نشانه‌هاي هوش هيجاني رهبران كسب و كار

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هوش هيجاني يكي از مهم‌ترين وجه تمايز رهبران خارق‌العاده با مديران عادي است. نشانه‌‌هاي هوش هيجاني چيست و آيا مي‌توان با تمرين آن را به دست آورد؟
تبليغات

هوش هيجاني يا عاطفي، توانايي كنترل احساسات و درك ديگران است. افرادي كه هوش هيجاني بالايي دارند، به خوبي مي‌توانند با شخصيت‌هاي مختلف كنار بيايند و از فضاي مثبت ايجاد شده براي رشد و پيشرفت خود و مجموعه استفاده كنند. روانشناسان عقيده دارند انسان‌هايي كه هوش عاطفي بالايي دارند، از شانس مقبوليت بيش‌تري در رهبري از طرف ديگران برخوردار هستند. سيمون سينك نويسنده‌ي جزوه رايگان‌‌هاي پر فروش كسب و كار از جمله جزوه رايگان «رهبران آخر از همه غذا مي‌خورند» رفتارهاي زيرا را نشانه‌ي هوش عاطفي مي‌داند.

خالص‌ترين احساسات خود را بروز مي‌دهند

رهبران با هوش احساسي شخصيت انساني دارند. آن‌ها هميشه فضاي شادي را ايجاد مي‌كنند. احساسات خود را بروز مي‌دهند و از نشان دادن نااميدي يا ناراحتي خود واهمه‌اي ندارند.

رهبران با هوش هيجاني بالا به راحتي احساسات خود را بروز مي‌دهند

رهبران هوشمند ناتواني خود را بيان مي‌كنند و از ديگران كمك مي‌گيرند. شايد آشكار كردن احساسات ضعف تلقي شود ولي در عمل باعث ايجاد فضاي مثبت و صميمانه‌ مي‌شود.

قبل از صحبت خوب گوش مي‌دهند

رهبران با هوش هيجاني بالا قادر به كنترل افكارشان هستند. آن‌ها هرگونه پيش زمينه و تعصب ذهني را كنار گذاشته و با گوش دادن به حرف‌هاي ديگران با آن‌‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند. آن‌ها به دغدغه‌ها نگراني‌ها و اشكالات ديگران اهميت مي‌دهند و از ايده‌هاي آن‌ها استقبال مي‌كنند.

به رشد متخصصانشان كمك مي‌كنند

آن‌ها از متخصصانشان انتظار رشد و تعالي دارند و خودشان را در تحقق اين امر مسئول مي‌‌دانند. اين رهبران تلاش مي‌كنند موانع را بزدايند و مسير همواري براي رشد آن‌ها فراهم كنند.

مرجع متخصصين ايران هوش هيجاني

با تحسين انگيزه ايجاد مي‌كنند

طبق نتايج مطالعات بهترين شركت‌‌ها ارج و منزلت را قوي‌ترين روش ايجاد تعهد در متخصصان مي‌دانند. يكي از بهترين روش‌هاي انگيزه‌دهي تشويق منظم متخصصان شايسته است.

همه‌ي ما در زندگي با چالش‌ها و اتفاقات غيرمنتظره‌اي روبه‌رو شده‌ايم. مهم نحوه‌ي برخورد و تعامل ما با اتفاقات ناخوشايند است. رهبران منعطف در برخورد با هر اشكالي با نگرش مخصوص به آن، به حل و فصل اشكال مي‌پردازند. محققان پيشنهاد مي‌دهند كه براي حفظ انعطاف شخصيتي با ذهنيت مثبت ادراك خود را به چالش بكشيد.

اشتباه ديگران را مي‌پذيرند

رهبران خردمند مي‌دانند كه هيچ ‌كسي كامل نيست و احتمال خطا براي هر كسي وجود دارد. آن‌ها به اشتباه خود اقرار مي‌كنند. از اشتباه درس گرفته و ديگر آن را تكرار نمي‌كنند. وقتي رهبران چنين شخصيتي را نشان مي‌دهند، شجاعت ريسك‌پذيري متخصصان افزايش مي‌يابد. رشد، بدون اشتباه و خطا هرگز نمي‌‌تواند محقق شود.

چشم‌انداز‌ها را از زواياي مختلف مطالعه مي‌كنند

وقتي شرايط رو به وخامت مي‌‌گذارد، رهبران هوشمند از افراد مختلفي با صلاحيت‌هاي كم و زياد مشورت مي‌گيرند. گاهي اوقات تصميمي كه مي‌گيرند مورد تاييد همه نيست، ولي بهترين تصميم است. زيرا قضيه را از زواياي مختلفي مطالعه كرده‌اند و با طرز فكر‌هاي مختلفي آشنا شده‌اند. 

آن طور كه به انديشه متخصصين مي‌رسد، هوش هيجاني بيش‌تر از اين كه به عنوان استعداد ذاتي مطرح باشد، بيش‌تر شخصيتي اكتسابي است. پس با كمي سعه‌ي صدر و تأمل مي‌توان اين ويژگي را در خود تقويت كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات