سندرم ايمپاستر، بيماري شايع كارآفرينان و راه‌هاي درمان

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سندرم ايمپاستر، نگراني افراد از موفقيت‌ها و عدم پذيرش مناسب آن‌ها است. عموم كارآفرينان پس از راه‌اندازي استارتاپ با اين اشكال مواجه مي‌شوند.
تبليغات

در تعريف كلي، افراد مبتلا به سندرم ايمپاستر، تصور مي‌كنند كه لياقت پيروزي‌هايشان را ندارند. ممكن است آن‌ها از پيروزي‌ها و موفقيت‌ها خوشحال نشوند يا تصور كنند كه از روش نادرست يا فريب‌كاري به موفقيت رسيده‌اند. به هر حال اين احساس ناخوشايند، آن‌ها را از لذت بردن از ساختماني كه به‌سختي بنا كرده‌اند، بازمي‌دارد.

تصور كنيد كارآفريني هستيد كه با تلاش زياد و مقاومت در برابر اطرافيان، شركت خود را بنا كرده‌ايد. كارها با سرعت پيش مي‌روند و شما به موفقيت‌هاي اوليه دست پيدا مي‌كنيد. درست در همين زمان است كه سندرم به سراغ شما مي‌آيد. در اين حالت نمي‌توانيد از موفقيت‌ها لذت ببريد و ممكن است خودتان را تا حدي مقصر بدانيد. يك اتفاق ساده يا صحبت يكي از اطرافيان باعث خواهد شد كه خودتان را لايق موقعيت‌هاي پيش‌آمده ندانيد. در اين حالت راهكارهايي وجود دارد كه مي‌توان با استفاده از آن‌ها با اين حس مقابله كرد و از پيشرفت سندرم جلوگيري كرد.

۱- در هر شرايطي وظايف خود را انجام دهيد

اگرچه اين كار در عمل دشوار است؛ اما بايد تلاش كنيد بدون توجه به حالات روحي و رواني، كار خود را به بهترين نحو پيش ببريد. قطعا مي‌دانيد كه پيشبرد اهداف استارتاپ نيازمند انجام وظايف كوچك و روزانه‌ي متعددي است. اين وظايف پله‌هاي پيشرفت شما و شركت هستند و با انجام دادن صحيح آن‌ها مي‌توانيد به موفقيت‌هاي بيشتر اميدوار باشيد.

بدون توجه به احساس گناه كاذب، روي وظايف روزانه تمركز كنيد. تمام ذهن خود را به آن‌ها بسپاريد و با قدرت در مسير قدم بگذاريد. توجه به اين وظايف كوچك، در آخر روز شما را با احساس رضايتمندي روبرو مي‌كند كه توجهتان را از باورهاي غلط دور خواهد كرد. اين كه هر روز بدانيد قدمي كوچك در مسير برداشته و وظيفه‌اي را به‌خوبي تمام كرده‌ايد، نيروي محركه‌ي شما در ادامه‌ي راه خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران market research

۲- در مورد كار و احساسات، تحقيق كنيد

حتما متوجه شده‌ايد كه راهكارهاي اين مقاله، عموما به مشغول كردن ذهن شما مي‌پردازند. هدف اين است كه خود را با اهداف كوتاه‌مدت و بلندمدت مفيد مشغول كنيد و تصور عملكرد اشتباه را از خود دور كنيد. با مطالعه در مورد احساسات خود، وظايف مديريتي، مراحل پيشرفت استارتاپ و كلا هر چيزي كه از آن اطلاع نداريد، هم خودتان را مشغول كنيد و هم اعتماد به نفس واقعي كسب كنيد.

مشغول شدن به مطالعه و تحقيق به شما اين اعتمادبه‌نفس را مي‌دهد كه موفقيت‌هاي پيش‌آمده اتفاقي يا با فريب‌كاري نبوده‌اند و براي آن‌ها تلاش كرده‌ايد. با اين كار از لحاظ ذهني قانع مي‌شويد كه عمليات لازم براي پيشبرد اهداف شركت را به‌خوبي انجام داده‌ايد. به بيان ديگر فاكتورهايي همچون شانس و روابط، به‌مرور از ذهن شما حذف خواهند شد.

۳- دليل تأسيس استارتاپ را فراموش نكنيد

به‌عنوان يك كارآفرين، قطعا دليل روشن و مفيدي براي تأسيس استارتاپ داشته‌ايد. اين دليل و هدف را هميشه در جلوي چشمانتان داشته باشيد. مطمئنا اين دليل و هدف بايد چيزي فراتر از پول باشد. در غير اين صورت نمي‌توانيد با قدرت به آن اتكا كنيد.

از همان ابتدا سعي كنيد هدفي روشن و قابل اتكا براي شركتتان تصور كنيد و به آن پايبند باشيد. وقتي افكار مزاحم و تصورات سندرم به سراغتان آمد، فقط به اين هدف توجه كنيد و راه‌هاي رسيدن به آن را مجددا مرور كنيد. فراموش نكنيد، تمركز روي هدف، علاوه بر سندرم ايماپستر، درمان بسياري از بيماري‌هاي رواني ديگر كارآفرينان نيز هست.

در نهايت بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين نوع از احساسات، زماني كه در حال تلاش براي رسيدن به اهدافي خارج از محوطه‌ي امن خود هستيد، طبيعي است. اين پاسخ شما به احساسات است كه مي‌تواند ضامن موفقيت يا شكست كاري باشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات