داستان برند: IKEA بزرگترين خرده‌فروشي مبلمان در جهان

جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
IKEA يكي از بزرگترين برندهاي توليد و فروش مبلمان و لوازم خانگي است كه انواع متنوعي از اين محصولات را در فروشگاه‌هاي خود عرضه مي‌كند.
تبليغات

ايكيا (IKEA) برند بين‌المللي تاسيس شده در سوئد است. اين شركت با تمركز روي مبلمان و لوازم خانگي آماده‌ي مونتاژ فعاليت مي‌كند و چند سالي لقب بزرگترين فروشنده‌ي مبلمان در جهان را يدك كشيده است. بنيان‌گذار اين شركت، اينگوار كامپراد بوده كه در سال ۱۹۴۳ و در سن ۱۷ سالگي اين شركت را تاسيس كرده است. نام ايكيا از حروف ابتدايي نام موسس، Ingvar Kamprad، محلي كه او در آنجا بزرگ شده Elmtaryd و شهر محل زندگي‌اش يعني Agunnaryd تشكيل شده است.

IKEA بيشتر با طراحي‌هاي مدرن در انواع محصولاتش و همچنين طراحي داخلي خيره‌كننده در فروشگاه‌هايش شناخته شده است. سادگي و احترام به طبيعت، از ويژگي‌هاي بارز محصولات اين شركت هستند. علاوه بر موارد ظاهري، آيكيا با توجه به برنامه‌هاي كنترل هزينه، جزئيات عملياتي و توسعه‌ي دائمي محصولات شناخته مي‌شود. اين فعاليت‌ها باعث شده تا آيكيا در طول تاريخ خود در كنار توسعه‌ي بازار، ارزش‌ها را نيز كاهش دهد.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

بزرگترين فروشگاه IKEA واقع در كره‌ي جنوبي

طبق آخرين آمار ارائه شده، IKEA در ۴۹ كشور جهان فعاليت داشته و ۴۱۵ فروشگاه در اين كشورها تاسيس كرده است. وبسايت اين شركت، ۱۲ هزار محصول را براي متخصصان عرضه مي‌كند و آمار سالانه‌ي آن به بيش ۲ ميليارد بازديد مي‌رسد. نكته‌ي جالب در مورد اين برند آن است كه آنها يك درصد از مصرف چوب جهان براي محصولات تجاري را به خود اختصاص داده‌اند.

تاريخچه تاسيس

موسس ايكيا شركتش را در ۱۷ سالگي تاسيس كرد

اينگوار كامپارد شركت ايكيا را در سال ۱۹۴۳ تاسيس كرد. تمركز اوليه‌ي اين شركت، فروش محصولات به‌صورت پستي بود. اينگوار ۱۷ ساله، پول تاسيس شركت را از جايزه‌اي كه پدرش براي موفقيت تحصيلي به او داده بود، فراهم كرد. محصولاتي اوليه‌ي شركت او، انواع خودكار، كيف پول، قاب عكس، ساعت، جوهرات و جوراب بودند. اينگوار از همان ابتدا تمركز خود را روي فروش محصولات با ارزش پايين معطوف كرد.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

نمونه‌اي از اولين محصولات عرضه شده در فروشگاه ايكيا

اولين آگهي تبليغاتي آيكيا در سال ۱۹۴۵ در روزنامه‌هاي محلي چاپ شد. اينگوار در آن زمان به توانايي فروش محصولات به‌صورت مستقل رسيده بود. او از وانت‌ها تحويل شير براي ارسال كالا به مشتريان استفاده مي‌كرد.

فروش مبلمان، پنج سال بعد از تاسيس شروع شد. مبلمان‌هاي اين شركت توسط توليدكنندگان فعال در جنگل‌ها و زمين‌هاي اطراف محل زندگي اينگوار توليد مي‌شدند. پاسخ بازار به اولين محصولات شركت قابل توجه بود و خط توليد شركت توسعه يافت. در همين دوران و در سال ۱۹۵۱، شركت با اتكا بر افزايش فروش، اولين كاتالوگ رسمي محصولاتش را منتشر كرد. اين كاتالوگ، امروزه هم به‌عنوان يكي از نمادهاي برند آيكيا شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

اينگوار كامپارد در سنين جواني

اولين نمايشگاه محصولات ايكيا، در سال ۱۹۵۳ در المهوت سوئد تاسيس شد. اين اتفاق، يكي از نقاط عطف تاريخ ايكيا است؛ چرا كه متخصصان از آن پس مي‌توانستند محصولات اين شركت را پيش از خريد مشاهده و از نزديك لمس كنند. افتتاح اين نمايشگاه، در جريان رقابت شديد اين شركت با يكي ديگر از توليدكنندگان مبلمان در سوئد بود. هر دوي اين شركت‌ها، سياست كاهش ارزش را براي رقابت برگزيدند تا اين كه ابهام در كيفيت كالاها در ميان مردم افزايش يافت. ايكيا با تاسيس اين نمايشگاه، كيفيت بالاي محصولات خود را از نزديك به مشتريان نشان داد و به‌نوعي در رقابت پيروز شد.

جاسازي ميز در خودروي كوچك، جرقه‌ي طراحي محصولات آماده مونتاژ را شكل داد

طراحي محصولات آماده مونتاژ

رقيبان آيكيا با مشاهده‌ي رشد سريع اين شركت، تامين‌كنندگان را مجبور كردند تا اين برند جوان را تحريم كنند. به‌همين دليل، IKEA تصميم گرفت تا طراحي مبلمان را در داخل شركت انجام دهد. در جريان خودكفايي در طراحي، يكي از نيروي سادهان در تجربه‌اي براي بهبود جابجايي مبلمان، پايه‌هاي ميز را از آن جدا مي‌كند. اين رويكرد، اولين جرقه‌ها براي طراحي محصولات آماده‌ي مونتاژ را در ذهن طراحان اين شركت مي‌زند. محصولاتي كه در بسته‌بندي‌هاي تخت به مشتري عرضه مي‌شدند.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

كامپارد در كنار مدير اولين فروشگاه رسمي IKEA

اولين فروشگاه مستقل مبلمان ايكيا با نام Möbel-IKÉA در سال ۱۹۵۸ در شهر المهولت تاسيس شد. اين فروشگاه، زيربنايي ۶۷۰۰ متر مربعي داشت و در آن زمان، بزرگترين نمايشگاه مبلمان در منطقه‌ي اسكانديناوي بود.

يكي از طراحي‌هاي مشهور IKEA در لوازم خانگي، TORE نام دارد كه به افزايش مكان ذخيره‌سازي در تجهيزات خانه و آشپزخانه مشهور است. اين طراحي در سال ۱۹۵۸ و توسط يكي از متخصصان اين شركت به نام گيليس لاندگرن طراحي شد. البته اين طراحي پيش از آن در محصولات مخصوص آشپزخانه‌ي شركت استفاده شده بود و لاندگرن آن را براي تجهيزات خانگي ديگر و خصوصا كشوها بهينه‌سازي كرد.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

اولين فروشگاه ايكيا

اين برند لوازم خانگي كه در همان سال‌هاي ابتدايي تاسيس فروشگاه با استقبال مناسبي مواجه شد، براي راحت‌تر كردن تجربه‌ي مشتري ، در سال ۱۹۶۰ اولين رستوران خود را نيز در همان فروشگاه المهوت تاسيس كرد. طراحي مشهور ديگر محصولات آيكيا يعني صندلي ÖGLA نيز، يك سال بعد به محصول تبديل شده و به بازار عرضه شد. اين صندلي‌ها به‌عنوان طراحي‌هاي مدرن براي كافه‌ها عرضه شده و استراتژي هميشگي ارزش مناسب را نيز پوشش مي‌دادند.

IKEA در تاريخ فعاليت هميشه حفظ جنگل را تعهد خود دانسته است

تاسيس واحد كنترل و پياده‌سازي استراتژي‌هاي آزمايش و مطالعه محصولات، از سال ۱۹۶۱ در شركت آيكيا پياده‌سازي شد. اين روند، بر اساس استانداردهاي سوئد اجرا شد. ماريان گرابينسكي طراحي بود كه در سال ۱۹۶۲، اولين نمونه‌هاي از جزوه رايگانخانه‌هاي MTP ايكيا را معرفي كرد. اين سبك از جزوه رايگانهانه‌هاي كلاسيك، در سال‌هاي بعد در انواع نمونه‌ها و طرح‌ها عرضه شدند.

يكي از دلايل موفقيت ايكيا در سال‌هاي ۱۹۶۰، توليد انبوه همين جزوه رايگانخانه‌ها بود كه منجر به ارتباط نزديك آنها با با تامين‌كنندگان لهستاني چوب شد. اين ارتباط نزديك تا امروز هم ادامه داشته و منجر به عرضه‌ي محصولات با ارزش مناسب‌تر توسط ايكيا شده است.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

جابجايي آسان محصولات IKEA به‌كمك طراحي تخت

توسعه‌ي جهاني

اولين فروشگاه خارجي آيكيا در سال ۱۹۶۳ و در شهر اسلو نروژ تاسيس شد. تنها دو سال پس از اين اتفاق، توسعه‌ي داخلي برند نيز با قدرت بيشتري پيگيري شده و بزرگترين فروشگاه آنها در استكهلم تاسيس شد. اين فروشگاه عظيم، ۳۱ هزار متر مربع مساحت داشت و هزاران نفر براي تماشاي مراسم افتتاح آن، در محل فروشگاه حضور داشتند. طراحي اين فروشگاه با الهام از موزه‌ي Guggenheim در نيويورك، به شكل دايره بود. موفقيت اين فروشگاه باعث شد تا آيكيا يك مفهوم جديد را به كسب‌وكار خود اضافه كند. آنها انبارهاي سلف سرويس را به فروشگاه‌هاي خود اضافه كردند. در ادامه‌ي اين فرآيندهاي توسعه، فروشگان Accenten براي عرضه‌ي تجيزات آشپزخانه و پخت‌وپز افتتاح شد.

نئوپان، ماده‌اي بود كه در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۶۰ جاي خود را به‌صورت ويژه در طراحي‌هاي ايكيا باز كرد. اين ماده‌ي مقاوم كه فرآيند توليد آساني نيز داشت، براي اولين بار در مبل ايكيا با نام PRIVAT استفاده شد. اين مبلمان، طراحي بسيار ساده و بدون پرداحت اضافي داشت كه به‌همين دليل، با ارزش بسيار مناسب به مشتريان عرضه شد.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

كاتالوگ اولين سري ز محصولات نئوپاني

دانمارك و سوئيس، مقاصد بعدي توسعه‌ي آيكيا بودند. فروشگاه‌هاي اين برند در كپنهاگ و زوريخ در سال‌هاي ۱۹۶۹ و ۱۹۷۳ تاسيس شدند. آلمان نيز در سال ۱۹۷۴ و در شهر مونيخ ميزبان برند سوئدي شد.درحال حاضر اين كشور بزرگترين بازار ايكيا است.

استفاده از نئوپان، توليد محصولات ارزان‌ارزش را آسان‌تر كرد

 ايكيا كه هميشه به نوآوري و طراحي‌ محصولات جديد معروف بود، با شروع دهه‌ي ۱۹۷۰ بار ديگر هنر خود را نشان داد و از پارچه‌ي كتان براي محصولات خود استفاده كرد. TAJT يك تخت / صندلي بود كه در سال ۱۹۷۳ و با پوشش كتان و لايه‌ي محافظ ضخيم عرضه شد. در نتيجه‌ي استفاده از اين پارچه به‌عنوان مواد اوليه‌ي اصلي اين نوع از صندلي، ارزش آن به‌مقدار قابل توجهي كاهش يافت.

اولين مقصد غيراروپايي برند ايكيا، كشور استراليا بود و اولين فروشگاه آنها در سال ۱۹۷۵ در شهر سيدني تاسيس شد. كاادا، اولين كشور آمريكايي ميزبان آيكيا بود كه در شهر ونكور شاهد حضور سوئدي‌ها مي‌شد. پس از آن، سنگاپور نيز به‌عنوان اولين كشور آسياي شرقي براي فعاليت آيكيا انتخاب شده و اولين فروشگاه در سال ۱۹۷۸ در اين كشور تاسيس شد. كشورهاي اروپايي ديگر همچون اتريش و هلند نيز در سال‌هاي بعد و پيش از پايان دهه‌ي ۱۹۷۰، شاهد حضور فروشگاه‌هاي IKEA بودند.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

صندلي‌هاي راحتي ايكيا

از محصولات ماندگار با طراحي خاص كه توسط برند IKEA و در دهه‌ي ۱۹۷۰ تاسيس شد، مي‌توان صندلي SKOPA و POEM را نام برد كه البته بعدا به POÄNG تغيير نام داد. طراحي خاص و ساده‌ي اسكوپا باعث شد تا ايكيا براي توليد آن از يك توليدكننده‌ي سطل و كاسه‌ي پلاستيكي كمك بگيرد. پوام نيز طراحي زيبايي داشت و با استفاده از چوب لمينت‌دار، هويت خاصي را به فضاهاي مسكوني و اداري آن سال‌ها داده بود. Klippan نيز مبلماني ديگر بود كه در اين سال‌ها و با تمركز بر مقاومت بالا و توانايي شستشوي راحت عرضه شد.

اينگوار كامپارد، در سال ۱۹۷۶ مقاله‌اي با موضوع چشم‌انداز ايكيا و ايده‌هاي كسب‌وكاري خودش براي ادامه‌ي مسير منتشر كرد. اين مقاله كه The Testament of a Furniture Dealer نام داشت، نقش مهمي در شكل‌گيري فرهنگ سازماني IKEA در سال‌هاي بعد داشت.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

سري دوكاره‌ي مبلمان با نام TAJT

يكي از محصولات تاريخي و تاثيرگذار در روند طراحي‌هاي متخصصدي ايكيا، ميز LACK است. اين ميز در سال ۱۹۸۰ و با هدف اشغال كمترين فضاي ممكن طراحي شد. جنس ميز بسيار سبك و مقاوم است و تكنيك ساندويچي كه در مونتاژ و استفاده از آن به‌نيروي سادهفته شده، با نام board-on-frame شناخته مي‌شود. اين تكنيك در سال‌هاي بعد در بسياري از محصولات آيكيا استفاده شد. دو سال پس از معرفي اين نوع از طراحي، قفسه‌هاي برند LACK نيز عرضه شدند.

تغييرات ساختاري

هولدينگ INGKA براي مديريت بخش‌هاي طراحي و توليدي تاسيس شد

ايكيا نيز مانند هر برند ديگر در دوارن فعاليت خود با تغييراتي در زمينه‌ي ساختار و مديريت شركت روبرو بوده است. آنها در سال ۱۹۸۲ و پس از تاسيس بنياد Stitchting INGKA به‌عنوان زيرمجموعه‌اي از اين هولدينگ، به كار خود ادامه دادند و نام IKEA Group را براي خود برگزيدند. در ادامه‌ي اين فعاليت‌ها و با هدف افزايش رضايت مشتريان، كلوپ مشتريان با نام IKEA FAMILY تاسيس شد.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

اولين كاتالوگ چاپي IKEA

توسعه‌ي فعاليت‌هاي بين‌المللي در دهه‌ي ۱۹۸۰ نيز ادامه داشت. ابتدا فرانسه و شهر پاريس در سال ۱۹۸۱ ميزبان اين برند مبلمان شد. سپس در سال ۱۹۸۴ اولين فروشگاه شركت در بلژيك، در شهر بروكسل تاسيس شد. آمريكا نيز كه يكي از جذاب‌ترين بازارهاي براي هر برندي به حساب مي‌آيد، سال ۱۹۸۵ و در فيلادلفيا ميزبان سوئدي‌ها بود. فروشگاه‌هاي برند در كشورهاي انگلستان و ايتاليا نيز در سال‌هاي ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ و در شهرهاي منچستر و ميلان تاسيس شدند.

كامپارد در سال ۱۹۸۶ از سمت خود به‌عنوان مديريت گروه ايكيا كناره‌گيري كرد تا به‌عنوان مشاور در شركت مادر يعني INGKA فعاليت كند. از آن زمان Andres Moberg به‌عنوان رئيس و مديرعامل ايكيا مشغول به كار شد.

در سال‌هاي پاياني قرن بيستم، باز هم تغييرات و حذف و اضافه‌هاي جديدي در ساختار آيكيا اتفاق افتاد. يكي از تغييرات ساختاري، افزايش تعهد اين برند در ارتباط با چالش‌هاي زيست‌محيطي و حفاظت از محيط زيست بود. آنها در سال ۱۹۹۰ اولين بيانيه‌ي خود را در مورد سياست‌هاي حفظ محيط زيست منتشر كرده و متخصصان و شركا را به‌ رعايت آن ملزم كردند. 

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

كاتالوگ سال ۱۹۵۹

تصميم ديگري كه تاثيري عميق‌تر در ساختار و گسترش فعاليت‌هاي آيكيا داشت، خريد و ادغام كارخانه‌هاي توليد چوپ و زمين‌هاي توليدي با شركت اصلي بود. برند سوئدي با اين كار، استقلال خود در توليد محصولات را بيش از پيش كرده و روند توسعه را سرعت بخشيد. در نهايت بخش صنعتي و تامين مواد اوليه، از سال ۱۹۹۱ با نام Swedwood شروع به كار كرد. اين مركز صنعتي علاوه بر مبلمان، مخصولات چوبي ديگري نيز توليد مي‌كند.

توليد محصولات مخصوص كودكان، منجر به تاسيس بخش مستقل براي آنها شد

افزايش فعاليت‌هاي آيكيا در زمينه‌ي استخراج منابع طبيعي و همچنين توليد محصولات چوبي، باعث شد تا آنها به عضويت در سازمان‌هاي بين‌المللي مرتبط نيز ترغيب شوند. يكي از مهم‌ترين سازمان‌ها در اين زمينه، Forest Stewardship Council يا FSC بود كه در سال ۱۹۹۳، عضويت ايكيا را به رسميت شناخت. اين سازمان غيرانتفاعي، با هدف حفاظت از جنگل‌ها در كشورهاي متعددي در جهان مشغول به فعاليت است. برند سوئدي حتي براي فعاليت جدي‌تر در اين زمينه، در سال ۱۹۹۸ يك مدير جنگل‌داري را به تيم خود اضافه كرد.

از محصولات انقلابي و طراحي‌هاي خاص ايكيا كه در پايان قرن بيستم به بازار عرضه شد، مي‌توان به سري Mammut اشاره كرد. اين سري از مبلمان، با تمركز روي كودكان و طراحي‌هاي جذاب براي آنها طراحي و ساخته شد. تمامي مواد مورد استفاده از مبلمان‌هاي ماموت، از جنس مقاوم و ارتجاعي هستند و براي امنيت كودكان، گوشه‌هاي گرد دارند. تمركز طراحي‌هاي ايكيا براي كودكان در سري‌هاي ديگر نيز ادامه داشت. آنها سري Dagis را با همكاري ريچارد كلاك طراحي كردند كه از قابليت‌هاي مونتاژ و جابجايي آسان نيز بهره‌مند بود.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

سري صندلي Mammut و ديگر محصولات آيكيا مخصوص كودكان

در نهايت در سال ۱۹۹۷، همزمان با افتتاج وبسايت اينترنتي شركت، برند سوئدي تصميم گرفت تا زيرمجموعه‌ي مستقل خود براي كودكان را تاسيس كند. آنها بخشي را با‌ عنوان Childern's IKEA راه‌اندازي كردند. تمركز اين بخش، علاوه بر طراحي و ساخت محصولات مقاوم براي كودكان، تلاش براي تربيت حس همكاري و مهارت‌هاي اجتماعي آنها است. نكته‌ي جالب اين كه خود كودكان از همان سال ۱۹۹۷ تاكنون، در توسعه‌ي محصولات اين زيرمجموعه، مشاركت داشته‌اند. ايكيا براي احترام هرچه بيشتر به كودكان، در فروشگاه‌هاي خود نيز به‌خوبي پذيراي آنها است و از انواع زمين‌هاي بازي تا غذاهاي ويژه را براي رفاه حال آنها در انديشه متخصصين گرفته است.

سري 365+ دسته‌ي ديگري از محصولات بودند كه اين بار با تمركز بر آشپزخانه و پخت‌وپز معرفي شدند. اين محصولات، انواع ابزارهاي آماده‌سازي، پخت و سرو غذا را شامل مي‌شوند. از كشورهاي مشهوري كه در سال‌هاي پاياني قرن بيستم ميزبان اين برند سوئدي بودند مي‌توان به مجارستان، جمهوري چك، اسپانيا و چين اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

فروشگاه ايكيا در هند

در سال ۱۹۹۹، چند اتفاق مهم در تاريخ آيكيا رخ داد. مديرعامل اين شركت يعني آندرس موبرگ جاي خود را به مدير جوان‌تر يعني آندرس دالويگ داد. تعداد متخصصان اين شركت به بيش از ۵۰ هزار نفر رسيده و ۲۹ كشور جهان،‌ ميزبان محصولات آنها بودند. آنها به پاس همكاري متخصصان خود، رويدادي را در تارخ ۹ اكتبر آن سال تحت عنوان Big Thank You برگزار كردند و در آن روز، تمامي درآمد فروش شركت در سرتاسر جهان را بين متخصصان تقسيم كردند.

قرن ۲۱ و سال‌هاي اخير برند IKEA

با ورود به عصر ارتباطات، ايكيا هم مانند بسياري از برندهاي ديگر به اين روند ملحق شده و تغييرات لازم را در زيرساخت‌هاي خود ايجاد كرد. امكان خريد الكترونيك محصولات از سال ۲۰۰۰ به وبسايت اين شركت اضافه شد. علاوه بر تغييرهاي فناورانه، ايكيا تصميم گرفت تا با شروع اين عصر مدرن، فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه و در جهت حقوق بشر خود را نيز توسعه دهد.

IKEA Way، بيانيه‌ي انتظارات و تعاملات قانوني با همه‌ي بخش‌هاي درگير است

يكي از برنامه‌هاي جدي آيكيا در حمايت از حقوق طرف‌هاي درگير در طراحي و توليد خصوصا نيروي سادهان، در سال ۲۰۰۰ با نام IKEA Way شروع به‌كار كرد. اين برنامه نوعي سند است كه نحوه‌ي تعامل ايكيا با تامين‌كنندگان مواد را روشن مي‌كند. در اين سند، به‌روشني انتظارات هر دو طرف و حقوق آنها نسبت به هم بيان شده است. در متن سند، تاكيد زيادي به انتظارات ايكيا از تامين‌كنندگان در زمينه‌هاي حقوقي، شرايط كاري و جلوگيري از سوء‌استفاده از كودكان در كارخانه‌ها شده است.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

نقشه‌ي فعاليت كنوني (آبي) و برنامه‌هاي آتي ايكيا براي تاسيس فروشگاه (زرد)

همكاري‌هاي آيكيا با نهادهاي بين‌المللي غيرانتفاعي مانند يونيسف پيش از اين سال‌ها شروع شده بود و با ورود به قرن ۲۱، جدي‌تر نيز شد. يكي از پروژه‌هاي جدي اين شركت با سازمان بين‌المللي، توسعه‌ي پروژه‌هاي يادگيريي در هند بود كه با پوشش دادن ۵۰۰ روستا در اين كشور شروع شد.

خط ريل اختصاصي

توسعه‌ي توليد و گسترش بازارهاي آيكيا باعث شد تا اين شركت خط راه‌آهن اختصاصي خود را از سوئد به آلمان تاسيس كند. اين خط ريلي، هر هفته ۵ سفر را از المهولت در سوئد به دويسبورگ در آلمان انجام مي‌داد. اين سفرها به‌منظور تامين مواد اوليه و جابجايي محصلات ميان اين دو مقصد انجام مي‌شد. مديريت اين خط ريلي از سال ۲۰۰۴ به شركتي ديگر واگذار شد اما IKEA همچنان از آن استفاده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

بنيان‌گذار IKEA در كهنسالي

همان‌طور كه پيش از اين خوانديد، ايكيا در حمايت از محيط زيست نيز هميشه فعاليت‌هاي جدي داشته است. اين شركت در سال ۲۰۰۲ برنامه‌اي را در بيش از ۱۰۰ فروشگاه خود اجرا كرد تا محصولات مرجوعي از مشتريان را به بهترين نحو استفاده كرده و تا حد امكان، زباله‌هاي توليدي شركت را كاهش دهد. اين شركت در ادامه‌ي فعاليت‌هاي خود با سازمان‌هاي بين‌المللي نيز در همين سال، تفاهم‌نامه‌اي با WWF امضا كرد. اين تفاهم‌نامه عموما با تمركز بر حفظ جنگل‌ها در سرتاسر جهان اجرا شد.

ايكيا براي اثبات هرچه بيشتر حمايت از محيط زيست، گزارش‌هايي را نيز از عملكرد خود در اين زمينه منتشر مي‌كند. آنها در سال ۲۰۰۴ اولين گزارش خود را در اين زمينه منتشر كرد و اجراي مسئوليت‌هاي خود را در زمينه‌هاي اجتماعي و محيط زيستي به گوش مخاطبان و متخصص كارشناسان برساند.

مرجع متخصصين ايران ايكيا / IKEA

برند مستقل IKEA Food در رستوران‌هاي ايكيا

از آخرين تغييرات و اتفاقات رخ داده در تاريخچه‌ي آيكيا مي‌توان به تاسيس برند مستقل IKEA Food براي تامين درصد بالايي از غذاهاي عرضه شده در رستوران‌هاي اين شركت اشاره كرد. اتفاق مهم ديگر، انتصاب مديرعامل كنوني اين شركت يعني مايكل اولسون است كه در سال ۲۰۰۷ به سمت رياست و مديريت عامل اين شركت رسيد. البته مديريت هولدينگ اصلي با نام INGKA در حال حاضر بر عهده‌ي جاسپر برودين است.

آخرين آمار ارائه شده از برند ايكيا، درآمد اين شركت را در سال ۲۰۱۶ حدود ۵.۵ ميليارد دلار عنوان كرده است. اين برند در حال حاضر در رتبه‌ي ۴۰ برترين برندهاي جهان از نگاه نشريه‌ي فوربس قرار دارد. اين برند در چند سال اخير هم از غافله‌ي محصولات خوشمند و مدرن عقب نمانده و فعاليتي جدي در عرضه‌ي لوازم خانگي الكتريكي همچون لامپ‌هاي هوشمند و تلويزيون داشته است. البته مسير برند سوئدي تا تبديل شدن به بازيگري جدي در اين صنايع، قطعا پر پيچ و خم خواهد بود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات