داستان برند: موتورولا؛ اولين توليدكننده تلفن همراه

جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
موبايل‌هايي كه امروزه از آن‌ها استفاده مي‌كنيم اولين بار توسط شركت موتورولا به بازار عرضه شد. اين برند همچنين نقش پررنگي در انقلاب رايانه‌ها ايفا كرده است.
تبليغات

شركت موتورولا يك شركت مخابراتي چند مليتي است كه در سال ۱۹۲۸ در شامبورگ، ايلينوي با نام Galvin Manufacturing بنيان‌گذاري شد. اين شركت ابتدا در طراحي و فروش تجهيزات بي‌سيم شبكه مانند ايستگاه‌هاي مبتني بر انتقال سلولي و تقويت‌كننده‌هاي سيگنال فعاليت داشته است. اين شركت با توليد راديوهاي مخصوص ماشين به شهرت رسيد و بعد از آن با نام موتورولا شناخته شد. كلمه‌ي موتورولا با ادغام دو كلمه‌ ساخته شده است. كلمه‌ي «motor» كه نشان دهنده‌ي موتور ماشين است و «ola» كه از ويكتورلا گرفته شده است. شركت موتورولا اختراعات زيادي را در زمينه‌ي فناوري‌هاي مرتبط با راديو ارائه كرده و باعث انقلاب در صنعت رايانه‌ها شده است. اين شركت در سال‌هاي ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ مبلغ ۴.۳ ميليارد دلار از دارايي خود را از دست داد. به همين دليل در ژانويه سال ۲۰۱۱ به دو شركت موتورولا موبيليتي (Motorola Mobility) و موتورولا سلوشنز (Motorola Solutions) تقسيم شد. موتورولا سلوشنز به‌عنوان جانشين اصلي شركت شناخته مي‌شود. موتورولا موبيليتي كه در زمينه‌ي توليد موبايل فعاليت ميكند، در سال ۲۰۱۴ به شركت لنوو (Lenovo) فروخته شد.

داستان شكل‌گيري برند موتورولا

مرجع متخصصين ايران paul and joseph galvin

داستان راه‌اندازي اين شركت از آنجايي آغاز مي‌شود كه دو برادر به نام‌هاي پاول گالوين (Paul Galvin) و جوزف گالوين (Joseph Galvin) تصميم مي‌گيرند يك شركت ورشكسته به نام Stewart Battery را خريداري كنند. آن‌ها اين شركت و تجهيزاتش كه در زمينه حذف باتري فعاليت مي‌كرد را در يك حراجي و به ارزش ۷۵۰ دلار خريداري كردند. آن‌ها نام شركت را به Galvin Manufacturing Corporation تغيير دادند و با سرمايه‌ي ۵۶۵ دلاري و ۵ متخصص كار خود را آغاز كردند. اولين محصول اين شركت دستگاه‌هايي به نام battery-eliminator بودند. اين دستگاه كمك مي‌كرد تا راديوهاي خانگي بدون نياز به باتري و با مصرف جريان برق بتوانند كار كنند. پيشرفت تكنولوژي راديو با سرعت زيادي در حال رشد بود و در نتيجه مصرف اين دستگاه بعد از مدتي منسوخ شد. در آن زمان نصب راديو داخل ماشين در حال رواج پيدا كردن بود و در نتيجه پاول گالوين از مهندسان خود خواست راديوهاي ارزان ارزشي طراحي كنند كه بتوان از آن‌ها در وسائل نقليه استفاده كرد. بنابراين تيم او موفق شد در سال ۱۹۳۰ راديوهاي مورد انديشه متخصصين خود را با نام موتورولا به بازار عرضه كند. اين محصول ابتدا در اختيار اداره پليس قرار گرفت و به‌اندازه‌اي محبوب شد كه از آن‌ به بعد همه اين شركت را با نام موتورولا مي‌شناختند.

مرجع متخصصين ايران paul and joseph galvin

بسياري از محصولات بعدي اين شركت نيز با سيستم راديو در ارتباط بودند. موتورلوا در سال ۱۹۴۰ اولين واكي ‌تاكي بي‌سيم دنيا را طراحي كرد. اين محصول در جنگ جهاني دوم در اختيار ارتش آمريكا قرار گرفت. مدتي بعد در سال ۱۹۴۳ شركت موتورولا عمومي شد و در سال ۱۹۴۷ اولين تلويزيون‌هاي ۷ اينچي اين برند به نام Golden View به بازار عرضه شد. در همين سال نام رسمي شركت به موتورولا تغيير كرد.

در سال‌هاي بعد شركت موتورولا به رشد خود ادامه داد. اين شركت اولين شعبه‌ي خود را در سال ۱۹۵۲ براي ساخت راديو و تلويزيون در شهر تورنتو كانادا افتتاح كرد. در آن زمان تقاضا براي توليد تجهيزات سرگرمي خانه‌ها زياد بود و به همين دليل موتورولا براي ساخت دستگاه‌هاي جديدي به نام فونوگراف‌ (گرامافون) استريو تلاش كرد. اولين فونوگراف اين برند در سال ۱۹۵۸ به بازار عرضه شد و مورد استقبال عموم قرار گرفت.

سفر به فضا

مرجع متخصصين ايران motorola

سازمان ملي هوانوردي و فضا يا به اختصار ناسا در سال ۱۹۵۸ با پروژه‌ي Explorer 1 آغاز به كار كرد. شركت موتورولا از همان سال همكاري خود را با ناسا شروع كرد. اين شركت به مدت ده‌ها سال تجهيزات راديويي اكثر فضاپيماهاي ناسا را توليد مي‌كرد. صدها نفر از مهندسان موتورولا در ماموريت معروف آپولو ۱۱ براي طراحي، تست و توليد قطعات الكترونيكي پيشرفته با ناسا همكاري كردند. نيل آرمسترانگ اولين فضانوردي بود كه در سال ۱۹۶۹ بر روي كره‌ي ماه قدم نهاد. او بعد از فرود روي ماه با استفاده از تجهيزات موتورولا پيام «قدم كوچكي براي من و قدم بزرگي براي بشريت» را به زمين ارسال كرد.

اين شركت در سال ۱۹۷۴ اولين ريز پردازنده‌ي ۸ بيتي خود را كه در محاسبات و ساخت بازي‌هاي ويدئويي به كار مي‌رفت، به بازار عرضه كرد. Motorola در همان سال كسب‌و‌كار توليد تلويزيون‌هاي خود را به يك شركت ژاپني به نام Matsushita يعني پدر شركت Panasonic فروخت. شركت موتورولا در سال ۱۹۸۰ نسل بعدي ريز پردازنده‌هاي ۳۲ بيتي را به بازار عرضه كرد. اين محصول انقلاب بزرگي در صنعت رايانه‌ها بود و شركت‌هايي مانند Apple، Commodore، Atari، Sun و Hawlett Packard محصولات قدرتمند خود را به كمك همين ريز پردازنده به بازار عرضه كردند.

توليد اولين تلفن‌ همراه

مرجع متخصصين ايران martin cooper

اولين تماس تلفني از طريق موبايل در سال ۱۹۷۳ و توسط مارتين كوپر (Martin Cooper) انجام شد. او مهندس ارشد شركت موتورولا بود و با شركت مخابراتي رقيب تماس گرفته بود تا به آن‌ها بگويد كه اين تماس را از طريق يك تلفن موبايل برقرار كرده است. اين تلفن كه نسخه‌ي آزمايشي بود ۱.۱ كيلوگرم وزن داشت. اولين تلفن همراه موتورولا ۱۰ ساعت زمان براي شارژ كامل احتياج داشت و مي‌توانست يك مكالمه‌ي ۳۰ دقيقه‌اي برقرار كند. در سال ۱۹۸۳ اولين تلفن قابل حمل با نام Motorola DynaTAC 8000X رسما به بازار عرضه شد. اين تلفن تا ۶ ساعت در حالت آماده به كار شارژ داشت و يك مكالمه‌ي ۳۰ دقيقه‌اي را همراهي مي‌كرد. اين تلفن همچنين مي‌توانست ۳۰ شماره را در حافظه‌ي خود ذخيره كند و ۳۹۹۵ دلار ارزش داشت.

مرجع متخصصين ايران MICROTAC

در سال ۱۹۸۹ اولين تلفن همراه واقعي قابل حمل و نيمه تاشو به نام MICROTAC توسط شركت موتورولا به بازار عرضه شد.

مرجع متخصصين ايران STARTAC

تلفن همراه مدل STARTAC اولين تلفن تمام تاشو بود كه در سال ۱۹۹۶ به بازار عرضه شد. اين موبايل ۸۸ گرم وزن داشت و ارزش آن ۱۰۰۰ دلار بود.

مدل RAZR V3 

مرجع متخصصين ايران RAZR V3

مدلRAZR V3  يكي از موفق‌ترين موبايل‌هاي برند موتورولا بود كه در سال ۲۰۰۳ توسعه پيدا كرد و در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد. در ساخت اين موبايل از درگاه mini-USB براي شارژ مجدد استفاده شده بود. طراحي فوق‌العاده زيبا و ظاهر باريكي اين تلفن همراه در ميان مردم سراسر جهان بسيار محبوب شد و در طول ۴ سال حدود ۱۳۰ ميليون دستگاه از آن به فروش رسيد.

اولين موبايل اندرويد

مرجع متخصصين ايران droid-1

اولين موبايل‌هاي مبتني بر اندرويد موتورولا يعني خانواده‌ي درويد در سال ۲۰۰۹ به بازار وارد شدند. اين موبايل‌هاي داراي سيستم‌عامل اندرويد ۲ و صفحه نمايش لمسي بودند. حالت كشويي اين موبايل از كنار طراحي شده بود و صفحه كليد در زير آن قرار داشت. اين موبايل همچنين اولين دستگاهي بود كه از گوگل مپ براي مسيريابي استفاده مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران flip out

موبايل‌هاي FlipOut يكي ديگر از طراحي‌هاي جالب اين برند به شمار مي‌روند. صفحه نمايش اين سري از موبايل‌ها به شكل دايره‌اي مي‌چرخند و كيبورد كامل آن زير صفحه نمايش ۲.۸ اينچي قرار گرفته است.

مدل Droid X

مرجع متخصصين ايران droid x

اين مدل موبايل‌ در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد و صفحه نمايش ۴.۳ اينچي داشت. اين موبايل با توجه به استانداردهاي آن زمان جزو موبايل‌هاي بزرگ محسوب مي‌شد. خروجي HDMI و دوربين ۸ مگاپيكسلي از جمله ديگر ويژگي‌هاي اين موبايل بودند.

مدل Moto X

مرجع متخصصين ايران moto x

اين مدل اولين مدلي بود كه بعد از خريداري شدن موتورولا توسط گوگل به بازار عرضه شد. نقطه قوت اين موبايل امكان سفارشي سازي آن بود. خريداران اين موبايل مي‌توانستند بخش ظاهري موبايل مثلا رنگ درب پشتي موبايل را خودشان انتخاب كنند.

مدل Moto G و Moto E و Moto Z

مرجع متخصصين ايران moto z

بعد از اينكه شركت موتورولا در سال ۲۰۱۴ به لنوو فروخته شد، موبايل‌هاي Moto G و Moto E به بازار عرضه شدند. اين موبايل‌هاي در بازار موفق عمل كردند و در سال ۲۰۱۶ سري جديد آن‌ها با نام Moto Z وارد بازار شد.

زندگي شخصي پاول گالوين

مرجع متخصصين ايران paul galvin

پاول گالوين در تاريخ ۲۷ ژوئن سال ۱۸۹۵ در شهر هاروراد ايالت ايلينوي آمريكا به دنيا آمد. او بعد از اتمام دوره‌ي دبيرستان به‌عنوان يك متخصص در راه آهن استخدام شد. او به مدت ۲ سال در دانشگاه ايلينوي درس خواند اما براي كار در شركت Edison به شيكاگو رفت. او براي شركت در جنگ جهاني در سال ۱۹۱۷ وارد ارتش شد و به‌عنوان افسر توپخانه در فرانسه خدمت كرد. او در سال‌هاي بين ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۳ بارها براي راه‌اندازي يك كارخانه باتري‌سازي تلاش كرد اما هر بار با شكست مواجه شد. پاول در سال ۱۹۲۳ به همراه همسر و پسر خود به شيكاگو رفت و به‌عنوان دستيار شخصي در شركت Brach Candy مشغول به كار شد. روياي ساختن كارخانه‌ي باتري سازي هيچ موقع از فكر او خارج نشد و نهايتا در سال ۱۹۲۸ به همراه برادرش شركت Galvin Manufacturing را در شيكاگو راه‌اندازي كرد. اولين محصول آن‌ها يك حذف كننده‌ي باتري بود. اين محصول به مردم اجازه مي‌داد كه براي گوش دادن به راديو از برق خانگي منزلشان استفاده كنند.

مرجع متخصصين ايران paul galvin

در سال ۱۹۳۷ شركت موتورولا در تلاش بود كه دوباره وارد كسب‌و‌كار توليد راديوهاي خانگي شود. گالوين ركود اقتصادي بزرگي كه سال‌هاي بعد به وقوع پيوست را پيش‌بيني كرده بود. به همين دليل آن‌ها محصولات خود را با تخفيف به بازار عرضه كردند. اين كار شركت موتورولا را از ورشكستگي نجات داد اما با اين حال آن‌ها مجبور بودند كه بيش از ۶۰ درصد متخصصان خود را اخراج كنند. بخت با شركت موتورولا يار بود و رقيب آن‌ها يعني شركت Philco Radio مجبور شد براي پايبندي به تعهدات خود با شركت موتورولا همكاري كند. اين موضوع باعث شد كه گالوين و همكارانش ركود اقتصادي را با موفقيت پشت سر بگذارند.

در سال‌هاي بين ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ پاول گالوين با ارائه‌ي محصولاتي مانند نيمه‌هادي‌ها، راديوهاي AM قابل حمل، فونوگراف‌ها، ترانزيستورها و تلويزيون‌ها قدم‌هاي مثبتي در رشد شركت موتورولا برداشت. پاول در سال ۱۹۵۴ متوجه شد كه شركت بسيار رشد كرده و براي تصميم‌گيري‌هاي مهم به كمك احتياج دارد. بنابراين شركت را به خط توليد‌هاي مختلف تقسيم‌بندي كرد. او در سال ۱۹۵۶ پسرش باب گالوين (Bob Galvin) را به‌عنوان جانشين خود انتخاب كرد. همچنين افراد مناسبي را براي رياست هر بخش شركت تعيين كرد. او تا چند سال بعد نيز رياست شركت را بر عهده داشت. پاول گالوين در تاريخ ۵ نوامبر ۱۹۵۹ در اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت. بسياري از موفقيت‌هاي شركت از جمله سفر موتورولا به فضا بعد از مرگ او به وقوع پيوست. بعد از او باب گالوين رياست شركت را تا سال ۱۹۹۰ بر عهده داشت و سپس خودش را بازنشسته كرد.

مرجع متخصصين ايران motorola split

دلايل شكست برند موتورولا

متخصص كارشناسان معتقدند كه دلايل مختلف زيادي در طول زمان دست به دست هم داده‌اند تا شركت موتورولا نتواند در بازار رقابت قوي ظاهر شود. يكي از اين دلايل اين بود كه شركت موتورولا خيلي دير از فناوري 3G در محصولات خود استفاده كرد. اشتباه اين شركت اين بود كه طبق نيازهاي مردم آمريكا عمل كرده بود و خواسته‌ي بقيه‌ي مشتري‌هاي خود را ناديده گرفته بود. يكي ديگر از اشتباهات شركت موتورولا اين بود كه نتوانست نوآوري جديدي به بازار عرضه كند. موبايل‌هاي RAZR موفقيت بزرگي براي اين شركت بودند. اما بعد از آن نتوانست محصولي با موفقيت مشابه را به بازار عرضه كند. رقباي اين شركت همگي با ارائه‌ي محصولات و نوآوري‌هاي جديد توانسته‌اند قدرت خود را در بازار حفظ كنند. موتورولا در حال حاضر محصولات متنوعي با سيستم‌عامل‌، واسط متخصصي و طراحي‌هاي مختلف به بازار عرضه مي‌كند اما به عقيده‌ي متخصص كارشناسان بايد تمركز خود را روي يك يا دو بخش بگذارد تا بتواند يك محصول ديگر مانند موبايل‌هاي RAZR را به بازار عرضه كند.

كار كردن روي تعداد زيادي از پلت‌فرم‌ها از جمله ديگر دلايل شكست اين شركت است. شركت موتورولا در حال حاضر روي توليد موبايل‌هايي با سيستم‌عامل Symbian، Linux و Windows Mobile كار مي‌كند. به همين دليل نمي‌تواند يك محصول متقاعدكننده به بازار عرضه كند. اين شركت در سال ۲۰۰۷ شركتي به نام Symbol Technologies را خريداري كرد تا از سيستم‌هاي جديد براي موبايل‌هاي خود استفاده كنند. سيستم‌هايي مانند ذخيره‌ي پيشرفته‌ي اطلاعات و شناسايي فركانس راديو كه به كاركرد بهتر موبايل‌هاي موتورولا كمك مي‌كرد. اين شركت اخيرا هيچ اقدام مشابهي براي خريد تكنولوژي‌هاي جديد انجام نداده و برخي همين موضوع را يكي از علت‌هاي اصلي شكست اين برند مي‌دانند.

يكي از دلايل موفقيت شركت‌هاي بزرگ اين است كه از همفكري متخصصان با استعداد و خلاق خود براي اختراع محصولات جديد استفاده مي‌كنند. شركت موتورولا ۶۹ هزار متخصص در سراسر دنيا دارد اما متخصصان برتر آن براي طراحي محصولات جديد هرگز با يكديگر در تعامل نبوده‌اند. مديرعامل پيشين اين شركت يعني ادوارد زندر (Edward Zander) براي حل اين اشكال تلاش كرد اما نتوانست آن را از بين ببرد.

سرعت آرام شركت موتورولا در توليد محصولات جديد را نيز مي‌توان يكي ديگر از دلايل شكست اين شركت دانست. همه‌ي شركت‌هاي فعال در زمينه‌ي توليد تلفن همراه سعي مي‌كنند تكنولوژي‌هاي جديد خود را زودتر از رقبايشان به بازار عرضه كنند اما شركت موتورولا معمولا هيچ عجله‌اي در انجام اين كار از خودش نشان نمي‌دهد.

وضعيت فعلي برند موتورولا در بازار

شركت موتورولا در سال ۲۰۱۱ به دليل ورشكستگي به دو شركت مستقل به نام‌هاي موتورولا موبيليتي (Motorola Mobility) و موتورولا سلوشنز (Motorola Solutions) تقسيم شد. موتورولا سلوشنز كه از لوگوي آبي رنگ استفاده مي‌كند در شيكاگو واقع شده است. اين شركت در زمينه‌ي تكنولوژي و تجهيزات پليسي، راديويي و نيازهاي تبليغاتي فعاليت مي‌كند. موتورولا موبيليتي از لوگوي قرمز رنگ استفاده مي‌كند و به توليد موبايل‌هاي موبايل مي‌پردازد.

شركت گوگل در تاريخ ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۱ اعلام كرد كه قصد دارد موتورولا موبيليتي را به مبلغ ۱۲.۵ ميليارد دلار خريداري كند. در تاريخ ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۱ سهامداران اين شركت رضايت خود را اعلام كرده و اين شركت به گوگل واگذار شد. ۳ سال بعد از اين ماجرا يعني در ۱۰ اكتبر سال ۲۰۱۴ شركت موتورولا با ارزش ۲.۹ ميليارد دلار به شركت لنوو فروخته شد. شايد فكر كنيد كه گوگل بابت فروش شركت موتورولا با اين ارزش ضرر كرده است اما اين شركت بخش قابل توجهي از حق اختراعات موتورولا را به لنوو واگذار نكرده است. شركت لنوو تنها حق استفاده‌ي شراكتي بعضي از اين اختراعات را دارد.

شركتي كه پاول گالوين در سال ۱۹۲۸ با ۵ متخصص راه‌اندازي كرد در طول زمان تبديل به يكي از شركت‌هاي موفق آمريكايي شد. اگرچه اين شركت نسبت به دهه‌ي ۱۹۹۰ از محبوبيت كمتري در بازار برخوردار است اما نسبت به روزهاي اوليه‌ي خود پيشرفت قابل توجهي داشته است. موتورولا اكنون در ۷۳ كشور شعبه دارد و بيش از ۶۹ هزار نفر براي آن كار مي‌كنند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات