داستان برند سامسونگ؛ آينه تمام‌نماي تاريخ تجاري كره

جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 31 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سامسونگ برند كره‌اي است كه در تاريخچه‌ي ۸۰ ساله‌ي خود توانسته از يك شركت كوچك صادراتي، به يكي از بزرگ‌ترين بازيگران دنياي فناوري تبديل شود.
تبليغات

سامسونگ (Samsung) شركت كره‌اي با فعاليت بين‌المللي است كه مركز آن در شهرك اداري سامسونگ تاون سئول قرار دارد. اين شهر، يك مركز اداري و پارك فناوري اطلاعات است كه به‌طور كامل به سامسونگ و زيرمجموعه‌هاي متعدد آن تعلق دارد. زمينه‌هاي فعاليت شركت سامسونگ بسيار متنوع هستند؛ اما مي‌توان تمركز آن را از سال ۱۹۶۹ و با تأسيس سامسونگ الكترونيكس، روي دنياي الكترونيك و فناوري دانست.

سه‌ دهه‌ي اوليه‌ي فعاليت سامسونگ در زمينه‌هاي مختلف از صادرات تا صنايع غذايي و بيمه متنوع بود. اين شركت سپس وارد حوزه‌ي الكترونيك شد و يك دهه بعد، صنعت ساخت‌وساز و توليد كشتي را به فعاليت‌هاي خود اضافه كرد. با شروع دهه‌ي ۲۰۰۰، فعاليت‌هاي سامسونگ بيش‌ازپيش جهاني شده و خصوصا بخش الكترونيك آن فعاليت‌هايي جدي در اين زمينه داشته است.

در حال حاضر زيرمجموعه‌هاي اصلي صنعتي سامسونگ سه واحد Samsung Electronics ،Samsung Heavy Industries و Samsung C&T هستند. البته اين شركت در حوزه‌هاي ديگر نيز زيرمجموعه‌هاي بسيار بزرگي دارد كه از آن‌جمله مي‌توان به شركت بيمه‌ي عمر سامسونگ، سامسونگ اورلند (مدير پارك سرگرمي Everland، قديمي‌ترين مركز تفريحي كره‌ي جنوبي) و Cheil Worldwide را نام برد. شركت چيل ورلدوايد آژانس تبليغاتي سامسونگ است كه در زمره‌ي بزرگ‌ترين آژانس‌هاي جهاني در اين صنعت شناخته مي‌شود.

در حال حاضر زيرمجموعه‌ي الكترونيك و خصوصا موبايل‌ موبايل و نيمه‌هادي‌ها، وظيفه‌ي اصلي كسب درآمد را براي غول كره‌اي بر عهده دارند. بخش موبايل سامسونگ در سال‌هاي اخير به قدري رشد داشته كه محصولات آن چند سالي است به‌عنوان پرفروش‌ترين موبايل‌‌ هوشمند در جهان شناخته مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ تاون
سامسونگ تاون، مركز اصلي مديريت سامسونگ در سئول كره‌ي جنوبي

سامسونگ يكي از مؤثرترين شركت‌ها در رشد اقتصادي و سياسي كره‌ي جنوبي بوده است

سامسونگ به‌عنوان يكي از باارزش‌ترين برندهاي جهان در سال‌هاي اخير، تأثير زيادي در توسعه‌ي اقتصادي، سياسي، رسانه‌اي و حتي فرهنگي كشورش يعني كره‌ي جنوبي داشته است. متخصص كارشناسان معتقدند اين شركت نقشي مهم در انقلاب اقتصادي كره و تبديل شدن آن از كشوري در‌حال‌توسعه به كشوري توسعه‌يافته داشته است. اين انقلاب كه با عنوان Miracle on the Han River شناخته مي‌شود، پس از جنگ كره در دهه‌ي ۱۹۶۰ ميلادي اتفاق افتاد. زيرمجموعه‌هاي سامسونگ يك‌پنجم از كل صادرات كره را به خود اختصاص داده‌اند و آمارهاي منتشرشده، درآمد اين هولدينگ را نزديك به ۲۰ درصد از درآمد توليد ناخالص ملي كره عنوان مي‌كنند.

تاريخچه‌ تأسيس

لي بيونگ-چول، عضو يك خانواده‌ي ملَاك كره‌اي در منطقه‌ي اويريئونگ كره‌ي جنوبي بود. او در سال ۱۹۳۸ به شهر دائگو رفت و شركت Samsung Sanghoe را تأسيس كرد. در زبان كره‌اي كلمه‌ي سامسونگ به معناي سه ستاره است. اولين فعاليت شركت سامسونگ صادرات بود كه خصوصا روي صادرات ماهي خشك، موادغذايي محلي و رشته فرنگي تمركز داشت. اين شركت فعاليت صادراتي خود را در منطقه‌ي سو-دونگ و با ۴۰ متخصص و نيروي ساده شروع كرد.

مرجع متخصصين ايران موسس سامسونگ
لي بيونگ-چول مؤسس سامسونگ در يكي از جلسات مديريتي شركت

سال‌هاي ابتدايي فعاليت اين شركت صادراتي با موفقيت‌هاي زيادي همراه بود و به همين دليل، لي مركز مديريت آن را در سال ۱۹۴۷ به سئول انتقال داد. البته جنگ كره در سال‌هاي بعد باعث شد لي مجبور به ترك سئول شود. فعاليت‌هاي او در سال‌هاي بعد به تصفيه‌ي شكر و توليد پشم اختصاص داشت. شركت Chiel Mojik در  سال ۱۹۵۴ به‌عنوان آسياپ پشم اين شركت تأسيس شد كه امروزه با نام Cheil Industries به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين فعالان صنعت پارچه، مد صنايع شيميايي و محصولات شيميايي الكتريكي شناخته مي‌شود.

اين شركت فعاليت خود را با صادرات ماهي خشك و محصولات غذايي شروع كرد

يكي از همكاري‌هاي بزرگ لي با ديگر سرمايه‌گذاران بزرگ كره در سال ۱۹۴۷ رخ داد. چو هانگ-جاي، مؤسس گروه هيوسانگ، در اين سال در زيرمجموعه‌ي تجارتي سامسونگ با نام Samsung Mulsan Gongsa سرمايه‌گذاري كرد. اين شركت امروزه با نام Samsung C&T شناخته مي‌شود. پس از چند سال چو و لي به‌ خاطر اختلاف انديشه متخصصين در مسائل مديريتي از يكديگر جدا شدند و گروه تشكيل‌شده به بخش‌هاي كوچك‌تري با نام‌هاي سامسونگ گروپ، هيوسانگ گروپ، هانكوك تاير و شركت‌هاي ديگر تجزيه شد.

مرجع متخصصين ايران لي كان هي
لي كان-هي مدير كنوني سامسونگ (سمت چپ) در كنار پدرش لي بيونگ-چول

ورود به صنعت الكترونيك

در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۷۰، سامسونگ با تأسيس زيرمجموعه‌ي سامسونگ الكتريك اينداستريز به‌صورت جدي وارد اين صنعت شد. اين زيرمجموعه خود شامل بخش‌هاي متنوعي از دستگاه‌هاي الكترونيكي، الكترومكانيكي، توليد قطعات دستگاه‌ها و بخش مستقل نيمه‌هادي‌ها بود. اولين مجموعه‌ي عملياتي اين بخش در شهر سوون تأسيس شد.

اولين محصولات اين شركت شامل تلويزيون، ماشين‌حساب، يخچال، سيستم‌هاي تهويه و ماشين لباسشويي بود. در سال ۱۹۷۰، شركت ژاپني NEC با سامسونگ گروپ وارد همكاري شد و Samsung-NEC براي توليد محصولات خانگي و سيستم‌هاي صوتي تأسيس شد. ورود اصلي به بازار نيمه‌هادي‌ها در سال ۱۹۷۴ و با خريد شركت Korea Semiconducter انجام شد. 

