مطالعه رشد و جايگاه كنوني هواوي در دنياي فناوري

يك‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هواوي در سال‌هاي اخير باوجود تمام چالش‌هايي كه در صحنه‌ي بين‌المللي تجربه كرد، جريان رشد و توسعه‌ي برند خود را با قدرت حفظ كرده است.
تبليغات

هواوي امروز ديگر آن برند ناشناسي نيست كه چند سال قبل با حضوري محدود در بازار موبايل‌هاي هوشمند، به‌مرور خود را به مصرف‌كننده‌ها نمايش مي‌داد. غول چيني صنعت مخابرات كه فعاليت خود را از سال ۱۹۸۷ شروع كرد، امروز نه‌تنها در كسب‌وكار اصلي خود بلكه در بازار مصرف‌كننده هم نام قابل احترامي محسوب مي‌شود. اگرچه در سال‌هاي اخير آن‌ها تحت فشارهاي شديدي ازسوي آمريكا و متحدانش بوده‌اند، اما پيشرفت‌هاي فناورانه‌ي شركت و نفوذ مناسب به هر دو بازار تجاري و مصرف‌كننده، موقعيت باثباتي براي هواوي ايجاد كرده است. در مطلب حاضر از اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، مطالعه كوتاهي از تاريخچه‌ي هواوي داريم و وضعيت كنوني برند آن‌ها را در بازارهاي داخل و جهاني شرح مي‌دهيم.

تاريخچه ابتدايي

برند هواوي امروز نه‌تنها با محصولات متنوع در بازار مصرف‌كننده، بلكه با فناوري‌هاي مدرن شبكه و مخابرات شناخته مي‌شود. غول چيني پس از گذشت بيش از ۳۰ سال از راه‌اندازي، امروز در ميان برترين برند‌هاي جهان قرار دارد و حتي در خط مقدم جديدترين فناوري ارتباطي يعني 5G فعاليت مي‌كند. آن‌ها فعاليت خود را از سال ۱۹۸۷ و به‌عنوان نمايندگي فروش روستايي يك شركت هنگ‌كنگي در صنعت شبكه و تلفن شروع كردند. در خلال سال‌هاي ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ كه جمعيت شهرنشين چين رو به انفجار مي‌رفت، هواوي نيز فعاليت خود را در حوزه‌ي شهري گسترش داد.

شركت تحليلي معتبر مك‌كنزي پيش‌بيني مي‌كند كه جمعيت شهرنشين چين تا سال ۲۰۳۰ مرز يك ميليارد نفر را رد خواهد كرد. آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ بيش از ۲۲۱ شهر با جمعيت بيش از يك ميليون نفر خواهند داشت كه در مقايسه با اروپا و ۳۵ شهر با اين جمعيت، تفاوت عظيمي را نشان مي‌دهد. شهرهاي بزرگ، نيازمند شبكه‌هاي ارتباطي پيشرفته هستند و هواوي با تمركز روي همين نياز، پيشرفت سريع و گسترده‌اي را در بازار داخلي تجربه كرده است.

امروز محصولات و خدمات هواوي در بيش از ۱۷۰ كشور جهان استفاده مي‌‌شوند و به بيش از يك‌سوم جمعيت جهاني خدمت‌رساني مي‌كنند. اين برند چيني به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده‌ تجهيزات مخابراتي در جهان شناخته مي‌شود و در سال‌هاي اخير بزرگاني همچون نوكيا، اريكسون، سيسكو و ZTE را پشت سر گذاشته است. رقابت آن‌ها در دنياي موبايل‌هاي هوشمند هم كه براي بسياري از مردم كاملا واضح به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. آن‌ها از برندي كه هيچ جايي در سال‌هاي ابتدايي تولد موبايل‌هاي هوشمند نداشت به نامي شناخته‌شده براي تمامي مصرف‌كننده‌ها تبديل شده‌اند. هواوي امروز به‌عنوان دومين توليدكننده‌ي بزرگ موبايل‌هاي هوشمند، پس از هواوي و بالاتر از اپل قرار دارد.

مرجع متخصصين ايران هواوي

بسياري از مردم وقتي نگاهي به پيشرفت هواوي در سال‌هاي اخير مي‌كنند، بر اين تصور هستند كه برند چيني از ناكجاآباد پديدار شد و به قله‌هاي پيشرفت رسيد. درحاليكه اين‌چنين نيست. هواوي كسب‌وكار خود را ابتدا در حوزه‌ي B2B شروع كرد و كسب‌وكارهاي ديگر، مشتريان اصلي اوليه‌ي آن‌ها بودند. درواقع موفقيت‌هاي اوليه و موتور محرك پيشرفت در سال‌هاي بعد، به‌خاطر همين مدل كسب‌وكار ايجاد شد. از بزرگ‌ترين مشتريان سازماني هواوي مي‌توان به اپراتورهاي اينترنت و تلفن اشاره كرد كه با استفاده از تجهيزات شركت چيني، خدمات را با برند خود به مشتريان ارائه مي‌كنند. ازطرفي پيشرفت‌هاي اوليه‌ي هواوي در بازار داخل چين صورت گرفت كه يك‌پنجم از جمعيت جهان را شكل مي‌داد و باوجود عدم شهرت در صحنه‌ي بين‌المللي، اعتبار خوبي را شكل داد.

شكل‌دهي پايه‌هاي برند

سال سرنوشت‌ساز هواوي در بازارهاي بين‌‌المللي، ۲۰۰۵ بود كه براي اولين‌بار، فروش در قراردادهاي بين‌المللي از فروش داخلي پيش افتاد. مديران تصميم گرفتند تا بازطراحي جديدي در برند داشته باشند تا چالش‌هاي پيش‌روي فعاليت بين‌الملي را در آن لحاظ كنند. استراتژي جديد، تمركز بيشتر بر مشتري و نيازهاي مصرف‌كننده را طلب مي‌كرد. درنتيجه در سال ۲۰۰۶ هويت جديد برند طراحي شد و در همان سال، چيني‌ها موفق به كسب اعتباري قوي در بازارهاي بين‌المللي مخابراتي شدند.

هواوي تلاش‌هاي جدي براي تبديل شدن به برندي در دنياي موبايل و خروج از لاك B2B را در دهه‌ي ۲۰۱۰ با جديت پيش برد. آن‌ها با شعار Make it Possible وارد بازار مصرف‌كننده شدند و با تمركز هرچه بيشتر بر نيازهاي مشتري (به‌جاي تمركز روي برتري‌هاي متخصص) جايگاه خود را مستحكم كردند. بخش ديگري از برندسازي و تثبيت پايه‌هاي فعاليت در صنعت جديد، با ارزش‌گذاري مناسب شكل مي‌گيرد. هواوي با عرضه‌ي موبايل ۸۰ دلاري اندرويدي به بازار، نشان داد كه تصميمي جدي براي كسب سهم دارد. آن‌ها بازاري را هدف قرار دادند كه فعالان بزرگ آن زمان همچون اپل، سامسونگ، HTC، مايكروسافت و بلك‌بري از آن غافل بودند. هواوي توانست به‌سرعت ميليون‌ها دستگاه ارزان‌ارزش را در دست جوانان آفريقايي قرار دهد و بيش از يك ميليون كسب‌وكار كوچك و متوسط آفريقايي را به دنياي الكترونيك وارد كند.

مرجع متخصصين ايران هواوي

استراتژي هواوي در توليد محصولات مقرون‌به‌صرفه، نوعي حركت بر لبه‌ي تيغ هم محسوب مي‌شد. آن‌ها تمام تلاش خود را به‌كار گرفتند تا ارزش‌گذاري محصولات در محدوده‌اي معقول باشد. درواقع، مانع اصلي در ارزش‌گذاري پايين‌تر، تصور عمومي در بازارهاي بزرگ بود كه ارزش پايين را با كيفيت پايين برابر مي‌دانستند. به‌هرحال استراتژي هواوي با دقت انتخاب شد و آن‌ها به‌مرور به بازارهاي بزرگ اروپايي و آسيايي هم وارد شدند. البته آمريكا از همان ابتدا مانع‌تراشي‌هايي براي هواوي انجام مي‌داد و شركت چيني هم از سال‌ها پيش، بازار ايالات متحده را از اولويت خود خارج كرده است.

ايالات متحده هيچ‌گاه در اولويت تمركز هواوي نبوده است

سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم هواوي در تحقيق و توسعه و برندسازي به‌سرعت پاسخ داد. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان اولين برند چيني وارد فهرست ۱۰۰ برند برتر شركت مشاوره‌اي و تحقيقاتي Interbrand شدند و در جايگاه ۹۴ قرار گرفتند. انواع فعاليت‌ها اهم از سرمايه‌گذاري بازاريابي، مديريت برند، رويدادهاي بزرگ بين‌المللي و ارتباط با فعالان ديگر باعث شد تا برند هواوي بيش‌ از پيش شناخته شود. برند چيني حتي چند بار تصميم گرفت تا نام خود را براي تلفظ بهتر مشتريان غربي تغيير دهد كه درنهايت با همان نام قديمي به كار خود ادامه داد.

حوزه‌هاي تخصصي فعاليت و فلسفه برند

كسب‌وكار هسته‌اي هواوي را مي‌توان به سه دسته‌ تقسيم كرد. گروه اول كه به‌نام Carrier Network Business شناخته مي‌شود، تجهيزات شبكه‌هاي بي‌سيم، شبكه‌هاي ثابت، خدمات بين‌المللي،‌ نرم‌افزارهاي مخصوص اپراتورها و راهكارهاي مصرف انرژي در شبكه‌ها را ارائه مي‌كند و تقريبا تمامي اپراتورهاي مخابراتي در سرتاسر جهان،‌ مشتري آن‌ها هستند. آن‌ها در دوره‌ي هفت ساله‌ي منتهي به ۲۰۱۲، نرخ رشد بيش از ۷۰ درصد را در هر سال تجربه كردند كه برند چيني را در جايگاه برندهايي با بيشترين نرخ رشد قرار داد.

گروه دوم در كسب‌وكار هواوي به‌نام Enterprise Business شناخته مي‌شود كه به‌نوعي مكمل بخش اول است. اپراتورهاي مخابراتي و داده‌اي كه از تجهيرات برند چيني براي انتقال داده استفاده مي‌كنند، براي تحليل، تفسير، ذخيره‌سازي و حفظ داده‌ها نياز به راهكارهاي سازماني دارند. هواوي در اين بخش محصولات ديتاسنتر و ذخيره‌سازي را به كسب‌وكارها ارائه مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران خدمات زيرساخت مخابراتي هواوي

بخش سوم از كسب‌وكار هواوي كه براي مصرف‌كننده‌ها هم آشناتر است، Consumer Business نام دارد كه انواع محصولات، خصوصا موبايل‌هاي هوشمند و لوازم جانبي را به بازار مصرف‌كننده عرضه مي‌كند. زيرمجموعه‌ي موبايل‌هاي هواوي كار خود را به‌عنوان واحد مونتاژ برندهاي بزرگ جهان شروع و براي ورود اوليه به بازار، محصولات ارزان‌ارزش و ميان‌رده را انتخاب كرد. آن‌ها در سال ۲۰۰۸ بدون فعاليت و حضور جدي در بازار مصرف‌كننده، رتبه‌ي سوم را در بازار جهاني تجهيزات موبايلي در اختيار داشتند. پيشرفت برند چيني در تبديل شدن به برندي مستقل در بازار مصرف‌كننده و رشد تا رسيدن به رتبه‌ي دوم بازار جهاني، نكات بسيار مثبتي را در استراتژي آن‌ها نشان مي‌دهد.

هواوي چشم‌انداز خود را مانند همه‌ي غول‌هاي فناوري در توانمندسازي كل جمعيت جهان مي‌بيند. درحال‌حاضر روز‌به‌روز بر جمعيت متصل به اينترنت در جهان افزوده مي‌شود و همه‌ي آن‌ها به‌دنبال دستگاه‌هايي سريع‌تر و حرفه‌اي‌تر با پايداري بيشتر هستند. ازطرفي نياز كسب‌وكارها به اتصال سريع‌تر و بهتر نيز روز‌به‌روز افزايش پيدا مي‌كند و شاهد تقاضاي بيشتر آن‌ها براي محصولات مرتبط با دنياي اينترنت و شبكه هستيم. امروزه كسب‌وكارها تقريبا تمامي فعاليت‌‌هاي خود از مديريت انبارداري، عمليات و تمامي داده‌هاي مرتبط با مصرف‌كننده را به‌كمك فناوري انجام مي‌دهند.

تمركز هواوي بر نيازهاي مشتري، پيشرفت آن‌ها را در هر دو بخش تجاري و مصرف‌كننده به‌همراه داشته است

مزيت اصلي هواوي در بازار زيرساخت و تجهيزات، ارتباط نزديك با مشتري و تمركز آن‌ها بر مصرف‌كننده‌ي نهايي است. آن‌ها همچنين مراكز تحقيق و توسعه‌ي مشترك زيادي را با اپراتورها در سرتاسر جهان تشكيل داده‌اند تا فناوري‌هاي روز جديد براي برطرف كردن نياز متخصصان توسعه دهند. هواوي هميشه در فهرست برترين‌ها از لحاظ نوآوري قرار داشته و با اختصاصي بخش عمده‌اي از نيروي انساني و منابع مالي خود به تحقيق و توسعه، موفق به كسب مالكيت تعداد قابل‌توجهي پتنت نيز شده است. آن‌ها اكنون حدود ۱۹۴ هزار متخصص دارند كه بيش از ۹۶ هزار نفر آن‌ها در مراكز تحقيق و توسعه در آلمان، سوئد، بريتانيا، ايالات متحده، فرانسه، ايتاليا، بلژيك، فنلاند، ايرلند، روسيه، هند و البته چين فعاليت مي‌كنند.

استراتژي آتي: فرمانروايي جهاني در بازارهاي هدف

هواوي براي رسيدن به جايگاه مورد انديشه متخصصين خود و تبديل شدن به انتخاب اول اپراتورهاي سرتاسر جهان، راه درازي در پيش دارد. اگرچه آن‌‌ها پيشرفت‌هاي عظيمي در تحقيق و توسعه و تدوين استانداردهاي فناورانه‌ي جديد داشته‌اند، موانع زيادي هم رشد برند چيني را تهديد مي‌كند. از مهم‌ترين تهديدهاي اخير مي‌توان به تحريم‌هاي آمريكا و تلاش آن‌ها براي منصرف كردن مشتريان بين‌المللي از عقد قرارداد با هواوي اشاره كرد. البته رخدادهاي اخير نشان مي‌دهد كه بسياري كشورهاي جهان هنوز هواوي را به‌عنوان انتخاب اول خود در توسعه‌ي نسل بعدي شبكه‌ي تلفن همراه انتخاب مي‌كنند. بخش مهمي از اين پيروزي، به‌خاطر مزيت‌هاي فناورانه‌ي هواوي نسبت به رقبا ممكن شد.

مرجع متخصصين ايران دكل هاي مخابراتي

هواوي در سال ۲۰۱۸ كه بيش از ۲۰۰ شبكه‌ي نسل چهار در ۷۵ كشور جهان فعال بود و ۲۰۰ شبكه نيز در مرحله‌ي توسعه قرار داشت، تحقيقات نسل پنجم خود را به مرحله‌ي قابل‌قبولي رسانده بود. درواقع آن‌ها آماده بودند كه به‌عنوان اولين بازيگر بزرگ تجاري وارد صنعت 5G شوند كه البته مانع‌تراشي آمريكايي‌ها باعث كاهش رشد پياده‌سازي شد.

تحقيق و توسعه‌ي هواوي روي نسل پنجم شبكه‌هاي تلفن همراه، از سال ۲۰۰۹ شروع شد و تا سال ۲۰۱۹، بيش از چهار ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در آن صورت گرفت. فرايندهاي تحقيقاتي، انواع تراشه، ماده، الگوريتم، آنتن، سيستم‌هاي خنك‌كننده و موارد مشابه را پوشش مي‌دهد. هواوي درحال‌حاضر بيش از ۲۰ درصد از پتنت‌هاي مورد نياز براي توسعه‌ي استاندارد 5G را در اختيار دارد كه بالاترين آمار در ميان فعالان صنعت محسوب مي‌شود. آن‌ها باوجود تمامي موانع موجود، تا فوريه‌ي سال ۲۰۲۰، ۹۱ قرارداد تجاري براي توسعه‌ي 5G با اپراتورهاي بزرگ جهان امضا كردند. ۴۷ قرارداد در اروپا، ۲۷ قرارداد در آسيا و ۱۷ قرارداد در مناطق ديگر جهان، توسط برند چيني اجرا مي‌شود. آن‌ها تاكنون بيش از ۶۰۰ هزار تجهيزات آنتن MIMO موسوم به AAU به طرف‌هاي قراردادي ارسال كرده‌اند.

از آن‌جايي كه فناوري 5G، خط مقدم توسعه در دنياي كنوني فناوري محسوب مي‌شود، هواوي تلاش مي‌كند تا استراتژي خود را بيش‌ازپيش بر آن متمركز كند. آن‌ها از اولين شركت‌هايي بودند كه محصولات مصرفي مبتني بر 5G را به بازار عرضه كردند. در سال ۲۰۱۹، پرچم‌دار جديد هواوي به‌نام Mate 30 رونمايي شد كه در دسته‌ي موبايل‌هاي هوشمند 5G نسل دوم قرار گرفت. چيني‌ها از پردازند‌ه‌ي اختصاصي كرين ۹۹۰ در آن موبايل استفاده كردند كه جديدترين فناوري‌هاي ارتباطي و پردازشي را پوشش مي‌داد. پردازنده‌ي كرين ۹۹۰ با روش توليد +7nm  مجهز به مودم 5G داخلي است و از انواع شبكه‌هاي موجود همراهي مي‌كند.

كرين ۹۹۰ اولين پرازنده‌ي موبايلي جهان با مودم داخلي 5G بود كه به‌عنوان كوچك‌ترين پكيج راهكار 5G در جهان هم شناخته مي‌شد. هواوي با معرفي اين پردازنده نشان داد كه تلاشي جدي در تكميل بازار هدف خود در فناوري‌هاي ارتباطي دارد. جديدترين آمارها نشان مي‌دهند كه برند چيني تا سال ۲۰۱۹ بيش از ۶/۹ ميليون موبايل هوشمند 5G به بازار عرضه كرده است كه آن‌ها را در رتبه‌ي اول بازار جهاني قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران ميت ۳۰ / Mate 30

وضعيت كنوني برند هواوي

همان‌طور كه گفته شد هواوي اكنون در بازارهاي سازماني و مصرف‌كننده جايگاه مناسبي دارد. آن‌ها در سال ۲۰۱۹ بيش از ۲۴۰ ميليون دستگاه موبايل‌ هوشمند به بازار عرضه كردند كه رشد ۱۶/۸ درصدي را نسبت به سال قبل نشان مي‌دهد. برند چيني اكنون ۱۷/۶ درصد از سهم بازار جهاني را در اختيار دارد و پس از سامسونگ با ۲۱/۶ درصد سهم بازار، رتبه‌ي دوم خود را با قدرت حفظ كرده است. اپل با ۱۳/۹ درصد سهم بازار، در رتبه‌ي سوم قرار دارد. خانواده‌ي محصولات پرچم‌دار هواوي، سري‌هاي P و Mate با فروش ۴۴ ميليون دستگاه در سال ۲۰۱۹، رشد ۵۰ درصدي را تجربه كردند. خانواده‌ي نوا هم نقش مهمي در توسعه‌ي بازار ميان‌رده‌ي برند چيني دارد، سال گذشته به مجموع فروش ۱۲۵ ميليون دستگاه رسيد.

توسعه‌ي اكوسيستم

هواوي در بازارهاي جانبي موبايل‌ها و گجت‌هاي هوشمند هم فعاليتي جدي دارد. آن‌ها در ابتداي سال ۲۰۱۹ موفق به ثبت ركورد فروش دو ميليون ساعت هوشمند Watch GT2 شدند كه تنها سه ماه از معرفي آن گذشته بود. از محصولات موفق ديگر مي‌توان FreeBuds 3 را نام برد كه در ماه اول معرفي، موفق به ثبت ركورد فروش يك ميليون دستگاه شد. آمارها نشان مي‌دهد هواوي در دسته‌ي پوشيدني‌ها در نيمه‌ي اول سال ۲۰۱۹، در رتبه‌ي سوم فروش جهاني قرار داشته است. تعداد متخصصاني كه گجت‌هاي پوشيدني اين شركت در كنار اپليكيشن اختصاصي Huawei Health بهره مي‌برند، ركورد ۱۰۰ ميليون نفر را پشت سر گذاشت. چيني‌ها در بازار تبلت نيز حضوري جدي دارند و با فروش ۱۴ ميليون دستگاه در سال ۲۰۱۹ و ثبت سهم بازار ۹/۸ درصدي، در رتبه‌ي سوم قرار گرفته‌اند.

هواوي در تلاش است تا توسعه‌دهنده‌ها را هرچه بيشتر به اكوسيستم اختصاصي خود جذب كند

گروه كسب‌وكار مصرف‌كننده‌‌ي هواوي تلاش مي‌كند تا علاوه بر حفظ موقعيت موجود در بازارهاي جهاني، روند روبه‌رشد و جذب متخصصان و مشتريان جديد را هم ادامه دهد. سيستم توسعه‌ي اپليكيشن HMS Core به‌تازگي نسخه‌ي چهار را دريافت كرد كه دستاورد مهمي در توسعه‌ي اكوسيستم برند چيني در ميان توسعه‌دهنده‌ها محسوب مي‌شود. HMS Core مجموعه‌اي از سرويس‌هاي هواوي را براي توسعه‌ي نرم‌افزار در اختيار توسعه‌دهنده‌ها قرار مي‌دهد تا اپليكيشن‌هاي خود را با سيستم‌هاي اين شركت هماهنگ كنند. فراموش نكنيد كه هواوي اكنون به‌خاطر تحريم‌هاي آمريكا تحت فشار عدم همراهي سرويس‌هاي گوگل قرار دارد و براي خدمت‌رساني هرچه بيشتر به مصرف‌كننده‌ها، چنين سرويس‌هايي را توسعه مي‌دهد. درحال‌حاضر بيش از ۱/۳ ميليون توسعه‌دهنده در سيستم هواوي ثبت شده‌اند و بيش از ۵۵ هزار اپليكيشن به HMS Core متصل هستند.

مرجع متخصصين ايران Huawei Watch GT

هواوي براي مقابله با محدوديت‌هاي ايجادشده توسط گوگل، در آوريل ۲۰۱۸ سرويس AppGallery را براي ارائه‌ي اپليكيشن به متخصصان موبايل هوشمند خود رونمايي كرد. اين سرويس اكنون در بيش از ۱۸۰ كشور جهان خدمت‌رساني مي‌كند و از ۶۰۰ ميليون متخصص ماهانه‌ي دستگاه‌هاي هواوي، ۴۰۰ ميليون نفر از آن‌ها از اپ‌گالري بهره مي‌برند. هواوي همچنين برنامه‌اي به‌نام Shining Star با سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري دارد كه با هدف جذب و انگيزه‌دهي به توسعه‌دهنده‌ها در سرتاسر جهان اجرا مي‌شود. تاكنون بيش از ۳۰۰ اپليكشن در اثر همين برنامه توسعه يافته‌اند. از برنامه‌هاي ديگر در اين مسير مي‌توان به برگزاري رويداد روز توسعه‌دهنده در بريتانيا اشاره كرد كه هواوي در آن از سرمايه‌گذاري ۲۰ ميليون پوندي براي جذب توسعه‌دهند‌ه‌هاي بريتانياي و ايرلندي خبر داد.

اينترنت اشياء و خانه‌هاي هوشمند از حوزه‌هاي تمركز كنوني جدي براي هواوي محسوب مي‌شوند. آن‌ها با برنامه‌ي خانه‌ي هوشمند HiLink خود تلاش مي‌كنند تا نقش خود را در بازار رو‌به‌رشد IoT افزايش دهند. تاكنون بيش از ۲۶۰ برند بين‌المللي با برنامه‌ي مذكور اعلام همكاري كرده‌اند و بيش از ۵۰ ميليون متخصص با ۱۴۰ ميليون محصول IoT در پلتفرم هواوي فعال هستند. برند اختصاصي اكوسيستم IoT هواوي به‌نام ZHIXUAN شناخته مي‌شود و با كمك توليد‌كننده‌ها و توزيع‌كننده‌ها از سرتاسر جهان راه‌اندازي شد. همچنين برنامه‌ي Ark Lab نيز با هدف توسعه‌ي نوآوري مشاركتي در حوزه‌ي مذكور توسط برند چيني راه‌اندازي شده است.

جايگاه برند

همان‌طور كه گفته شد هواوي براي اولين‌بار در سال ۲۰۱۴ به فهرست برترين‌ برندهاي اينتربرند راه يافت. برند هواوي اكنون در فهرست مذكور در رتبه‌ي ۷۴ و در فهرست برترين برندهاي فوربز در رتبه‌ي ۹۷ قرار دارد. از رتبه‌بندي‌هاي ديگر مي‌توان به فهرست اخير شركت Brand Finance در بريتانيا اشاره كرد كه هواوي را در رتبه‌ي دهم ۵۰۰ برند باارزش‌ خود جاي داد. هواوي براي اولين‌بار به جمع ۱۰ برند برتر در اين رتبه‌بندي وارد مي‌شود و دو رتبه نسبت به سال قبل پيشرفت كرده است.

مرجع متخصصين ايران هواوي

فورچن ۵۰۰ يكي از معتبرترين فهرست‌هاي رتبه‌بندي در دنياي كسب‌وكار محسوب مي‌شود. هواوي با حفظ روند روبه‌رشد خود موفق شد در سال ۲۰۱۹ در رتبه‌ي ۶۱ فهرست مذكور قرار بگيرد. رتبه‌ي مذكور، نشان‌دهنده‌ي رشد ۱۱ پله‌اي برند چيني در فهرست فورچن بود. از رتبه‌بندي‌هاي ديگر برند مي‌توان به BrandZ اشاره كرد كه در گزارش سال ۲۰۱۹ خود، هواوي را يك پله بالاتر از سال قبل و در رتبه‌ي ۴۷ قرار داد. ارزش برند هواوي در پلتفرم مذكور، افزايش هشت درصدي را تجربه كرد. آن‌ها براي چهارمين سال متوالي در جمع ۵۰ برند برتر اين فهرست قرار گرفته‌اند.

تحقيق و توسعه

وضعيت كنوني فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه‌ي برند هواوي، سرمايه‌‌گذاري ادامه‌دار آن‌ها را با هدف افزايش نوآوري نشان مي‌دهد. آن‌ها همچنان ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد سالانه‌ي خود را به تحقيق و توسعه اختصاص مي‌دهند. مجموع سرمايه‌گذاري هواوي در اين بخش در دهه‌ي گذشته به ۷۳ ميليارد دلار رسيده است. همان‌طور كه گفته شد اكنون بيش از ۹۶ هزار نفر در ۱۴ مركز تحقيقاتي اختصاصي و ۳۶ مركز مشترك نوآوري هواوي فعاليت مي‌كنند.

بيش از ۹۶ هزار نفر در مراكز تحقيق و توسعه‌ي هواوي در سرتاسر جهان فعال هستند

هواوي در سال ۲۰۱۸، تعداد ۵،۴۰۵ پتنت را به سازمان WIPO ارائه كرد كه نشان از نوآوري ادامه‌دار در اين شركت دارد. آمار مذكور، هواوي را در رتبه‌ي اول در ميان كسب‌وكارهاي جهان قرار مي‌دهد. آن‌ها در مجموع ۸۷،۸۰۵ پتنت ثبت‌شده دارند كه ۱۱،۱۵۲ پرونده‌ي آن در ايالات متحده ثبت شده است. آمارهاي مذكور، هواوي را در رتبه‌ي دوم تعداد پتنت‌هاي ثبت‌شده در اروپا هم قرار مي‌دهد.

فعاليت‌هاي اهدا و دريافت مجوزهاي استفاده از پتنت، از مهم‌ترين رويكردهاي مشاركتي در دنياي كسب‌وكار هستند. هواوي در دو دهه‌ي گذشته فعاليتي جدي در مذاكره و قراردادهاي تبادل پتنت داشت و بيش از ۱۰۰ قرارداد مشاركت با شركت‌هاي متعدد در صنعت مخابرات دارد. شركاي آن‌ها از فعالان بزرگ ICT در ايالات متحده، اروپا، ژاپن و كره‌ي جنوبي هستند. چيني‌ها از سال ۲۰۱۵ بيش از ۱/۴ ميليارد دلار از اهداي مجوز پتنت درآمدزايي كرده‌اند. البته هزينه‌ي استفاده از پتنت ديگر شركت‌ها براي هواوي بيشتر بوده است و ۶ ميليارد دلار گزارش مي‌شود. باوجود محدوديت‌هاي موجود، بسياري از همكاري‌هاي هواوي با شركت‌هاي فعال در ايالات متحده صورت مي‌گيرد و بيش از ۸۰ درصد از هزينه‌هاي دريافت مجوز پتنت در آن شركت پرداخت شد.

مرجع متخصصين ايران هواوي

خرده‌فروشي

جبهه‌ي خرده‌فروشي كه به‌نوعي ويترين فعاليت‌هاي هواوي را براي مصرف‌كننده تشكيل مي‌دهد، از نقاط تمركز اصلي شركت محسوب مي‌شود. آن‌ها تا پايان سال ۲۰۱۹ بيش از ۶۴ هزار خرده‌فروشي در سرتاسر حهان راه‌اندازي كرده‌اند. درحال حاضر ۵،۴۶۰ مركز خدمات هواوي (HES) توسط شركت اداره مي‌شود كه ۶۲۱ مركز در خارج از ايالات متحده فعال هستند.

مديران هواوي تصميم دارند تا در برنامه‌هاي پيش‌رو، در تمامي شهرهاي جهان فروشگاه مركزي راه‌اندازي كنند. راه‌اندازي مراكز خدمات در شهرهاي بزرگ همچون پاريس و بارسلونا نيز در سال جاري يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي آتي با همكاري دولت محلي هوانگپو هواوي تصميم دارد تا بزرگ‌ترين فروشگاه خود در جهان را در آن منطقه به مساحت پنج هزار متر مربع راه‌اندازي كند.

وضعيت كنوني برند هواوي با تمامي چالش‌ها و محدوديت‌هاي بين‌المللي خصوصا در بازار آمريكا، نشان‌دهنده‌ي روند روبه‌رشد براي اين برند تقريبا جوان چيني است. حوزه‌هاي اصلي فعاليت شركت كه در تركيب با يكديگر، مجموعه‌ي كاملي از خدمات را براي صنعت ارتباط و مخابرات ارائه مي‌كنند، برنامه‌هايي جدي براي سال‌هاي پيش‌رو دارند. شايد بزرگ‌ترين چالش كنوني هواوي را بتوان محدوديت مصرف‌كننده‌ها در استفاده از سرويس‌هاي گوگل در موبايل‌هاي اندرويدي دانست كه قطعا برند چيني علاوه بر سازوكارهاي كنوني، راهكاري براي آن پيدا خواهد كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات