داستان برند ايسر، تايواني قدرتمند صنعت كامپيوترهاي شخصي
ايسر (Acer) شركتي تايواني با بازاري بينالمللي است كه در حوزهي كامپيوتر و الكترونيك فعاليت ميكند. مركز مديريت اين شركت در شهر نيوتايپه در تايوان قرار دارد. ايسر انواع محصولات از كامپيوترهاي شخصي دسكتاپ، لپتاپ، تبلت، كامپيوترهاي سرور، دستگاههاي ذخيرهسازي و دستگاههاي واقعيت مجازي تا مانيتور، موبايلهاي هوشمند و لوازم جانبي را توليد ميكند. يكي از زيربرندهاي مشهور ايسر نيز بهنام Predator و با تمركز بر كامپيوترهاي مخصوص بازي فعاليت ميكند.
ايسر تا ابتداي دههي ۲۰۰۰ مدل كسبوكاري توليدي داشت. آنها با شروع قرن ۲۱ تصميم گرفتند تا تمركز خود را روي طراحي، بازاريابي و فروش محصولات بگذارند. بههميندليل اكنون اكثر محصولات ايسر طبق قراردادهاي توليدي و توسط شركتهاي ديگر ساخته ميشوند. امروز ايسر بهعنوان پنجمين توليدكنندهي بزرگ كامپيوترهاي شخصي در جهان شناخته ميشود و علاوهبر فعاليت در توليد محصولات، روي خدمات جديدتر همچون خدمات ابري و اينترنت اشياء هم متمركز شده است.
مركز مديرين ايسر در شهر نيوتايپه
تاريخچهي تأسيس
شركت ايسر در يكم اوت سال ۱۹۷۶ توسط استن شيه، كارولين يه و جورج هوانگ تأسيس شد. استن شيه از كارآفرينان و فعالان مشهور تايواني بود كه تا سال ۲۰۰۵ هم در سمت مديريت ايسر باقي ماند. او در سال ۱۹۴۵ با نام كامل شيه چن جونگ متولد شد و در دانشگاه ملي چيائو تانگ به تحصيل پرداخت. شيه تحصيلات خود را در رشتهي رياضيات ادامه داد و با رتبهي بالا فارغالتحصيل شد. او سپس نام غربيتر استن را انتخاب كرد. استن پس از دريافت مدرك متخصص كارشناسي ارشد در سال ۱۹۷۲، فعاليت كاري خود را بهعنوان مهندس طراح در كواليترون اينداستريال شروع كرد.
اولين جلسهي بنيانگذاران مولتيتك
استن تنها چند سال توانست زندگي متخصصي و استخدامي را تحمل كند و در سال ۱۹۷۶، روحيهي كارآفريني به او غلبه كرد. او بههمراه تعدادي از دوستانش شركت مولتيتك اينترنشنال را با سرمايهي اوليهي ۲۵ هزار دلار تأسيس كرد. اولين محصولات شركت مولتيتك، دستگاههاي بازي همراه بودند و بهمرور، واردات و توزيع نيمههاديهاي خارجي نيز به فعاليت آنها افزوده شد.
در سال ۱۹۸۱ تغييرنام مهم شركت مولتيتك رخ داد. استن نام شركت را به ايسر تغيير داد كه در زبان لاتين بهمعناي دقيق يا تيز تعريف ميشود. MicroProfessor محصولي بود كه توسعه و شهرت بينالمللي ايسر را شروع كرد. اين دستگاه يادگيريي، اثباتي بر قدرت طراحي و توليد برند تايواني بود.
اولين دفتر مولتيتك
پس از موفقيت در عرضهي محصولات اوليه، نوبت به افزايش توليد رسيد. ايسر از سال ۱۹۸۳ وارد صنعت توليد كامپيوتر شد و محصولات برندهاي بزرگ آن زمان را براي فروش به شركتهاي بزرگتر توليد ميكرد. آنها بهمرور ساختار عمودي را براي توليد محصولات به كار گرفتند و يكي از مثالهاي موفق اين روند مديريت و توليد در آن سالها بودند.
استن در مديريت شركتش از روشهاي مدرنتري نسبت به شركتهاي شرقي آن زمان استفاده ميكرد. در سال ۱۹۹۵ مقالهاي در مجلهي فورچن او را اينگونه معرفي كرد:
تركيبي از علاقه ي شديد به مهندسي، سبك تجارت چيني، مديريت آوانگارد و كارآفريني بينالمللي كه رويا و چشماندازهاي بلندپروازانه دارد.
كارمندان اوليهي مولتيتك
بنيانگذار و مديرعامل جوان ايسر، تركيبي از استعدادهاي بالا را به كار گرفت تا شركت نوپايش را در مسير دشوار پيش رو، هدايت كند. او فرهنگ سازماني مدرن و مبتني بر همكاري ايجاد كرده بود كه برخلاف فرهنگ موجود تايوانيها يعني مديريت خرد، استخدام براساس روابط و منفعتطلبي بود. البته همسر استن بهعنوان اولين حسابدار شركت مشغول به كار بود، اما او ميگفت فرزندانش بايد جاي ديگري به جز ايسر براي كار پيدا كنند.
از شيوههاي مديريتي خاص استن ميتوان به اهميت ندادن به چارچوبهاي زماني اشاره كرد. او برخلاف بسياري از مديران شرقي اعتقادي به محدوديتهاي ساعت كاري نداشت و حتي در مراكز توليدي هم آن را رعايت نميكرد. استن همچنين در سال ۱۹۸۴ اولين برنامهي اهداي سهام به متخصصان را در تايوان اجرا كرد. در مدت چهار سال، سه هزار متخصص ايسر سهامدار شركت نيز بودند.
دفتر ايسر در آمريكا
تأسيس دفتر آمريكا با چالشهاي مديريتي همراه شد
در سال ۱۹۸۱ يك تصميم استراتژيك مهم از سوي مديران ايسر اتخاذ شد. آنها شركتي بهنام Third Wave Publishing Corp تأسيس كردند كه بخشهايي از فرايندهاي طراحي را انجام ميداد. استفاده از عبارت موج سوم در نام شركت جديد، بهمعناي سومين دورهي زماني مهم در تاريخ صنعت تايوان بود. دورهي اول با دزدي و سوءاستفاده از پتنتهاي ديگر شركتها تعريف ميشد، دورهي دوم زمان ساخت محصولات كپي بود و دورهي سوم از انديشه متخصصينات ايسر، به نوآوريهاي فناورانه اختصاص داشت.
سهام اهدايي به متخصصان ايسر
ايسر چند سال پس از تأسيس، مسير خود را از بسياري از رقباي هموطن جدا كرد. آنها بهجاي ساخت طراحيهاي شركتهاي ديگر، مراكز تحقيق و توسعه و طراحي اختصاصي خود را تأسيس كردند. از دستاوردهاي اولين گروه تحقيق و توسعهي ايسر ميتوان به ساخت اولين سيستم كامپيوتري با زبان چيني اشاره كرد. در سال ۱۹۸۶ نيز ايسر پس از كامپك دومين شركتي بود كه كامپيوتر شخصي مبتني بر پردازندههاي ۳۲ بيتي Intel 386 توليد كرد.
اولين كامپيوتر ايسر مبتني بر اينتل ۳۸۶
برند تايواني در سال ۱۹۸۸ سهام خود را در بازار سهام عرضه كرد و سود خالص ۲۵ ميليون دلار را در آن سال گزارش داد. از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۸، رشد سالانهي ايسر نزديك به ۱۰۰ درصد گزارش ميشد.
عرضهي عمومي سهام ايسر
چالشهاي توسعهاي
در سالهاي پاياني ۱۹۸۰ و حدودا ۱۰ سال پس از شروع فعاليت ايسر، برخي چالشهاي داخلي و خارجي به آنها فشار وارد كرد. اشكالات داخلي كاملا غيرمنتظره بودند و فشارهاي اوليهي شديدي به ايسر وارد كردند. شيه در سال ۱۹۸۹ لئونارد ليو را با سابقهاي ۲۰ ساله از IBM استخدام كرده و بهعنوان مدير اجرايي ايسر آمريكا انتخاب كرد.
اولين كامپيوتر ۱۶ بيتي ايسر
ليو مدرك دكتراي علوم كامپيوتر خود را از دانشگاه پرينستون دريافت كرده بود و يكي از مديران ارشد چيني-آمريكايي در IBM (مشهور به آبي بزرگ) بود. سالهاي فعاليت در IBM، ليو را به فردي با سبك مديريتي خاص اين شركت بدل كرده بود كه بعدها چالشهايي را براي ايسر بههمراه داشت. رفتارها و روشهاي او برخلاف استن بود كه فرهنگ سازماني ترقيخواهي را در ايسر پياده كرد. بههرحال ليو پس از مدتي تصميم داشت تا سيستم مديريت ايسر را متمركزتر كند. درنهايت ليو به اشكالاتي با استن بر خورد كه منجر به درگيريها و تغييرات مديريتي در ابتداي دههي ۱۹۹۰ شد.
ايسر تلاش ميكرد تا هويت برندهاي تايواني را با كيفيت گره بزند
با شروع دههي ۱۹۹۰، ايسر كه درگير اشكالات داخلي بود، متوجه بلوغ سريع بازار و صنعت كامپيوتر شد. در آن سالها كامپيوتر ديگر بهعنوان صنعتي با حاشيهي سود بالا شناخته نميشد و شركتها نيز با سرعت بالايي رشد ميكردند. جنگهاي ارزشي، ارزش قطعات را به سرعت پايين بردند و افزايش ارزش دلار تايوان هم موجب گران شدن محصولات توليدي در آن كشور شد. در مجموع همهي چالشهاي ايجادشده، سودآوري براي شركتهاي تايواني به چالشي بزرگ بدل شد.
دفتر ايسر در آلمان
چالشهاي ارزشي و افزايش ارزش دلار تايوان باعث شد تا سوددهي ايسر در سالهاي ابتدايي دههي ۱۹۹۰ كاهش يابد. برند تايواني از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰، فروش خود را از ۵۳۰/۹ ميليون دلار به ۹۷۷ ميليون دلار رساند، اما بهخاطر افزايش ارزشها، سوددهي از ۲۶/۵ ميليون دلار به ۳/۶ ميليون دلار رسيد. در سال ۱۹۹۱ اولين ركورد ضرردهي ايسر با مقدار ۲۲/۷ ميليون دلار ثبت شد. بيش از ۲۰ ميليون دلار از خسارت مذكور از سوي ايسر آمريكا به شركت تحميل شد. زيرمجموعهاي كه از همان ابتداي تأسيس، چالشهاي متعددي را به برند مادر تحميل كرد.
شرايط مالي دههي ۱۹۹۰ بهقدري براي ايسر دشوار شد كه حتي شيه، دفاتر مديريتي شركت را فروخت. ارزش سهام آنها ۵۰ درصد نسبت به ارزش عرضهي اوليه كاهش يافت و دفاتر مديريتي نيز در سال ۱۹۹۲ فروخته شدند.
رونمايي از كامپيوترهاي چندرسانهاي ايسر اسپاير
استن شيه هميشه به خريد و ادغام و در اختيار گرفتن فناوريهاي توليد و مديريت جديد تمايل داشت. او در اوج اشكالات دههي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ هم برنامههاي متوقف نكرد. اولين هزينهي سنگين به مقدار ۲۴۰ ميليون دلار و با همكاري تگزاس اينسترومنتس و چاينا دولوپمنت كورپوريشن انجام شد. شركت حاصل اين سرميگذاري، اولين كارخانهي توليد DRAM را در تايوان تأسيس كرد.
نيمي از محصولات شركت توليدكنندهي DRAM به ايسر فروخته ميشدند و ساير به بازارهاي جهاني صادر ميشد. فعاليتهاي اين شركت، انتقاداتي را از سوي متخصص كارشناسان صنعت بههمراه داشت كه متوجه عرضهي بيش از اندازهي DRAM در بازار جهاني شدند.
بيل گيتس در مراسم داخلي ايسر
ايسر علاوهبر تأسيس شركت جديد، مركز توليدي خود را نيز توسعه داد. آنها تنها ۳۶ ميليون دلار هزينه براي بازاريابي مركز توليدي در انديشه متخصصين گرفتند. بهعلاوه خريد و ادغامهايي هم در آمريكا و آلمان انجام شد كه انتقاد متخصص كارشناسان و شك آنها از پيشرفت ايسر را به همراه داشت. جاكانات دوباشي از متخصص كارشناسان فايننشال ورلد، آن سالها در مقالهاي نوشت كه تلاشهاي ايسر زمانبندي نامناسبي دارند و بهنوعي يك قمار محسوب ميشوند.
نسل سوم صنعت تايوان مبتني بر نوآوري و خلاقيت توسط ايسر رشد يافت
بحرانهاي پيدرپي براي برند تايواني، بنيانگذار آن را مجبور به استعفا در سال ۱۹۹۲ كرد. شيه متن استعفاي خود را در ابتداي سال به هيئتمديره ارائه كرد، اما آنها با درخواست او موافقت نكردند. سه ماه بعد، ليو تقاضاي استعفا داد كه اين بار با موافقت هيئتمديره روبهرو شد. درنهايت ۶ ماه پس از نامهي استعفاي شيه، او مجددا به فعاليتهاي مديريتي روزمره در ايسر و زيرمجموعهي آمريكايي آن بازگشت. از آن زمان استراتژيهاي انقلابي متعددي در ايسر پياده شد كه آنها را بار ديگر به فهرست برترينهاي صنعت كامپيوتر بازگرداند.
رونمايي از اولين لپتاپ چندكارهي جهان توسط ايسر
بازگشت به اوج
شيه در سال ۱۹۹۵ مقالهاي در فايننشال ورلد نوشت و تعريف خود از صنعت تايوان و وضعيت موجود بازار را شرح داد. او صنعت توليد كامپيوتر در تايوان را با رستورانهاي چيني مقايسه كرد و نوشت:
غذاي چيني خوب است و همهجا پيدا ميشود، اما هيج تصوير يكپارچهي جهاني يا كيفيت ثابتي در آن مشاهده نميكنيم.
تعريف بالا شباهت زيادي به صنعت كامپيوتر تايوان داشت. از انديشه متخصصين شيه با وجود اين كه اكثر كامپيوترهاي شخصي در تايوان ساخته ميشدند، اما با برندهاي متعدد آمريكايي و ژاپني و كيفيتهاي متفاوت به فروش ميرفتند. شيه تصميم داشت تا ايسر را به مكدونالد دنياي كامپيوتر تبديل كند. رستوران فستفودي كه تصوير برندي جذاب و جهاني و كيفيتي يكپارچه و ثابت را به مردم ارائه ميكرد.
اولين لپتاپ فيبر كربني دنيا
پيادهسازي تغيير مورد انديشه متخصصين شيه، نياز به تغييراتي اساسي در ماهيت توليد و توزيع ايسر داشت. آنها بهجاي مونتاژ كامپيوترها در تايوان (كه بيش از يك دهه انجام داده بودند)، قطعات را به ۳۲ منطقهي گوناگون در جهان صادر كردند تا فرايند مونتاژ در آن محلها انجام شود. استن قطعات كامپيوتري همچون كيس، كيبورد و ماوس را شبيه به مواد غذايي مانند سس و خردل ميدانست كه قابليت جابهجايي با سرعت پايينتر و نگهداري طولانيمدتتر داشتند.
در مقابل قطعات بالا، مادربورد كامپيوتر قرار ميگرفت كه بايد با جديدترين فناوري روز توليد و جابهجا ميشد. از انديشه متخصصين استن، مادربورد شبيه به گوشت همبرگر بود كه بايد سريع و تازه جابهجا ميشد و بههمين دليل آنها از باربريهاي هوايي براي انتقال به مراكز مونتاژ كمك گرفتند. درنهايت پردازندههاي مركزي قرار داشتند كه از انديشه متخصصين بنيانگذار استن شبيه به پنيرهاي بسيار گرانارزش براي همبرگر بودند. چنين تعاريف و رويكردهايي از سوي استن، او را مشهور به ري راك (مدير افسانهاي مكدونالد) دنياي كامپيوترهاي شخصي كرد.
برندهاي بزرگي كه توسط ايسر خريداري شدند
رويكرد جديد ايسر، هزينههاي جابهجايي را در شركت كاهش داد و باعث شد تا برند تايواني جديدترين فناوريهاي روز را در محصولات خود بهكار گيرد. شيه زبان برند ايسر را بهگونهاي تغيير داده بود كه فناوريهاي روز و نوآوري را با اصطلاح «تازه» معرفي ميكردند. رويكردهاي جديد باعث شد تا ايسر از فناوريهاي سطح پايين شركتهاي ديگر استفاده نكند و شانه به شانه با توسعههاي جاري در صنعت همراه شود.
در سال ۱۹۹۲ ايسر از سيستم يونيكس چندكاربرهي خود رونمايي كرد و سپس نوبت به كامپيوترهاي شخصي مبتني بر پردازندههاي ۳۸۶ و ۴۸۶ رسيد. در همان سال، شبكهي پشيباني بينالمللي از سوي برند تايواني معرفي شد كه عنصري حياتي در موفقيت همهي بازيگران صنعت كامپيوتر در آن سالها بود. ايسر در سال ۱۹۹۳ از كامپيوتر شخصي رونمايي كرد كه مجهز به تراشهي RISC و جديدترين نسخه از سيستمعامل ويندوز شركت مايكروسافت بود.
استن شيه تصميم داشت تا مفاهيم فستفود را بهصورت كامل در دنياي كامپيوترهاي شخصي و سطح خردهفروشي پياده كند. او ميخواست به متخصصان امكان انتخاب قطعات داخلي براساس نيازها را بدهد. ايسر اين مفهوم را ابتدا در يك خردهفروشي اختصاصي در تايپه پياده كردند. فرايند بهگونهاي بود كه ايسر را بيش از هميشه به جايگاه فستفود دنياي كامپيوتر نزديك ميكرد. در آن فروشگاه از زمان سفارش تا تحويل و شروع به كار كامپيوتر مشتري، تنها دو ساعت زمان نياز بود.
نمونههاي اوليهي ايسر اسپاير
بنيانگذار ايسر در پيادهسازي استراتژي «برند جهاني، تأثيرگذاري محلي» موفقيت بالايي داشت. او با پيادهسازي همين استراتژي توانست مفهوم فستفود را در دنياي كامپيوتر پياده كند. ايسر در آن سالها بهجاي تأسيس زيرمجموعههاي متعدد با كنترل مركزي، شبكهاي از دفاتر وابستهي خودكار ايجاد كرده بود كه دقيقا شبيه به شعبههاي فستفود عمل ميكردند. هر شعبه توسط گروهي از افراد محلي اداره ميشد كه تنظيمات محصولات، استراتژيهاي ارزشگذاري و برنامههاي تبليغاتي را براساس مشخصات محل فعاليت خود پياده ميكردند.
جابهجايي مراكز مونتاژ منجر به كاهش هزينهها شد
هر شعبهي جهاني ايسر عموما تنها يك متخصص تايواني داشت كه ارتباطات بين سازماني را بر عهده ميگرفت. مديريت فروش و بازاريابي بهگونهاي بود كه سيستم را كاملا مخالف با روندهاي ساختاري سنتي تعريف ميكرد كه به يك دفتر مركزي واحد گزارش ميدادند. در ساختار ايسر، مجموعهاي از دفاتر با اهداف و ارزشهاي مشترك كار ميكردند كه نام، هويت و لوگوي مشترك، آنها را متحد ميكرد.
ايسر اسپاير تايملاين
استراتژي ايسر، به هر شعبه ظاهري شبيه به يك شركت محلي ميداد. تصويري كه منافع زيادي براي هريك از آنها بههمراه داشت كه از همه مهمتر ميتوان به قابليت مخفي كردن ريشههاي تايواني ايسر اشاره كرد. در آن سالها با وجود پيشرفتهاي متعدد تايوانيها، هنوز عبارت «ساخت تايوان» تأثيري منفي در ذهن بسياري از مشتريان ميگذاشت. دراينميان استن به ريشههاي شركتش افتخار ميكرد، اما اكثر شعبهها مخفي كردن تايواني بودن برند را منجر به افزايش بازدهي فروش ميدانستند.
جهانيسازي برند
ظهور و گسترش جهاني برند ايسر با استراتژي شبيه به بازي چيني Go انجام شد. آنها بهجاي ورود سريع به بازارهاي بزرگ، ابتدا بازارهاي اطراف كوچك را احاطه كردند. تايوانيها پيش از ورود به آمريكا، بازارهاي نزديك را هدف قرار دادند. بهعنوان مثال بازارهاي كمرونقتر آمريكاي لاتين، جنوب شرق آسيا و غرب آسيا، مقاصد اصلي ايسر بودند. تا سال ۱۹۹۵، ايسر به بزرگترين برند كامپيوتر در مكزيك، بوليوي، شيلي، پاناما، اروگوئه، تايلند و فيليپين تبديل شده بود. البته روشن است كه تايوان نيز در اين فهرست قرار داشت!
ايسر اسپاير S3 اولين اولترابوك ايسر
روشهاي توسعهي جهاني ايسر بازدهي خوب و سريعي داشتند و بسياري از تصميمهاي غلط گذشته را به فراموش سپردند. در سال ۱۹۹۹ ركورد سوددهي شركت با ۷۵ ميليون دلار شكسته شد كه ۴۳ درصد از آن به شركت توليد DRAM اختصاص داشت. چنين فروشي، ركورد بالاترين سال بازدهي صنعت DRAM را به خود اختصاص داد. روند توسعه بهحدي خوب پيش رفت كه ايسر را از رتبهي ۱۴ به ۹ برترين توليدكنندههاي كامپيوتر در جهان رساند كه اچپي، دل و توشيبا را پشت سر گذاشت. در سال ۱۹۹۴ فروش كل شركت به ۳/۲ ميليارد دلار رسيد كه سود ايسر را به ۲۰۵ ميليون دلار رساند. چنين پيشرفتي موجب ثبت اولين ركورد سوددهي ايسر آمريكا نيز شد.
براي كاهش هزينهها، مراكز توليدي در نقاط گوناگون جهان تأسيس شدند
از ميانههاي دههي ۱۹۹۰، توسعهي جهاني علاوهبر مونتاژ، در توليد نيز خلاصه ميشد. در سال ۱۹۹۴ يك مركز توليد كيبورد و ماوس در مالزي تأسيس شد. از مقاصد ديگر تايواني ها ميتوان به فيليپين اشاره كرد كه ميزبان كارخانهي توليد سيدي رام و مادربورد ايسوس شد. آنها قصد داشتند تا در سالهاي بعد مراكزي را در آرژانتين، شيلي، تايلند، دوبي، آفريقاي جنوبي، برزيل، هند، چين و شوروي سابق نيز تأسيس كنند.
ايسر اسپاير S5 باريكترين لپتاپ سال ۲۰۱۲
استن شيه در سال ۱۹۹۴ ايدهي بلندپروازانه و انقلابي ديگري را براي شركتش بيان كرد. او ميخواست ايسر را به ۲۱ كسبوكار كوچكتر با ساختار سهامي عام تقسيم كند كه Acer Inc بين ۱۹ تا ۴۰ درصد از سهام هريك از آنها را در اختيار داشته باشد. هدف از اين تصميم، ايجاد حس استقلال در زيرمجموعهها بود تا رقابت سالم و روحيهي كارآفريني در آنها تقويت شود. بهعلاوه بهبود تحقيق و توسعه و همچنين جذب سرمايه ازطريق ارائهي سهام شركتها نيز جزو اهداف شيه بودند.
مايكل زيمرمن، نويسنده پيسي ويك در مقالهاي در سال ۱۹۹۴ به مطالعه دلايل تصميم استن شيه پرداخت. او علاوهبر موارد بالا، دليلي بهنام «۲۱ در ۲۱» را براي تصميم تجزيهي ايسر بيان ميكرد. زيمرمن در مقالهي خود نوشت:
تجزيهي زيرمجموعهها، فرصت را براي بازنشستگي شيه فراهم ميكند. با چنين تصميمي، او ميراث خود را دستنخورده رها ميكند و ترس تصاحب شركتش توسط يكي از زيرمجموعهها را نخواهد داشت.
شيه در همان زمان به پيسي ويك اعلام كرده بود كه در سال ۱۹۹۹ از ايسر و دنياي كسبوكار خداحافظي خواهد كرد.
در سال ۱۹۹۴ سهام Acer Computer International بهعنوان زيرمجموعهي توزيع آسيا-اقيانوسيه انجام شد. سپس نوبت به مجموعههاي ديگر همچون Acer Peripherals، توليدكنندهي لوازم جانبي همچون كيبورد و ماوس، Acer Sertek توزيعكننندهي منطقهي تايوان و ايسر آمريكا و آمريكاي لاتين رسيد كه تا سال ۱۹۹۷ انجام شد.
ايسر Predator
درآمد ايسر در سال ۱۹۹۴ از ۳/۲ ميليارد دلار به ۵/۷ ميليارد دلار رسيد كه رشد ۷۵ درصدي را نشان ميداد. دراينميان شيه اميد داشت تا درآمد تا سال ۱۹۹۹ و بهخاطر توسعهي فعاليت در محصولات مخصوص مصرفكننده همچون تلويزيون و دستگاه فاكس، به ۱۵ ميليارد دار برسد. فروش جهاني در اثر استراتژيهاي او بهبود يافت، اما بازار آمريكا بهخاطر حضور رقباي قدرتمند و برندهاي شناختهشده، آنچنان براي ايسر موفقيتآميز نبود.
زيرساختهاي ايسر آمريكا در سالهاي ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ مورد بازطراحي و بازنگري قرار گرفت تا خسارتهاي وارده جبران شوند. در سال ۱۹۹۷ خسارت اين بخش به ۱۴۱ ميليون دلار رسيد. چنين خسارتي به شركت اصلي هم ضربه وارد كرد، چرا كه در آن زمان يك سوم از فعاليتهاي اصلي ايسر در آمريكاي شمالي انجام ميشد. كامپيوترهاي برند ايسر در رتبهي ۹ پرفروشترين كامپيوترهاي آمريكا قرار داشتند. در همان سال، خريد بسيار مهمي انجام شد و كسبوكار لپتاپ تگزاس اينسترومنتس به زيرمجموعهي ايسر آمريكا پيوست.
تگزاس اينسترومنتس، خريد مهم ايسر در صنعت لپتاپ بود
همانطور كه گفته شد ايسر در ابعاد جهاني موفقيتهاي خوبي داشت. سود خالص آنها در سال ۱۹۹۷ به ۱۱۵ ميليون دلار رسيد كه رشد ۲۲ درصدي را بههمراه داشت. در همان سال مذاكراتي با شركتهايي همچون IBM و اپل انجام شد تا همكاري در ساخت كامپيوترهاي شخصي صورت بگيرد. در آن زمان ايسر ۳۷ مركز مونتاژ در سرتاسر جهان داشت، اما همهي مراكز توليدي در داخل آسيا بودند. در ادامهي سال، اولين مركز توليدي ايسر در مكزيك تأسيس شد تا هزينههاي جابهجايي به بازارهاي آمريكاي لاتين كاهش پيدا كند. تا پايان سال ۱۹۹۸، ايسر به بزرگترين برند آفريقاي جنوبي، مكزيك و بسياري بازارهاي درحالرشد تبديل شده بود.
ايسر Predator
با وجود تمام موفقيتها در بازارهاي درحالتوسعه، روند پيشرفت در كشورهاي بزرگ همچون اروپا و كشورهاي آمريكايي مورد پسند مديران نبود. در آمريكا، سهم ايسر از ۵/۴ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۳/۲ درصد در سال ۱۹۹۸ رسيده است. دراينميان زيرمجموعهي آمريكا تصميم گرفت تا محصولات سادهتر را در دستور كار توليد و مونتاژ قرار دهد. بههميندليل تا مدتب بعد، كامپيوترهاي برند تايواني تنها در مدارس، مراكز دولتي و كسبوكارهاي آمريكا ديده ميشدند.
ايسر در سال ۱۹۹۸ بار ديگر تغييرات مديريتي را در دستور كار قرار داد. آنها فعاليتهاي خود را به پنج گروه تقسيم كردند:
دو سال پس از دستهبندي پنجگانهي ايسر، بازخورد آنچنان بالايي به دست نيامد. ارزش سهام باز هم روند سقوطي گرفت و مشتريان تاحدودي از روند شركت ناراضي بودند. شيه باز هم تصميم به تغيير زيرساختها گرفت و اين بار تلاش كرد تا شكايتهاي مشتريان را مبني بر رقابت زيرمجموعههاي ايسر با خودشان، در انديشه متخصصين بگيرد. بهعلاوه او تلاش ميكرد تا ماهيت رقابتي زيربرندها حفظ شود و درنهايت كسبوكار پيمانكاري ايسر را جدا كرد. شركت جديد بهنام Wistron Corporation به كار خود ادامه داد.
مانيتور گيمينگ ايسر Predator
تغيير ساختار ايسر در آستانهي قرن ۲۱ منجر به تشكيل برندهاي مجزا براي كسبوكارهاي پيمانكاري و فروش شركت شد. بهعلاوه بسياري از فعاليتهاي كوچكتر شركت نيز تجزيه شدند كه ازاينميان ميتوان به طراحي نيمههاديها، تجهيزات الكترونيكي مخصوص مصرفكننده و نمايشگرهاي LCD اشاره كرد.
نشانههاي اوليه حاكي از موفقيت تغيير ساختار ايسر بود. خصوصا در اروپا شواهدي مبني بر افزايش شهرت ايسر بهعنوان يك برند كامپيوتري به چشم ميخورد. در سال ۲۰۰۳، فروش شركت افزايش ۴۸ درصدي داشت و به ۴/۶ ميليارد دلار رسيد. در همان سال، ايسر با پشت سر گذاشتن رقباي ژاپني يعني توشيبا و NEC بهعنوان پنجمين توليدكنندهي بزرگ كامپيوتر در جهان به كار خود ادامه داد.
فرايندهاي فروش و توزيع نيز بر اثر تغييرات ساختاري جديد دچار تحول شدند. شركت از ابتداي قرن ۲۱ تصميم گرفت تا فرايندهاي فروش و توزيع را سادهسازي كرده و فروش مستقيم را از سياستهاي خود حذف كند. ارتباط نزديكتر با فروشندهها و توزيعكنندهها هم در دستور كار تايوانيها قرار گرفت تا فرايندها با نظم بيشتر انجام شوند.بهعلاوه فروش با تمركز روي شركتهاي بزرگ و ازطريق توزيعكنندههاي واسط نيز جزو برنامههاي اصلي تايوانيها شد.
ايسر آيكونيا، برند موبايل هوشمند و تبلت ايسر
فروش متمركز بر كانال در اروپا، نتايج مثبتي براي ايسر بههمراه داشت. بههمين دليل آنها تصميم گرفتند تا استراتژي مذكور را در آمريكا هم پياده كنند كه بهمرور منجر به افزايش فروش شد. درنهايت در سال ۲۰۰۴ ايسر آمريكا به فروش سربهسري نزديك شد. زيرمجموعهي آمريكا علاوهبر افزايش فروش، در آن سالها افزايش تمركز روي خدمات مشتريان را نيز در دستور كار قرار داده بود.
سال ۲۰۰۴ در مجموع با نتايج مثبتي براي ايسر همراه بود. آنها جايگاه خود را در بازارهاي اروپايي و آمريكا پيدا كرده بودند و بهمرور به شهرت برند تايواني افزوده ميشد. در برخي بازارها، ايسر بهعنوان بزرگترين برند لپتاپ يا كامپيوترهاي دسكتاپ فعاليت ميكرد. در همان سال، تغييرات مديريتي در ايسر انجام شد و جياتفرانكو لانچي بهعنوان مدير ايسر آمريكا شروع به كار كرد. او سپس بهعنوان مدير اجرايي ايسر مشغول به كار شد و جيتي وانگ كه تا آن زمان مدير بود، به سمت مديرعامل رسيد. استن شيه هم بالاخره از موقعيتش استعفا داد. او اعتقاد داشت ادارهي شركتش را به دستان قابلي سپرده است.
ايسر در ابتداي قرن ۲۱ برند محبوب بسياري از كشورها بود
مديران ايسر براي سال ۲۰۰۵، افزايش فروش ۳۰ تا ۴۰ درصد را در سرتاسر جهان پيشبيني ميكردند. آنها تصميم داشتند تا به سومين توليدكنندهي كامپيوترهاي شخصي تبديل شوند. برند تايواني براي رسيدن به اين هدف، توسعهي كامپيوترهاي دسكتاپ را افزايش داد. در آن زمان فروش لپتاپ، ۵۸ درصد از درآمد ايسر را به خود اختصاص ميداد. بههرحال در ميانهي دههي ۲۰۰۰، ايسر در موقعيت خوبي خصوصا در آسيا و اروپا قرار داشت و براي رقابت شديدتر در چين و آمريكا آماده ميشد.
جديدترين نمايشگرهاي Predator
سالهاي اخير و وضعيت كنوني برند ايسر
در ميانههاي دههي ۲۰۰۰، لپتاپهاي مخصوص مصرفكننده سهم عمدهاي از بازار كامپيوترهاي شخصي را به خود اختصاص مي دادند و نيروي محركهي اصلي صنعت بودند. ايسر استراتژيهاي موفقي در اين بخش از بازار داشت و از روند ايجاد شده فوايد زيادي برد. آنها با بهرهگيري از همان كانالهاي توزيع سنتي و ارتباط نزديكتر با خردهفروشها، توانستند سهم مناسبي از بازار را به دست بياورند. درواقع ايسر با روند رايج آن سالها مبني بر فروش الكترونيك و مشتريان تجاري همراه نشد كه به موفقيت در فروش انجاميد.
ايسر در سال ۲۰۰۷ شركتهاي Gateway در آمريكا و Packard Bell در اروپا را خريداري كرد. خريد اين شركتها، برند تايواني را به سومين عرضهكنندهي كامپيوتر و دومين عرضهكنندهي لپتاپ در جهان تبديل كرد كه سوددهي مناسبي را هم بههمراه داشت. تايوانيها در آن زمان به فكر توسعهي كسبوكار براي تبديل شدن به بزرگترين عرضهكنندهي كامپيوترهاي شخصي بودند. البته تمركز بر بازار حجيم و كمارزش PC در آن سالها، درنهايت به نفع ايسر پايان نيافت.
با شروع دههي ۲۰۱۰، چالشهاي ايسر در فروش كامپيوترهاي شخصي خصوصا از نوع دسكتاپ افزايش يافت. چالشها منجر به كاهش درآمد شركت شدند كه درنهايت با استعفاي مديرعامل و مدير كل يعني جيتي ونگ و جيم وونگ در سال ۲۰۱۳ همراه شد. در آن زمان استن شيه بار ديگر به ايسر بازگشت تا بهعنوان رئيس هيئت مديره و مدير موقت مشغول به كار شود.
مركز مديريت ايسر در آمريكا
استن شيه به محض بازگشت به ايسر بهدنبال جايگزيني در بخش مديريت بود و درنهايت جيسون چن را بهعنوان مدير كل و مديرعامل انتخاب كرد. چن قبلا بهعنوان معاون ارشد فروش و بازاريابي جهاني شركت TSMC فعاليت ميكرد. او درحالحاضر نيز مديرعامل ايسر است. ايسر اكنون نزديك به هشت هزار متخصص در سرتاسر جهان دارد . آخرين آمارها، درآمد آنها را حدود ۷/۵ ميليارد دلار بيان ميكنند.
زيرمجموعهها
ايسر براي توسعهي بينالمللي برند خود، زيرمجموعههاي متعددي را در كشورهاي گوناگون جهان تأسيس كرد. آنها ۹۵ هزار مركز خردهفروشي در بيش از ۱۶۰ كشور جهان دارند. بهعلاوه، دفاتر مديريتي منطقهاي نيز در كشورهاي بزرگ جهان تأسيس شدهاند.
ايسر استراليا در سال ۱۹۹۰ تأسيس شد و امروز بهعنوان سومين عرضهكنندهي كامپيوترهاي شخصي در آن منطقه پس از هيولت پكارد و دل قرار دارد. البته در بازار لپتاپ و تبلت، زيرمجموعهي ايسر حرف اول را در آسيا و نيوزيلند ميزند. بهعلاوه سازمانهاي دولتي و يادگيريي نيز بيشتر از محصولات برند تايواني استفاده ميكنند. مركز تعمير، مونتاژ و توليد ايسر استراليا در سيدني قرار دارد.
جديدترين لپتاپهاي گيمينگ ايسر
مركز مديريت ايسر براي منطقهي اروپا، غرب آسيا و آفريقا در لوگانو سوئيس قرار دارد. كشورهاي متعدد اروپايي همچون هلند و آلمان نيز ميزبان مراكز توليدي ايسر هستند. فعاليت برند تايواني در هند نيز از سال ۱۹۹۹ شروع شد كه عموما بر توليد محصولاتي با هدف يادگيري و بازارهاي پايين رده فعاليت ميكند.
Predator حاصل تلاش ايسر براي حضور جدي در بازار گيمينگ است
مركز مديريت ايسر در آمريكا در سنخوزهي كاليفرنيا قرار دارد. تمامي فعاليتهاي مهندسي، توليد، بازاريابي و تحقيق و توسعهي برند تايواني در همين مركز مديريت ميشود كه بازارهاي ايالات متحده و كانادا را پوشش ميدهد. ايسر آمريكا ابتدا در سال ۱۹۸۵ و با سه متخصص با نام مولتيتك الكترونيكس در مانتين ويو شروع به كار كرد و يك سال بعد به سنخوزه منتقل شد.
برندهاي محصولات
ايسر محصولات دستههاي گوناگون خود را با برندهاي مجزا به فروش ميرساند. برخي از برندهاي آنها نيز حتي نام ايسر را هم يدك نميكشند و بيشتر بهعنوان برندي مستقل شناخته ميشوند. از مشهورترين زيربرندهاي ايسر ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
Acer Extensa
ايسر اكستنزا مجموعهي لپتاپهاي صنعتي و تجاري شركت تايواني را پوشش ميدهد. اين برند بهنوعي با محصولات دل ووسترو، دل لتيتيود و لنوو تينكپد رقابت ميكند. برند اكستنزا ابتدا به شركت تگزاس اينسترومنتس تعلق داشت كه در سال ۱۹۹۷ كسبوكار لپتاپ و موبايل خود را به ايسر فروخت.
نمايشگر جديد گيمينگ ايسر
Acer Iconia
بازار جديد تبلتها در آستانهي دههي ۲۰۱۰، برند تايواني را نيز مجبور به ورود كرد. آيكونيا در سال ۲۰۱۰ و در يك كنفرانس خبري در نيويورك معرفي شد كه خانوادهي تبلتهاي ايسر را پوشش ميدهد. تايوانيها موبايلهاي هوشمند خود را نيز با همين برند عرضه ميكنند كه از ميان آنها ميتوان به Iconia Smart اشاره كرد.
Acer Aspire
اسپاير را ميتوان مشهورترين زيربرند ايسر ناميد كه اكثر متخصصان خانگي با آن آشنايي دارند. تايوانيها اين برند را براي پوشش خانوادهي محصولات حرفهاي مخصوص مصرفكننده معرفي كردند. اسپاير خانوادهاي بزرگ از محصولات ايسر را پوشش ميدهد كه كامپيوترهاي شخصي و لپتاپ، همگي در آن قرار دارند. اولين محصول اسپاير در سال ۱۹۹۹ به نام Aspie 1151 به بازار عرضه شد و بعدها بهعنوان جايگزين زيربند AcerPower به كار خود ادامه داد.
ايسر دستهاي بهنام اسپاير وان هم دارد كه از سال ۲۰۰۸ به بازار معرفي شدند. اولين نمونههاي اسپاير وان با تمركز بر بازار پايينرده و استفاده از پردازندههاي اتم معرفي شدند، اما در سالهاي بعد نمونههاي حرفهايتر نيز به بازار آمدند.
نمونهاي از لپتاپهاي تراولميت
Acer TravelMate
تراولميت دستهي ديگر لپتاپهاي تجاري ايسر است كه ابتدا به تگزاس اينسترومنتس تعلق داشت. لپتاپهاي اين دسته عموما دستگاههاي سبك با متخصصي تجاري هستند كه مقاومت مناسب براي كارهاي روزمرهي زياد را دارند. درواقع آنها را نيز ميتوان بهعنوان رقباي لپتاپهاي صنعتي برندهاي ديگر نام برد.
Acer Predator
ايسر از سال ۲۰۰۸ بهصورت جدي وارد بازار بازيهاي ويدئويي شد. آنها ابتدا زيربرند اسپاير پرديتور را معرفي كردند كه بعدا به پرديتور تغيير نام داد. امروزه پرديتور بهعنوان برندي مشهور در دنياي گيمينگ شناخته ميشود و محصولات متنوعي از اين برند در بازار وجود دارد.
هم انديشي ها