
مرجع متخصصين ايران

معرفي جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتمادبه‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد»

مل رابينز ابزار مفيدي در جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتمادبه‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد» معرفي مي­‌كند كه در همه‌ي­ زمينه‌‌هاي زندگي متخصصد دارد. اين جزوه رايگان در هر لحظه از زندگي روزمره، مواجهه با دشواري، قطعيت‌نداشتن و ترس، بهبود وضعيت سلامت، افزايش بهره­‌وري و مقابله با تأخير­كاري مي‌‌تواند مؤثر واقع شود. رابينز به شجاع‌شدن و بيرون‌رفتن از منطقه‌ي­ راحتي كمك مي­‌كند و از همه مهم‌­تر، توضيح مي‌دهد كنترل و ايجاد تغيير آسان است.

جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتمادبه‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد» در يك پاراگراف، ابزار ساده‌اي است كه اغلب بهانه‌گيري‌ها و سلاح‌هاي روان‌شناسانه‌ي مغزتان را براي انجام‌ندادن كارها خنثي مي‌كند تا كمتر كارها را به‌تعويق بيندازيد و شادتر زندگي كنيد و به اهداف بيشتر و بيشتري دست پيدا كنيد.

مل رابينز، نويسنده‌ي معروف و مطرح جهاني، روش شمردن خود را در اين قانون يافته است. قبل‌از‌آن، رابينز هيچ‌كسي نبود: بيكار بود، اشكالات مالي عديده‌اي داشت، در نوشيدن الكل زياده‌روي مي‌كرد و در زندگي شخصي به‌عنوان همسر و مادر، اصلا وضعيت مناسبي نداشت. شبي آگهي تبليغاتي را ديد كه در آن با شمارش معكوس «۵… ۴… ۳… ۲… ۱…، شليك!» به هوا بلند شد. صبح روز بعد موقع از خواب بيدار‌شدن، با اين شمردن خود را وادار به بلند‌شدن از تخت‌خواب كرد. در اين اتفاق ساده و به‌ظاهر احمقانه، او به قانون ۵ ثانيه پي برد و به‌مرور زندگي‌اش را زير‌و‌رو كرد.

مل رابينز كه اكنون قانون پنج ثانيه را با عموم مردم مطرح كرده است، اين قانون را اين‌گونه تعريف مي‌كند: «اگر براي رسيدن به هدفي قصد كرديد كاري را انجام دهيد، بايد به‌صورت فيزيكي و سريع اقدام كنيد؛ در‌غير‌اين‌صورت، مغزتان آن ايده را نابود خواهد كرد و آن را اشتباه يا غيرضروري جلوه خواهد داد.»

به سه دليل، شمردن معكوس از پنج تا يك، مي‌تواند چنين كارايي‌هايي برايتان داشته باشد:

  • شمردن به‌مرور باعث افزايش شجاعت انجام كار و كاهش ترس از اقدام مي‌شود.
  • تقريبا «بهترين زمان» انجام كار هيچ‌وقت نمي‌رسد؛ پس بهتر است هر‌چه‌سريع‌تر انجامش دهيم.
  • قانون پنج ثانيه كمك مي‌كند تا بر احساساتتان غلبه كنيد؛ تكنيكي كه «مداخله‌ي روان‌شناسانه» ناميده مي‌شود.

اگر عادت كرده‌ايد كه به خودتان و به بقيه بگوييد «خوبم»؛ در‌حالي‌كه از وضعيت زندگي‌تان راضي نيستيد، اين قانون مخصوص شما است: «۵… ۴… ۳… ۲… ۱… برو!»

بخشي از جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتمادبه‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد»

قانون پنج ثانيه چيست؟ اصل مفهوم قانون پنج ثانيه از‌اين‌قرار است: «لحظه‌اي كه مي‌خواهيد كاري را هم‌سو با اهدافتان انجام دهيد، به‌صورت معكوس از پنج تا يك شروع به شمارش و به‌شكل فيزيكي حركت كنيد؛ وگرنه مغزتان مانع اقدامتان خواهد شد.» وقتي به‌صورت معكوس مي‌شماريد، به‌شكل رواني در ذهنتان دنده را عوض خواهيد كرد. شما تفكرات پيش‌فرضتان را قطع و كاري مي‌كنيد كه روان‌شناسان آن را كنترل ابزار نام‌گذاري كرده‌اند. شمارش حواستان را از بهانه‌ها پرت مي‌كند و ذهنتان را به حركت در جهتي جديد معطوف خواهد كرد. وقتي به‌جاي توقف براي فكركردن به‌صورت فيزيكي حركت مي‌كنيد، ذهنتان را با خود هماهنگ خواهيد كرد.

مرجع متخصصين ايران

اين لحظات پنج‌ثانيه‌اي براي تغيير را مي‌توانيد براي بيدار‌شدن به‌موقع استفاده كنيد. با كمك اين قانون، مي‌توانيد بهانه‌هايتان براي بيشتر خوابيدن را كنار بگذاريد و جلو موانع ذهني‌تان را بگيريد؛ در‌نتيجه ديگر زنگ چرت‌زدن ساعت را فشار نخواهيد داد و سرساعت از رخت‌خوابتان بيرون مي‌آييد. اگر مي‌دانيد كاري بايد انجام دهيد تا اوضاعتات بهتر شود، از اين قانون براي واداركردن خود به انجام آن كار استفاده كنيد. با كمك قانون پنج ثانيه، مي‌توانيد به باشگاه ورزشي برويد، مصرف الكل و سيگار را ترك كنيد، با همسرتان خوش‌اخلاقي باشيد، وزنتان را كم كنيد، جلو اتلاف وقت خود را بگيريد، درس بخوانيد و بهتر كار كنيد.

مل رابينز در خلاصه‌ي جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتمادبه‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد» بر اين باور است كه براي رسيدن به موفقيت در زندگي، بهتر است انگيزه را فراموش كنيد. او مي‌گويد در لحظه‌اي كه وقت ابراز خودمان است، احساس باانگيزه‌بودن نخواهيم كرد. در‌واقع در اين لحظه، حس‌وحال هيچ كاري را نداريم. حالا اگر مي‌خواهيد زندگي خود را بهبود ببخشيد، بايد از اين قانون بهره ببريد تا شروع به حركت كنيد. اجازه دهيد بيشتر شما را با عملكرد و وظيفه‌ي مغز آشنا كنيم. وظيفه‌ي اصلي مغز حفاظت از شما است و تمام تلاشش را مي‌كند تا شما را از هر درد و رنج احتمالي باز دارد.

فرض كنيد هدفتان رفتن به باشگاه و رسيدن به اندامي زيبا و متناسب است. زماني‌كه صبح از خواب بيدار مي‌شويد و قصد داريد به باشگاه برويد، صدايي در وجودتان شنيده مي‌شود كه مي‌گويد: «امروز خسته‌ام و حس خوبي ندارم. از فردا شروع به ورزش مي‌كنم»؛ به‌همين‌دليل، فكر باشگاه رفتن از ذهن ما بيرون مي‌آيد. به همين راحتي مغز مي‌تواند ما را منصرف كند. اين اتفاق را در ديگر جنبه‌هاي زندگي‌تان مانند يادگيري مهارت جديد، كسب‌و‌كار، تحصيل و فروش نيز مشاهده خواهيد كرد.

درحقيقت، مغزتان تمام تلاشش را مي‌كند تا شما را از انجام كارهاي سخت منصرف كند و شما را در حالتي قرار مي‌دهد كه كمترين انرژي را صرف كنيد. پس اين انتظار بيهوده را نداشته باشيد كه بالاخره روزي از خواب بيدار شويد و بدون معطلي به باشگاه برويد. حالا كه انگيزه به‌تنهايي كافي نيست، مي‌توانيد با ترفندي ساده روند پيش‌فرض مغز را عوض كنيد.

مل رابينز ابزار مفيدي در جزوه رايگان «قانون ۵ ثانيه؛ زندگي، كار و اعتمادبه‌نفستان را با شجاعت هرروزه دگرگون كنيد» معرفي مي‌‌كند كه در همه‌ي‌ زمينه‌هاي زندگي متخصصد دارد. قانون پنج ثانيه در هر لحظه از زندگي روزمره، مواجهه با دشواري، قطعيت‌نداشتن و ترس، بهبود وضعيت سلامت، افزايش بهره­‌وري و مقابله با تأخير­كاري مي‌‌تواند مؤثر واقع شود.

مرجع متخصصين ايران

حدودا همه‌ي ما در زندگي اين دروغ را باور كرده‌ايم كه براي ايجاد تغيير، بايد احساس آمادگي كنيم. ما اين دروغ را باور كرده‌ايم كه بالاخره در مرحله‌اي از زندگي اعتمادبه‌نفس كافي به‌دست مي‌آوريم و شجاعت به‌خرج مي‌دهيم. خيلي از مردم ايده‌هاي فوق‌العاده‌اي دارند؛ اما فكر مي‌كنند آنچه كم دارند، انگيزه است؛ اما اين‌طور نيست. واقعيت مهم درباره‌ي انسان‌ها اين است كه طراحي نشده‌ايم تا كارهاي سخت و ناراحت‌كننده يا ترسناك انجام دهيم. مغزمان به‌گونه‌اي طراحي شده است كه از ما در‌برابر آن دسته از كارها محافظت كند؛ چون تلاش مي‌كند ما را زنده نگه دارد.

پس اگر مي‌خواهيد كارهايي انجام دهيد كه هميشه مي‌خواستيد و تغييراتي در زندگي‌تان ايجاد كنيد، بايد سراغ انجام كارهايي برويد كه منابع مورد‌نياز را براي انجامشان نداريد، درباره‌شان مطمئن نيستيد، سخت و ترسناك‌ و بسيار ناممكن هستند. همين باعث مي‌شود اشكالي جديد براي همه‌ي ما به‌وجود بيايد، اينكه هيچ‌وقت حوصله‌ي انجامش را نداريد. شما فقط هنگام انجام كارهاي آسان احساس انگيزه مي‌كنيد و هنگام مواجهه با كارهاي مهم و سخت‌تر احساس ترس داريد؛ اما چرا؟ چون مغز ما به‌گونه‌اي طراحي شده است كه به هر ارزشي جلو ما را بگيرد تا كاري انجام ندهيم كه امكان داشته باشد آسيب ببينيم. مغز ما اين كار را با به‌شك‌انداختن ما انجام مي‌دهد.

مل رابينز در جزوه رايگان قانون پنج ثانيه، به شجاع‌شدن و بيرون‌رفتن از منطقه‌‌ي راحتي كمك مي‌‌كند. روش‌هايي براي استفاده از قانون پنج ثانيه وجود دارد. براي مثال، مي‌توانيد به خودتان فشار بياوريد تا در محل كار تأثيرگذارتر و سازنده‌تر باشيد، از منطقه‌ي‌ راحتي‌تان خارج شويد، در شبكه‌‌سازي كاراتر باشيد، خودتان بر احساساتتان نظارت كنيد، اعضاي تيم را مديريت كنيد، با آن‌ها در تعامل باشيد، در آن‌ها انگيزه به‌وجود آوريد و تشويقشان كنيد.

هر روز در زندگي با شرايطي همچون سختي و بلاتكليفي و ترس مواجه مي‌شويم. زندگي به شجاعت نياز دارد و اين دقيقا همان چيزي است كه قانون پنج ثانيه به كشف آن كمك مي­‌كند و شجاعتي براي تبديل‌شدن به بهترين شخصي كه مي­‌توانيد باشيد، به شما هديه مي‌دهد. مل رابينز در جايي از جزوه رايگان مي‌گويد: «امروز از قانون پنج ثانيه استفاده كردم كه شروع كسب‌وكار پرتره‌هاي اسب و سواركار را اعلام كنم. سال‌ها بود كه مي‌خواستم اين كار را انجام دهم؛ اما فقط مانع خودم مي‌شدم. بي‌صبرانه منتظرم و حالا چيزي دارم كه به‌خاطرش ديگر آن دكمه‌ي تكرار زنگ را نزنم.»

همه‌ي ما سزاوار اين هستيم كه آن‌قدر هيجان‌‌زده از خواب بيدار شويم كه نخواهيم مثل بسياري از انسان‌ها «آن دكمه‌ي تكرار ساعت را بزنيم». اگر در فكر پرشي مثل اين‌گونه افراد هستيد، حواستان باشد كه درباره‌ي مطرح‌كردن اين سؤال از خودتان كاملا آگاه باشيد. بايد از خودتان اين سؤال دلي را بكنيد كه «آيا آماده‌ام به كاري جديد متعهد شوم؟» و از مطرح‌كردن سؤالي مانند «آيا حس مي‌كنم براي متعهدشدن به اين كار آماده‌ام؟» اجتناب كنيد. وقتي به سؤال «آيا آماده‌ام به اين كار متعهد شوم؟» پاسخ مثبت دهيد، بايد از اين قانون استفاده كنيد كه آن هُل آخر را بدهيد.

مرجع متخصصين ايران

حتي وقتي آماده باشيد و واقعا انجامش دهيد، حس خوبي نخواهيد داشت. از تاد در استراليا بپرسيد. تاد از خيلي وقت پيش مي‌دانست دقيقا چه آرزويي در سر دارد: تربيت‌بدني. او هميشه رؤياي تدريس آن و داشتن كسب‌و‌كار يادگيري شخصي‌اش را داشت. در دبيرستان، تاد مي‌دانست مي‌خواهد در تربيت‌بدني تحصيل كند؛ اما والدينش گفتند: «واي نه! نمي‌توني چنين كاري كني!». آن‌ها به او فشار آوردند كه به‌جاي تربيت‌بدني به‌دنبال رشته‌اي «حرفه‌اي» برود. چهار سال بعد، تاد در برنامه‌ي دو‌رشته‌اي بين حقوق و كسب‌و‌كار سال آخري بود. دلش هيچ‌‌وقت با اين كار نبود. به‌قول خودش در رايانامهي كه به من داد، آن «صداي آرام» هميشه در پس سرش «در سكوت» طنين‌انداز مي‌شد: چرا در اين رشته ماند؟

قانون پنج ثانيه را زماني ايجاد كردم كه همه‌چيز در زندگي‌ام داشت از هم مي‌پاشيد. وقتي مي‌گويم همه‌چيز، منظورم همه‌چيز است: زندگي زناشويي، اوضاع مالي، مسير شغلي و عزت‌نفسم همگي در‌معرض خطر بود. اشكالم آن‌‎قدر بزرگ به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد كه هر روز صبح بيرون‌آمدن از رختخواب برايم دشوار‌ شده بود. در‌واقع، اين‌چنين بود كه قانون پنج ثانيه شروع شد. من اين قانون را اختراع كردم تا عادتِ زدن دكمه‌ي «چرت» (Snooze) ساعت را ترك كنم. 

زماني‌كه چندين سال قبل براي بار اول از اين قانون استفاده كردم، به‌انديشه متخصصين خودم مسخره آمد. آن زمان نمي‌دانستم تكنيك فراشناختي قدرتمندي ابداع كرده‌ام كه همه‌چيز را در زندگي و كار و احساس هويتم تغيير خواهد داد. اتفاقاتي كه از زمان كشف قانون پنج ثانيه برايم افتاده و قدرت اين تصميمات پنج‌ثانيه‌‌اي باور نكردني است. من نه‌تنها بيدار شدم؛ بلكه زندگي‌ام را هم متحول كردم.

از اين ابزار براي كنترل و بهبود همه‌چيز استفاده كرده‌ام؛ از اعتمادبه‌نفس گرفته تا گردش مالي و از ازدواج تا مسير شغلي و از بهره‌وري گرفته تا تربيت فرزندان. من از چك برگشتي به چك‌‌هاي هفت‌رقمي و از دعوا با شوهرم به جشن‌گرفتن به‌مناسبت بيستمين سالگرد ازدواجمان رسيده‌ام. دلهره‌ي خودم را مداوا و دو كسب‌وكار كوچك راه‌اندازي كردم و فروختم، به تيم‌هاي CNN و مجله‌ي موفقيت پيوستم و حالا هم يكي از پُركارترين سخنرانان دنيا هستم. تاكنون، هيچ‌گاه تا اين حد احساس شادي و آزادي نكرده‌ام. بدون اين قانون هيچ‌يك از اين كارها را نمي‌توانستم انجام دهم. قانون پنج ثانيه همه‌چيز را تنها با آموختن يك چيز به من تغيير داده است: «چطور تغيير كنم».

مرجع متخصصين ايران

درباره‌ي ناشر و نويسنده‌ي جزوه رايگان

مل رابينز (Mel Robbins) فارغ‌التحصيل دانشگاه دارتموث و گوينده‌ي انگيزشي كسب‌وكار و مفسر موفق راديو و تلويزيون است. از سخنراني او در برنامه تِدايكس دربار‌ه‌ي اينكه «چگونه درجازدنِ خود را متوقف كنيد؟» بيش از ده‌ميليون بار بازديد شده است. مل رابينز قبل از راه‌اندازي شركت، حرفه‌اش را به‌عنوان وكيل‌مدافع جنايي آغاز كرد. او اكنون رهبر برنامه‌هاي چندساله‌ي يادگيريي براي جانسون اند جانسون و پارتنرز هِلث‌كِر است. افزون‌براين، رابينز نويسنده‌ي جزوه رايگان پرفروش «از اينكه بگوييد من خوبم، دست برداريد» است.

جزوه رايگان قانون پنج ثانيه با عنوان انگليسي «The 5 seconds rule» سال ۲۰۱۷ منتشر شد. در ايران نيز، انتشارات نوين اين جزوه رايگان را با ترجمه‌ي افشين چايچي نصرتي روانه‌ي بازار نشر كرده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات