پنج علامتي كه نشان مي‌دهد شما بايد ترمزهاي خود را مطالعه كنيد

جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ترمز يكي اجزاي سيستم ايمني خودرو است كه نقش بسيار مهمي در حفظ سلامت راننده و سرنشينان خودرو بر عهده دارد؛ آشنايي با عيوب رايج سيستم ترمز مي‌تواند به رانندگان در تشخيص زودهنگام و پيشگيري از خطر كمك كند.
تبليغات

هنگامي كه در يك روز آفتابي رانندگي مي‌كنيد و پنجره‌هاي خودروي خود را پايين مي‌آوريد و صداي ضبط صوت خودرو را بلند مي‌كنيد، به آساني فراموش مي‌كنيد كه شما در يك وسيله نقليه سنگين ساخته شده از فولاد و شيشه با سرعت ۶۰ مايل بر ساعت (۹۷ كيلومتر بر ساعت) در حال حركت هستيد.

با اين سرعت اگر به طور ناگهاني شرايطي پيش بيايد كه نياز به توقف داشته باشيد، خودروي شما مي‌تواند تقريبا طول يك زمين فوتبال (۱۰۰ يارد يا ۹۱ متر) را طي كند؛ و اين تنها دليلي است كه باعث مي‌شود براي حفاظت از خود يكي از مهم‌ترين سيستم‌هاي ايمني را در خودروي خود داشته باشيد. اين سيستم چيزي نيست مگر ترمزهاي شما كه شايد به انديشه متخصصين خيلي از افراد قسمت پيش‌ پا افتاده‌اي از خودرو باشد.

ترمزها ممكن است جذاب‌ترين قسمت خودرو نباشند، اما قطعا يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي خودرو هستند. توجه به علائم هشدار‌ دهنده كه در جاده نياز به سرويس ترمز خودرو را نشان مي‌دهند، مي‌تواند تفاوت بين مرگ و زندگي باشد. البته، نشانه‌هاي آشكاري وجود دارد كه نشان مي‌دهند ترمزهاي شما نياز به تعمير و نگهداري دارند، مانند چراغ ترمز در داشبورد خودرو شما و يا اين‌كه احساس مي‌كنيد كه خودروي شما بيشتر از آن كه بايد طول مي‌كشد تا توقف كند. در هر يك از اين موارد، بايد در اسرع وقت به تعميرگاه مكانيكي برويد تا يك مكانيك ماهر ترمز شما را مطالعه كند.

 اما آيا مي‌دانيد چه علامت‌هاي ديگري وجود دارد كه مي‌تواند نشان‌دهنده يك سيستم ترمز معيوب باشد؟ در اين مقاله به ۵ نكته اشاره خواهيم كرد كه به شما كمك مي‌كنند از تصادفات شديد خودرو جلوگيري كنيد.

مرجع متخصصين ايران سيستم ترمز ديسكي

ساييدگي لنت ترمز 

قبل از هر چيز بهتر است مقداري در مورد چگونگي كاركرد ترمز صحبت كنيم. بيشتر خودروها از سيستمي استفاده مي‌كنند كه به عنوان ترمز ديسكي شناخته مي‌شود. عملكرد اين سيستم بسيار شبيه به ترمزهايي است كه روي دوچرخه‌هاي ده سرعته (۱۰ دنده) هستند. يك سيستم هيدروليكي پر از روغن ترمز، مجموعه‌اي از گيره‌ و لنت‌هاي روي آن به نام كاليبر را به كار مي‌اندازد و باعث مي‌شود آن‌ها را به سمت ديسكي به نام روتور حركت دهند. اصطكاكي كه بين لنت‌ها (لقمه‌اي) و روتور اتفاق مي‌افتد، در نهايت خودرو را متوقف مي‌كند.

همان‌طور كه مي‌توانيد تصور كنيد، با گذشت زمان لنت‌ها شروع به ساييدن و نازك شدن مي‌كنند؛ بدين معني كه در كاهش سرعت و توقف خودرو شما كمتر تاثير مي‌گذارند. خوشبختانه، مطالعه ضخامت لنت‌هاي ترمز شما - آن‌هايي كه بر روي كاليبر فشار مي آورند - روش ساده‌اي است. تنها كاري كه شما بايد انجام دهيد اين است كه بين پره‌هاي چرخ خود را نگاه كنيد تا ديسك (رتور) فلزي براقي را در داخل آن پيدا كنيد. هنگامي كه ديسك را پيدا كرديد، در اطراف لبه بيروني آن كاليبر فلزي را مشاهده خواهيد كرد. بين كاليبر و ديسك ترمز، لنت را مي‌توانيد ببينيد. شما بايد برآورد كنيد كه لنت‌هاي ترمز شما حداقل يك چهارم اينچ (۶.۳۵ ميلي‌متر) ضخامت دارد يا نه. اگر لنت‌ها كمتر از اين مقدار هستند، ايده خوبي است كه آن‌ها را تعويض كنيد.

اگر چرخ خودروي شما به گونه‌اي طراحي شده باشد كه نتوانيد از اين طريق پره‌هاي چرخ را ببينيد، بايد تاير را در بياوريد تا بتوانيد ديسك و لنت‌هاي چرخ را ببينيد. در هر صورت، در حالي كه شما به دنبال مطالعه لنت هستيد، بهتر است ديسك را هم مطالعه كنيد. ديسك بايد نسبتا صاف باشد؛ اگر هر گونه شيار يا سوراخ عميقي روي سطح آن مي‌بينيد، وقت عوض كردن آن هم فرا رسيده است.

مرجع متخصصين ايران ترمز

صداهاي عجيب و غريب

شايد مادرتان بارها به شما گفته باشد كه داخل خودرو گوش دادن به موسيقي با صداي بلند براي گوش‌هايتان خوب نيست. خب، بهتر است بدانيد كه اين صدا براي ترمزها هم خوب نيست؛ به اين دليل كه يكي از علائم هشدار دهنده‌اي كه مي‌تواند به شما بگويد ترمزهاي شما نياز به تعمير و نگهداري دارند، صداي سوت ممتد جيغ مانندي است كه وقتي لنت‌ها تمام مي‌شوند و نياز به تعويض دارند به گوش مي‌رسد.

اين صدا به اندازه كافي بلند هست كه حتي وقتي شيشه‌هاي خودرو بالا هستند نيز شنيده بشود، ولي وقتي صداي ضبط خودرو بلند باشد، به سختي مي‌توان صداي اين سوت ممتد را شنيد. علاوه بر صداي اين سوت ممتد، ممكن است صداي يك سايش خشن نيز به گوش‌تان برسد كه به معناي تمام شدن كامل لنت‌ها است.

اگر لنت‌ها كاملاً تمام شده باشند، وقتي ترمز مي‌گيريد قطعات فلزي كاليبر ترمز در تماس با صفحه فلزي ديسك قرار مي‌گيرند؛ در اين حالت، نه تنها نيروي متوقف كننده خودرو به شدت كاهش مي‌يابد، بلكه اين احتمال نيز وجود دارد كه به ديسك ترمز آسيب بزند. بنابراين، تعويض لنت كه بسيار آسان است و ارزان هم تمام مي‌شود، بسيار بهتر از تراشكاري يا تعويض ديسك است كه براي شما بسيار پرهزينه‌تر تمام مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران لنت ترمز

كشيدن ترمز به يك سمت

آيا تا به حال احساس كرده‌ايد كه خودروي شما سرخود شده است؟ گاهي اوقات ممكن است در حين رانندگي در مسير مستقيم يا ترمزگيري، خودرو ناگهان به سمت راست يا چپ مي‌رود؛ اگر چنين حالتي در خودروي شما اتفاق افتاد، اين مي‌تواند نشان دهنده اشكال سيستم ترمز باشد. علت اين كشيدن خودرو به سمت چپ و راست مي‌تواند گير كردن (چسبيدن) كاليبر ترمز باشد. از آنجا كه چنين سناريويي باعث ايجاد اصطكاك در يك چرخ مي‌شود و در بقيه چرخ‌ها اصطكاكي وجود ندارد، خودروي شما مي‌تواند به طرفي كه كاليبر گير كرده است، كشيده شود.

دو سناريوي ديگر نيز مربوط به ترمز وجود دارد كه باعث مي‌شود خودرو به سمت چپ و راست برود؛ يكي خراب شدن لوله‌هاي ترمز  يا پمپ ترمز است كه باعث مي‌شود كه كاليبرهاي ترمز را هنگام استفاده از ترمز، به طور نامساوي حركت دهند؛ و يا لنت‌هاي ترمز را به طور نامساوي حركت دهند و همچنين ميزان فشار مختلفي روي چرخ‌هاي مختلف اعمال كنند.

با اين حال، هميشه كشيدن نشان دهنده اشكال ترمز نيست. اين عيب همچنين مي‌تواند به علت وجود تايرهاي كم‌باد يا فرسوده، ميزان نبودن يا وجود اشكال در سيستم تعليق (جلوبندي) خودروي شما باشد. به همين دليل، اگر خودروي شما شروع به كشيدن مي‌كند، بهتر است آن را به نزديك‌ترين تعميرگاه ببريد تا تعمير كاملي روي آن انجام شود.

مرجع متخصصين ايران پمپ ترمز

وجود لرزش در سيستم ترمز

اگر تا به حال يك توقف اضطراري با خودرويي كه سيستم ترمز ضد قفل دارد داشته باشيد، پس حتما شما با لرزش‌هاي سريعي پدال ترمز آشنا هستيد؛ اين لرزش‌ها معمولا به دليل فشارهاي ناگهاني سيستم روي ديسك ترمز است. با اين حال، اگر در شرايط عادي پدال ترمز شما لرزش دارد، اين نشانه وجود اشكال در سيستم ترمز است. به طور كلي، لرزش پدال ترمز نشانگر تاب برداشتن ديسك ترمز است. سطوح ناهموار آنها در برابر لنت هاي ترمز قرار مي گيرد و به آن ضربه مي زند، و شما بازخورد آن را از طريق پدال ترمز احساس مي كنيد.

ديسك معمولا فقط زماني تاب برمي‌دارد كه براي مدت طولاني در معرض فشار شديد هستند. به عنوان مثال، حرارت زياد ايجاد شده ناشي از اصطكاك هنگام رانندگي به سمت پايين در مسيرهاي سراشيبي كوهستاني يا ترمزگيري‌هاي مكرر هنگام حمل اشياي سنگين، باعث مي‌شود سطح فلزي ديسك ترمز تغيير شكل دهد. اگر اخيراً ترمز شديد نگرفته‌ايد ولي احساس مي‌كنيد پدال هنگام ترمز عادي مي‌لرزد، ممكن است چرخ هاي خودرو بالانس نباشند. در هر صورت بهتر است براي تشخيص عيب نزد يك مكانيك برويد.

مرجع متخصصين ايران ترمز

ترمز دمدمي مزاج

علاوه بر لرزش پدال ترمز، نشانه‌هاي ديگري هم هستند كه مي‌توانند به شما بگويند سيستم ترمز خودرو شما ممكن است نياز به مطالعه دارد. پدالي دمدمي مزاج، كه قبل از درگير شدن ترمزها عملا به ته مي‌رسد، مي‌تواند نشانگر لنت‌هاي فرسوده يا وجود اشكال در سيستم هيدروليكي، نشت هوا در لوله‌ها و پمپ ترمز، يا نشت روغن ترمز باشد. براي مطالعه نشت روغن ترمز، يك ورق سفيد يا مقداري مقوا را در شب زير خودرو قرار دهيد. صبح، روغن ترمز جمع‌آوري شده را مطالعه كنيد. روغن ترمز عملا روشن است و درجه غلظت آن مانند روغن خوراكي است.

مرجع متخصصين ايران پدال ترمز

برعكس اين حالت هم ممكن است؛ يعني حالتي كه باعث مي‌شود ترمزها بلافاصله با كوچكترين تماسي ترمز بگيرند. در اين شرايط ممكن است به دليل ناهمواري و فرسودگي سطح ديسك ترمز، و يا كثيف بودن روغن ترمز باشد. اگر اشكال از روغن ترمز باشد خيلي راحت و ارزان با مراجعه به مكانيكي، مي‌توانيد روغن ترمز خودرو را عوض كنيد. 

در نهايت، اگر بايد ترمز را تا ته بگيريد تا خودرو از حركت بايستد، ممكن است لوله‌هاي روغن گرفتگي داشته باشند يا در سيستم مكش اشكالي وجود داشته باشد. در هر دو حالت، ترمز بسيار حساس مي‌شود و ترمزگيري با آن دشوار است. در اين شرايط هم سيستم ترمز نياز به تعمير فوري دارد و براي برطرف كردن آن هم بهتر است سري به تعميرگاه بزنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات