تواناييهاي نسخهي فول آپشن هيونداي توسان در امريكا
نسخهي ليميتد مدل ۲۰۱۷ خودروي هيونداي توسان با سيستم AWD و پيشرانهي ۱.۶ ليتري توربوشارژ يك اعجوبهي مدرن و بسيار هيجانانگيز است. به انديشه متخصصين ميرسددر سطح جهاني، اكنون توسان با استقبال بهتري مواجه شده و ادامهدهندهي رشد بالاي فروش محصولات هيونداي باشد. در بازار جهاني مهمترين رقباي اين خودرو، هوندا CR-V، مزدا CX5، تويوتا Rav4، نيسان قشقايي، كيا اسپورتيج و جيپ چروكي هستند، كه همگي آنها به غير از مزدا و جيپ، در ايران حضور دارند.
در مقايسه با خودروي كامپكت فورد گرانادا، كه مجهز به پيشرانهي ۴.۱ ليتري شش سيلندر خطي و داراي وزني در حدود ۳،۱۲۰ پوند (۱۴۱۵ كيلوگرم) است، نسخهي ليميتد هيونداي توسان ۲۰۱۷ برتري واضحي دارد. حجم پيشرانه خودروي توسان، كمتر از نصف فورد گرانادا است در حالي كه وزن آن حدود ۵۰۰ پوند (۲۲۶ كيلوگرم) بيشتر است و اين يعني خودروي توسان مجهز به توربوشارژ با حجم كمتر، قدرت بيشتري توليد ميكند. پيشرانهي كراساوور توسان براي چنين خودرويي كه از آن استفادهي عمومي و شهري ميشود، كاملا مناسب است.
در يك مطالعه كه گروهي از مهندسان رسانهي موتورترندز براي مقايسهي خودروي هيونداي توسان با بعضي خودروها انجام دادند، هم انديشي ها جالبي راجع به توسان ارائه شد. اين موضوع، شامل مواردي مانند "قدرت متوسط اما قابل قبول" و "كاملا عالي براي اكثريت قريب به اتفاق مصرفكنندگان" است، ولي بعضي از متخصص كارشناسان اظهار داشتند كه اين خودرو علاوه بر همهي اين محاسن، كمشتاب و خستهكننده است.
زمان صفر تا ۱۰۰ كليومتر بر ساعت خودروي توسان ۷.۹ ثانيه است. اين شتاب براي پيشرانهاي با اين حجم و اندازه مناسب است و تنها ۰.۴ ثانيه كندتر از مدل ۲۰۱۷ خودروي تمام چرخ محرك هوندا CR-V است، كه با پيشرانهي ۱.۵ ليتري توربوشارژ و چهار سيلندر خطي ارائه ميشود و ۰.۵ ثانيه نيز سريعتر از مدل ۲۰۱۷ خودروي مزدا CX-5 گرندتور است كه داراي پيشرانهي ۲.۵ ليتري چهار سيلندر و بدون توربوشارژ است. شاسيبلند توسان مسير يك چهارم مايل (۴۰۰ متر) را در ۱۶.۲ ثانيه و با حداكثر سرعت ۸۵.۵ مايل بر ساعت (۱۳۷ كيلومتر بر ساعت) طي ميكند.
تيم مهندسان هنگام مطالعه متوجه شدند كه اگر چه خط قرمز دور موتور توسان در ۶۵۰۰ دور بر دقيقه گفته شده است، اما محدودكننده سرعت آن در ۶۰۰۰ دور بر دقيقه به راننده اخطار ميدهد. سيستم انتقال قدرت دو كلاچه هفت سرعته توسان ۲۰۱۷ در مجموع به خوبي كار ميكند، البته اگر روي برنامهي مصرف بهينهي سوخت قرار داشته باشد.
تنها عيب اين سيستم در موقع حركت تخت گاز است كه در اين صورت به خاطر وجود سيستم هشدار، كلاچ گاهي نيروي پيشرانه را قطع ميكند و اجازه انتقال نيرو به چرخها را نميدهد تا دور پيشرانه از ميزان ايمن بالاتر نرود. اين وضعيت به هيچ وجه ناامن نيست و فقط يك هشدار ايمني خواهد بود كه به مرور زمان، عادي ميشود.
در پايان مشخصات متخصص نسخهي ليميتد خودروي شاسيبلند هيونداي توسان ۲۰۱۷ ارائه مي شود.
هم انديشي ها