در سال ۱۹۸۰، يكي از مهم‌ترين خريدهاي مجموعه‌ي رشديافته‌ي سامسونگ صورت گرفت. آن‌ها شركت Hanguk Jeonja Tongsin را در شهر گومي خريداري كردند و وارد صنعت مخابرات شدند. اين مجموعه ابتدا در توليد برد سوئيچ‌هاي مخابراتي فعاليت مي‌كرد و به‌مرور در صنايع فكس و تلفن نيز وارد شد. شركت هانگوك را مي‌توان پايه‌هاي امپراتوري امروزي سامسونگ در صنعت موبايل ناميد.

تا سال ۱۹۸۱، گروه الكتريك سامسونگ بيش از ۱۰ ميليون تلويزيون سياه و سفيد توليد كرده بود. در فوريه‌ي سال ۱۹۸۳، مؤسس سامسونگ از تصميم جدي اين شركت براي ورود به صنعت توليد حافظه‌ي DRAM رونمايي كرد و يك سال بعد، اين شركت به سومين توليدكننده‌ي اين محصولات در جهان تبديل شد.

مرجع متخصصين ايران اولين كامپيوتر سامسونگ
SPC-1000، اولين كامپيوتر سامسونگ

با فوت مؤسس سامسونگ در سال ۱۹۸۷، اين شركت به چهار بخش بزرگ تقسيم شد. بخش اصلي، سامسونگ گروپ بود كه بسياري از زيرمجموعه‌ها را در تسلط خود حفظ كرد. شركت‌هاي شينسگائه، سي‌جي و هانسول، بخش‌هاي ديگر بودند كه با شروع دهه‌ي ۲۰۰۰ به‌طور كامل از سامسونگ جدا شدند و از آن زمان به‌صورت كاملا مستقل كار مي‌كنند. در سال ۱۹۸۸، بخش الكتريكي و بخش نيمه‌هادي‌هاي سامسونگ به هم ملحق شدند و سامسونگ الكترونيكس را تشكيل دادند.

اولين محصولات سامسونگ در بازار موبايل موبايل بسيار ضعيف و بي‌كيفيت بودند

دهه‌ي ۱۹۹۰، با فعاليت جدي سامسونگ در بخش تحقيق و توسعه‌ي دنياي الكترونيك همراه بود. آن‌ها اولين كامپيوتر شخصي تحت برند سامسونگ را در سال ۱۹۸۲ معرفي كردند. اين كامپيوتر از نوار كاست براي ذخيره‌ي اطلاعات استفاده مي‌كرد و البته امكان اضافه كردن فلاپي درايو نيز داشت. در همين سال، فعاليت‌ها براي گسترش جهاني برند نيز ادامه داشت و اولين كارخانه‌ي توليد تلويزيون سامسونگ در خارج از كره، در كشور پرتغال تأسيس شد.

اولين محصول سامسونگ الكترونيكس در بازار موبايل‌ موبايل، در سال ۱۹۸۸ و براي بازار كره‌ي جنوبي عرضه شد. در آن زمان موتورولا بخش اعظم بازار اين كشور را در اختيار داشت و تا ابتداي دهه‌ي ۲۰۰۰ سامسونگ توانست سهم بازار خود را تنها به ۱۰ درصد برساند. علاوه بر آن، محصلات اوليه‌ اين شركت تا ميانه‌هاي سال ۲۰۰۰ كيفيت خوبي نداشتند و حتي خروج از اين بازار به‌نوعي در دستور كار مديران قرار داشت.

مرجع متخصصين ايران sh-100
SH-100، اولين موبايل برند سامسونگ

داستان‌ها حاكي از آن هستند كه اولين موبايل‌ سامسونگ به‌قدري در عملكرد اشكال داشت كه لي كان-هي با حضور در كارخانه، دستور نابودي تمام موبايل‌هاي توليدشده را داد. او با اين كار نشان داد كه تمام تلاش مهندسان و نيروي سادهان تا آن روز بي‌فايده بوده است و همه‌چيز بايد از اول شروع شود.

در سال‌هاي بعدي، نيويورك، آستين تگزاس، توكيو و انگلستان ميزبان كارخانه‌هاي توليدي سامسونگ بودند. آمار نشان مي‌دهد كه مركز آستين، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري خارجي در تگزاس است و يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري‌ عمده در سرتاسر ايالات متحده‌ي آمريكا محسوب مي‌شود. اين مركز با نام Samsung Austin Semiconducter فعاليت مي‌كند و تمركز اصلي آن روي توليد نيمه‌هادي‌ها است.

گسترش بازارها و ورود به صنعت ساخت و ساز

با شروع دهه‌ي ۲۰۰۰، فعاليت‌هاي بين‌المللي و ساخت‌وساز سامسونگ قوت گرفت. در آن سال‌ها زيرمجموعه‌ي اين شركت با نام Samsung C&T كه در بخش‌هاي مختلف اعم از ساخت‌وساز، سرمايه‌گذاري و نيروگاه فعاليت مي‌كند، در چند پروژه‌ي برج‌سازي بزرگ پيروز شد. برج‌هاي دوقلوي پتروناس در مالزي، برج تايپه ۱۰۱ در تايوان و برج عظيم خليفه در دوبي، از پروژه‌هايي بودند كه به سامسونگ سپرده شدند.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ
سامسونگ سي‌اند‌تي، زيرمجموه‌ي ساخت‌وساز و فعاليت‌هاي تجاري

لي كان-هي فرزند سوم مؤسس سامسونگ و رئيس هيئت‌مديره‌ي كنوني سامسونگ در سال ۱۹۹۳ تصميم گرفت ابعاد شركت را تا حدودي كوچك كند و به‌همين منظور ۱۰ زيرمجموعه‌ي سامسونگ گروپ را فروخت. او شركت را روي سه صنعت اصلي متمركز كرد: الكترونيك، مهندسي و شيمي. در سال ۱۹۹۶، بنياد دانشگاهي Sungkyinkwan توسط سامسونگ خريداري شد كه امروزه به‌عنوان يكي از بازوهاي اصلي تحقيق و توسعه‌ي اين شركت شناخته مي‌شود.

دهه‌ي ۲۰۰۰ با سلطه‌ي سامسونگ الكترونيكس بر بخش‌هاي مختلف بازار فناوري نيز همراه بود. در سال ۱۹۹۲ اين شركت به بزرگ‌ترين توليدكننده‌‌ي چيپ حافظه و بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تراشه پس از اينتل در جهان تبديل شد. اولين صفحه‌نمايش LCD اين شركت در سال ۱۹۹۵ توليد شد و ۱۰ سال بعد، سامسونگ، بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي LCD در جهان بود. 

شركت S-LCD يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان LCD در جهان بود كه در سال ۲۰۰۶ با همكاري سامسونگ و سوني تشكيل شد. سوني، رقيب ژاپني سامسونگ كه سرمايه‌گذاري زيادي در توليد اين صفحات انجام نداده بود، تأسيس اين شركت را به كره‌اي‌ها پيشنهاد داد و با ۴۹ درصد مالكيت، عضو شركت جديد شد. در نهايت در سال ۲۰۱۱، سامسونگ تمامي سهم سوني را خريداري كرد و مالك كل شركت اس-LCD شد.

تلاش سامسونگ براي ورود به صنعت خودروسازي به دليل شروع بحران اقتصادي آسيا موفقيت‌آميز نبود

لي كان-هي علاوه بر كاهش ابعاد شركت، متوحه پتانسيل‌هاي صنعت خودروسازي نيز شد. او در ابتداي دهه‌ي ۲۰۰۰ عقيده پيدا كرد كه اين صنعت تركيبي از صنايع ديگر است و آينده‌اي روشن دارد. در ابتدا او تصميم گرفت شركت كيا را به زيرمجموعه‌ سامسنوگ گروپ ملحق كند كه موفق نشد. سپس سامسونگ موتورز (SMI) به‌عنوان يك خودروساز مستقل در سال ۱‍۹۹۴ تأسيس شد. زيرمجموعه‌ي توليد ماشين‌آلات سنگين نيز در سال ۱۹۹۶ با نام Samsung Commercial Vehicles تأسيس شد.

مرجع متخصصين ايران خودروي سامسونگ
سامسونگ SQS، خودروي توليدي سامسونگ در سال ۱۹۹۹

پس از تأسيس خودروسازي سامسونگ، بحران اقتصادي آسيا شروع شد و كره‌اي‌ها تصميم به فروش زيرمجموعه‌ي خود گرفتند. اولين خريدار اختمالي دوو بود كه خود بعدا دچار بحران شد و توسط جنرال موتورز خريداري شد. سپس هيونداي براي خريد اقدام كرد كه اختلاف انديشه متخصصين با مديران سامسونگ مانع از اين خريد شد تا اينكه در نهايت شركت فرانسوي رنو ۷۰ درصد از سهام سامسونگ موتورز را خريداري كرد. بخش توليد ماشين‌آلات سنگين نيز به فعاليت‌هاي خود ادامه داد تا اينكه در پايان سال ۲۰۰۰ دچار ورشكستگي شد.

از شاخه‌هاي مهم ديگر كه در اين دهه به سامسونگ اضافه شدند، صنعت هوافضا بود. اين زيرمجموعه بعدا در سال ۱۹۹۹ با تركيب با دوو و هيونداي، شركت Korea Aerospace Industries را تشكيل داد. سامسونگ در حال حاضر هنوز به توليد موتور هواپيما و توربين‌هاي گازي مشغول است.

سلطه بر بازار

سامسونگ در سال ۲۰۰۰ يك مركز مهندسي برنامه‌نويسي در ورشو لهستان تأسيس كرد. اين اقدام، اولين گام‌ها براي ورود به بازار حرفه‌اي‌تر فناوري يعني موبايل‌ موبايل و تلويزيون‌ هوشمند بود. اين شركت ابتدا با نام Samsung Solstice وارد بازار موبايل‌ هوشمند شد و سپس خط توليد آن‌ها را به سامسونگ گلكسي تغيير داد. مركز ورشو امروز به يكي از بزرگ‌ترين مراكز تحقيق و توسعه در اروپا تبديل شده و پيش‌بيني استخدام سالانه ۴۰۰ نيروي جديد براي آن عنوان شده است. در سال ۲۰۱۲، سامسونگ الكترونيكس به بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي موبايل‌ موبايل در جهان تبديل شد و به سلطه‌ي چندساله‌ي نوكيا در اين صنعت پايان داد.

مرجع متخصصين ايران Samsung Chip Making
كارمندان بخش توليد تراشه‌ي سامسونگ

قرن ۲۱ با سلطه‌ي سامسونگ بر بازار محصولات الكترونيكي از جمله موبايل، نمايشگر و تراشه همراه بوده است

در واقع برنامه‌ريزي سامسونگ (و زيرمجموعه‌ي اصلي آن يعني سامسونگ الكترونيكس) براي سلطه بر بازارهاي الكترونيكي از ميانه‌هاي دهه‌ي ۲۰۰۰ شروع شد. در آن سال‌ها لي كان-هي تصميم گرفت كه تمركز شركت را از توليد محصول براي مصرف‌كنندگان، به توليد قطعات براي ديگر شركت‌هاي منعطف كند. اين اقدام شروع يك برنامه‌ريزي طولاني‌مدت براي تبديل شدن از يك شركت كوچك به فرمانرواي بازار و كسب جايگاه سوني به‌عنوان بزرگ‌ترين فروشنده‌ي تجهيزات الكترونيكي در جهان بود.

سامسونگ اميدوار بود كه ابتدا با تأمين قطعات، روش‌هاي توليد باكيفيت محصولات الكترونيكي را بياموزد و به‌مرور به فعال اصلي اين بازار تبديل شود. همان‌طور كه قبلا اشاره شد، اين برنامه‌ريزي در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۲۰۲۰ به نتيجه رسيد. اين شركت در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي موبايل‌ هوشمند در جهان شناخته مي‌شود و طبق آخرين آمار، ۲۳.۴ درصد از بازار جهاني را تحت سلطه‌ي خود دارد.

زيرمجموعه‌ها

همان‌طور كه پيش از اين خوانديد، شركت كره‌اي در طول تاريخ فعاليت خود گستره‌ي وسيعي از صنايع مختلف را درنورديده است. در حال حاضر اين شركت عظيم در حوزه‌هاي متنوعي از الكترونيك، تبليغات، ساخت‌وساز، تجهيزات پزشكي، سرگرمي، خدمات مالي، فناوري اطلاعات و ارتباطات و ساخت ماشين‌آلات عظيم مانند كشتي فعاليت مي‌كند. هر يك ازيرمجموعه‌هاي اين شركت خود شاخه‌هاي متنوعي را پوشش مي‌دهند كه شركت‌هاي كوچك و بزرگي را تحت سرپرستي دارند.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ هند
دفتر مديريتي سامسونگ در هند

علاوه بر زيرمجموعه‌هايي كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم، سامسونگ در طول تاريخ خود بسياري از شركت‌هاي تابعه‌اش را فروخته است. به‌عنون مثال سامسونگ Techwin كه در طراحي و توليد تجهيزات نظارتي، هواشناسي، اتوماسيون و فناوري‌هاي نظامي فعاليت مي‌كرد در سال ۲۰۱۴ به هانوا گروپ فروخته شد. سامسونگ توتال شركت ديگري بود كه با مشاركت ۵۰ درصدي توتال در زمينه‌ي استخراج و پالايش نفت فعاليت مي‌كرد. اين شركت نيز با فروخته شدن شركت مادرش يعني سامسونگ جنرال كميكالز به هانوا گروپ، فروخته شد.

Samsung Electronics

همان‌طور كه پيش از اين اشاره شد، سامسونگ الكترونيكس بزرگ‌ترين زيرمجموعه و سودده‌ترين بخش سامسونگ گروپ است. طبق آخرين آمار، درآمد اين شركت در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲۵ ميليارد دلار بوده است. مقر اصلي زيرمجموعه‌ي الكترونيكي سامسونگ در شهر سوون كره‌ي جنوبي واقع است. اين شركت در سال ۱۹۶۹ تأسيس شد.

مجموعه‌هاي توليد و مونتاژ سامسونگ الكترونيكس در ۸۰ كشور جهان گسترش يافته‌اند و اين شركت طبق آخرين آمار حدود ۳۰۹ هزار متخصص دارد. سامسونگ الكترونيكس از لحاظ درآمد بزرگ‌ترين شركت فناوري اطلاعات، توليدكننده‌ي محصولات الكترونيكي و بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تراشه در جهان است كه ارزش بازاري برابر با ۳۷۲ ميليارد دلار دارد. 

Samsung C&T

يكي از زيرمجموعه‌هاي باسابقه‌ي اين شركت كه تقريبا هم‌زمان با گروه اصلي تأسيس شد، سامسونگ C&T نام دارد. نام اين شركت مخفف فعاليت‌هاي ساخت‌وساز (Cinstruction) و تجارت (Trading) است. از همان ابتداي تأسيس، هدف سي‌اند‌تي نظارت بر فروش محصولات بين‌المللي و پروژه‌هاي خارج از كشور بوده است. از سال ۱۹۹۵ تمركز اين شركت روي سرمايه‌گذاري، صنعت مد و هتل‌داري نيز معطوف شد. سامسونگ سي‌ان‌تي در حال حاضر حدود ۱۳ هزار متخصص دارد.

Samsung Heavy Industries

مرجع متخصصين ايران سامسونگ

كشتي‌سازي سامسونگ يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي توليد وسايل نقليه‌ي دريايي در جهان است

بخش كشتي‌سازي سامسونگ از سال ۱۹۷۴ و تحت عنوان Samsung Heavy Industries فعاليت مي‌كند. اين شركت يكي از سه كشتي‌ساز بزرگ كره‌ي جنوبي در كنار هيونداي و دوو است و از بزرگ‌ترين كشتي‌سازان جهان محسوب مي‌شود. اسكله‌ي توليدي اين شركت در Geoje بزرگ‌ترين اسكله‌ي كشتي‌سازي در كره است و به‌عنوان پربازده‌ترين مركز كشتي‌سازي در جهان شناخته مي‌شود. انواع كشتي‌هاي ساخته‌شده توسط سامسونگ هوي اينداستريز در پرژه‌هاي حمل و نقل، مسافربري، استخراج نفت و ... استفاده مي‌شوند. علاوه بر آن اين شركت برخي تجهيزات كنترلي و ديجيتال را نيز براي ديگر كشتي‌سازان تأمين مي‌كند.

Samsung SDS

فعاليت‌هاي سامسونگ گروپ در بخش خدمات فناوري اطلاعات توسط زيرمجموعه‌ي اين شركت با نام Samsung SDS اين شركت در سال ۱۹۸۵ و با تأسيس مؤسسه‌ي تحقيقات فناوري سامسونگ تحت عنوان Samsung Data Systems يا SDS فعاليت خود را شروع كرد. خدمات اس‌دي‌اس در شاخه‌هاي مشاوره‌ي پياده‌سازي سيستم‌هاي شبكه‌اي، خدمات متخصص و برون‌سپاري پروژه‌هاي زيرساختي انجام مي‌شوند. مركز مديريتي اين شركت در سئول كره‌ي جنوبي قرار دارد. اين شركت در حال حاضر در حال سرمايه‌گذاري و گسترش فعاليت‌هاي خود در حوزه‌هايي همچون اينترنت اشياء، هوش مصنوعي، بلاك‌چين و ديگر فناوري‌هاي نوين است. در حال حاضر خدمات اس‌دي‌اس در ۱۱ دفتر اين شركت در ۱۱ كشور جهان عرضه مي‌شوند.

Samsung Insurance

مرجع متخصصين ايران سامسونگ لايف
سامسونگ لايف، زيرمجموعه‌ي خدمات بيمه‌اي سامسونگ

درآمد سرشار سامسونگ از فعاليت‌هاي متعدد صنعتي و بازرگاني باعث شد اين شركت به فكر تأسيس واحد بيمه‌ بيافتد. آن‌ها در سال ۱۹۵۲ بيمه‌ي Fire&Marine را تأسيس كردند كه ابتدا با نام Korea Anbo fire Marine Reinsurance Co شروع به كار كرد. اين شركت بيمه‌اي در تأمين خدمات در حوزه‌هاي حوادث، اتومبيل و مديريت ريسك فعاليت مي‌كند. سامسونگ در سال ۱۹۵۸ اين شركت را خريداري كرد و در ۱۹۹۳ نام آن را به سامسونگ فاير تغيير داد.

سامسونگ در سال ۱۹۵۷ واحد بيمه‌ي عمر را تأسيس كرد كه طبق آخرين آمار، بزرگ‌ترين شركت بيمه‌اي كره‌ي جنوبي است و نزديك به ۷ هزار متخصص دارد. عرضه‌ي عمومي سهام سامسونگ لايف در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد و بزرگ‌ترين IPO تاريخ كره را رقم زد.

Renault Samsung Motors

تلاش‌هاي سامسونگ گروپ براي وارد شدن به بازار اتومبيل از سال ۱۹۹۴ شروع شد. آن‌ها سامسونگ موتورز را با همكاري نيسان در اين سال تأسيس كردند. البته بحران مالي آسيا در آن سال‌ها موجب شد كره‌ا‌ي‌ها محبور به فروش بخش زيادي از سهم خود به شركت فرانسوي شوند. اين شركت در سال ۲۰۰۰ به زيرمجموعه‌‌ي رنو تبديل شد و بخش كوچكي از سهام آن در مالكيت سامسونگ است. كارخانه‌ي توليد محصولات اين شركت در شهر بوسان كره‌ي جنوبي واقع است و ظرفيت توليد ۳۰۰ هزار خودرو در سال دارد.

مرجع متخصصين ايران رنو سامسونگ
دفتر مديريتي رنو سامسونگ

فروش خودروسازي رنو سامسونگ در سال‌هاي اخير با افت شديدي مواجه شده و به‌جز كره‌ي جنوبي، تنها كشور شيلي مقصد خودروهاي اين شركت است. البته تلاش‌هاي شركت فرانسوي كره‌اي در سال‌هاي اخير براي ورود به بازار خودروهاي الكتريكي، مي‌تواند براي آن‌ها اميدبخش باشد.

Cheil Worldwide

بزرگ‌ترين شركت تبليغاتي و بازاريابي كره‌ي جنوبي متعلق به سامسونگ است

چيل ورلدوايد، زيرمجموعه‌ي سامسونگ در صنعت بازاريابي است. فعاليت‌هاي اين شركت بين‌المللي در حوزه‌هاي تبليعات، روابط عمومي و انواع بازاريابي متمركز شده است. شركت بازاريابي سامسونگ در سال ۱۹۷۳ تأسيس شد و اكنون دفتر اصلي آن در سئول كره‌ي جنوبي است. زيرمجموعه‌ي بازاريابي سامسونگ بزرگ‌ترين شركت بازاريابي كره‌ي جنوبي بوده و در رتبه‌ي ۱۷ شركت‌هاي بازاريابي جهان قرار دارد. شركت‌هاي بزرگي همچون سامسوگ، آديداس، كوكاكولا، جنرال موتورز، لگو، مايكروسافت، نستله و شل جزو مشتريان چيل ورلدوايد هستند.

مراكز مديريتي و شهرك‌ها

سامسونگ در كشورهاي متعدد جهان دفاتر مديريتي دارد؛ اما دفتر اصلي و تمركز شركت‌هاي زيرمجموعه‌ي خود را در شهر سئول و در منطقه‌ي سامسونگ تاون تأسيس كرده است. اين منطقه‌ي اداري در منطقه‌ي سيوچو در شهر سئول واقع است و به‌عنوان هاب منطقه‌اي سامسونگ شناخته مي‌شود.

زيرمجموعه‌هاي سامسونگ الكترونيكس، سامسونگ سي‌اند‌تي و سامسونگ لايف ساختمان‌هايي با ۴۴، ۳۴ و ۳۲ طبقه در اين منطقه ساخته‌اند. شركت معماري KPF وظيفه‌ي طراحي اين ساختمان‌ها را بر عهده داشته است. اكنون سامسونگ الكترونيكس و سي‌اند‌تي در حال انتقال دفاتر مديريتي به اين شهرك هستند؛ اما سامسونگ لايف فعلا ساختمان خود را در اختيار ديگر شركت‌ها از جمله الكترونيكس قرار داده است.

مرجع متخصصين ايران شهر ديجيتالي سامسونگ
ورودي شهر ديجيتال سامسونگ

شهر ديجيتال سامسونگ

سامسونگ الكترونيكس براي مديريت و كنترل هرچه بهتر روي مراكز تحقيقاتي و توليدي خود، شهرك Digital City را در شهر سوون تأسيس كرده است. شهر سوون يكي از شهرهاي قديمي كره است كه در ليست بنياد يونسكو نيز ثبت شده است. پس از تأسيس سامسونگ الكترونيكس و ساخت‌وساز مراكز مديريتي و توليدي اين شركت در اين شهر، سوون به مركز فناوري كره تبديل شده و با داشتن ۱۱ دانشگاه، يكي از بزرگ‌ترين مراكز تحصيلي اين كشور نيز هست. شهرهاي يانگين و هواسونگ در نزديكي سوون نيز ميزبان برخي مراكز توليدي سامسونگ هستند و اتصال اين شهرها به يكديگر، منطقه‌ي ديجيتال سامسونگ را تشكيل داده است.

شهر ديجيتال سامسونگ در سوون كره‌ي جنوبي يك سيليكون ولي اختصاصي است

اولين مركز تحقيقاتي سامسونگ با نام R1 در سال ۱۹۸۰ در اين شهر تأسيس شد. امروز اين شركت پنج مركز تحقيقاتي در شهر ديجيتال خود دارد كه هر كدام با تمركز روي يك بخش اعم از ثبت پتنت، بهينه‌سازي هزينه‌هاي توسعه‌ي فناوري موبايل، توسعه‌ي سلطه بر بازارهاي جهاني موبايل و مخابرات، افزايش سهم سامسونگ در بازار تلويزيون‌هاي ديجيتال و يكپارچه‌سازي زيرمجموعه‌هاي IT و موبايل فعاليت مي‌كنند.

سامسونگ در شهر ديجيتال خود بهترين خدمات را براي متخصصان رسمي و غيررسمي خود ارائه‌ مي‌كند. بهترين خدمات پزشكي و مراقبت از كودكان، فضاهاي تفريحي، رستوران، مراكز مطالعاتي و انواع نمايشگاه‌ها و موزه‌ها، از امكانات رفاهي اين شهر هوشمند هستند. شهر ديجيتال سامسونگ به قدري در سال‌هاي اخير گسترش يافته كه غول كره‌اي سيستم حمل‌ونقل اختصاصي خود را در داخل و به بيرون از آن راه‌اندازي كرده است. 

مرجع متخصصين ايران شهر ديجيتالي سامسونگ
نقشه‌ي شهر ديجيتال سامسونگ

محصولات سامسونگ

سامسونگ در تاريخچه‌‌ي فعاليت ۸۰ ساله‌ي خود طيف وسيعي از محصولات را به بازارهاي متنوع عرضه كرده و علاوه بر آن، با خريد شركت‌هاي مختلف در گستره‌ي وسيعي از صنايع فعاليت كرده است. همان‌طور كه پيش از اين گفته شد، بخش اعظمي از درآمد شركت كره‌اي به زيرمجموعه‌ي محصولات الكترونيكي آن اختصاص دارد كه در بخشي از بازارها، به‌عنوان برند پيشگام شناخته مي‌شود.

پنل‌هاي LCD و ال‌اي‌دي

سامسونگ يكي از پيشگامان توليد پنل‌هاي LCD بوده و با عرضه‌ي فناوري جديد اولد، خود را در اين بخش از بازار نيز پيشگام كرده است. فناوري اختصاصي اين شركت با نام AMOLED به فناوري غالب اين روزها در دنياي موبايل‌ هوشمند تبديل شده و ۹۸ درصد از بازار آن در اختيار غول كره‌اي است. شركت سامسونگ ديسپلي به‌عنوان زيرمجموعه‌ي اصلي كره‌اي‌ها در توليد اين محصولات فعاليت مي‌كند.

شروع عرضه‌ي پنل‌هاي برند سوپر آمولد براي موبايل‌‌هاي هوشمند در سال ۲۰۱۰ و با موبايل‌هاي Wave S8500 و i9000 از محصولات سامسونگ الكترونيكس بود. يك سال بعد فناوري سوپر آمولد پلاس معرفي شد كه نازك‌تر، روشن‌تر و كم‌مصرف‌تر بود.

مرجع متخصصين ايران مطالعه تلويزيون خميده‌ي 65 اينچ HUC9990 سامسونگ
تلويزيون خميده‌ي سامسونگ

البته فعاليت‌هاي جدي سامسونگ در رسيدن به فناوري‌هاي پيشرفته در توليد صفحات نمايش به نيمه‌هاي دهه‌ي ۲۰۱۰ ميلادي بازمي‌گردد. آن‌ها در سال ۲۰۰۷ تلويزيون LCD با ضخامت ۱۰ ميلي‌متر را به‌عنوان يكي از نقاط عطف تاريخ خود به بازار عرضه كردند. يك سال بعد اولين تلويزيون جهان با ضخامت ناچيز ۷.۹ ميلي‌متر توسط اين شركت معرفي شد كه نشان از عزم راسخ آن‌ها در عرضه‌ي فناوري‌هاي جديد داشت. ركوردشكني كره‌اي‌ها در سال‌هاي بعد هم ادامه داشت تا اينكه در سال ۲۰۰۹، موفق به توليد پنل تلويزيون ال‌اي‌دي ۴۰ اينچي با ضخامت ۳.۹ ميلي‌متر شد. اين محصول Needle Slim نام داشت.

۹۸ درصد از بازار صفحه‌نمايش‌ AMOLED در اختيار سامسونگ است

البته سامسونگ تنها به دنبال نازك‌تر كردن پنل‌هاي خود نبود و روي كيفيت آن‌ها نيز سرمايه‌گذاري زيادي كرد. عرضه‌ي پنل‌هايي با رزولوشن Full HD يا پنل‌هاي خميده در سال ۲۰۱۳، نشان از برنامه‌ريزي دقيق اين شركت براي سلطه بر بازار پنل‌هاي تصويري بود. يكي از نقاط عطف ديگر سامسونگ در بخش پنل‌هاي نمايشي به اكتبر سال ۲۰۱۳ و معرفي طرح مفهومي galaxy round بازمي‌گردد. كره‌اي‌ها محصول خود را به‌عنوان اولين صفحه‌نمايش سوپرآمولد فول‌ HD انعطاف‌پذير معرفي كردند.

موبايل‌ هوشمند و تبلت

تاريخچه‌ي كوتاهي كه از محصولات سامسونگ در بازار موبايل بيان كرديم، نشان از حركت آهسته و حساب‌شده‌ي اين شركت در اين بازار پرسود داشت. سامسونگ امروزه بيشتر با موبايل‌ هوشمند خود شناخته مي‌شود و هميشه به‌عنوان يك برند قابل احترام در اين بازار حضور داشته است.

مرجع متخصصين ايران Samsung I7500
i7500 اولين موبايل اندرويدي سامسونگ

محصولات اصلي و پرچم‌دار سامسونگ در بازار موبايل‌ هوشمند با برند گلكسي اس به بازار عرضه مي‌شوند. تاريخچه‌ي اين برند كه بازيكن اصلي شركت كره‌اي براي تبديل شدن به بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي موبايل‌ هوشمند در جهان بوده‌، قدمتي ۹ ساله دارد. گلكسي اس برندي است كه سامسونگ را به رقيب اصلي آيفون تبديل كرده و بزرگ‌ترين اميدواري جبهه‌ي اندرويد براي جلوگيري از سلطه‌ي iOS بر بازار است. سامسونگ با عرضه‌ي بهترين محصولاتش تحت اين برند و استفاده از فناوري‌هاي آن در محصولات ديگر (سري نوت و ديگر سري‌هاي ميان‌رده‌ي گلكسي) توانسته بازه‌‌ي گسترده‌اي از مشتريان را به خود جذب كند.

سامسونگ تا پيش از عرضه‌ي اندرويد سهم بزرگي در بازار موبايل‌ موبايل نداشت. آن‌ها پس از معرفي سيستم‌عامل موبايل گوگل به‌عنوان اولين توليدكنندگان به اين شركت مراجعه كردند و به‌مرور سيستم‌عامل‌هاي ديگر (همچون بادا، تايزن و ويندوز موبايل) را كنار گذاشتند. اولين محصول اندرويد سامسونگ با نام i7500 و در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد.

اين موبايل مجهز به سيستم‌عامل اندرويد ۱.۵ بود و بيشترين تلاش‌ها براي تجهيز آن به برترين سخت‌افزار موجود انجام شده بود. i7500 صفحه‌نمايش ۳.۲ آمولد داشت و با ۱۲۸ مگابايت رم و پردازنده‌ي ۵۲۸ مگاهرتزي كوالكام، در نوع خود يك پرچم‌دار بود. به‌هرحال اين موبايل جزو اولين محصولات اندرويدي بود كه در رقابت با تنها بازيگر ديگر ميدان يعني اچ‌تي‌سي عرضه شد. i7500 با وجود تمام اشكالاتش، قدمي محكم براي تثبيت جايگاه سري گلكسي بود.

مرجع متخصصين ايران
گلكسي اس 3، اولين حضور جدي سامسونگ در بازار پرچم‌دارها

سري پرچم‌دار گلكسي اس، پله‌هاي سلطه‌ي سامسونگ بر بازار موبايل‌ هوشمند را تشكيل داده‌ است

يك سال بعد، با پيشرفت سيستم‌عامل اندرويد سامسونگ نيز تمام تلاش‌هايش براي عرضه‌ي پرچم‌دار حرفه‌اي را به كار گرفت. گلكسي اس با طراحي جديد و مجهز شدن به دوربين جلو، نشان از حضور بازيگري جديد در بازار موبايل‌ موبايل داشت. شهرت اصلي سامسونگ و سري محبوب گلكسي اس در ميان متخصصان و متخصص كارشناسان، با عرضه‌ي گلكسي S2 در سال ۲۰۱۱ شروع شد. اين محصول پيشرفت‌هاي زيادي نسبت به نسل اول داشت و از صفحه‌نمايش اختصاصي سوپر آمولد پلاس در آن استفاده شده بود. پنج ماه پس از عرضه‌ي اوليه‌ي گلكسي اس 2، اين موبايل به آمار فروش ۱۰ ميليون عدد رسيد كه براي يك محصول گران‌ارزش در آن روزها، فوق‌العاده بود.

سامسونگ در سال ۲۰۱۲ محصولي به بازار عرضه كرد كه تحسين اغلب متخصصان و متخصص كارشناسان را به همراه داشت. گلكسي S3 با پيشرفت‌هاي محسوس نسبت به نسل قبل و طراحي زيبا به همراه صفحه‌نمايش بزرگ ۴.۸ اينچي، نقطه‌ي عطفي در تاريخ سري گلكسي اس بود. پس از آن، موبايل‌هاي سامسونگ در حال تبديل شدن به قوي‌ترين موبايل‌هاي اندرويد بازار بودند. اين حقيقت در سال ۲۰۱۳ و با عرضه‌ي پر سروصداي گلكسي اس 4 مشاهده شد. اين موبايل بسياري از حسگرهاي جديد را به بازار محصولات هوشمند معرفي كرد و با وجود ارزش بالا، در ۶ ماهه‌ي نخست عرضه به آمار فروش ۴۰ ميليون دستگاه رسيد.

گلكسي اس 5 محصولي بود كه تاحدودي متخصصان را از سامسونگ نااميد كرد. اين موبايل هوشمند نيز با بهبودهاي فراوان نسبت به نسل قبل عرضه شد؛ اما ظاهر تكراري و عدم به‌كارگيري طراحي لاكچري براي اين محصول گران‌ارزش، باعث نااميدي متخصصان و متخصص كارشناسان از آن شد. البته اين پرچم‌دار براي اولين بار امكانات بزرگي همچون مقاومت در برابر نفوذ آب و حسگرهاي ضربان قلب و اثر انگشت را در خود داشت كه نقطه‌ي عطفي در بخش فناوري موبايل‌هاي هوشمند سامسونگ بود.

مرجع متخصصين ايران galaxy s5
گلكسي اس 5، پرچم‌دار پرامكانات و كم‌فروغ سامسونگ

سال‌هاي بعدي با تلاش سامسونگ براي عرضه‌ي طراحي خاص در سري گلكسي اس همراه بود. آن‌ها در سال‌هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پرچم‌داران خود يعني گلكسي S6 و گلكسي S7 را در دونسخه‌ي معمولي و اج به بازار عرضه كردند. نسخه‌ي اج به‌نوعي قدرت‌نمايي سامسونگ در توليد صفحات نمايش خميده بود كه پس از آن به زبان اصلي طراحي سامسونگ در موبايل‌هاي پرچم‌دارش تبديل شد.

گلكسي اس 8 محصول بعدي سامسونگ بود كه با بهره‌گيري از صفحه‌نمايش Infinity Display و حذف دكمه‌ي فيزيكي مرسوم سري گلكسي، تلاش سامسونگ براي تغييرات اساسي در طراحي را نشان داد. اين پرچم‌دار حرفه‌اي در زمان خود يكي از قوي‌ترين محصوات اندرويدي بازار بود و در نسخه‌هاي معمولي با صفحه‌نمايش ۵.۸ اينچي و نسخه‌ي پلاس با صفحه‌نمايش ۶.۲ اينچي به بازار عرضه شد.

آخرين محصولات عرضه‌شده از خانواد‌ي گلكسي اس در بازار موبايل‌ هوشمند، گلكسي اس 9 و گلكسي اس 9 پلاس هستند. طراحي پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ سامسونگ تغيير چنداني نسبت به نسل قبل ندارد؛ اما مشخصات و ويژگي‌هاي سخت‌افزاري و قابليت‌هاي نرم‌افزاري آن‌ها، بار ديگر سري گلكسي اس را به نامزد بهترين موبايل اندرويد تبديل كرده است.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus
گلكسي اس 9 و اس 9 پلاس، جديدترين پرچم‌داران سامسونگ

سامسونگ در بازار تبلت‌ هم هميشه نقش پررنگي داشته است. اين شركت در اين بخش در تلاش براي رقابت با آيپد اپل بوده و اولين محصول خود را در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه كرد. تبلت‌هاي سامسونگ در بازه‌‌هاي ابعادي و عملكردي متنوعي عرضه مي‌شوند. يكي از اقدامات پيشگامانه‌ي اين شركت در اين بازار، عرضه‌ي قلم هوشمند S Pen براي تبلت‌ها بود كه سري گلكسي نوت اين محصولات را به گجت‌هايي بسيار پرفروش تبديل كرد. البته متخصص كارشناسان معتقدند با وجود فروش بالاي گلكسي تب‌ها، هيچ‌كدام نتوانسته‌ است به سلطه‌ي آيپد و كيندل (در بازار اندرويدي‌ها) خدشه‌اي وارد كند.

نيمه‌هادي‌ها

سامسونگ الكترونيكس از سال ۱۹۹۳ به بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تراشه‌هاي حافظه در جهان تبديل شده است. اين زيرمجموعه‌ي سامسونگ گروپ در بازار تراشه‌ نوآوري‌هايي نيز داشته و به‌عنوان اولين توليدكننده‌ي تراشه‌ي DRAM با معماري‌هاي ۳۰ و ۲۰ نانومتري در جهان شناخته مي‌شود.

سامسونگ جايگاه اينتل را به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تراشه در جهان تصاحب كرده است

روند سامسونگ در سلطه بر بازار نيمه‌هادي‌ها نيز روندي آهسته و پيوسته بوده است. آن‌ها سرمايه‌گذاري زيادي در توليد پردزانده و انواع تراشه براي شركت‌هاي ديگر انجام داده‌اند. علاوه بر آن، سامسونگ در محصولات پرفروش خود يعني موبايل‌هاي هوشمند نيز به‌مرور از پردازنده‌هاي اختصاصي خود استفاده مي‌كند. اين شركت در توليد تراشه‌ به قدري پيشرفت كرد كه آخرين آمارهاي سال ۲۰۱۸، خبر از صدرنشيني آن‌ در بخش توليد تراشه در جهان دارند.

مرجع متخصصين ايران حافظه هاي DRAM سامسونگ
حافظه‌هاي DRAM سامسونگ

تلويزيون سامسونگ

سلطه‌ي سامسونگ بر بازار تلويزيون از سال ۲۰۰۵ شروع شد و تا سال ۲۰۰۹ به‌قدري افزايش يافت كه كره‌اي‌ها ۳۱ ميليون تلويزيون تخت در اين سال به فروش رساندند. سامسونگ در سال ۲۰۰۷ اولين سري از تلويزيون‌هاي هوشمند با قابليت اتصال به اينترنت خود را با نام Smart LED TV به بازار عرضه كرد كه بعدا به Samsung Smart TV تغيير نام داد.

سال ۲۰۱۰ با نقطه‌ي عطفي در فناوري تلويزيون‌ سامسونگ همراه بود و اين شركت اولين تلويزيون HD سه‌بعدي خود را در نمايشگاه CES ۲۰۱۰ معرفي كرد. آمار فروش اين تلويزيون‌ها در ۶ ماهه‌ي اول عرضه به بيش از يك ميليون دستگاه رسيد.

كامپيوتر و لپ‌تاپ

تاريخچه‌ي توليد كامپيوتر در شركت سامسونگ به سال ۱۹۸۳ و توليد اولين كامپيوتر اين شركت يعني SPC-1000 در رقابت با آي‌بي‌ام و اپل باز‌مي‌گردد. اما قدم‌هاي اصلي در ورود به بازار لپ‌ تاپ‌ از سال ۱۹۹۶ و با عرضه‌ي Sens 810 مجهز به صفحه‌كليد ارگونوميك شروع شد. سامسونگ در آن سال‌ها فعاليتي جدي در بازار لپ‌تاپ پيدا كرد و با شروع قرن ۲۱ محصولات متعددي در اين بخش به بازار عرضه كرد.

يكي از محصولات نوآورانه‌ي سامسونگ در بازار لپ‌تاپ، سال‌ها پيش از عرضه‌ي لپ‌تاپ‌هاي هيبريدي و تبلت‌ها معرفي شد. M70 نام اين لپ‌تاپ بود كه قابليت جدا كردن صفحه‌نمايش و اتصال آن شبيه به يك مانيتور را به متخصص ارائه مي‌كرد. با وجود فناوري بالا و امكانات قابل توجه، اين محصول (كه در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد) با استقبال خوبي مواجه نشد.

مرجع متخصصين ايران m70
M70، لپ‌تاپ هيبريدي سامسونگ

شايد بتوان اولين لپ‌تاپ هيبريدي جهان را متعلق به سامسونگ دانست

سال‌هاي بعدي دهه‌ي ۲۰۱۰ با عرضه‌ي انواع لپ‌تاپ‌هاي قوي، باريك، سبك و حضور در بخش‌هاي متنوع بازار كامپيوترهاي قابل حمل طي شد. اگرچه سامسونگ هيچ‌گاه نتوانسته سهم قابل توجهي در بازار اين محصولات داشته باشد، اما هميشه تلاش كرده استدر عرضه‌ي فناوري‌هاي روز از رقبا عقب نماند. به‌عنوان مثال دسته‌ي كروم‌بوك‌ها بخشي بود كه شركت كره‌اي به‌عنوان يكي از اولين توليدكنندگان وارد آن شد. آخرين لپ تاپ سامسونگ، سري نوت‌بوك هستند كه با نام‌هاي Notebook 9، Notebook 9 Pro و Notebook 9 pen به بازار عرضه شده‌اند. 

محصولات ديگر

سامسونگ الكترونيكس در سال‌هاي ابتدايي در بازار پرينتر نيز حضوري جدي داشت. انواع نمونه‌هاي پرينترهاي سياه و سفيد، رنگي و چندمنظوره در سبد محصولات اين شركت وجود داشتند. در نهايت كره‌اي‌ها بخش پرينتر خود را به شركت اچ‌پي فروختند.

مرجع متخصصين ايران بهترين دوربين حرفه‌اي - سامسونگ nx500
دوربين حرفه‌اي NX500 سامسونگ

دوربين‌هاي ديجيتال بخش ديگري از سبد محصولات غول كره‌اي دنياي فناوري را تشكيل مي‌دهند. انواع دوربين‌هاي كامپكت، اس‌ال‌آر و فوق‌ حرفه‌اي توسط اين شركت كره‌اي توليد شده‌اند كه با برندهاي Kenox، Digimax، Vluu و سري‌‌هاي NX به بازار عرضه شده‌اند. از آخرين نمونه‌ دوربين‌هايي كه تحت برند سامسونگ به بازار عرضه شده‌اند مي‌توان به مدل حرفه‌اي NX3000، مدل اقتصادي ST150F و مدل فوق حرفه‌اي NX30 اشاره كرد. نكته‌ي جالب اينكه سامسونگ برند گلكسي را در دوربين‌هاي خود نيز وارد كرده است.

بخش توليد هارددرايو شركت كره‌اي در سال ۲۰۱۱ به سيگيت فروخته شد

انواع درايوهاي ذخيره‌سازي HDD و SSD هم جزو توليدات سامسونگ بوده‌اند. در سال ۲۰۰۹ اين شركت ۱۰ درصد از اين بخش بازار فناوري را در سلطه‌ي خود داشت. تمركز اين شركت روي فروش حافظه‌هاي اكسترنال باعث شد تا سود آن‌ها در حافظه‌هاي داخلي كاهش يابد و بخش HDD اين شركت در سال ۲۰۱۱ به سيگيت فروخته شد.

سامسونگ در بخش الكترونيك تلاش كرده است در همه‌ي بازارها نقشي هرچند كوچك داشته باشد. آن‌ها در پخش‌كننده‌هاي MP3 نيز با محصول خود به نام M1 و كوچك‌ترين پخش‌كننده‌ي DivX دنيا با نام R1 وارد شدند.

مرجع متخصصين ايران گير اس 3 فرانتير / Gear S3 frontier
ساعت هوشمند كلكسي گير اس 3

ساعت‌ هوشمند، گجت‌هاي واقعيت مجازي و بسياري محصولات الكترونيكي و لوازم جانبي ديگر، از جمله محصولات سامسونگ الكترونيكس هستند كه به سلطه‌ي هرچه بيشتر اين برند در بازار محصولات الكترونيكي كمك مي‌كنند.

چالش‌ها و اشكالات تاريخي

 سامسونگ يكي از بزرگ‌ترين هولدينگ‌هاي تجاري جهان با سابقه‌اي طولاني است. قطعا اين شركت نيز مانند تمامي شركت‌هاي باسابقه‌ي جهان در طول تاريخ فعاليت‌هاي خود با اشكالات متعددي رو‌به‌رو بوده است. از آنجايي كه زيرمجموعه‌ي سامسونگ الكترونيكس بزرگ‌ترين و مشهورترين بخش شركت كره‌اي در جهان است، فعاليت‌هاي اين يخش بيش از ديگران در مركز توجه بوده و چالش‌ها و اشكالات آن بيشتر لمس شده‌اند. در ادامه به چند اتفاق تاريخي كه چالش‌هاي بزرگ براي سامسونگ ايجاد كرده‌اند، مي‌پردازيم.

دستگيري و حبس لي جا-يونگ

لي جا-يونگ پسر لي كان-هي، رئيس هيئت مديره‌ي سامسونگ است. او از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان يكي از معاونان ارشد سامسونگ الكترونيكس در اين شركت فعاليت كرده و در سال ۲۰۱۴، به‌خاطر حمله‌ي قلبي پدرش به‌صورت موقت به رياست سامسونگ گروپ منصوب شد.او پيش از رسوايي سال ۲۰۱۷ حضور چنداني در رسانه‌ها نداشت و متخصصان عادي نامي از او نمي‌شنيدند.

مرجع متخصصين ايران لي جا يونگ
دستگيري رئيس هيئت مديره‌ي سامسونگ، لي حا-يونگ

در فوريه‌ي سال ۲۰۱۷ِ جا-يونگ به جرم دست داشتن در فساد دولتي كره‌ي جنوبي و در پي دستگيري و خلع رئيس جمهور اين كشور، پارك جون-هاي دستگير شد. رئيس سامسونگ گروپ در آن زمان به اتهام رشوه، اختلاس، پول‌شويي و كلاهبرداري در قراردادها دستگير شد. اتهام سامسونگ و مديرش پرداخت ۳۷ ميليون دلار رشوه به مؤسسات غيرانتقاعي مرتبط با رئيس جمهور كشور، در ازاي دريافت حمايت‌هاي سياسي بوده است.

اگرچه لي تمامي اتهامات را رد كرد و كمك‌هاي مالي به كمپين‌هاي انتخاباتي را تنها به‌عنوان حمايت بيان كرد، دادگاه او را در آگوست سال ۲۰۱۷ گناهكار شناخت و به پنج سال حبس محكوم كرد. در فوريه‌ي سال ۲۰۱۸ حكم ابلاغ ‌شده توسط دادگاه عالي سئول به نصف كاهش پيدا كرد و عبارت حبس نيز از آن خارج شد و لي آزاد شد. آزادي لي سامسونگ را تا حدي از بحران خارج كرد و سرمايه‌گذاران اين شركت با اميد بيشتري به فعاليت پرداختند كه در نتيجه، ارزش سهام كره‌اي‌ها بار ديگر افزايش پيدا كرد.

گلكسي نوت 7

سامسونگ در تاريخ ۱۹ آگوست سال ۲۰۱۶ محصول جديد خود در سري نوت يعني Galaxy Note 7 را به بازار عرضه كرد. اين موبايل پرچم‌دار در ابتدا با تحسين متخصصان و منتقدان رو‌به‌رو شد. پيشرفت محسوس در امكانات و تجهيزات نوت 7 نسبت به گلكسي نوت 5 آن را به محصولي ايد‌ه‌آل براي طرفداران فبلت‌ تبديل كرده بود.

مرجع متخصصين ايران note 7
گلكسي نوت 7، عامل خسارت ۶ ميليارد دلاري سامسونگ الكترونيكس

اما عمر تحسين‌هاي اين موبايل هوشمند طولاني نبود. تنها چند هفته پس از عرضه‌ي عمومي، شكايت‌ها از جديد شدن بيش از اندازه‌ي موبايل و انفجار و آتش‌سوزي‌ گاه و بي‌گاه آن به‌سرعت در فصاي مجازي منتشر شدند. سامسونگ در دوم سپتامبر همان سال فروش موبايل خود را متوقف كرد. دو هفته بعد، اين شركت يك درخواست عمومي براي بازگشت محصولات خود (كه باتري آن‌ها توسط شركت‌هاي ديگر توليد شده بود) منتشر كرد. چالش اصلي زماني ايجاد شد كه جايگزيني باتري‌ نيز اشكال انفجار گلكسي نوت 7 را حل نكرد و كره‌اي‌ها مجبور شدند تمامي محصولات خود را از سرتاسر جهان جمع‌آوري و توليد و فروش آن را به‌كلي متوقف كنند.

بحران گلكسي نوت 7 خسارتي ۶ ميليارد دلاري به سامسونگ زد

در نهايت سامسونگ با مطالعات خود متوجه شد كه ايراد اصلي در بخش باتري و مونتاژ آن روي گلكسي نوت 7 بوده است. اين بحران ضرري ۶ ميليارد دلاري به شركت كره‌اي تحميل كرد. در مقابل سامسونگ تصميم گرفت يك گروه مشاوره‌اي فناوري باتري در شركت خود تشكيل دهد و فرايند مطالعه امنيت باتري‌ها را با دقت بيشتري به انجام برساند.

دعاوي حقوقي با اپل

سامسونگ و اپل سال‌ها است كه در موارد مختلف ثبت پتنت و نقض قوانين با يكديگر مي‌جنگند. نكته‌ي جالب اينكه در طي اين سال‌ها سامسونگ هميشه يكي از اصلي‌ترين تأمين‌كنندگان قطعات مورد نياز آيفون‌ اپل بوده است. طبق آخرين آمار از فروش هر موبايل آيفون ۱۰، درآمد ۱۱۰ دلاري نصيب سامسونگ مي‌شود. اين شركت توليد صفحه‌نمايش OLED، حافظه‌ي فلش NAND و تراشه‌هاي DRAM آخرين محصول اپل را بر عهده دارد. محصولات قبلي اپل نيز با همكاري جدي سامسونگ در توليد همين قطعات و حتي پردازنده‌هاي آن‌ها توليد مي‌شدند.

مرجع متخصصين ايران A9
تراشه‌هاي A9 اپل كه توسط سامسونگ توليد مي‌شدند

دعاوي حقوقي سامسونگ و اپل از سال ۲۰۰۷ و چند روز پيش از معرفي اولين آيفون به بازار به اوج خود رسيد. كوپرتينويي‌ها ادعا مي‌كردند كه ۴ پتنت طراحي محصول آن‌ها توسط سامسونگ نقض شده است. اين شكايت‌ها در سال‌هاي بعد و با تمركز روي طراحي اپليكيشن‌ها، پتنت‌هاي فناوري و طراحي ادامه يافت. در مقابل سامسونگ نيز شكايت‌هايي در ارتباط با ارائه‌ي اطلاعات ناقص به دادگاه و نقض پتنت عليه اپل به جريان انداخت. نكته‌ي قابل توجه اينكه مديران وقت شركت‌ها نيز ديدارهاي براي حل اين اشكالات داشتند كه در نهايت به نتيجه‌اي نرسيد.

اپل و سامسونگ نه‌تنها در ايالات متحده‌ي آمريكا بلكه در كشورهاي ديگر اعم از ژاپن، آلمان، فرانسه، ايتاليا، هلند، استراليا و انگلستان نيز دادگاه‌هايي بر ضد يكديگر تشكيل داده‌اند. برخي از اين دعاوي حقوقي هنوز در جريان است و دو شركت با شكايت‌هاي متقابل سعي در شكست ديگري و حتي محدوديت فروش محصولات رقيب دارند. آخرين آمار از دعاوي حقوقي اين دو غول دنياي موبايل‌ هوشمند، به سال ۲۰۱۵ و توافق آن‌ها بر سر پرداخت مبلغ ۵۴۸ ميليون دلار توسط سامسونگ بازمي‌گردد. البته متخصص كارشناسان معتقدند اين توافق پايان دعاوي دو شركت نخواهد بود و شكايت‌هاي بعدي در راه هستند.

مرجع متخصصين ايران استيو جابز سامسونگ
ديدار تاريخي استيو جابز با مؤسس سامسونگ در كره

وضعيت كنوني برند سامسونگ

 سامسونگ گروپ در حال حاضر مجموعه‌اي از ۸۰ شركت مختلف است كه هر كدام به‌صورت مستقل در بازار سهام كره‌ي جنوبي ثبت شده‌اند. علاوه بر متخصصان عادي و شركت‌هاي متعدد كه به‌عنوان مشتريان خدمات متنوع سامسونگ شناخته مي‌شوند، سازمان‌هاي بزرگ خصوصي و دولتي در سرتاسر جهان از خدمات اين شركت استفاده مي‌كنند. به‌عنوان مثال شركت نفتي Shell يكي از مشتريان اصلي سامسونگ هوي اينداستريز است. شركت كره‌اي طبق قراردادي طولاني‌مدت به ارزش ۵۰ ميليارد دلار، تأمين تحهيزات ذخيره‌سازي گاز مايع را براي شل انجام خواهد داد. سامسونگ براي اجراي قرارداد خود با شل در حال ساخت يك كشتي با وزن ۶۰۰ هزار تن است كه در زمان آماده‌سازي بزرگ‌ترين كشتي جهان خواهد بود.

شركت نفتي شل و دولت‌هاي كانادا و امارات از بزرگ‌ترين مشتريان سازماني سامسونگ هستند

دولت امارات متحده‌ي عربي يكي ديگر از مشتريان سامسونگ است. اين دولت با كنسرسيومي متشكل از شركت‌هاي كره‌اي سامسونگ، هيونداي و شركت تأمين انرژي برق كره قراردادي به ارزش ۴۰ ميليارد دلار امضا كرده تا نيروگاه‌هاي برق هسته‌اي را در كشورش تأسيس كند.

دولت ايالت اونتاريو در كانادا نيز قراردادي عظيم به ارزش ۶.۶ ميليارد دلار با كنسرسيوم متشكل از سامسونگ و شركت تأمين انرژي برق كره امضا كرده است. اين قرارداد به‌منظور ساخت نيروگاه انرژي پاك در اين منطقه آماده شده است. طبق اين قرارداد، نيروگاه ۲۰۰۰ مگاواتي انرژي بادي و يك نيروگاه ۵۰۰ مگاواتي انرژي خورشيدي در اونتاريو تأسيس خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ سيليكون ولي
مركز تحقيقاتي سامسونگ در سيليكون ولي

سامسونگ الكترونيكس در سال‌هاي اخير فعاليتي جدي در سيليكون ولي داشته و با سرمايه‌اي ۳۰۰ ميليون دلاري، مركزي را در سن‌خوزه تأسيس كرده است. اين مركز ۱.۱ ميليون متر مكعب مساحت ساخت دارد و محلي براي انجام تحقيق و توسعه در صنعت نيمه‌هادي‌ها است. البته بخش‌هاي بازاريابي و توسعه‌اي ديگر نيز در اين ساختمان به فعاليت مي‌پردازند. تا سال ۲۰۱۵، سامسونگ بزرگ‌ترين شركت از لحاظ ثبت پتنت در آمريكا بوده و نزديك ۸ هزار پتنت در اين كشور ثبت كرده است.

در حال حاضر لي كان-هي پسر مؤسس سامسونگ گروپ، مدير اين شركت است كه ارزش دارايي‌هاي او تا مي سال ۲۰۱۸ نزديك به ۲۱ ميليارد دلار گزارش شده. طبق آخرين آمار، اين هولدينگ حدود ۴۸۹ هزار متخصص در سرتاسر جهان دارد. سامسونگ اكترونيكس، زيرمجموعه‌ي اصلي سامسونگ سال مالي ۲۰۱۷ را با درآمد ۲۲۴.۶۴ ميليارد دلار به پايان رساند و ۳۰۸ هزار نفر از متخصصان اين هولدينگ را در اختيار دارد. مديرعامل اين شركت در حال حاضر كوون اوه-هيون است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات