معرفي جزوه رايگان Mastery اثري از رابرت گرين

پنج‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مهارت استادي (چيرگي) نوعي مسير و فرايند است، نه اتفاق آني كه در لحظه رخ دهد. چيرگي حالتي ذهني به‌مفهوم تسلط و برتري بر مهارت مدانديشه متخصصينمان است؛ اما براي دست‌يافتن به آن چه بايد كرد؟
تبليغات

«چيرگي» ترجمه‌ي فارسي واژه‌ي Mastery عنوان جزوه رايگان اين هفته است. اين جزوه رايگان پنجمين اثر رابرت گرين، نويسنده‌ي سرشناس جزوه رايگان‌هايي پرفروش درزمينه‌ي استراتژي و قدرت و موفقيت است. البته عنوان‌هاي ديگري نظير «استادي» و «مهارت» و «مهارت استادي» نيز براي اين جزوه رايگان در انديشه متخصصين گرفته شده است.

تسلط‌ داشتن در زمينه‌اي خاص، همان چيزي است كه به‌عنوان استادي مي‌شناسيم؛ اما استادي نقطه‌ي دردسترس يا معيني نيست كه آن را تعيين كنيم و سعي كنيم به آن نقطه برسيم؛ بلكه هنر استادي و چيرگي فرايندي پيوسته است كه در طول مسير زندگي همواره ادامه دارد و هربار به مرحله‌ي برتر و بالاتري صعود مي‌كند. چيرگي مرحله‌ي اوج خودشكوفايي فرد است كه الزاما ارتباطي با هوش ذاتي و استعداد خدادادي افراد ندارد. يادگيري عميق مهارت بايد مدام در حال نوشدن باشد.

مردم اغلب منشأ موفقيت را استعدادي ذاتي مي‌دانند و تصور مي‌كنند استادان بزرگ دوره‌هاي‌ مختلف به اين دليل نابغه بوده‌اند كه هوشي برتر از ديگران داشته‌اند. باوجوداين، واقعيت اين است كه همه‌ي ما مي‌توانيم تا آن حد به موفقيت و تسلط برسيم، تنها اگر تمام فكر و ذهنمان را به مأموريت زندگي خودمان بسپاريم. كشف نداي دروني و يافتن نيرويي دروني كه به‌صورت بالقوه صاحبش هستيم، همان چيزي است كه به‌خاطرش به اين جهان آمده‌ايم.

همه‌ي ما ممكن است در لحظاتي كه غرق در كاري بوده و تمركز زيادي كرده‌‌ايم، قدرت شهود را تجربه كرده باشيم؛ اما اين قدرت به‌طورموقت به كمكمان آمده و استمرار نداشته است. وقتي به چيرگي دست پيدا مي‌كنيم، شهود تبديل به نيرويي مي‌شود كه تحت فرمان و اراده‌ي ما عمل مي‌كند. اين شهود ثمره‌ي تلاش دائمي و پايدار بر فرايندي زمان‌بر است؛ درنتيجه، همواره از قدرت آن بهره‌مند خواهيم بود.

دنيايي كه در آن زندگي مي‌كنيم، بسيار پيچيده و سريعا در حال پيشرفت است. در چنين دنيايي به سازگاري مداوم و تركيبي از مهارت‌ها دركنار هم نياز داريم و بر مهارت‌هاي عاطفي، شناختي، اجتماعي و كاري به‌طورهم‌زمان بايد تسلط پيدا كنيم. بااين‌حال، براي رسيدن به مرحله‌ي والايي از چيرگي، گاهي لازم است در مسيري به‌جز آن راه امني حركت كنيم كه جامعه و خانواده برايمان در انديشه متخصصين مي‌گيرند.

مرجع متخصصين ايران معرفي جزوه رايگان چيرگي/ mastery book

خلاصه‌ي جزوه رايگان

جزوه رايگان «چيرگي» حاصل تحقيقات گسترده و مصاحبه‌هاي رابرت گرين با استادان بزرگ معاصر، نظير پل گراهام و راماشاندران و فردي روچ است. قدرداني او از رايان هاليدي در انتهاي جزوه رايگان، نشان مي‌دهد رايان در مراحل تحقيقات و انتخاب استادان برجسته‌ي معاصر براي مصاحبه‌هايش نقش موثري داشته است. همچنين، او با بيان داستان زندگي استادان مشهور تاريخ همچون لئوناردو داوينچي، مارسل پروست، داروين، فارادي و موتزارت در هريك از فصل‌هاي جزوه رايگان كوشيده است كليدهاي دستيابي به چيرگي را كاملا تشريح كند. اين جزوه رايگان راهنماي دست‌يافتن به عالي‌ترين نوع قدرت، يعني چيرگي است.

از انديشه متخصصينات رابرت گرين، توانايي چيرگي بر محيط زندگي‌مان به پيشرفت فرم عالي‌تري از هوش و عقلانيت بستگي دارد؛ فرمي كه هم تحليل و هم شهود را دربر دارد و تعادلي ميان آن‌ها برقرار مي‌كند. جزوه رايگان او تركيبي از مباحث مهم زيادي درباره‌ي ظرفيت انسان براي خودسازي است. اين مباحث شامل ارزش‌هاي شخصي، خودشناسي و قدرت اراده و خلاقيت و سازگاري مي‌شود. او مي‌گويد بخت و اقبال هر انساني به‌دست خودش است كه هركس قابليتي بالقوه براي خلق هنر خويش دارد. اين قابليت بالقوه مانند مهارتي آموختني است كه مي‌تواند به‌صورت فعل درآيد و جهان منحصربه‌فرد خويش را بيافريند. سپس در طول زندگي مدام پرورش مي‌يابد.

رابرت گرين اعتقاد دارد نوع خاصي از هوش و قدرت است كه بيشترين حد توانمندي بشر را به‌نمايش مي‌گذارد. اين هوش و قدرت در هيچ دانشگاهي تدريس نمي‌شود و استادان بزرگ تاريخ هم درباره‌اش حرفي نزده‌اند؛ اما شايد همه‌ي ما آن را در لحظاتي تجربه كرده باشيم كه غرق در كار مشخصي هستيم؛ زماني‌كه پرانرژي هستيم و بسيار تمركز كرده‌ايم و ذهنمان به هيچ‌چيز جز آن كار فكر نمي‌كند. در اين تمركز عميق است كه فرشته‌هاي الهام و ايده‌هاي ناب خودشان را به ما نشان مي‌دهند و هر انساني مي‌تواند چيزي منحصربه‌فرد خلق كند و قدرت خاص خودش را نشان بدهد. اين اتفاق مستلزم آن است كه انسان از حالت انفعالي زندگي‌كردن و تنها واكنش به اتفاقات بيرون از خويش خارج شود و خود سبب‌ساز و تعيين‌كننده‌ي اتفاقات زندگي‌اش باشد.

در جزوه رايگان چيرگي، نويسنده اين نوع خاص قدرت را با كلمه‌ي Mastery به‌معناي تسلط يا چيرگي يا مهارت استادي نام مي‌برد و مي‌گويد اين حسي است كه باعث مي‌شود هر فردي احساس كند تسلط و آگاهي بيشتري بر واقعيت و ساير آدم‌ها و وضعيت خودش دارد. چنين حسي بايد به وضعيت و حالت ذهني هميشگي فرد شود تا به‌عنوان استاد بزرگي در حوزه‌ي خودش بدرخشد؛ همان‌طوركه امثال توماس اديسون و مارتا گراهام درخشيدند. اين فرايند آموختني است و در طول زمان اتفاق مي‌افتد، نه به‌صورت آني و لحظه‌اي. مسيري سخت و پرپيچ‌وخم دارد و حوصله‌ي زيادي مي‌طلبد.

به‌اعتقاد رابرت گرين، هر شخص براي دستيابي به چيرگي در زندگي سه مرحله‌ي مشخص را بايد بگذراند: ۱. شاگردي‌كردن يا كارآموزي؛ ۲. عملگرايي خلاق؛ ۳. چيرگي. در تمام اين مراحل، به پايداري و ماندن در مسير نياز است تا به نتيجه‌ي دلخواه برسيم.

در اولين مرحله، فرد كارآموزي تازه‌كار و ناآشنا است و حتي شايد هنوز دقيقا نداند در چه حوزه‌اي مي‌خواهد وارد شود. در اين مرحله، بايد اصول اوليه را آموخت و دانش خود را به‌بهترين شكل ارتقا داد. در مرحله‌ي دوم، تمرين و ممارست باعث مي‌شود شخص بينش عميق‌تري درباره‌ي زمينه‌ي فعاليت خود به‌دست آورد. اين درك بيشتر دركنار پرداختن به عمل، او را به سطح تازه‌اي از قدرت مي‌رساند؛ به‌صورتي كه مي‌تواند آزادانه‌تر تجربه و آزمايش كند. در مرحله‌ي سوم، فرد آن‌قدر به حد درخورتوجهي از دانش و تجربه‌هاي عملي رسيده است كه تمركز عميقي برايش حاصل مي‌شود. اين باعث مي‌شود زمينه‌ي تخصصي فرد با جزئيات كاملي خودش را نشان بدهد. اين حجم از شفافيت و چيرگي بر كار، از شخص، انساني قدرتمند و استادي ماندگار مي‌سازد.

جزوه رايگان حاضر ساختاري شفاف و مرحله‌به‌مرحله دارد كه در ۶ فصل تنظيم شده است. در اين ۶ فصل، مراحل يادگيري مهارت استادي يا چيرگي با ذكر بيوگرافي و داستان‌هاي زندگي استادان اشاره‌شده يادگيري داده شده است.

مرجع متخصصين ايران معرفي جزوه رايگان چيرگي/ mastery book

فصل اول با عنوان نداي دروني‌تان را كشف كنيد: مأموريت زندگي شما خواننده را به ورود به دنياي دروني‌اش فرامي‌خواند؛ نيرويي كه در كودكي براي هركس آشكار و مفهوم بود و ما را به‌سمت كارهاي دلخواهمان مي‌كشاند. اولين گام به‌سمت چيرگي از درون آغاز مي‌شود؛ يعني اينكه واقعا بفهميد كه هستيد و دوباره با آن نيروي دروني ارتباط برقرار كنيد.

به واقعيت تن دهيد: شاگردي ايدئال عنوان فصل دوم است. اين فصل بر مرحله‌ي شاگردي‌كردن متمركز مي‌شود و انجام آن را مرحله‌اي ضروري براي طي‌كردن مسير رسيدن به چيرگي مي‌داند. در فرايند شاگردي‌كردن، بايد درس‌هايي از استادان برجسته‌ي آن حوزه بياموزيد؛ بنابراين، بر مهارت‌هاي مهم و اساسي چيره مي‌شويد.

فصل سوم با عنوان قدرت استادان را از آن خود كنيد: نيروي راهبري دريافت راهنمايي از راهبر مناسب و شايسته را به‌دليل محدوديت عمر و زمان توصيه مي‌كند. داشتن رابطه‌اي عميق و معنادار با راهبري كه بيشترين تناسب و هماهنگي را با شما دارد، طرزفكر او را به شما جذب مي‌كند و در مسير درستي قرار مي‌دهد.

فصل چهارم درباره‌ي هوش اجتماعي صحبت مي‌كند و آدم‌ها را همان‌طوركه هستند ببينيد: هوش اجتماعي نام دارد. هوش اجتماعي، يعني ديدن آدم‌ها با كمك چراغي پرنور و دريچه‌اي واقع‌بينانه، نه صرفا براساس حس دروني خودمان و انگيزه‌هاي شخصي. اين بينش نيازمند كسب مهارت درزمينه‌ي ارتباطات و افزايش هوش اجتماعي‌مان است.

ذهن نوآفرين را فعال كنيد. عملگرايي خلاق عنوان فصل پنجم است. حالا كه تا اينجا مهارت‌هاي مختلفي را كسب كرديد، ذهنتان تمايل دارد از اين مهارت‌ها براي انجام كارها استفاده كند. اين نگرش افراد است كه مانع عملكردشان مي‌شود، نه كمبود استعداد. پس لازم است با جسارت و شجاعت دست به عمل بزنيد و به‌طورمداوم دانش و مهارتتان را گسترش دهيد.

در فصل پاياني با عنوان چيرگي، رابرت گرين مي‌گويد وقت تركيب شهود با تعقل است. وقتي خودمان را به عميق‌ترين حد ممكن در شاخه‌ي مطالعه غوطه‌ور مي‌كنيم و به گرايش‌هاي درونمان پايبند مي‌مانيم، آموزه‌ها را دروني مي‌كنيم. نتيجه‌ي دروني‌كردن آموزه‌ها يافتن شهود و بصيرتي واقعي است. با تركيب اين درون‌يافت‌هاي شهودي با عقلانيت، قلمرو ذهن گسترش پيدا مي‌كند؛ بنابراين، توانايي گذر از محدوديت‌ها را پيدا خواهيم كرد. اين همان قدرتي است كه مغز براي دستيابي به آن طراحي و آفريده شده است. اگر قدرت و شهود دروني‌مان را تا انتها و به‌طورمداوم دنبال كنيم، به درجه‌ي چيرگي خواهيم رسيد.

مرجع متخصصين ايران معرفي جزوه رايگان چيرگي/ mastery book

درباره‌ي جزوه رايگان

در سال ۲۰۱۲، نشر وايكينگ جزوه رايگان Mastery را اولين‌بار در آمريكا و در ۳۱۸ صفحه منتشر كرد و بعدازآن، نسخه‌هاي ويراستاري‌شده‌ي ديگري از اين جزوه رايگان منتشر شد. در ايران، انتشارات جنگل نسخه‌ي انگليسي جزوه رايگان Mastery را در ۳۵۲ صفحه دردسترس مخاطبان قرار داده است. اين جزوه رايگان در دسته‌بندي موضوعي جزو جزوه رايگان‌هاي خودسازي و موفقيت قرار دارد.

جزوه رايگان Mastery را ناشران مختلف ايراني همچون ديگر جزوه رايگان‌هاي رابرت گرين، با عناوين متفاوتي منتشر كرده‌اند. در سال ۱۳۹۷، نشر هورمزد اين جزوه رايگان را با عنوان «مهارت‌هاي استادي» و ترجمه‌ي ليلي سالاري و ويراستاري مهران اره‌چي چاپ كرد. «استادي» عنوان ديگري است كه همچنين، در سال ۱۳۹۸ نسل نوانديش اين جزوه رايگان را با عنوان «استادي» و ترجمه‌ي فاطمه باغستاني و ويراستاري سمانه عباسي و در ۴۰۰ صفحه منتشر كرده است.

جزوه رايگان حاضر با عنوان «مهارت» با ترجمه‌ي رامين كريمي‌ثالث به‌صورت ناشرمترجم در سال ۱۳۹۶ چاپ شد. دو سال بعد همين ترجمه را نشر سايلاو با عنوان «مهارت: نهايت دانش و تخصص» منتشر كرد. نشر نوين اخيرا اين جزوه رايگان را با عنوان «چيرگي: راهنماي دستيابي به عالي‌ترين فرم قدرت» و ترجمه‌ي آرسام هورداد، به‌عنوان جزوه رايگاني درزمينه‌ي خودسازي و موفقيت روانه‌ي بازار نشر كرده است. جزوه رايگان چيرگي در ميان خوانندگان گودريدز و آمازون محبوبيت چشمگيري پيدا كرده و بيش از ۴ ستاره به‌دست آورده و انديشه متخصصينات‌هاي مثبت زيادي هم دريافت كرده است. 

مرجع متخصصين ايران معرفي جزوه رايگان چيرگي/ mastery book/رابرت گرين

درباره‌ي نويسنده

رابرت گرين در سال ۱۹۵۹ در آمريكا به‌دنيا آمد. وي كوچك‌ترين عضو خانواده‌ي گرين بود. به‌گفته‌ي خودش قبل از نويسندگي، به ۸۰ شغل مختلف چون نيروي سادهي ساختمان، مترجمي، سردبيري مجله و نويسندگي فيلم‌نامه روي آورده است. گرين فارغ‌التحصيل دانشگاه ويسكانسن مديسون است؛ درحالي‌كه ابتدا در دانشگاه كاليفرنيا تحصيلاتش را آغاز كرده بود. وي نويسنده‌ي ۶ جزوه رايگان پرفروش بين‌المللي «قانون پنجاهم»، «۴۸ قانون قدرت»، «قوانين طبيعت بشر»، «۳۳ استراتژي جنگ»، «قوانين نفوذ» و «استادي» است. اين جزوه رايگان‌ها موضوعاتي چون استراتژي، قدرت، وسوسه، روان‌شناسي، موفقيت و خودسازي را دربر مي‌گيرند.

بالاترين شكل قدرت، چيرگي است

رابرت گرين نوشتن جزوه رايگان «۴۸ قانون قدرت» را نقطه‌ي عطف زندگي‌اش به‌عنوان نويسنده مي‌داند. از اين جزوه رايگان بيش از يك‌ميليون و دويست‌هزار نسخه در جهان فروخته شده است كه سبب شد نام‌ رابرت گرين بر سر دهان‌ها بيفتد. جزوه رايگان‌هاي وي در نيويورك‌تايمز، USA Today، نيويوركر و نيوزويك و فوربس در كانون توجه قرار گرفته و به‌نمايش درآمده است.

نويسنده‌ي جزوه رايگان Mastery علاوه‌بر نويسندگي، به شنا و دوچرخه‌سواري كوهستان و ذن‌بوديسم هم علاقه‌مند است. ناگفته نماند او در لس‌آنجلس زندگي مي‌كند و به پنج زبان زنده‌ي دنيا مسلط است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات