نقشه و مسيرياب نشان چگونه سريعترين مسير را انتخاب ميكند
نقشه و مسيرياب نشان كه امسال براي اولينبار در الكامپ حضور يافته بود، ازطريق غرفهي خود در سالن الكام استارز (سالن ۸ و ۹) با بازديدكنندگان ارتباط داشت. در سومين روز برگزاري نمايشگاه، نشان در جريان ارائهاي در سالن ۷ در حضور محسن پورسيدآقايي، معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران، از جزئيات متخصص و نحوهي كاركرد سرويس نقشه و مسيرياب خود پرده برداشت.
در همان ابتداي ارائه، مصطفي جلمباداني، معمار متخصص مسيرياب نشان، به توضيح يكي از اصليترين پرسشهايي كه ممكن است ذهن هر متخصصي را بهخود مشغول كند پرداخت: اينكه مسيرياب چگونه وضعيت ترافيكي مسير انتخابي متخصص را مشخص ميكند.
بهگفتهي جلمباداني، اگرچه نشان وضعيت لحظهاي ترافيك و سرعت خودروها در مناطق مختلف شهري را در اختيار دارد، اما اين اطلاعات بهتنهايي براي مسيريابي كافي نيست. هنگامي كه متخصص مسيري را در اپليكيشن نشان انتخاب ميكند، وضعيت ترافيكيِ نمايش داده شده در نقاط مختلف مسير (كه بسته به سنگيني ترافيك با رنگهاي سبز و قرمز مشخص ميشود)، وضعيت آن نقطه در همان لحظه نيست؛ بلكه آنچه مسيرياب به متخصص نشان ميدهد، پيشبيني وضعيت ترافيكي منطقه هنگام رسيدن متخصص به آنجا است. معمار متخصص مسيرياب نشان براي روشنتر شدن منظور خود اينگونه توضيح داد:
فرض كنيد الان، ساعت ۱۲:۴۰ دقيقه از همينجا [محل نمايشگاه] به سمت آزادي مسيريابي كنيم. اگرچه ميدانيم همين حالا وضعيت ترافيكي در آزادي چگونه است، اما احتمالا ۴۰ دقيقهي ديگر به مقصد خواهيم رسيد و تا آن موقع وضعيت ترافيكي آزادي تغيير خواهد كرد. براي همين لازم است كه ما ترافيك را پيشبيني كنيم.
سرويس نقشه و مسيرياب نشان براي پيشبيني وضعيت ترافيك در نقاط مختلف مسير، علاوه بر استفاده از دادههاي روز، از دادههاي قديمي در بازههاي زماني مشابه نيز استفاده ميكند. جلمباداني ميگويد:
براي مثال، ترافيك يك منطقه در ساعت ۱۲:۴۵ دقيقهي روز شنبه، بهاحتمال زياد شبيه به ترافيك همان منطقه در ساعت ۱۲:۴۵ دقيقهي شنبهي گذشته خواهد بود.
مسيرياب بايد بتواند وضعيت ترافيكي مقصد را قبل از رسيدن به آن پيشبيني كند
اما همانطور كه در ادامهي ارائه اشاره شد، پيشبيني وضعيت ترافيكي تنها با اتكاي صرف به الگوهاي تكرارشونده و سوابق تاريخي ترافيكي نيز چندان دقيق نخواهد بود؛ چرا كه عوامل پيشبيني نشدهاي مانند تغيير وضعيت جوي نيز ممكن است بر وضعيت ترافيكي تأثير بگذارند. نكتهي جالب ديگر اين است كه تغييرات جوي تأثير يكساني بر وضعيت ترافيكي در نقاط مختلف شهر نميگذارند. براي مثال بارندگي ممكن است در شمال شهر تهران باعث ايجاد ترافيك شود و در جنوب تهران تغييري در وضعيت ترافيكي ايجاد نكند. اين تفاوت بين شهرهاي مختلف ايران نيز صدق ميكند. به همين دليل است كه مسيرياب نشان شهرهاي ايران را «منطقهبهمنطقه و محلهبهمحله» تفكيك كرده و وضعيت ترافيكي هركدام از اين مناطق را با درانديشه متخصصين گرفتن شرايط خاص خودشان پيشبيني ميكند.
در ادامهي ارائه، مباحث مطرح شده رنگوبوي متخصصتري بهخود گرفت. بهگفتهي معمار متخصص نشان، سرويس مسيرياب براي اينكه بتواند با الگوهاي ترافيكي منحصربهفرد مناطق مختلف شهري آشنا شود، از «الگوريتمهاي پيشرفتهي يادگيري ماشيني» استفاده ميكند. براي مثال الگوريتمهاي نشان با استفاده از دادههاي ترافيكي و سوابق سفر، شبيهترين وضعيت ترافيكي گذشتهي يك منطقه را در زماني خاص پيدا ميكند. پس از مشخص شدن شبيهترين زمان، وضعيت ترافيكي ۳۰ دقيقهي آيندهي مسير، براساس وضعيت ترافيكي آن منطقه در زمان متناظر (۳۰ دقيقه پس از شبيهترين وضعيت ترافيكي در گذشته) پيشبيني ميشود.
اما پيشبيني نهايي بهترين مسير، نميتواند تنها به پيداكردن الگوهاي ترافيكي هفتگي متكي باشد. معمار متخصص نشان در اينباره گفت:
گاهي اوقات اتفاقات غير نرمالي رخ ميدهد؛ مانند وقتي كه در يك منطقه تصادفي رخ ميدهد، يا مثلا همين امروز كه در اينجا نمايشگاه الكامپ برگزار شدهاست. امروز وضعيت ترافيكي منطقه ديگر شبيه به شنبهي هفتهي گذشته نيست. ما بايد در چنين مواقعي باتوجه به دادههايي كه به دستمان ميرسد، سريع متوجه شويم كه جايي با پيشبيني ما تفاوت پيدا كرده است.
جلمباداني در ادامه از ضرورت واكنش سريع مسيرياب به رويدادهاي ترافيكي غيرمنتظره گفت. بنا به اين ضرورت، مسيرياب نشان هر ۱۰۰ ثانيه حجم زيادي از دادههاي ترافيكي را پردازش ميكند تا درصورت پيداكردن الگويي غيرطبيعي، متخصصان را هرچهسريعتر به مسيري كمترافيكتر هدايت كند. چنين محاسباتي كه لازم است هر ۱۰۰ ثانيه تكرار شوند، به توان پردازشي بسيار بالا و انرژي زيادي نياز دارد. نشان براي كاستن از چنين بار پردازشي، از روشي بهنام «مسيريابي ديناميك» استفاده ميكند.
در پايان، معمار متخصص نشان از ويژگي جديد و در دست توسعهاي خبر داد كه قرار است بهزودي به اپليكيشن مسيرياب نشان اضافه شود. اين ويژگي با مطالعه رفتار رانندگان، متوجه ميشود كه متخصصان چه راههايي را به مسيرهاي پيشنهادي نشان ترجيح ميدهند و درصورت تداوم اين رفتار، اپليكيشن نيز از آن پس همان مسير را پيشنهاد خواهد داد.
دانلود اپليكيشن
هم انديشي ها