مقايسه دوربينهاي مديوم فرمت و فول فريم
در عكاسي ديجيتال معمولاً سنسور بزرگتر به معناي كيفيت تصوير بهتر است. با اينكه بسياري از متخصص كارشناسان دلايل زيادي براي مخالفت با اين موضوع دارند، اما نميتوان از توانايي بالا و امكانات گستردهي دوربينهاي مديومفرمت بهسادگي گذشت. در همين راستا هسل بلاد، يك مجموعه ويديويي آماده كرده كه تفاوت اين دو سنسور را قابل فهمتر كند.
اين شركت كه با دوربينهاي مديومفرمت خود به شهرت جهاني رسيد، با همكاري عكاسي به نام كارل تيلور مجموعه ويديوهايي ساخته است كه در آنها به مقايسهي كامل دوربين ۳۳.۰۰۰ دلاري H6D-100c و ۳٬۳۰۰ دلاري نيكون D850 ميپردازند.
مديوم فرمت
به دوربينهايي كه ابعاد قسمت فعال سنسور يا فيلم آنها بزرگتر از ۲۴×۳۶ ميليمتر (فول فريم) و كوچكتر از ۴×۵ اينچ (لارج فورمت) باشد، مديوم فرمت ميگويند. سنسورهاي بزرگ دوربينهاي هسل بلاد، تعداد پيكسلهاي بيشتر و بزرگتري دارند. هرچه پيكسلها بزرگتر باشند، نور بيشتري ذخيره ميشود كه اين مسأله، قدرت جذب نور اين سنسورها را بهشدت بالا ميبرد. قدرت جذب نوربالا، نويز بسيار پايين اين سنسورها و توانايي پردازش تصوير مثالزدني اين شركت، محدودهي ديناميكي بالايي در اختيار عكاس قرار ميدهد كه موجب خلق تصاوير خيرهكننده ميشود.
كارل تيلور در اين ويديوها، عملكرد دوربينها را در زمينههاي مختلفي اعم از ميزان ثبت جزئيات در بخشهاي مختلف قاب، حذف نويز، ثبت دقيقتر رنگها و عمق ميدان مطالعه ميكند.
در ادامه ميتوانيد اين ويديوها را مشاهده كنيد
غروب
طلوع
استوديو
عمق ميدان
در آزمايش چهارم، تيلور عمق ميدان را با ديافراگمهاي مختلف و از نماي بالاي ميز مقايسه ميكند.
تيلور در اين خصوص ميگويد:
اندازههاي متفاوت اين دو سنسور باعث تفاوت در بزرگنمايي ميشود. ممكن است در بعضي لنزها ديافراگم بازتري را شاهد باشيم، ولي اين هميشه به معناي عمق ميدان كمتر نيست.
اندازهي پيكسل سنسور ۵۰ مگاپيكسلي CMOS هسلبلاد ۵.۳ ميكرون و سنسورهاي ۱۰۰ مگاپيكسلي H6D-100c اين شركت ۴.۶ ميكرون است. سنسور CMOS با دقت مشابه در دوربين فولفريم ابعادي حدود ۴.۱۴ ميكرون دارد. به همين دليل دوربينهاي مديوم فرمت تا ۶۴ درصد نور را بيشتر جذب ميكنند.
تيلور در پايان نتيجه ميگيرد كه دوربينهاي مديوم فرمت بهدليل سنسور بزرگتر خود، تصاويري با كنتراست و غناي بيشتر و تغيير ملايمتر رنگها را در اختيار عكاسان قرار ميدهد.
هم انديشي ها