شكايت رانندگان آمازون از شرايط كاري سخت و حقوق عقب افتاده

پنج‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برخي رانندگان پيمانكاري آمازون مجبور هستند ۲۰۰ كالا را در يك شيفت ۹ ساعته تحويل دهند و همچنين رفتار نامناسب كارفرما را تحمل كنند.
تبليغات

آيا تا به حال برايتان پيش آمده هنگام تحويل گرفتن كالاي سفارشي با چهره‌ي درهم و گرفته‌ي تحويل دهنده روبه‌رو شويد؟ رانندگاني كه شرايط كاري خوبي ندارند معمولا هنگام تحويل كالا به مشتريان خوشحال به انديشه متخصصين نمي‌رسند و گويا برخي رانندگان شركت آمازون نيز جزو اين دسته هستند. اين موضوع در يكي از گزارش‌هاي بيزينس‌اينسايدر و در جريان مصاحبه با ۳۱ نفر از رانندگان مطرح شده است. البته اين رانندگان مستقيما براي شركت آمازون كار نمي‌كنند بلكه در استخدام پيمانكاران حمل‌ونقل هستند و وظيفه‌ي تحويل كالاهاي آمازون را بر عهده دارند.

 به‌عنوان مثال يكي از رانندگان در جريان مصاحبه گفته است بعد از اعلام مجروحيت در حين كار و درخواست رسيدگي، از اينكه درخواست خود را پيش از تحويل اجناس مطرح كرده مورد تمسخر قرار گرفته است. يا به‌عنوان مثال تعدادي ديگر از رانندگان اعلام كرده‌اند با وجود ۴۰ ساعت كار در هفته حقوقي دريافت نكرده‌اند. عده‌اي ديگر تنها چند روز مانده به سابقه‌ي كاري ۹۰ روزه براي دريافت خدمات بيمه اخراج شده‌اند. بسياري از آن‌ها بابت حجم بالاي كار در مدت زمان كم شكايت كرده‌اند. به آن‌ها گفته شده است بايد در يك شيفت كاري ۹ ساعته ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسته را تحويل دهند. در اين شيفت كاري يك ساعت استراحت براي صرف ناهار و دو وقفه‌ي ۱۵ دقيقه‌اي براي استفاده از سرويس بهداشتي در انديشه متخصصين گرفته شده است. اگر حساب كنيد متوجه مي‌شويد براي تحويل ۲۰۰ كالا در هشت ساعت، راننده براي تحويل هر كالا تنها دو دقيقه و ۲۴ ثانيه زمان دارد.

مطمئنا انجام چنين كاري بسياري سخت است و بسياري از رانندگان از ترس اخراج براي صرف ناهار استراحت نكرده و بي‌وقفه كار مي‌كنند و حتي براي استفاده از سرويس بهداشتي نيز اشكال دارند. اين سخت‌گيري‌ها باعث شده بسياري از آن‌ها به قوانين رانندگي مانند توقف در نقاط خاص و رعايت سرعت مجاز پايبند نباشند و اين بسيار خطرناك است. به‌عنوان مثال يكي از راننده‌ها گفته كه براي جلوگيري از تصادف با يك بچه مجبور شده سرعت خود را كم كند و درنتيجه از برنامه‌ي تحويل كالاهاي آمازون عقب افتاده است.

مرجع متخصصين ايران amazon delivery

با اين حال باوجود گذشتن از زمان استراحت باز هم رانندگان نمي‌توانند در يك شيفت ۹ ساعته همه‌ي ۲۰۰ كالا را تحويل دهند و مجبور به اضافه‌كاري مي‌شوند. آن‌ها گاهي اوقات براي تكميل كار خود مجبور هستند ۱۵ تا ۱۶ ساعت در روز كار كنند. آماندا ايپ، از طرف شركت آمازون به بيزينس‌اينسايدر گفته است نمي‌توان شرايط سخت نقل شده از طرف عده‌ي كمي از متخصصان را به همه‌ي متخصصان آمازون بسط داد، شكايت تنها ۳۱ متخصص ناراضي كه بعضا از كار خود استعفا داده‌اند نمونه‌ خوبي براي تعريف شرايط متخصصان آمازون نيستند.

ايپ در رابطه با برنامه‌ي فشرده‌ي تحويل اجناس گفت بسياري از رانندگان با اختصاص يك ساعت به صرف ناهار و استراحت و رعايت تمام قوانين رانندگي كار خود را در كمتر از ۹ ساعت تحويل مي‌دهند. او در صحبت‌هاي خود تحويل ۲۰۰ كالا در يك شيفت كاري را نه تكذيب و نه تأييد كرد و هيچ توضيحي در مورد امكان‌پذير بودن اين موضوع ارائه نداد.

آمازون از رانندگان مي‌خواهد اشكالات را گزارش دهند

شركت آمازون به بيزينس‌اينسايدر گفته است هر يك از متخصصان بخش حمل‌ونقل كه با بدرفتاري روبه‌رو شود بايد اين موضوع را مستقيم به شركت آمازون و نه شركت پيمانكاري گزارش دهد. همچنين راه‌هاي مختلفي براي انجام اين كار مانند چت با قسمت همراهي در انديشه متخصصين گرفته شده است. شركت آمازون اعلام كرده است گزارشات را جدي مي‌گيرد و همكاري خود را با پيمانكاران خطاكار قطع مي‌كند. تا به حال چندين پرونده در مورد شكايت رانندگان از شركت‌هاي پيمانكاري و آمازون حل‌وفصل شده، اگرچه آمازون هيچ تخلفي را قبول نكرده است.

مرجع متخصصين ايران amazon delivery

شركت آمازون براي اشكالات خود دنبال استخدام كارآفريناني است كه بتوانند شركتي براي تحويل سريع سفارشات آمازون راه‌اندازي كنند. آن‌ها مي‌توانند با سرمايه‌ي ۱۰ هزار دلاري و استفاده از وسايل نقليه با علامت آمازون كار خود را آغاز كنند. آن‌ها همچنين مي‌توانند از خدمات يادگيريي شركت آمازون بهره‌مند شوند و اين فرصت خوبي براي افرادي است كه قصد دارند بدون سرمايه‌ي زياد كسب‌وكار خود را راه‌اندازي كنند. اين شرايط همچنين فرصت خوبي را براي افرادي با گذشته‌ي نه چندان مناسب فراهم كرده است.

به‌عنوان مثال رئيس يكي از شركت‌هاي تداركي، دلال سهامي است كه به دليل فعاليت در يك مورد تقلب از سوي صنعت اوراق بهادر ممنوع‌الكار شده است. جاي تعجب نيست كه برخي متخصصان از اين كارآفرين بابت عدم پرداخت به موقع حقوق شكايت مي‌كنند. اما اشكال بزرگ‌تر اين است كه آمازون به تحويل دادن كالا در كمتر از ۴۸ ساعت و بدون دريافت هزينه‌ي اضافه معروف شده و اعتبار كسب كرده است.

بيش از ۱۰۰ ميليون متخصص براي سرويس آمازون پرايم ثبت‌نام كرده‌اند و سالانه با پرداخت ۱۱۹ دلار از خدمات تحويل يك يا دو روزه‌ي كالا در حجم زياد بهره‌مند مي‌شوند. متخصصان مي‌توانند از اين خدمات رايگان تحويل در هر زماني استفاده كنند و به همين دليل هزينه‌ي مرتبط با تحويل كالا در ۱۰ سال گذشته از ۱.۲ ميليارد دلار به ۲.۱۷ ميليارد دلار رسيده است. اين افزايش هزينه تبديل به يك اشكال اساسي براي آمازون شده و به همين دليل برنامه‌ي همكاري با ساير شركت‌ها براي تحويل در انديشه متخصصين گرفته شده است.

آمازون حتي براي شركت‌هاي فدرال اكسپرس (فدكس) و ساير شركت‌هاي بين‌المللي تحويل كالا ايجاد نگراني كرده است زيرا همكاري با صدها شركت كوچكي كه تنها مشتري‌شان آمازون است، اين غول خرده‌فروشي را در جايگاه رياست قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران amazon delivery

تمام شركت‌هاي حمل‌ونقل اين موضوع را تأكيد كرده‌اند و مي‌دانند آمازون هر موقع بخواهد مي‌تواند سطح همكاري خود را با آن‌ها كاهش داده يا قطع كند. مديران آمازون از طريق رديابي دستگاه‌هاي مخصوص، فعاليت رانندگان را تحت انديشه متخصصين دارند و اگر متخصصي در جريان كار توقف كند، رئيس شركت بازخواست مي‌شود. به همين دليل مديران شركت‌هاي پيمانكاري اين موضوع را جدي مي‌گيرند.

درنهايت بايد گفت كه سيستم آمازون هميشه برنده است زيرا بيشترين محصولات را با كمترين هزينه تحويل مي‌دهد و اگر بتواند وابستگي خود را با شركت‌هاي تحويل كالا از بين ببرد منفعت بيشتري براي متخصصان خود خواهد داشت. كارآفرينان شركت‌هاي حمل‌ونقل نيز هميشه به واسطه‌ي همكاري با آمازون برنده هستند. آن‌ها كسب‌وكار خود را با حداقل سرمايه آغاز مي‌كنند و درآمد زيادي دارند. از طرفي مشتريان سرويس آمازون پرايم نيز برنده هستند زيرا محصولات مورد انديشه متخصصين خود را با ارزش مناسب خريداري كرده و يك يا دو روز بعد بدون نياز به پرداخت هزينه‌ي حمل‌ونقل دريافت مي‌كنند.

تنها بازندگان اين ماجرا رانندگاني هستند كه بين انتظارات آمازون مبني بر تحويل بيشتر، سريع‌تر و كم‌هزينه‌تر محصولات و كارآفرينان جوياي جلب رضايت آمازون گرفتار شده‌اند و چاره‌اي جز ادامه‌ي همكاري ندارند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات