توصيه‌هاي تيم فريس براي غلبه بر استرس و افسردگي كارآفريني

پنج‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تيم فريس، كارآفرين و نويسنده، با شرح راهكارهايي را براي اشكالات روحي كارآفرينان نظير اضطراب و افسردگي، بازگشت پرانرژي به زندگي را دور از دسترس نمي‌داند.
تبليغات

هيچ‌كس هرگز نگفته كه كارآفريني كار ساده‌اي است و اگر هم كسي چنين اظهاري كرده باشد، ‌مشخصاً در زندگي‌اش كارآفريني را تجربه نكرده است.

به لحاظ روانشناسي كارآفرينان با چالش‌هاي سختي مواجه هستند. حتي در خوش‌بينانه‌ترين حالت، صرف راه‌اندازي كسب‌وكار شخصي، بسيار استرس‌زا است.

يك محيط كار سنگين و چالش آفرين، كارآفرينان را در معرض افسردگي قرار مي‌دهد و در برخي شرايط حتي تمايلات خودكشي را در آن‌ها افزايش مي‌دهد.

تيم فريس به‌عنوان يك جوان، سرمايه‌گذار تكنولوژي، كارآفرين و نويسنده، در دوران دانشجويي‌اش در دانشگاه پرينستون، با افسردگي و افكار خودكشي مبارزه كرد. سختي‌هاي زندگي، اشكالات دانشگاه، مسائلي كه در زندگي عاطفي‌اش پيش‌آمده بود، اعتمادبه‌نفس پايين و چشم‌انداز ناخوشايند شغلي، فريس را به پايان راه رسانده بود. او در سخنراني معروفش در Ted Talk، همين چالش‌ها را موضوع مباحثه خود قرارداد.

اما فريس مانند بسياري از كارآفرينان، با اين اشكالات روحي مبارزه كرد و به موفقيت و شكوفايي حرفه‌اي دست‌يافت.

اين افراد چگونه و با استفاده از چه ابزارهايي مي‌توانند دوباره تمركزشان را به دست آوردند و بر چالش‌هاي طاقت‌فرساي كارآفريني، غلبه كنند؟

فريس در وب‌سايت خود، همه‌ي تلاش‌ها و مبارزاتش را يادآوري مي‌كند و چند پيشنهاد براي غلبه بر استرس ذهني ارائه مي‌دهد. برخي از راهكارهاي موردعلاقه‌ي او را باهم مي‌خوانيم:

مرجع متخصصين ايران Major Stressors

مهم‌ترين منابع استرس‌زا را پيدا كنيد

فريس توصيه مي‌كند سه تا چهار موضوعي را كه به‌طور مداوم باعث ناراحتي شما مي‌شوند پيدا كنيد. معمولاً اين موضوعات، كارهايي هستند كه از ليست وظايف يك روز، به ‌روز بعد منتقل مي‌شوند. هنگامي‌كه آن‌ها را شناسايي كرديد، اين دو سؤال را از خودتان بپرسيد:

  • اگر اين تنها كاري بود كه امروز به پايان مي‌رساندم، حالا خشنود بودم؟
  • آيا تكميل اين كار باعث مي‌شود ساير امور ساده‌تر انجام شود يا اهميت كمتري پيدا كند؟

اگر پاسختان حتي به يكي از اين دو سؤال مثبت است، اين كار را در اولويت برنامه‌هايتان قرار دهيد. روزي دو تا سه ساعت را فقط براي اين كار كنار بگذاريد و محيطي فراهم كنيد كه بدون هيچ مزاحمتي، با تمركز و عميق روي اين مسئله كاركنيد.

به همين ترتيب تك‌تك عوامل استرس‌زا را بسنجيد و براي برطرف كردنشان، يا كار روي آن‌ها، برنامه‌ريزي كنيد. بعد از مدتي شما عواملي را كه بيش از همه به زندگي‌تان استرس وارد مي‌كنند و بهر‌‌ه‌وريتان را كاهش مي‌دهند، از بين مي‌بريد.

مرجع متخصصين ايران Make Time for Yourself

براي خودتان زمان بگذاريد

حس مي‌كنيد بار زيادي روي دوشتان است؟ كار سخت‌تر هميشه بهترين راه‌حل نيست. در حقيقت ممكن است عكس اين قضيه صادق باشد.

فريس متوجه شده است كه ارتباطات خارج از كار براي حفظ سلامت ذهني ضروري است. او توصيه مي‌كند هر هفته لااقل يك‌بار شام را با دوستانتان صرف كنيد تا دوباره از ارتباطات غير كاري لذت ببريد. بهترين حالت اين است كه با سه يا چهار نفر از دوستانتان دورهم جمع شويد و شام بخوريد، ولي اگر شرايط مهيا نيست، حضور دو نفر از دوستان هم كافي است.

مؤلفه‌ي دوم، وقت گذاشتن براي تمرين‌هاي فيزيكي و ورزشي است. هرروز حداقل ۲۰ دقيقه فعاليت فيزيكي داشته باشيد. او مي‌گويد يك راه خوب اين است كه در باشگاه ثبت‌نام كنيد و پيشاپيش پول دوره را بپردازيد. به‌اين‌ترتيب به‌احتمال بيشتري خودتان را موظف ميدانيد در جلسه‌هاي ورزش شركت كنيد.

اگر كمي از اشكال فعلي فاصله بگيريد، ذهن شما باز مي‌شود و ديد تازه‌اي براي مطالعه اين چالش پيدا مي‌كنيد.

مرجع متخصصين ايران Eat Right

درست غذا بخوريد

يك رژيم غذايي نامناسب زندگي را از اين هم سخت‌تر مي‌كند. به غذاهايي رو بياوريد كه مانع از نوسانات قند خون مي‌شوند، يعني مصرف كربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده را كاهش دهيد. رژيم غذايي‌تان را بر پايه‌ي گوشت، سبزيجات تازه و چربي‌هاي سالم تنظيم كنيد. اجازه ندهيد بين وعده‌هاي غذايي‌تان زياد فاصله بيفتد، چراكه در اين صورت روال بدن و ذهنتان به هم مي‌خورد.

هنگامي‌كه حس و حال خيلي بدي داريد، براي بهبود روحيه هيچ‌چيز مؤثرتر از اين نيست كه در جايگاه شكرگزاري قرار بگيريد. شما مي‌توانيد از اين دو راه براي تغيير نگرش خود استفاده كنيد:

  • به همه‌ي چيزهايي كه بابت آن‌ها راضي و قدردان هستيد فكر كنيد و ۱۰ مورد از آن‌ها را بنويسيد.
  • با يك نفر تماس بگيريد/ رايانامه بفرستيد/ پيام بدهيد و يك نكته يا پيام مثبت را با او به اشتراك بگذاريد. همچنين قدرداني و خشنودي خودتان را از اين موضوع اظهار كنيد.

با ابراز قدرداني، يا هدايت ذهنتان به حمايت از يك فرد ديگر، اشكالات فعليتان، به مسائل ثانويه تبديل مي‌شود. شما با كمك به ديگران درنهايت به خودتان كمك مي‌كنيد و اين يك بازي برد-برد است.

مرجع متخصصين ايران Realize You're Not Alone

به ياد داشته باشيد كه شما تنها نيستيد

هرگاه زندگي‌تان به‌عنوان يك كارآفرين سخت مي‌شود، به ياد بياوريد كه تنها نيستيد. بايد درك كنيد كه افسردگي و اضطراب، شكست‌هاي شخصي نيستند. آنچه شما تجربه مي‌كنيد، بخشي از جريان زندگي است و با كمي كار روي آن، مي‌توانيد دوباره به مسير زندگي برگرديد.

تيم فريس، تنها كسي نيست كه اين تجربه‌ها را پشت سر گذاشته است. در حقيقت بسياري از كارآفرينان طي دوران حرفه‌اي خود، با اشكالات سلامت روان مواجه مي‌شوند. خوشبختانه در اين سال‌ها، آن طرز تفكر سنتي منفي نسبت به چالش‌هاي روحي تا حد زيادي از بين رفته است. امروزه بسياري از مردم در مورد اشكالات افسردگي و اضطراب خود با ديگران صحبت مي‌كنند و اگرچه معضلات روحي كارآفرينان، مسئله‌اي است كه بايد بيشتر موردتوجه قرار بگيرد، ولي توانايي صحبت كردن در مورد آن، به‌تنهايي يك قدم بزرگ مثبت به شمار مي‌رود.

وقتي دوره‌هاي سختي را تجربه مي‌كنيد، با خودتان مهربان‌تر باشيد. براي انرژي گرفتن و بالا بردن روحيه‌ي خود وقت بگذاريد. اهداف نسبتاً راحتي را تنظيم كنيد كه دستيابي به آن‌ها اشكال نباشد و بتوانيد سريع نتيجه‌ي كارتان را ببينيد. اهدافي كه به‌دور از پروژه‌هاي بزرگ، شما را در رهايي از استرس ياري مي‌دهند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات