كوويد ۱۹ چگونه مي‌تواند آينده‌ي مشاغل را متحول كند؟

سه‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ويروس كرونا سازمان‌ها را وادار به تجديدانديشه متخصصين در روش‌هاي كسب‌وكار و سياست‌گذاري‌هاي امنيتي، تداوم كسب‌وكار و اتخاذ روش‌هاي دوركاري كرده است.
تبليغات

 ويروس كرونا مي‌تواند سرعت تكامل كار را افزايش دهد و باعث شود سازمان‌ها در همه چيز از كنفرانس‌ها گرفته تا همكاري فروش و بخش تجاري، تجديدانديشه متخصصين كنند. چين از طريق محدوديت‌هاي سنگين كسب‌وكار، مدارس و اجراي طرح قرنطينه با شيوع كوويد ۱۹ مبارزه كرد؛ اما زنجيره‌ي تأمين اين كشور هنوز بازيابي نشده است و بسياري از شركت‌ها با اشكالات سوددهي دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. همچنين طرح‌هاي قرنطينه در ايالات متحده رو به گسترش هستند. سفرهاي خارجي و كنفرانس‌ها محدود شده‌اند و بر مجموعه‌اي از كسب‌وكارها ازجمله شركت‌هاي هوايي، رستوران‌ها و خرده‌فروشي‌ها تأثير گذاشته‌اند.

اما در چشم‌اندازي طولاني‌تر، ويروس كرونا مي‌تواند تغييرات زيادي را در كارها به وجود بياورد. همكاري بيشتر وابسته به ويدئو شده است. ممنوعيت سفر مي‌تواند روش‌هاي فروش و بازاريابي را متحول كند؛ زيرا شركت‌ها متوجه شده‌اند كه پروازهاي بين مرزي براي نوشيدن و صرف شام، خروجي اقتصادي ندارند؛ و در صورتي كه بخش زيادي از نيروي كار بتوانند بدون كاهش بهره‌وري در خانه كار كنند، توجيهي براي هزينه‌هاي ملك‌هاي تجاري وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران كار در خانه

به بيان ساده، ترس از ويروس كرونا به ما نشان داد راه‌هاي بهتري هم براي كار كردن وجود دارد؛ اما سازمان‌ها چگونه مي‌توانند در اين شرايط تغييراتي را در محيط كار اعمال كنند. يك مسئله قطعي است: ويروس كرونا مي‌تواند تعريف كسب‌وكار را تغيير دهد. براي مثال اين ويروس چنين تغييراتي را به وجود آورد:

در اوايل فوريه، در كنفرانس انجمن پيشرفت‌هاي هوش مصنوعي نيويورك، پژوهشگرهاي چيني به دليل ممنوعيت سفر، اغلب صحبت‌هاي خود را از طريق كنفرانس ويدئويي يا ارائه‌هاي آماده منتقل كردند. كنفرانس AAAI خوشبختانه با موفقيت به پايان رسيد؛ اما كنگره‌ي جهاني موبايل و كنفرانس F8 فيسبوك، به دليل ويروس كرونا به ترتيب لغو شده و به تعويق افتادند. پس شايد بتوان كنفرانس‌هاي ويدئويي را آينده‌ي كار دانست.

رفتار مشتريان در چين هم تغيير كرده است. ديگر نقاط دنيا هم نقاط عطف مشابهي را تجربه كردند. يونگ ژانگ، مديرعامل علي‌بابا مي‌گويد:

هفده سال پيش پس از شيوع سارس، كسب‌وكارهاي الكترونيكي پيشرفت قابل توجهي داشتند. ما هم معتقديم اين بحران، تغييرات زيادي را در رفتار مشتريان و سازمان‌ها به وجود خواهد آورد و زمينه‌ساز فرصت‌هاي جديد خواهد بود. تاكنون شاهد بوده‌ايم كه تعداد زيادي از مشتريان، نيازهاي روزانه‌ي زندگي و پيش‌نيازهاي كار را با روش‌هاي ديجيتالي برآورده ساخته‌اند. اطمينان داريم با پيشرفت روند ديجيتالي شدن اقتصاد و جامعه‌ي چين، زمينه براي رشد طولاني‌مدت اقتصاد ديجيتالي علي‌بابا فراهم خواهد شد.

كار از راه دور، اين روزها موردتوجه گروه زيادي از مردم قرار گرفته است. متخصصي متوسط براي دفتر كار از راه دور نياز به تست دسترسي، ارگونوميك و انجام فوري كارها دارد و طبق توصيه‌ها، اگر متخصصي علائم كرونا داشته باشد بايد در خانه بماند.

امروزه سلامت متخصصان به يك اولويت تبديل شده است. بسياري از شركت‌ها، سلامت متخصصان خود و مسائلي مثل ضدعفوني و پاكسازي را در اولويت خود قرار داده‌اند.

كوويد ۱۹، سرعت نوسازي كارها را افزايش مي‌دهد

به‌گفته‌ي ژانگ، بيماري كوويد ۱۹ مي‌تواند روش اجراي كسب‌وكارها در چين را متحول كند. در ايالات متحده هم شيوه‌ي خريد تغيير خواهد كرد. در نهايت، كوويد ۱۹، كار بهينه و سود بيشتر را به‌دنبال خواهد داشت. با اينكه ويروس جديد كرونا، ضربه‌هاي شديدي را به اقتصاد وارد كرده است، منجر به كاهش هزينه‌ها و صرفه‌جويي هم خواهد شد. براي مثال:

۱.  هزينه‌هاي سفر كاهش مي‌يابد. وقتي سازمان‌ها به اين درك برسند كه انسان‌ها مي‌توانند بدون تعامل حضوري و فيزيكي به زندگي ادامه دهند، هزينه‌هاي سفر بيشتر زير سؤال مي‌روند. براي مثال در كنفرانس‌هاي ويدئويي، هزينه‌ي سفر براي بسياري از سازمان‌ها كاهش يافت.

۲.  متخصصد اتوماسيون براي تقويت نيروي كار افزايش خواهد يافت.

۳.  هزينه‌هاي املاك تجاري كاهش خواهند يافت. حركت به سمت املاك تجاري تطبيق‌پذير مدتي است آغاز شده است اما شيوع كوويد ۱۹ مي‌تواند سرعت اين روند را افزايش دهد.

۴.  مديريت منابع انساني هم تغيير خواهد كرد. تعداد كمتر انسان‌ها در فضاهاي محصور مي‌تواند به‌معني اشكالات كمتر براي منابع انساني باشد. بخش‌هاي توسعه‌يافته‌ي منابع انساني معمولا در تخصيص زمان عملكرد بهتري دارند.

در نگاه اول، بيماري كوويد ۱۹ مي‌تواند ضررهاي زيادي داشته باشد؛ اما در طولاني مدت منجر به بهينه‌سازي كسب‌وكار خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران كاهش هزينه سفر

يكي از پيامدهاي كوويد ۱۹ مي‌تواند تجديد انديشه متخصصين در هزينه‌هاي سفر باشد

مجموعه‌ ابزارهاي سازماني در مقابله با كوويد ۱۹

بهتر است شركت‌ها در چنين موقعيتي به بازنگري در سياست‌هاي خود بپردازند. در ادامه سياست‌هاي IT براي مبارزه با آثار بالقوه‌ي كوويد ۱۹ ارائه شده‌اند.

بسته‌ي سياست‌گذاري: راهكارهايي براي دوركارها

نيروي كار مدرن و شركت‌هايي كه آن‌ها را استخدام مي‌كنند به شكل فزاينده‌اي در حال پذيرش مفهوم ارتباط از راه دور هستند. مزاياي اين نوع كار شامل كاهش استرس، افزايش بهره‌وري، منبع استعداد وسيع‌تر و حفظ متخصصان است. از طرفي نياز به قوانين مشخصي براي بهينه‌سازي برنامه‌هاي كار از راه دور و مديريت آن‌ها احساس مي‌شود. اين مجموعه از سياست‌گذاري‌ها به شما و متخصصان دوركار در جهت رسيدن به ارتباط از راه دور موفق كمك خواهند كرد.

سياست‌گذاري ارتباط از راه دور

باتوجه به اينكه تعداد زيادي از متخصصان به‌دنبال فرصت‌هاي دوركاري هستند، لازم است سازمان‌ها به‌وضوح راهبردهايي را براي نظارت بر متخصصان و مسئوليت‌ها و انتظارات تعريف كنند. سياست‌گذاري ارتباط از راه دور، فرآيندهاي سازماني براي درخواست، حفظ، استفاده و حذف دسترسي به شبكه‌ها، سيستم‌ها و داده‌هاي سازماني را تعريف مي‌كند كه هدف آن كمك به متخصصان براي كار منظم از راه دور است.

سياست‌گذاري دسترسي از راه دور

اين سياست، به راهبردها و فرآيندهاي درخواست، حفظ، استفاده و حذف دسترسي ريموت به شبكه‌ها، سيستم‌ها و داده‌هاي سازماني گفته مي‌شود. اين نوع سياست بر سناريوهايي مثل اتصال متخصص از خانه به مراكز داده‌اي سازماني و همچنين تأسيسات خارج از سازمان مثل ارائه‌كنندگان ابري اعمال مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران كنفرانس ويدئويي

سياست‌گذاري استفاده از VPN

هرچقدر تعداد متخصصان دوركار افزايش پيدا كند، نياز به دسترسي امن به شبكه‌ها، سيستم‌ها و داده‌ها هم بالا مي‌رود. سياست استفاده از VPN، راهبردهايي را براي كمك به توسعه‌ي مناسب VPN ها و طرح‌هاي مورد قبول براي متخصصان نهايي، دستگاه‌هاي شخصي و سازماني ارائه مي‌دهد.

طرح تداوم كسب‌و‌كار و بازيابي فاجعه

فجايع انساني و طبيعي مي‌توانند عمليات و آينده‌ي هر شركتي را به خطر بيندازند بنابراين، توسعه‌ي طرحي براي كمك به فرآيندهاي كسب‌وكار در زمان بحران، ضروري است.

سياست مديريت ريسك

مديريت ريسك شامل استفاده از تهديدها و كنترل آن‌ها براي سازمان در شرايط حملات سايبري و از بين رفتن داده‌ها است. فرايند اعمال راهبردهاي مديريت ريسك براي تضمين وجهه و عملكرد شركت در شرايط بحران ضروري است.

رسيدن به مبناي مديريت ريسك مناسب به دليل وجود بخش‌هاي متحركي مثل متخصصها، سيستم‌ها، شبكه، داده‌ها، موقعيت‌‌هاي ريموت و ابري و عناصر پيچيده‌تر، كار ساده‌اي نيست. رويكرد مديريت ريسك بايد كل جنگل و تك تك درخت‌ها را پوشش دهد.

محاسبه‌ي زيان‌ها در زمان عدم فعاليت‌

وقتي سيستم‌هاي كامپيوتري كار نكنند، دروازه‌هاي كسب‌ و كار بسته مي‌شوند و منجر به تحميل هزينه بر سازمان مي‌شوند. با محاسبه‌ي صحيح زيان‌ها مي‌توان، هزينه‌هاي دوران بحران را به دست آورد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات