تلاش استارتاپ‌ هاي سبز براي بهبود كيفيت محيط‌ زيست

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با توجه به تخريب روزافزون محيط‌ زيست كه تداوم و بقاي نسل‌هاي آينده را هم تحت تأثير قرار مي‌دهد، سرمايه‌گذاري روي شركت‌هاي سبز امري ضروري به انديشه متخصصين مي‌آيد.
تبليغات

گرچه صدمات محيط زيستي در سطح كلان تحت تأثير سياست‌هاي اقتصادي كشورهايِ اثرگذار قرار دارد، ولي ظهور استارتاپ‌هاي سبز در سراسر جهان، اتفاق خوبي است كه مي‌تواند ما را به ادامه‌ي زندگي بهتري اميدوار كند.

مرجع متخصصين ايران newlight tech

شركت تكنولوژي نيولايت (Newlight Technologies)

در سال ۲۰۰۳، مارك هرما و كنتون كيمل، اين شركت را با همكاري دانشگاه‌هاي پرينستون و نورث وسترن در شهر كاليفرنيا تأسيس كردند. تكنولوژي نيولايت بر پايه‌ي جذب كربن عمل مي‌كند؛ به اين صورت كه گازهاي گلخانه‌اي حاوي متان را با مواد واسطه‌اي تركيب و تبديل به‌نوعي پليمر به نام پلي هيدرو كسي آلكانوئيت مي‌كند. محصول توليدي از اين فرآيند، پلاستيك‌ منعطف در برابر حرارت به نام ايركربن (AirCarbon) است. اين شركت تاكنون موفق شده گام‌هاي بسيار مهمي در اقتصاد زيست‌محيطي بردارد و سال گذشته نيز طي يك قرارداد توليدات مجوزدار خود را در مقياس ۲۳ هزار تن، به شركت IKEA واگذار كرد. طبق اين قرارداد شركت IKEA نيمي از كل توليدات نيولايت تكنولوژي را خريده و حق انحصاري استفاده از ايركربن در توليد مبلمان‌هاي خانگي را از آن خود كرده است. هدف بلندمدت اين قرارداد توسعه‌ي فعاليت‌هاي سبز نيولايت و افزايش توليد پلاستيك‌هاي ايركربن در مقياسي يك ميليارد پوند (بيش از ۴۵۳ هزار تن) در سال است.

شركت نيولايت در حال حاضر توسط گروه سرمايه‌گذاري ماتريكس حمايت مي‌شود.

سالانه بيش از ۳۰۰ ميليون تن پلاستيك در دنيا توليد مي‌شود كه توليد خود اين پلاستيك‌ها حجم زيادي از گازهاي گلخانه‌اي را وارد هوا مي‌كند. مارك هرما معتقد است ادامه‌ي اين روند، ديوانگي است و بايد مردم را متوجه خطرهاي غير قابل‌ برگشت آن كرد.

مرجع متخصصين ايران tal-ya

شركت تال-يا (Tal-Ya)

طبق گزارش سازمان غذا و كشاورزي سازمان ملل (FAO)، توليد ۴۰ درصد از مواد غذايي مردم وابسته به سيستم آبياري كشاورزي است؛ يعني معادل ۷۰ درصد از آب آشاميدني شيرين. به همين دليل است كه در حال حاضر مديريت آب اولين اولويت مؤسسات كشاورزي دنيا است. تمركز شركت تال-يا، بر توليد بيشتر مواد غذايي با استفاده از آب كمتر است. آن‌ها توري‌هاي پلاستيكي قابل‌ تجزيه‌اي ساخته‌اند كه اطراف ريشه‌ي گياه قرار مي‌گيرند و رطوبت موجود در هوا را براي رشد محصولات كشاورزي و باغباني جذب مي‌كنند. همچنين مانع از اين مي‌شوند كه علف‌ها و گياهان خودرو، بتوانند آب مورد نياز ريشه‌ي گياهان را استفاده كنند.

ميكي چلسي، مدير بخش بازاريابي و فروش اين شركت گفته است گرچه آن‌ها تاكنون فقط به نيمي از هدف بلندمدت خود رسيده‌اند، ولي تكنولوژي آن‌ها ۹۰ درصد به صرفه‌جويي ذخيره‌ي آب آشاميدني كمك مي‌كند. محصولات اين شركت پلي‌پروپيلن‌هاي قابل بازيافت هستند و طول عمر آن‌ها ۱۰ سال است و پس‌ از اين مدت همچنين به‌عنوان كود مستقيم براي تقويت گياهان قابل‌ استفاده هستند.

اين شركت تاكنون خدمات خود را در كشورهاي  آمريكا، چين، استراليا، شيلي، گرجستان و سريلانكا عرضه كرده است.

مرجع متخصصين ايران Rubies In The Rubble

شركت Rubies In The Rubble

اين شركت انگليسي، محصولات كشاورزي و ميوه‌ها و سبزي‌هاي مازادي را كه به خاطر زياد رسيده بودن قابل عرضه به بازار نيستند، از كشاورزان و باغداران خريداري مي‌كند و با انتقال سريع به كارخانه، از آن‌ها سس، مربا و فراورده‌هاي غذايي تازه‌ي ديگري توليد مي‌كند.

درواقع آمار زباله‌هاي غذايي ترسناك است. يك‌سوم از مواد غذايي توليدشده در جهان به علت ناكارآمدي پروسه‌هاي توليد و حمل‌ونقل از بين مي‌روند. تنها در كشور انگليس، سرانه ضايعات غذايي حدود ۹۱ كيلوگرم است كه در سطح ملي به ۷.۳ ميليارد تن مي‌رسد. حدود ۴۰ درصد ميوه و سبزي‌هاي كه در سوپرماركت‌ها توزيع مي‌شوند، بازگشت مي‌خورند.

تاريخچه‌ي اين شركت به زماني برمي‌گردد كه جني داوسن، يكي از مؤسسان، درحالي‌كه در مؤسسات مالي مشغول به كار بود طي يك پروژه انديشه متخصصينش به حجم عظيم زباله‌هاي غذايي و اشكالات عرضه‌ي ميوه و سبزي‌ه جلب شد. او كودكي خود را به ياد آورد كه مادرش پيش از اينكه ميوه و سبزي‌ها فاسد شوند از آن‌ها ترشي و مربا درست مي‌كرد و اين ايده به ذهنش رسيد كه مي‌تواند اين پروسه را در مقياس بالا به اجرا بگذارد. او مي‌گويد:

ميوه‌هاي زياد رسيده لاخبار تخصصياً زباله نيستند. ما به خاطر ناتواني‌هايمان در اداره‌ي زنجيره‌ي تأمين، نام ضايعات غذايي روي آن‌ها گذاشته‌ايم و اين اشتباه بزرگي است.
مرجع متخصصين ايران BreezoMeter

شركت برياخبار تخصصيتر (BreezoMeter)

افراد بزرگ‌سال به‌طور متوسط روزانه ۳۰۰۰ گالن هوا تنفس مي‌كنند. اما بسته به اينكه در چه شهري زندگي مي‌كنيد، نفس كشيدن حتي مي‌تواند براي سلامتي شما خطرناك باشد. اپليكيشن برياخبار تخصصيتر آلاينده‌هاي هوا را رصد مي‌كند و كيفيت هواي پاك را در سراسر جهان در دسترس قرار مي‌دهد. درواقع اين پلتفرم اطلاعات سنسورهاي پالايش هوا در هر مكاني جمع‌آوري و با استفاده از روش پردازش كلان داده، اطلاعات واقعي كيفيت هوا را اعلام مي‌كند. در حال حاضر بيش از ۵۰ ميليون نفر در دنيا از اين برنامه روي تلفن‌هاي همراه خود استفاده مي‌كنند تا در تصميم‌گيري خود براي زمان و مكان خروج از خانه، آگاهانه‌تر و بهينه‌تر عمل كنند.

طبق آمار ارائه‌شده توسط بانك جهاني، آلودگي هوا مرگبارترين عامل تهديدكننده‌ي نسل بشر است و حدود ۹۰ درصد مردم دنيا در سطح كيفي پايين‌تري از استاندارد جهاني زندگي مي‌كنند. آلودگي هوا سالانه بيش از ۲۲۰ ميليارد دلار به اقتصاد جهاني ضرر وارد مي‌كند.

نوسانات آلودگي هوا بيشتر از تغييرات آب‌وهوا است و بيشتر جنبه‌ي محلي و بومي دارد. ران كوربر مؤسس و مديرعامل شركت برياخبار تخصصيتر معتقد است اگر مردم ميزان آلاينده‌هاي موجود در هواي محل سكونت و مقصد خود را بدانند، خيلي راحت‌تر مي‌توانند از آسيب‌هاي آن اجتناب كنند.

مرجع متخصصين ايران Sustainable Accelerator

شتاب‌دهنده‌هاي پايدار (Sustainable Accelerator)

اين مجموعه در كشور انگليس تاكنون بيش از ۲۵۰ هزار پوند روي ۱۰ شركت فعال محيط زيستي سرمايه‌گذاري كرده است و برنامه‌هاي يك‌ساله آن‌ها را از يادگيري‌هاي تخصصي گرفته تا خدمات رشد و توسعه و معرفي آن‌ها در شبكه، تحت حمايت مالي خود قرار داده است. هدف آن‌ها ايجاد يك سيكل اقتصادي منظم براي هواي پاك، حفظ محيط‌ زيست و رفاه آينده، كاهش صدمات اجتماعي آلاينده‌ها و همچنين صنايع ساختمان‌سازي است. بعلاوه سازمان بازيافت انگليس نيز مبلغ  ۳۰۰ هزار پوند به شتاب‌دهنده‌هاي پايدار اختصاص داده است.  

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات